beantwoord

Samenreiskorting pagina onduidelijk

  • 16 November 2018
  • 45 reacties
  • 3315 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Helaas is dat het enige antwoord wat ik er op kan vinden. Ook intern wordt er niet gespecificeerd of die Samenreiskorting komt te vervallen bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits. Vanuit de logica zou ik zeggen dat dit bij NS Flex niet het geval is, gezien het van Rit naar Reis principe wat je inderdaad zelf aanhaalt.

Ik zal eens verzoeken om verduidelijking op de website.

Badge +3

Dit zal een bewuste keuze zijn gebaseerd op de hoeveelheid reizigers die tegewoordig NS Flex hebben. Als je iets naar beneden scrollt staat er verdere uitleg naar gelang de context van het product waar iemand mee reist.

Geen idee hoe groot de groep is die NS Flex Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting heeft maar dat zijn de enigen die Samenreiskorting via Mijn NS of de NS app aan kunnen/hoeven zetten.

Bij alle overige abonnementen (Flex of op saldo) is de optie voor Samenreiskorting overbodig, want die reizigers krijgen al minstens 40% korting buiten de spits.

Het gaat er om dat reizigers zonder abonnement* door de aanhef van die pagina op het verkeerde been gezet worden, want die moeten dus naar een automaat.

Samenreiskorting die geladen is bij een automaat vervalt natuurlijk bij een spits-overstap naar een andere vervoerder, en tevens 35 minuten na een uitcheck. Bij een overstap naar een andere vervoerder in de daluren wil het ook nog wel eens mis gaan, dus 2x laden is altijd verstandig.

* En reizigers met een Trajectabonnement voor 1 of 3 maanden, want die krijgen geen korting buiten hun traject.

Reputatie 7
Badge +3
Afgezien van de voorwaarden (zoals puntje 5, dat soms over het hoofd gezien wordt (boze mensen die vragen "Waar staat dat dan, dat ik géén korting krijg in de spits?" dat mag dus nóg duidelijker vermeld worden)
Dat staat gelijk bovenaan de pagina:

Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij)? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen.
Badge +3

Ja @Momo maar de eerste alinea is duidelijk bedoeld voor de abonnementhouder.

{als je dat leest denk je "Dat is mooi, 3 mensen mee laten reizen met korting, hoe ga ik dat regelen?"}

En direct daarna komt een deel over Samenreiskorting op uw ov-chipkaart laden, maar dat hoef je dus niet te regelen, en is puur bedoeld als instructie voor de medereiziger(s) vooropgesteld dat die een (anonieme) ov-chipkaart hebben.

Puntje 5 lijkt me verder duidelijk (zei ik al) maar daar komen toch nog veel vragen over (spits incheck maar geen Samenreiskorting berekend terwijl ik die toch echt geladen heb -staat op de kaart dus- en ik reis met iemand mee die wél korting of vrij reizen heeft?).

Voor Flex, zie onderaan de pagina (e-ticket met 40% korting kopen dan, en wel van tevoren weten waar je samen naar toe wilt en vooraf betalen natuurlijk, plus niet in de trein mogen zitten in de spits, ongeacht tijdstip van aanvang van je reis).

Bedankt voor je melding, Robert B. Ik ben bang dat je continue de discussie gaat krijgen waar de verantwoordelijkheid van NS stopt en waar van een reiziger gevraagd mag worden om goed te lezen. Vooralsnog zie ik echter geen aanleiding om hier melding van te maken.
Badge +3

Ik vind het allemaal best verder [user=53144]Jouke NS[/user] maar ik zie de vragen steeds weer terug komen. Ik probeer ze te beantwoorden en ben niet eens NS medewerker!

Snap je dan dat de info beter kan of moet? Lees eens gewoon die pagna [link verwijderd, pagina is aangepast!] als een leek die niets weet over Samenreiskorting. En dan, stel jezelf de vraag... Wat moet [b]ik[/b] (of mijn medereizigers) dan doen? Beter zou zijn: [ook aangepast/verwijderd], we zijn het eens!

Badge +3
De abonnee moet wel iets doen: op zijn/haar abonnement reizen!

Als die persoon zelf op een actiekaartje reist, hebben de medereizigers geen recht op samenreiskorting.

Goede opmerking, heb mijn puntje 1. in mijn vorige reactie aangepast. Ook mijn reactie op @Jouke NS wat getemperd. Wil verder geen discussie en natuurlijk is het voor doorgewinterde reizigers (die met een abonnement) wel duidelijk allemaal.

Die e-tickets zijn natuurlijk een enorme uitkomst voor mensen (denk aan buitenlandse gasten die ik ophaal op Schiphol) die geen minimaal € 17,50 willen uitgeven aan een ov-chipkaart plus saldo om een keertje met iemand mee te reizen met korting.
Badge +3
Maakt mij verder niet zo veel uit zoals ik al zei.
Badge +3

Helemaal geweldig en bedankt dus!

Toch nog één kleinigheidje...
 

De reiziger met het NS-abonnement of Studentenreisproduct hoeft hiervoor niks te doen.


Volgens Van Dale is het woord niks 'informeel' taalgebruik (spreektaal).

Maak er 'niets' van en dan staat het er netjes.

Badge +3

Oei, nog een (belangrijk) dingetje..
 

Samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na het uitchecken. Checkt uw medereiziger binnen 35 minuten weer in bij NS of een andere treinvervoerder, dan kan hij nog steeds met Samenreiskorting met iemand meereizen.


Bij 'overchecken' naar een andere vervoerder in de spits (maar netjes binnen 35 minuten) gaat dat niet lukken, denk ik zomaar... Je krijgt een uitcheck NS en incheck (tegen de op dat tijdstip geldende voorwaarden) bij de andere vervoerder.

De woorden 'andere vervoerder' mag je dus gewoon weg laten. Daarna is het helemaal sluitend.. Nou ja, tenzij de reis bij die 'andere vervoerder' begonnen was natuurlijk maar zolang er NS staat is het goed).

Badge +3

Ja, want met Flex is die spits-dal op zich helemaal goed geregeld (overstap naar andere vervoerder)!

Maar dit ging over (standaard) Samenreiskorting laden op een (anonieme) kaart, en reizen op saldo dus. Met NS Flex heeft dat niets te maken.

Hoe het met NS Flex werkt zou nog toegevoegd kunnen worden {is inmiddels ook gedaan}

Samenreiskorting via de app of website geeft je nog steeds (met Flex Basis voor mij) de melding “Staat UIT" maar je krijgt netjes een e-mail dat het aan staat.. dus dat is je bewijs.

Dit probleem in de app is bekend, er wordt momenteel gewerkt aan een oplossing! Via je Mijn NS account zou dit echter niet moeten gebeuren, heb dit laatst zelf gecontroleerd en via Mijn NS werkt het gewoon correct.

Echt hè? 

 

Dit vind ik wel heel apart, want bij mijn weten kunnen reizigers met een studentenreisproduct nog steeds gewoon 3 man mee nemen met korting. Ik zal dit ook eens onder de aandacht brengen.

Robert B en Thom, bedankt voor de aanvullende informatie. Ik heb dit wederom doorgegeven aan de collega's en verwacht op korte termijn een positief antwoord.
Badge +3

Zie het nu pas, maar de titel van de pagina (tekst in tabblad browser) is wat vreemd:

Samenreiskorting - ontvangt 40% korting in de daluren | NS

Badge +3
My job here is done!

Ik zie hem en meld hem gelijk aan! Thanks Robert B!

Badge +3

Bijna 3 maanden later…

Met NS Flex Basis mag je ook geen ‘samenreizigers’ mee laten reizen. Apparatuur van conducteurs geeft dat ook aan (je medereizigers riskeren een boete).

Zet dat er alsjeblieft bij, want Flex Basis is wel degelijk een ‘abonnement’ (want doorlopend en je krijgt er maandelijks een factuur voor).

Ik ben sinds kort in het bezit van een NS Flex daluren abonnement en mag in de daluren een medereiziger met 40 % korting meenemen. Moet de medereiziger zelf een OV Chipkaart of NS abonnement bezitten?

Op het Schiphol NS station kreeg ik bij de informatiebalie, dat de medereiziger zelf een OV chipkaart of NS abonnement moet bezitten.

Zo nee, dan heb ik 27 juli van Schiphol naar Oss voor mijn partner te veel betaald door verkeerde informatie! 

Badge +3

Klein (nou ja best wel groot) detail nog… op ns.nl/samenreiskorting staat:

Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.

Het woordje ‘ook’ mag daar weg, of laat die hele zin achterwege want die is overbodig! De pagina is immers bedoeld voor (de ‘bekenden’ dus) medereizigers.

Daar boven staat bovendien:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Nee, dat is alléén voor medereizigers die toevallig NS Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting hebben!

Iemand zonder enig NS ‘abonnement’ (anonieme kaart om maar wat te noemen) moet gewoon Samenreiskorting laden bij een automaat, of een e-ticket met korting kopen.

Klein (nou ja best wel groot) detail nog… op ns.nl/samenreiskorting staat:

Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.

Het woordje ‘ook’ mag daar weg, of laat die hele zin achterwege want die is overbodig! De pagina is immers bedoeld voor (de ‘bekenden’ dus) medereizigers.

Ik snap je! Echter hebben we gemerkt dat het waardevol is toch dit te vermelden. Zo heb je op 1 pagina meer informatie over je medereizigers en ook voor jezelf. Het is niet vanzelfsprekend dat alléén de medereizigers dit onderzoeken. De abonnementhouder wil dit voor zijn medereizigers soms ook graag weten. Het spreekt niets tegen en voegt alleen maar toe. 

 

Daar boven staat bovendien:

Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS

Nee, dat is alléén voor medereizigers die toevallig NS Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting hebben!

Iemand zonder enig NS ‘abonnement’ (anonieme kaart om maar wat te noemen) moet gewoon Samenreiskorting laden bij een automaat, of een e-ticket met korting kopen.

Dat staat onder het kopje onder "ik heb geen OV-chipkaart”. Als je die openklapt zie je wat dan de opties zijn met verwijzingen daarnaartoe. Het is key om eerst het makkelijkste te vermelden en daarna uit te wijken naar andere opties. Kiezen door eliminatie, soort van.

Reageer