Prijsverschil abonnementen


Beste NS-community,

 

Mijn topic hier is niet echt een vraag, maar eerder wellicht een suggestie om naar te kijken..

Toen ik keek naar verschillende abonnementsprijzen verschilden deze uiteraard. Ik heb laatst een weekend vrij abonnement aangeschaft voor 31,60 euro per maand. Aangezien ik dit bedrag er met 2 retourtjes per maand wel uit heb. Als je hiernaast nog doordeweeks in de daluren vrij wilt reizen, betaal je 107,90 euro per maand, dus 76,30 euro per maand meer. Een compleet vrij abonnement kost meer dan 360 euro per maand, wat wel laat zien hoeveel meer een zitplaats doordeweeks gewaardeerd wordt door de NS, in vergelijking tot een zitplaats in het weekend. 

Dat is natuurlijk logisch, omdat (vermoedelijk) er in het weekend/feestdagen gemiddeld minder mensen reizen dan tijdens de daluren doordeweeks, en tijdens de daluren natuurlijk weer minder dan tijdens de spitsuren op een gemiddelde doordeweekse dag.

In de abonnementsprijs wordt dit verschil in vraag dan ook doorberekend in de prijs. 

Waarom wordt dit niet doorberekend voor de prijs van individuele tickets? Je betaalt als reiziger net zoveel als je een ticket koopt voor in de spits op een woensdag, als je een ticket koopt voor op een zaterdagmiddag. Snijdt de NS zichzelf hier niet in de vingers door het prijsbeleid zo uit te voeren?

Waarom overweegt de NS niet de prijzen van treinkaartjes aan te passen aan de tijd of dag waarin men besluit te reizen? Dit zou ook reizigers aanmoedigen niet in de spits te reizen, en wellicht wat vaker met de trein te reizen in het weekend, aangezien het nu toch vrij prijzig kan zijn. Ik ben benieuwd hoe de NS-community hierover denkt. 

Mvg,


36 reacties

Deze trein rijdt meestal met 9 bakken, soms 7, meer keuze is er nu niet. . 

Getrokken treinen in vaste formaties zijn een recept voor veel lege treinen. Goed dat die exploitatievorm hier bijna is uitgestorven.

Overigens lijkt het me verstandig dat NS eerst eens gaat nadenken wat het precies met de tarieven wil. Er wordt nu in het wilde weg maar wat geëxperimenteerd zonder dat er nog enige beleid in te ontdekken valt.

NS kan misschien beter tussen vaste tijden, bijv na 20.00 uur) meer korting geven ipv per specifieke trein. Of het vroegere avondretour in ere herstellen.

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Vorm een werkgroep die hiermee aan de slag gaat. Uitgangspunten voor die groep kunnen bijv. zijn:

- Op drukke uren uren is het gemiddeld goedkoper dan op stille uren.

- Met het oog op klantenbinding betaalt wie vaker reist minder dan iemand die incidenteel reist 

- Tarieven voor het belangrijke forensenvervoer moeten flexibeler worden nu vijf dagen per week pendelen niet meer de vaste norm is.

- Kortingen dienen commercieel gebaseerd te zijn en zijn geen cadeautjes voor bepaalde groepen.

- Kijk ook eens hoe ze het in andere landen doen.

- Het moet niet te ingewikkeld worden!!!

Reputatie 7
Badge +3

Grappig om te zien dat de NS begint met experimenteren op dit vlak. Heeft iemand wellicht details beschikbaar over dit plan? Want mij is hrt niet helemaal duidelijk hoe dit pilot werkt. Is deze extra korting tijdsgebonden (maw de verwachte drukte op bepaalde trajecten) of kan dit nu echt van uur tot uur veranderen gebaseerd op de werkelijke drukte? 

Er staat nu ook een uitleg op de NS website https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

Je moet reizen binnen een bepaald tijdslot op een bepaalde dag. Dit tijdslot staat vermeld op je e-ticket en alleen binnen dit tijdslot mag je je in de trein bevinden. Welke tijden dit zijn en welke treinen je mag nemen zie je in de reisplanner, daar staat dan bij in het groen NS Voordeel. Je moet het e-ticket altijd minstens een dag van tevoren kopen, dus kan het niet opeens als je gaat reizen veranderen omdat het dan onverwacht wel drukker is.

 

Wat betreft dit tijdslot is er wel een uitzondering bij vertragingen of uitval, dan mag je op het traject een andere trein nemen. Er moet dan wel verklaard kunnen worden waarom je buiten je tijdslot reist uit de vertraging die is opgelopen door verstoring of uitval. Zo wordt er gezegd in dit soort situaties vooraf even contact op te nemen met de conducteur. 

 

Tijdens deze pilot zijn deze tickets er alleen voor de IC Den Haag Centraal - Eindhoven. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van onze huisconducteur @Loes 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Kondig dan niet te werken aan flexibele abonnementen aan voor forensen die vaker thuiswerken. 

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt in principe alleen korting wanneer je een abonnement hebt. Voor slechts 5 euro per maand kun je een NS Flex Dal Voordeel abonnement afsluiten waarmee je 40% korting krijgt bij inchecken tijdens de daluren. Reis je een paar keer maand tijdens de daluren heb je die €5 er al snel uit. Wel zijn er sinds kort Vroegboek Dal tickets, als minimaal 4 dagen van tevoren een kaartje koopt krijg 10% korting op je reis in de daluren. Ook zijn er regelmatig goedkope actiekaartjes, alleen momenteel niet vanwege corona. 

Hallo Coolie356 en welkom bij de NS Community,

 

Ik zie dat er al verschillende correcte antwoorden zijn gegeven. Nog een aanvulling is dat de meeste acties voor in de trein alleen geldig zijn tijdens de daluren. We spelen er dus alleen niet op in met de reguliere tickets, maar als we dat wel deden hebben onze abonnementen geen meerwaarde.

Reputatie 6

@MoDe Misschien is het anders inrichten van het systeem van abbo prijzen en kaartjes iets om over na te denken. In winkels is een klantenkaart waarmee je bepaalde voordeeltjes hebt gratis en je spaart er in veel gevallen ook nog mee. Bij de NS betaal je grof geld voor zo een "klantenkaart” (abbo) en, vreemd genoeg, krijg je niet meer voordeel als je er veel gebruik van maakt. Misschien denken over familiekaarten, waarbij de korting oploopt als je met meerderen bent en waarmee je met meerdere mensen op 1 kaart kan reizen. Ook zou je kunnen denken aan een systeem waarbij je de “gespaarde” korting weg kan geven aan iemand anders, net zoals je in sommige landen beltegoed gratis aan een ander door kan geven. Sinds het verdwijnen van kortingskaartjes (avond en weekend retour) ben ik op die tijden veel minder gaan reizen. Een gewoon retourtje of 2 enkeltjes waren duurder dan de auto pakken. Alleen als ik parkeerproblemen verwachtte nam ik de trein nog.
Men heeft mij ooit vertelt dat het laten rijden van een lege trein evenveel kost als het rijden met een volle. Dan is elke extra passagier, al betaalt die maar een minimaal bedrag toch winst.

Je moet tegenwoordig trouwens wel erg opletten als je een kaartje online koopt, er zijn aanbieders van kaartjes die veel meer rekenen dan de NS. Ipv € 4,10 vragen die € 5,20…...voor de zelfde reis en dan hebben ze het lef er "goedkoopst” bij te zetten….

Reputatie 7

Een regulier kaartje zou heel goed, afhankelijk van dag en tijd, in prijs kunnen variëren. Een goed idee om een extra bijdrage te leveren aan het beter gebruiken van de beschikbare capaciteit. 

Een regulier kaartje is inderdaad in vergelijking met abonnementen buitengewoon duur  (een retourtje kan zomaar meer kosten dan een abonnement). Er is dus meer dan voldoende ruimte om bijvoorbeeld de prijs van een regulier kaartje op tijdstippen te verlagen zonder daarbij abonnementen overbodig te maken.

Tja, waarom doet NS dat eigenlijk niet ?

Reputatie 7
Badge +1

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Reputatie 7

 

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

 

De prijsstelling van de reguliere kaartjes en sommige abonnementen is bizar te noemen. Op het moment dat een abonnement goedkoper is dan een enkel kaartje is er iets mis.

Of het kaartje is te duur of het abonnement te goedkoop of een combinatie van beide.

Reputatie 7
Badge +3

Dus met meer korting moet de reiziger terug komen, terwijl betalende reizigers door gebrek aan controle en handhaving de trein uitgejaagd zijn door hen die zwart/grijs reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik voorzie een hoop haken en ogen. Staat de vertrektijd op het ticket? Krijg je een boete als je in een andere trein zit? Hoe zit het met vertragingen, gemiste overstappen, etc.? Aan de andere kant, NS kennende, is daar door hele knappe koppen heel goed over nagedacht ;-)

Dat was ook mijn gedachte, moet je dan ook echt die bepaalde rustige trein nemen, want een trein eerder of later is misschien niet zo rustig. Mogelijk kun je met die QR code niet eerder het poortje openen op je beginstation, maar er zijn natuurlijk allerlei situaties te bedenken waarbij je uiteindelijk toch een andere trein neemt dan eerder gepland. Maar om eventueel een boete te krijgen, moet er natuurlijk wel gecontroleerd worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Bij mijn weten is NS hier al minstens sinds vorig jaar intern mee bezig. Dat hebben ze in ieder geval beweerd. Zo zouden ze o.a. kijken naar flexibelere abonnementsvormen. Het duurt echter nogal lang voordat ze hun ei kunnen leggen, zo blijkt.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Bij mijn weten is NS hier al minstens sinds vorig jaar intern mee bezig. Dat hebben ze in ieder geval beweerd. Zo zouden ze o.a. kijken naar flexibelere abonnementsvormen. Het duurt echter nogal lang voordat ze hun ei kunnen leggen, zo blijkt.

Het enige waar NS mee op de proppen komt zijn goedkopere kaartjes voor andere doelgroepen maar niets voor de forens die tijdens de spits op een vast traject reist en daar zelf voor betaalt. 

@Momo

NS weigert voorlopig om bij de forensentarieven concessies te doen omdat anders het hele verdienmodel als een kaartenhuis instort. De vraag is hoe NS gaat reageren als de forensen zo meteen ook na afschaffing van de mondkapjes massaal zouden wegblijven.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is hoe NS gaat reageren als de forensen zo meteen ook na afschaffing van de mondkapjes massaal zouden wegblijven.

Dat vraag ik me ook af. Misschien is straks niet meer Corona of wel/geen mondkpajes de reden dat forensen wegblijven, maar de prijs van het treinkaartje/abonnement. Eén van de acties in het Vervoerplan 2022 is “Onderzoek naar nieuwe proposities voor na corona en gericht op flexibeler reisgedrag van de forens en de sociaal-recreatieve reiziger” maar tot nu toe zie ik weinig tot geen nieuwe proposities gericht op de spits forens, alleen eigenlijk dat Traject op Maat voor de business card. 

In dat verveoerplan 2022 zegt NS o.a.:

Het terugwinnen van de reiziger is daarom de komende periode onze belangrijkste prioriteit. Om dat te realiseren passen we ons huidige productaanbod aan op de veranderende behoefte van de reiziger. Begin 2021 hebben we samen met externe marktonderzoekbureaus geanalyseerd of en hoe NS haar aanbod kan inzetten en aanpassen op de verander(en)de reizigerswensen.

In deze aanpak kunnen we klant- en data gedreven voorspellen wat de effecten zijn van productaanpassingen. Uit de onderzoeken blijkt dat de reiziger op zoek is naar meer flexibiliteit en prijsbewuster is dan voorheen. Om hier succesvol op in te spelen begint NS in 2021 met de implementatie van aanvullende of aangepaste producten die hier op aansluiten. Voor het einde van dit jaar introduceren we daartoe het vroegboek-dalticket, waarmee je 10% korting krijgt in de daluren als het ticket binnen een bepaalde periode voorafgaand aan de reis wordt gekocht en het aangepaste groepsticket waarmee in daluren met korting gereisd kan worden in groepsverband (al vanaf twee of drie personen). Daarnaast onderzoeken we het flexibeler maken van bestaande abonnementsvormen om aan het nieuwe reisgedrag tegemoet te komen.

NS beseft dus dat klanten prijsbewuster zijn dan voorheen, maar ik zie vooralsnog niets van dat flexibeler maken van bestaande abonnementsvormen. Misschien komt dat nog, nu het thuiswerkadvies is afgeschaft. Ik heb een beetje het idee dat NS denkt dat die forens toch wel terugkomt omdat die geen echt alternatief heeft. Maar misschien heeft die forens na 2 jaar corona nu wel een alternatief.

Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat nieuwe en flexibeler proposities inkomstenderving betekent. Iemand die een abo voor drie dagen per week koopt gaat minder betalen dan nu voor vijf dagen per week.

Daarnaast moedigen de prijzen forensen sowieso niet uit om haast te maken met een terugkeer naar NS.

Reputatie 7
Badge +3

Het wegblijven van forensen betekent ook inkomstenderving. Als ik nog naar werk zou moeten zou ik misschien ook na gaan denken over een alternatief, misschien toch eens een e-bike. 

Het wegblijven van forensen betekent ook inkomstenderving. 

Dat is precies het dilemma: blijven forensen weg dan kost dat inkomsten, maak je reizen voor forensen goedkoper om ze terug in de trein te krijgen dan kost dat ook inkomsten. Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Reputatie 2

Grappig om te zien dat de NS begint met experimenteren op dit vlak. Heeft iemand wellicht details beschikbaar over dit plan? Want mij is hrt niet helemaal duidelijk hoe dit pilot werkt. Is deze extra korting tijdsgebonden (maw de verwachte drukte op bepaalde trajecten) of kan dit nu echt van uur tot uur veranderen gebaseerd op de werkelijke drukte? 

Deze extra korting is (momenteel) traject- en tijdsgebonden.

Traject: IC9000 Eindhoven-Den Haag

Tijdsslot  Ma-Wo Do+Vr Za+Zo
09:00-12:00  00%  10%  10%
10:30-13:30  40%  10%  20%
12:00-15:00  30%  10%  20%
13:30-16:00  20%  10%  20%
18:30-21:30  40%  30%  30%
20:00-23:00  50%  30%  30%
21:30-01:00  60%  30%  30%

Reputatie 6

Met de hoeveelheid data die de NS ter beschikking heeft door het in en uitchecken moet het eenvoudig uit te vogelen zijn wat het effect van een prijsaanpassing voor gevolgen heeft voor de inkomsten. Je kan dan ook snel zien welke streefaantallen reizigers je moet vervoeren. Elke ondernemer zal, als zijn kosten vrijwel gelijk blijven, liever 1000 klanten hebben waar hij per persoon 10 cent aan verdient dan 800 waar hij 11 cent per persoon aan verdient. De prijzen van treinvervoer zijn al erg hoog, vooral in vergelijking met aanbiedingen van sommige busvervoerders. Als reiziger buiten de spits zonder abbo betaal je de hoofdprijs bij de NS 

Met een “Meereis bundel” voor de bus , geldig na 09:00 en geen middagspits beperking scheelt het mij soms meer dan € 7 per retourtje.

In de volgende gebieden kun je reizen met de Meerreizen Bundel: Amstelland-Meerlanden, Haarlem -IJmond, Noord-Holland Noord, Gooi- en Vechtstreek (Transdev), Zaanstreek, Zeeland, Hoekse Waard/Goeree Overflakkee en regio Arnhem/Nijmegen (Breng).

Check uit als je uit de bus stapt; dan blijft je overstap geldig binnen 90 minuten na je eerste check-in. Je kunt binnen die 90 minuten dus weer inchecken bij een volgende bus. Nog steeds voor € 1,95!

Vaak zitten de bussen die ik meestal gebruik redelijk vol, dus de noodzaak meer reizigers te trekken zie ik niet. Maar lekker voordelig is het wel.

Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Kondig dan niet te werken aan flexibele abonnementen aan voor forensen die vaker thuiswerken. 

Ik denk dat NS toen ze dat aankondigden nog niet goed in beeld had hoe groot de inkomstenderving zou zijn. Voortschrijdend inzicht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS toen ze dat aankondigden nog niet goed in beeld had hoe groot de inkomstenderving zou zijn. Voortschrijdend inzicht.

Het staat anders nog steeds in het Vervoerplan 2022.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de prijzen van kaartjes afhankelijk maakt van tijd of dag dan kun je net zo goed de abonnementen afschaffen.

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Nou precies, er is zeker wel ruimte om daarmee te spelen denk ik.. Speciale senioren- en jeugdtickets kunnen (vermoed ik) zeker de treinen wat voller maken rond de tijden dat vrijwel niemand erin zit. Dezelfde prijs vragen voor tijdstippen (tijdens de daluren kunnen er ook grote verschil zijn) en dagen (weekend) die veel minder in trek zijn bij mensen is gewoon een gemiste kans om de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen. Gooi zo'n daluren abonnement er voor mijn part er compleet uit en geef gewoon standaard korting op je ritprijs buiten de spitsuren, daarmee maak je het gehele systeem ook een stuk makkelijker. 

Reageer