Prijsverschil abonnementen



Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Nou precies, er is zeker wel ruimte om daarmee te spelen denk ik.. Speciale senioren- en jeugdtickets kunnen (vermoed ik) zeker de treinen wat voller maken rond de tijden dat vrijwel niemand erin zit. Dezelfde prijs vragen voor tijdstippen (tijdens de daluren kunnen er ook grote verschil zijn) en dagen (weekend) die veel minder in trek zijn bij mensen is gewoon een gemiste kans om de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen. Gooi zo'n daluren abonnement er voor mijn part er compleet uit en geef gewoon standaard korting op je ritprijs buiten de spitsuren, daarmee maak je het gehele systeem ook een stuk makkelijker. 

Voor jeugd/jongeren zijn er kidsvrij (abonnement) railrunner en jongerenkaartje. Jongerenkaartje is alleen in de daluren geldig.

Voor 60+ zijn er nog de Keuzedagen (in combinatie met dal voordeel), alleen geldig in dal-uren. Keuzedagen gaan afgeschaft worden. Al een paar jaar in de planning, zonder abonnement, flexdagen 3 voor €39 (65+) en 3 voor €45 (alle leeftijden).

Reputatie 7

 

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

 

De prijsstelling van de reguliere kaartjes en sommige abonnementen is bizar te noemen. Op het moment dat een abonnement goedkoper is dan een enkel kaartje is er iets mis.

Of het kaartje is te duur of het abonnement te goedkoop of een combinatie van beide.

Reputatie 7
Badge

Abonnementen zorgen ook voor terugkerende (vaste) inkomsten, alhoewel: Flex ondergraaft dat model.

Persoonlijk ben ik erg ‘fan’ van de weekendretours van NMBS, maar tegelijkertijd -juist door Flex- kun je bij NS buiten de spits ook goedkoop reizen zonder daar lang aan vast te (hoeven) zitten. Vind de ruime keuze in abonnementen van NS eigenlijk best ok: zit voor praktisch iedereen wel wat bij.

Losse kaartjes, tsja die zijn duur. Daar lok je niet de incidentele reizigers mee. En het afsluiten van een abonnement zorgt dan weer voor een horde voor die groep om dat ov (die trein) te gaan gebruiken.

Badge +3

Een regulier kaartje zou heel goed, afhankelijk van dag en tijd, in prijs kunnen variëren. Een goed idee om een extra bijdrage te leveren aan het beter gebruiken van de beschikbare capaciteit. 

Een regulier kaartje is inderdaad in vergelijking met abonnementen buitengewoon duur  (een retourtje kan zomaar meer kosten dan een abonnement). Er is dus meer dan voldoende ruimte om bijvoorbeeld de prijs van een regulier kaartje op tijdstippen te verlagen zonder daarbij abonnementen overbodig te maken.

Tja, waarom doet NS dat eigenlijk niet ?

Omdat je dan bij aankoop (bij een automaat) aan zal moeten geven op welke tijd je wilt gaan reizen, of dat een automaat aan moet geven tot hoe laat een kaartje geldig is om mee in te checken. Koop je vlak voor de spits een kaartje op daltarief dan moet je wel op tijd inchecken, want anders niet geldig.

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

In het weekend vrij reizen is inderdaad ‘spotgoedkoop’ als je regelmatig in het weekend op pad gaat. Maar om iemand die een keer op zaterdag wil reizen zomaar een flinke korting te geven heeft weinig zin. De bedoeling is om die korting te geven aan mensen die er regelmatig gebruik van maken (en als ze er weinig/geen gebruik van maken toch de abonnementskosten te ontvangen).

Een (reguliere) trein is geen vliegtuig, waar van tevoren precies bekend is wie er mee wil en wat je ticket dan zou gaan kosten. En van bij (lang) van tevoren aankopen korting verlenen weten we allemaal dat het tot grote ellende leidt, zolang een ticket niet omgeboekt kan worden.

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Nou precies, er is zeker wel ruimte om daarmee te spelen denk ik.. Speciale senioren- en jeugdtickets kunnen (vermoed ik) zeker de treinen wat voller maken rond de tijden dat vrijwel niemand erin zit. Dezelfde prijs vragen voor tijdstippen (tijdens de daluren kunnen er ook grote verschil zijn) en dagen (weekend) die veel minder in trek zijn bij mensen is gewoon een gemiste kans om de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen. Gooi zo'n daluren abonnement er voor mijn part er compleet uit en geef gewoon standaard korting op je ritprijs buiten de spitsuren, daarmee maak je het gehele systeem ook een stuk makkelijker. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Reputatie 7

Een regulier kaartje zou heel goed, afhankelijk van dag en tijd, in prijs kunnen variëren. Een goed idee om een extra bijdrage te leveren aan het beter gebruiken van de beschikbare capaciteit. 

Een regulier kaartje is inderdaad in vergelijking met abonnementen buitengewoon duur  (een retourtje kan zomaar meer kosten dan een abonnement). Er is dus meer dan voldoende ruimte om bijvoorbeeld de prijs van een regulier kaartje op tijdstippen te verlagen zonder daarbij abonnementen overbodig te maken.

Tja, waarom doet NS dat eigenlijk niet ?

Reputatie 6

@MoDe Misschien is het anders inrichten van het systeem van abbo prijzen en kaartjes iets om over na te denken. In winkels is een klantenkaart waarmee je bepaalde voordeeltjes hebt gratis en je spaart er in veel gevallen ook nog mee. Bij de NS betaal je grof geld voor zo een "klantenkaart” (abbo) en, vreemd genoeg, krijg je niet meer voordeel als je er veel gebruik van maakt. Misschien denken over familiekaarten, waarbij de korting oploopt als je met meerderen bent en waarmee je met meerdere mensen op 1 kaart kan reizen. Ook zou je kunnen denken aan een systeem waarbij je de “gespaarde” korting weg kan geven aan iemand anders, net zoals je in sommige landen beltegoed gratis aan een ander door kan geven. Sinds het verdwijnen van kortingskaartjes (avond en weekend retour) ben ik op die tijden veel minder gaan reizen. Een gewoon retourtje of 2 enkeltjes waren duurder dan de auto pakken. Alleen als ik parkeerproblemen verwachtte nam ik de trein nog.
Men heeft mij ooit vertelt dat het laten rijden van een lege trein evenveel kost als het rijden met een volle. Dan is elke extra passagier, al betaalt die maar een minimaal bedrag toch winst.

Je moet tegenwoordig trouwens wel erg opletten als je een kaartje online koopt, er zijn aanbieders van kaartjes die veel meer rekenen dan de NS. Ipv € 4,10 vragen die € 5,20…...voor de zelfde reis en dan hebben ze het lef er "goedkoopst” bij te zetten….

Hallo Coolie356 en welkom bij de NS Community,

 

Ik zie dat er al verschillende correcte antwoorden zijn gegeven. Nog een aanvulling is dat de meeste acties voor in de trein alleen geldig zijn tijdens de daluren. We spelen er dus alleen niet op in met de reguliere tickets, maar als we dat wel deden hebben onze abonnementen geen meerwaarde.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de prijzen van kaartjes afhankelijk maakt van tijd of dag dan kun je net zo goed de abonnementen afschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt in principe alleen korting wanneer je een abonnement hebt. Voor slechts 5 euro per maand kun je een NS Flex Dal Voordeel abonnement afsluiten waarmee je 40% korting krijgt bij inchecken tijdens de daluren. Reis je een paar keer maand tijdens de daluren heb je die €5 er al snel uit. Wel zijn er sinds kort Vroegboek Dal tickets, als minimaal 4 dagen van tevoren een kaartje koopt krijg 10% korting op je reis in de daluren. Ook zijn er regelmatig goedkope actiekaartjes, alleen momenteel niet vanwege corona. 

Reageer