beantwoord

Trajectvrij en samenreiskorting

  • 27 February 2024
  • 70 reacties
  • 792 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Badge +3

Reizen met een abonnement of een abonnement gebruiken doe je door in te checken. En niet door met een ander vervoerbewijs te reizen. 

Dat heeft volgens mij nooit ergens gestaan in die woorden (en anders moet dat maar snel terug in de voorwaarden!), maar goed… gezond verstand en zo.

Hoe dan ook, medereizigers kunnen niet (met zekerheid) weten of degene met wie ze meereizen wel ingecheckt is… 

Want ja, dochterlief heeft gewoon in Hoogeveen ingecheckt met Traject Vrij dus dat is prima.

Als ze in Meppel uitcheckt (of even naar de wc gaat) is dat toch verder geen probleem?

Wel dus, want naar de wc gaan mag al niet omdat je altijd samen in dezelfde coupé dient te zijn!

Het wordt wel té grappig op deze manier… 😣😴

Reputatie 7
Badge

Als de tekst van @Momo in de voorwaarden zou staan, zou het m.i. volkomen duidelijk zijn, maar daar staat die dus niet en hij lijkt zelfs nergens meer te staan. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie die @Erryt NS gaat krijgen. Zou dit ooit bewust of onbewust veranderd zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Reizen met een abonnement of een abonnement gebruiken doe je door in te checken. En niet door met een ander vervoerbewijs te reizen. 

Dat heeft volgens mij nooit ergens gestaan in die woorden (en anders moet dat maar snel terug in de voorwaarden!), maar goed… gezond verstand en zo.

Er stond "Reist u met een NS abonnement” en dan zal zo ongeveer iedereen wel weten dat je dat doet door met dat abonnement in te checken. Want als je er niet mee incheckt en bv een Jongeren Dagkaart koopt, dan reis je niet met het abonnement maar met de Jongeren Dagkaart. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom NS de tekst heeft aangepast naar “een abonnement hebben” en vind ik dit niet handig, of liever gezegd nogal dom, want nu krijg je dit soort discussies. 

 

Reputatie 7
Badge

Volkomen mee eens, tenzij het wel degelijk expres is juist dus, maar dat lijkt inmiddels toch wel onwaarschijnlijk.

Aangezien mijn dochter over het traject gaat, is het dan mogelijk om eerst trajectkaart te activeren om vervolgens na dit traject de Jongeren dagkaart te activeren of is dit niet mogelijk? 

 

Reputatie 5

Bij een retour kan het trouwens wel zo zijn dat een Jongeren dagkaart voordeliger is, maar zoals hierboven, kunt u het zelf ook uitrekenen. Ik wens u een fijne reis naar Utrecht (en terug)!

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

 

Zonder incheck is het abonnement niet geldig en kun je dus ook niet iemand meenemen met samenreiskorting. Dat ingecheckt moeten zijn,  is gewoon elementair, of u het kunt lezen of niet. U verbaast me andermaal.

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +1

Iemand die een trajectabonnement heeft mag daarmee Samenreizigers meenemen (ook buiten traject natuurlijk) en iemand met Weekend Voordeel mag doordeweeks ook Samenreizigers meenemen, zelfs al krijg je zelf geen korting.

Maar diegene moet dan wel met het abonnement reizen,

Maar waar staat dat dan?

Badge +3

Maar waar staat dat dan?

Het is laat, maar vast wel ergens (of toch niet...) in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1706781191314/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden/voorwaarden-samenreiskorting.pdf

Het stond echt ergens… 🤣 en de uitzondering voor internationale reizen ook volgens mij...

Reputatie 7
Badge +1

Die had ik al gelezen (zie boven) en daar heb ik het niet in gevonden. Dus als iemand denkt dat het wel ergens staat, dan ben ik erg benieuwd waar dat dan precies staat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

 

Zonder incheck is het abonnement niet geldig en kun je dus ook niet iemand meenemen met samenreiskorting. Dat ingecheckt moeten zijn,  is gewoon elementair, of u het kunt lezen of niet. U verbaast me andermaal.

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Je kunt alleen iemand meenemen als er sprake is van een geldig abonnement. Een abonnement is niet geldig als iemand het bezit, maar of er mee is ingecheckt. Logisch want anders betaalt de abonnementhouder niet het juiste bedrag voor de reis. Zonder de incheck zou de abonnementhouder reizen zonder dat de juiste kosten afgerekend kunnen worden, dan wel in de praktijk vaak niet betalen. Daarom komt een klant ook met NS overeen dat hij zal in- en uitchecken. Een incheck is een geldig vervoersbewijs en een uitcheck is het juiste bedrag afrekenen en dat kan ook nul zijn.

Zonder incheck is er dus geen geldig vervoersbewijs en kun je ook geen mensen met samenreiskorting meenemen. De incheck en daarmee een geldig vervoersbewijs is de basis van het systeem.

Badge +3

@rvdborgt heeft wel een punt.

Bij controle binnen je traject hoef je niet per se ingecheckt te zijn (ander onderwerp, met de discussie waar ben je dan *niet* ingecheckt dus is de reis wel begonnen binnen je traject?) maar buiten het traject wel! 

En als je dan niet op je abonnement reist maar met een Jongeren Dagkaart heb je pech. Dat geeft in géén geval recht op medereizigers met Samenreiskorting.

Iemand met Dal Vrij of Altijd Vrij zou er nog mee weg komen, als op het moment van controle de ov-chipkaart gecontroleerd wordt, maar bij Traject Vrij Hoogeveen - Meppel en dan samen naar Utrecht gaat het niet worden.

Reputatie 7
Badge +1

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Je kunt alleen iemand meenemen als er sprake is van een geldig abonnement. Een abonnement is niet geldig als iemand het bezit, maar of er mee is ingecheckt. Logisch want anders betaalt de abonnementhouder niet het juiste bedrag voor de reis. Zonder de incheck zou de abonnementhouder reizen zonder dat de juiste kosten afgerekend kunnen worden, dan wel in de praktijk vaak niet betalen. Daarom komt een klant ook met NS overeen dat hij zal in- en uitchecken. Een incheck is een geldig vervoersbewijs en een uitcheck is het juiste bedrag afrekenen en dat kan ook nul zijn.

In het beschreven geval zou de abonnementshouder op een jongerenticket reizen en inchecken is dus niet nodig om voor de reis betaald te hebben. Dat de abonnementshouder een abonnement heeft, kan eenvoudig worden geverifieerd, dus daar zie ik geen probleem.

Zonder incheck is er dus geen geldig vervoersbewijs en kun je ook geen mensen met samenreiskorting meenemen. De incheck en daarmee een geldig vervoersbewijs is de basis van het systeem.

In de voorwaarden staat alleen dat je een abonnement moet hebben. Niet dat je ermee moet reizen. Als NS dat laatste had gewild, wat ik overigens wel zou kunnen begrijpen, dan hadden ze dat wel in de voorwaarden gezet. NS schrijft bv. in artikel 3 van de voorwaarden voor de samenreiskorting:

Samenreiskorting is alleen geldig

[...]

Als gereisd wordt op dezelfde dag in dezelfde trein tussen hetzelfde vertrek- en aankomststation. De Abonnementhouder dient de gehele treinreis, dus van het vertrek- tot het aankomststation, aanwezig te zijn. Bij controle van het vervoerbewijs met Samenreiskorting moet de Abonnementhouder aanwezig zijn in dezelfde treincoupé;

[...]

Als de Abonnementhouder op het moment dat de reis wordt gemaakt een lopend abonnement heeft dat recht geeft op Samenreiskorting”

Daar kan ik echt niet uit afleiden dat de abonnementshouder op het abonnement moet reizen. Sterker nog: het is net alsof zorgvuldig vermeden wordt om te schrijven dat dat zou moeten.

Badge +3

Het zal vast ergens staan in de voorwaarden voor reizen met een NS (Flex) abonnement of over reizen met een ov-chipkaart in het algemeen (waar een abonnement op staat dat recht geeft op medereizigers met korting).

Hoe dan ook, bij controle van een Jongeren Dagkaart kan een HC niet bepalen wat de situatie is (al heb je een Altijd Vrij 1e klas met Toeslag IC direct van € 669,30 per maand bij je).

Je mag je (niet ingecheckte) ov-chipkaart met Traject Vrij Hoogeveen - Meppel best tonen ter verdediging dat je recht heb op medereizigers met korting maar dat is voor een conducteur dus evenveel waard als de tandenborstel van @Thom 😅

Tenzij je dus met die kaart incheckt, want dan mag de moeder gewoon mee met korting tot waar dan ook (mits eigen chipkaart of daluren e-ticket).

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Badge +3

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Er zijn natuurlijk reizigers die de randjes opzoeken (ik doe daar met plezier aan mee en krijg zelfs soms te horen dat ik bepaalde dingen maar beter niet mag zeggen). Maar ik ben geen NS dus als het werkt…

Maar ik zeg dat dan wel zonder ook maar enigszins betrapt of beboet te kunnen worden op frauderen bij controle in de trein (ik of jij doet helemaal niets fout namelijk). Als iemand anders daardoor tegen een boete aanloopt dan betaal ik die wel.

Maar dat is een ander onderwerp en geldt totaal niet voor dit topic. Dus @FroggyT succes met de reis puzzel voor je vrouw en dochter (eventueel toch een Jongeren Dagkaart Meppel - Utrecht en vrouwlief op voltarief vanaf Meppel)

Reputatie 7
Badge

Ik heb de voorwaarden (AVR en de voorwaarden voor reizen met een ov chipkaart, NS Flex en samenreiskorting) er ook nog even op nageslagen maar kan echt ook niks vinden wat stelt dat je het abonnement waarmee je iemand mee laat reizen ook als vervoersbewijs moet gebruiken. Wellicht is het niet zo bedoeld, maar op basis van de voorwaarden zie ook ik dus niet waarom reizen op een jongerendagkaart en iemand meenemen met samenreiskorting op basis van een (ander) abonnement op een ov chipkaart die je bij controle óók toont, niet zou mogen. Ik zou het ook best aandurven dat je uiteindelijk gelijk zult krijgen als je dat doet en wordt gecontroleerd.

Voor @FroggyT levert dat echter de vervelende conclusie op dat u zult moeten kiezen tussen uw voorstel wat goedkoper is maar mogelijk een lastige discussie oplevert (gezien op @rvdborgt na iedereen hier, inclusief mijzelf initieel al dacht dat dat niet mocht) en meer gegarandeerd probleemloos reizen voor een iets hogere prijs met het abonnement en samenreiskorting, zonder jongerendagkaart (of met jongerendagkaart en de ander op vol tarief maar dat is duurder).​

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet TS de proef op de som nemen en gaan reizen op jongerendagkaart, terwijl moeder met samenreiskorting reist. Vraag mij alleen af hoe dat dan met code zit. Die wordt gekoppeld aan een abonnement waarmee niet wordt gereisd.

@Olav93 kan TS de boete bij jou declareren?

Reputatie 7
Badge

Of je gaat voor de duurdere maar zekere optie zoals ik ook al voorstelde, of wacht op de reactie van een moderator over eventuele interne documentatie over hoe dit bedoeld is, waar ik al naar vroeg. Beetje flauwe reactie dus, @MoDe . Nee, ik ga een eventuele boete als TS voor de riskante optie gaat, gecontroleerd wordt, een boete krijgt en niet in beroep gaat of dat toch niet wint niet vergoeden.

Reputatie 7
Badge +3

Of je gaat voor de duurdere maar zekere optie zoals ik ook al voorstelde, of wacht op de reactie van een moderator over eventuele interne documentatie over hoe dit bedoeld is, waar ik al naar vroeg. Beetje flauwe reactie dus, @MoDe . Nee, ik ga een eventuele boete als TS voor de riskante optie gaat, gecontroleerd wordt, een boete krijgt en niet in beroep gaat of dat toch niet wint niet vergoeden.

Samenreiskorting was altijd geldig in combinatie met een abonnement waarmee ingecheckt is. Dat is nu met een code niet anders.

In jouw optiek mag ik 6 mensen laten samenreiezen, want ik heb 2 abonnementen. Dat ik er maar met 1 incheck doet dan niet ter zake.

Reageer