Skip to main content

Ik reis op do 13 okt van Oss (vertrektijd 14.06  aankomst: 16:43) naar Leeuwarden met 40% korting: 16,74 euro.  Keurige reis, niets aan de hand.

Ik reis een week later op do 20 okt van Oss (vertrektijd 14.06) naar Leeuwarden. De reis werd in Meppel onderbroken vanwege treinvervangend busvervoer. Prima, dat was aangekondigd. Echter in Heerenveen aangekomen, het was inmiddels na 16.00 u, moest ik uitchecken omdat ik de bus uitstapte en opnieuw inchecken op station Heerenveen. Toen werd mijn reis alsvolgt berekend:  Oss-Heerenveen 16,02 euro + Heerenveen-Leeuwarden 6,50 euro. Totaal: 22,52 euro. (een week eerder was dat 16,74 euro). een verschil van 5,78 euro. Ik belde hier de klantenservice over. Ik vond het niet terecht. Maar de klantenservice ging niet met me mee maar bood 2,60 euro uit “coulance” aan. Is dit normaal? Als station Heerenveen geen poortjes gehad zou hebben was de ritprijs gewoon 16,74 euro geweest. Ik vind dit zer vreemd

 

 

Dit zou inderdaad niet zo mogen worden berekend. Bijzonder dat dit toch zo gegaan is. Volledige restitutie van het verschil lijkt me wel op z'n plaats.
En ben natuurlijk erg nieuwsgierig hoe dit überhaupt kan.


Met opgelost bedoel ik financieel gezien voor TS. Ik hoop ook dat het onderzoek wat oplevert en dat het verder niet een nieuw “Geldermalsen” verhaal wordt. 


Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉

Nee, je kunt “gewoon” uitchecken zolang het dezelfde dag betreft. Alleen een opvolgende incheck zal geen overstap zijn met behoud van tarief. 
 

Ik heb wat vermoedens, maar durf ook weinig zinnigs te zeggen zonder de inhoud van de kaart te zien. Men moet dit bij de juiste afdeling maar uitzoeken, maar dat gaat vast niet gebeuren helaas. 


Inderdaad erg vreemd. Dit zou gewoon als een overstap moeten worden verwerkt waarbij er in totaal de juiste ritprijs van € 16,72 in rekening wordt gebracht. Ik heb het doorgestuurd voor onderzoek.

Tevens heb ik een extra compensatie van € 3,20 uitgevoerd zodat er in totaal de juiste ritprijs wordt betaald. Mijn collega had dus inderdaad enkel de gemiste korting voor het deel Heerenveen - Leeuwarden gecompenseerd en had niet naar de prijs van de gehele reis gekeken. Excuses daarvoor.


Nou ja, opgelost … Friese wadloper is gecompenseerd, maar misschien hebben hier nog wel (veel) meer mensen last van gehad. Hopelijk levert het onderzoek iets op en hopelijk wordt de uitkomst ook hier geplaatst 😉


Heb je voor deze treinreis een andere reis gemaakt, b.v. met een bus? Na een busrit bij sommige maatschappijen gaat een overstap in een treinreis in de spits fout. Het is mij al enkele keren overkomen dat ik dan ten onrechte ineens vol tarief moest gaan betalen. Dat heb ik wel steeds teruggekregen.


Enige wat ik nog zou kunnen bedenken, is dat een overstap na meer dan drie uur altijd als nieuwe reis wordt gezien. Maar dan zouden we hier wel vaker meldingen over moeten hebben gehad, lijkt me.


Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.


Bij een aaneengesloten reis (meerdere ritten incl. overstappen) zou dat bij 6 uur na eerste incheck wel het geval zijn, maar dan zou @Friese wadloper nog een eerdere reis (naar Oss) gemaakt moeten hebben en daar minder dan 35 minuten geweest zijn?

Dat is niet het geval, want de prijs voor Oss-Heerenveen is die van een ‘nieuwe’ reis. Maar ja, dat is die (spits) incheck in Heerenveen ook, ook al was dat binnen een minuut (dus zou een overstap moeten opleveren).


Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉


Je zou nog kunnen kijken bij de transacties op ov-chipkaart, daar staat het reisproduct bij dat aangesproken is.

Edit: in Mijn NS staat dat er ook bij, als je op het pijltje rechts naast de transactie klikt.


Na zes uur vervalt de incheck toch? Dus dan zou een uitcheck als incheck gezien worden. Dit is net weer een andere situatie. Misschien nog een van de geheimen van de OV-chipkaart 😉

Dat vraag ik me af. Ik ben zelf wel eens 's morgens vergeten uit te checken en toen ik diezelfde dag eind van de middag weer in wilde checken bij een paaltje werd het gewoon een uitcheck, waarna ik maar weer echt heb ingechekt. Geen financiele gevolgen, want was met Traject Vrij toen het correctietarief nog maar 1 cent was en op mijn traject.


Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.

Ik reis standaard tweede klas. Aan klasse-wissel doe ik niet. Dus daar zit het niet in. Ik ben heel benieuwd naar het aangekondigde onderzoek. Is het een landelijk probleem of is er iets mis met mijn specifieke kaart? In dat laatste geval heb ik wellicht in het verleden vaker te veel betaald maar het gewoon niet opgemerkt. 


Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.

Ik reis standaard tweede klas. Aan klasse-wissel doe ik niet. Dus daar zit het niet in. Ik ben heel benieuwd naar het aangekondigde onderzoek. Is het een landelijk probleem of is er iets mis met mijn specifieke kaart? In dat laatste geval heb ik wellicht in het verleden vaker te veel betaald maar het gewoon niet opgemerkt. 

 

Nee kan niet aan jouw specifieke kaart liggen. 


Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..


Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Dit zou juist niet mogen spelen. In Heerhugowaard staan geen poortjes.

 

Normaal dien je als volgt te handelen

 

  1. Uitchecken in Heerhugowaard bij de trein.
  2. Inchecken bij de mobiele paal in Heerhugowaard bij de bus
  3. Uitchecken bij de mobiele paal in Hoorn
  4. Inchecken bij de poortjes in Hoorn

Stap 1 en 2 zijn niet echt nodig zolang je maar ingecheckt bent in de bus zou het goed moeten gaan.

Reis je met Flex of reis je op saldo? @rubenlm 

 


Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Het zou niet moeten uitmaken, maar heb je toevallig NS Flex en had je een bus/tramrit gemaakt voorafgaand aan je eerste incheck voor de trein?

Dus (bus/tram) - X (je vertrekstation) - Heerhugowaard (uit NS trein en in NS bus of gewoon ingecheckt blijven want geen poortjes) - Hoorn (uit NS bus en in NS trein)?

Oh, en was de ‘overstap’ in Hoorn toevallig in de spits?


Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Dit zou juist niet mogen spelen. In Heerhugowaard staan geen poortjes.

 

Normaal dien je als volgt te handelen

 

  1. Uitchecken in Heerhugowaard bij de trein.
  2. Inchecken bij de mobiele paal in Heerhugowaard bij de bus
  3. Uitchecken bij de mobiele paal in Hoorn
  4. Inchecken bij de poortjes in Hoorn

Stap 1 en 2 zijn niet echt nodig zolang je maar ingecheckt bent in de bus zou het goed moeten gaan.

Reis je met Flex of reis je op saldo? @rubenlm 

 

Ik ben alleen ingecheckt bij de buspaal, uitgecheckt bij de buspaal in Hoorn en weer ingecheckt op het station (alles met Flex).


Dit speelt nog steeds helaas, traject heerhugowaard-hoorn waren werkzaamheden, dus vervangende bus en een hoger tarief.  Beetje storend, want uit en ingecheckt op Hoorn. Ja duh, ik kom aan met een NS bus en moet verder met een trein. Soms…..

Het zou niet moeten uitmaken, maar heb je toevallig NS Flex en had je een bus/tramrit gemaakt voorafgaand aan je eerste incheck voor de trein?

Dus (bus/tram) - X (je vertrekstation) - Heerhugowaard (uit NS trein en in NS bus of gewoon ingecheckt blijven want geen poortjes) - Hoorn (uit NS bus en in NS trein)?

Oh, en was de ‘overstap’ in Hoorn toevallig in de spits?

Geen tram/busreis voorafgaand, en ja, in de spits 


Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.

Dat zou je verwachten maar de vraag is of dat ook zo is. Daarvoor moet je weten hoe een transactie op de kaart wordt gezet en hoe hij wordt doorgezet naar het backoffice. 

TS reisde echter op saldo, daar komt geen backoffice aan te pas.


Maar als de timestamp of stationscode niet klopt, zou je verwachten dat ook in de reishistorie te zien. Het blijft hoe dan ook een vreemd verhaal.

Dat zou je verwachten maar de vraag is of dat ook zo is. Daarvoor moet je weten hoe een transactie op de kaart wordt gezet en hoe hij wordt doorgezet naar het backoffice. 

Het kan bijv. ook dat de informatie die het mobiele paaltje op de kaart heeft gezet niet volledig of corrupt is (en dan niet herkend of genegeerd wordt door het vaste poortje) terwijl het backoffice wel de juiste info heeft gekregen.

Feit blijft dat het vaste poortje in Heerenveen uit de informatie op de kaart heeft geconcludeerd dat er geen sprake was van een overstap.


Ik denk dat het in Meppel fout is gegaan, u had daar moeten uitchecken en opnieuw inchecken bij de mobiele paal en vervolgens moeten uitchecken bij de mobiele paal in Heerenveen en weer inchecken bij de trein in Heerenveen. Op die manier blijft het één reis en behoudt u de lange afstandskorting.   


Ik krijg toch de indruk dat er wellicht iets mis is met de programmering van het mobiele paaltje in Heerenveen want het is hoogst onwaarschijnlijk dat er anders plotseling zoiets gebeurt.

Het lijkt er toch op dat het vaste poortje in Heerenveen uit de info die het mobiele paaltje op de kaart heeft gezet concludeert dat het geen overstap maar een nieuwe reis is, bijv. omdat timestamp niet klopt of dat de stationscode niet klopt.

Uit het verleden zijn gevallen bekend dat bijv. een overstap niet herkend werd omdat de "klokken" van verschillend paaltjes en poortjes niet precies gelijk liepen. Met Flex is moeilijker te zien in hoeverre de gegevens die op de kaart worden geschreven precies gelijk zijn aan de gegevens die de backoffice krijgt voor de prijsberekening achteraf.


Reis je met die kaart standaard 2e klas trouwens, of had je in dit geval een klassewissel gedaan?

Uit eigen ervaring (ook nog met een oude WeekendVrij op saldo) weet ik namelijk dat je in het laatste geval op het product “Klassewissel (2e klas)” reist. Zou zomaar kunnen dat dat product onterecht geen korting geeft bij een check-in in de spits op een doorgaande reis.

Heb die klassewissel namelijk al wel vaker zich raar zien gedragen, bv. bij regionale vervoerders waar je op vrijdag na 18.30 uur nog op die klassewissel in plaats van WeekendVrij incheckt.


Dank voor jullie reactie. Mijn kaart is een "oude" weekendvrij-kaart. Dus doordeweeks standaard met 40% korting. Ik reis op saldo. Ik zag dus al bij het incheckpoortje in Heerenveen dat er iets misging. Op de display werd een nieuwe reis zonder korting aangekondigd. In Leeuwarden werd het afgeschreven bedrag getoond. Met een flexabonnement zie je niet direct de afgeschreven bedragen. Daarom ben ik bang dat er meer mensen zijn die dit is overkomen maar het (nog) niet opgemerkt hebben. 


Reageer