beantwoord

Waarom staat er op de website dat een PDF tonen op je mobiel niet geldig is?

  • 20 October 2023
  • 36 reacties
  • 901 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb net een e-ticket gekocht en daar werd vermeld dat de e-ticket PDF getoond op een telefoon geen geldig vervoersbewijs zou zijn. Ook zou een screenshot geen geldig vervoersbewijs zijn. Alleen de NS app zou geldig zijn. Ik wil die app helemaal niet (en al helemaal niet op de telefoons van mijn kinderen).

Ten eerste: Waarom zou dit niet geldig zijn? Ik koop vaak tickets voor mijn kinderen en deel deze dan via een screenshot. Zeker handig aangezien je jongerendagkaarten om 1 of andere zotte reden alleen via de app kunt kopen. Ik snap niet waarom een afdruk iets geldig zou maken, terwijl het scherm dezelfde info toont en ook nog eens een printje bespaart.

Ten tweede, ik heb de vervoersvoorwaarden nagelezen en heb daar nergens kunnen vinden dat de NS-app een voorwaarde is om een ticket op mobiel te tonen. Sterker nog: Er staat dat een ticket gewoon in een app kan worden getoond en dat de gedownloade PDF geprint kan worden of op een mobiel kan worden getoond (1.2.iii). Dus waarom staat deze incorrecte info op de website?

Vooralsnog ga ik dus gewoon door met het doorsturen van tickets.

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 October 2023, 20:41

Bekijk origineel

36 reacties

In de voorwaarden:

Reizen met een e-ticket kan op twee manieren: laad het e-ticket in de NS-app op een mobiele telefoon of print het uit op een computer.
Let op: E-tickets zijn alleen geldig als je ze toont in de NS-app of uitgeprint hebt. Screenshots of pdf's getoond op een telefoon zijn geen geldig vervoerbewijs.

De reden dat etickets als screenshot of pdf niet geldig zijn kunt u neem ik aan zelf ook bedenken: fraude.

Badge +3

Voorheen was het tonen van de pdf op het scherm wel voldoende. Dat is gewijzigd om fraude met e-tickets tegen te gaan.

In artikel 2.2 van de Voorwaarden E-ticket, geldig vanaf 4 mei 2023 en te vinden op www.ns.nl/voorwaarden, staat dat een e-ticket moet worden afgedrukt op papier of in de NS-app moet worden geladen.

Ik raad u aan om uw kinderen toch maar de tickets in de app te laten laden of ze af te drukken, anders hebben uw kinderen geen geldig vervoerbewijs.

Reputatie 1

In de voorwaarden:

Reizen met een e-ticket kan op twee manieren: laad het e-ticket in de NS-app op een mobiele telefoon of print het uit op een computer.
Let op: E-tickets zijn alleen geldig als je ze toont in de NS-app of uitgeprint hebt. Screenshots of pdf's getoond op een telefoon zijn geen geldig vervoerbewijs.

De reden dat etickets als screenshot of pdf niet geldig zijn kunt u neem ik aan zelf ook bedenken: fraude.

In de algemene voorwaarden, zoals op de site: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1689775627212/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf:

iii) Het E-ticket dient – conform de instructies bij aankoop – te worden geladen in een app op een mobile device (mobiele telefoon, laptop of tablet) of te worden gedownload als PDF om vervolgens te worden geprint of te worden getoond op een mobile device.

Leg mij eens uit waarom een PDF na het printen minder gevoelig is voor fraude dan voor het printen.

De NS maakt vervoer al nodeloos duur en ingewikkeld en dan zouden ze er ook nog eens willekeurig van deze regeltjes bij verzinnen? Ik snap wel dat mensen de auto pakken. Het is echt één stap vooruit, twee stappen achteruit.

Reputatie 7
Badge +1

Voorheen was het tonen van de pdf op het scherm wel voldoende. Dat is gewijzigd om fraude met e-tickets tegen te gaan.

Nee, NS heeft dit bedacht om om de ontwerpfout van hun poortjes heen te werken, zodat mensen niet ongewild met de NFC-functie van hun telefoon inchecken.

Badge +3

O ja, dat was inderdaad de reden. Bedankt voor de correctie.

Reputatie 7
Badge +4

Interrail had zoveel last van de screenshots en de PDF’s dat ze een truc hebben bedacht: er gaat een klokje lopen en dat werkt natuurlijk niet met een screenshot.

 

Vooralsnog ga ik dus gewoon door met het doorsturen van tickets.

U bent onderdeel van een samenleving die kennelijk iets vraagt wat u of niet begrijpt of waar u zich niet aan wil houden. U mag het met wet- en regelgeving oneens zijn, maar bepaalt die toch echt niet. Als u met een ongeldig vervoersbewijs reist, wordt u mogelijk beboet. Ik hoop wel van harte dat u dan in de trein geen stennis maakt en uw medereizigers met uw opvattingen lastig valt. Zowel treinpersoneel als betalende reizigers hebben het wel gehad met de mentaliteit van ‘ik doe het zoals ik wil’ en de daarmee al te vaak gepaard gaande agressie met volledig voorspelbare argumenten op zeer laag niveau, waar we kennelijk nog ongewild getuige van moeten zijn ook. In een vol land met een te grote groep mensen die elke methode aangrijpen om niet te hoeven betalen, is aanpassing aan wet- en regelgeving noodzakelijk. Zoveel wordt er echt niet van u gevraagd.

Koop gewoon een geldig kaartje, dan is er voor niemand een centje pijn.

Reputatie 1

Het is voor de incidentele reiziger allemaal niet meer te volgen 😔… Schaf die poortjes gewoon af, wat een gepruts allemaal. Ik ben wederom zwaar teleurgesteld in dit bedrijf. 

Reputatie 7
Badge +4

Neem een auto, dan heeft u nergens last van en de medereizigers in de trein niet van u. Als u toch met de trein wilt, houdt u zich aan de regels. De poortjes nu afschaffen is luchtfietserij. Het hele systeem is er op gebaseerd. Zo moeilijk is het niet. Je moet een geldig kaartje hebben door in- en uit te checken bij dezelfde vervoerder en anders een e-ticket met een code die u toont op de wijze die fouten of fraude voorkomt.

 

Reputatie 5

Een e-ticket van NS kan gewoon probleemloos in meerdere apps op verschillende telefoons geladen worden en je kunt het ticket natuurlijk ook meerdere keren uitprinten.

Zoals @rvdborgt aangeeft heeft het dus inderdaad niets met (het voorkomen van) fraude te maken. 

Reputatie 1

Neem een auto, dan heeft u nergens last van en de medereizigers in de trein niet van u. Als u toch met de trein wilt, houdt u zich aan de regels. De poortjes nu afschaffen is luchtfietserij. Het hele systeem is er op gebaseerd. Zo moeilijk is het niet. Je moet een geldig kaartje hebben door in- en uit te checken bij dezelfde vervoerder en anders een e-ticket met een code die u toont op de wijze die fouten of fraude voorkomt.

 

We hebben tientallen jaren zonder poortjes gekund. Je kocht een treinkaartje en dat werd in de trein gecontroleerd. Dat kan prima ook met e-tickets en andere hedendaagse vervoersbewijzen. Het maakt het hele systeem een stuk eenvoudiger. Sterker nog, veel grote stations hebben niet eens poortjes (Bijv. s-Hertogenbosch, Groningen). Poortjes voegen vooral ergenis toe en is onnodig voor het systeem. Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

Reputatie 7

We hebben tientallen jaren zonder poortjes gekund. Je kocht een treinkaartje en dat werd in de trein gecontroleerd. Dat kan prima ook met e-tickets en andere hedendaagse vervoersbewijzen. Het maakt het hele systeem een stuk eenvoudiger. Sterker nog, veel grote stations hebben niet eens poortjes (Bijv. s-Hertogenbosch, Groningen). Poortjes voegen vooral ergenis toe en is onnodig voor het systeem. Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

In het buitenland kan het ook nog altijd zonder poortjes. Maar er is hier nu eenmaal voor gekozen destijds (niet omdat reizigers dat zo graag wilden, maar met name eigen belang van de verschillende vervoerders zelf: dan kunnen ze allen exact tot op de cent krijgen waar ze recht op hebben)- en waar geen poortjes kwamen, werden in/uitcheckpalen neergezet. Nu alles terugdraaien is niet reëel. 

Ik ben het wel met u eens dat het voor incidentele reizigers (zonder abonnement) vaak ingewikkeld lijkt (en soms ook is). De frequentere reiziger leert de ins en outs wel. En er zijn geweldige en ideale (betaalbare!) abonnementen, zoals Dal Vrij. Maar ja, een abonnement…. is ook een drempel.. Mensen willen spontaan goedkoper reizen zónder zich vast te leggen en zaken aan te gaan vragen en weer op te moeten zeggen.

Er zijn zoveel regels, uitzonderingen, tarieven en kortingen en allerlei dingen om rekening mee te houden, zoals bij overstappen tussen vervoerders (3 verschillende kleuren paaltjes naast elkaar in bijvoorbeeld Zutphen) en op bepaalde tijden van de dag, vervoerbewijzen waarmee je je in het geheel niet in de spits in de trein mag bevinden en vervoerbewijzen die niet geldig zijn in de spits maar dat dan wél weer als je uiterlijk om 16.04 incheckt. En dan op dit forum veel vragen van mensen die plotseling een in hun ogen fout bedrag op hun maandelijkse factuur zien waarvan ze niet begrijpen hoe dat er op komt (meestal door eigen in- of uitcheckfouten, “correctietarieven”, etcetera). 

Een woud aan regels en voorwaarden, het niet (volledig) begrijpen van de hele in/uitcheckprocedure en waar een poortje/paaltje/lezer nu precies voor is en hoe het werkt (zichtbaar bijvoorbeeld aan mensen die almaar proberen in te checken bij een paaltje met de QR-code op een uitgeprint E-ticket…… maar je hoeft dan helemaal niet in te checken want dat kan niet.). Naast de fikse volle prijs voor een ritje zonder korting weerhoudt dit alles veel mensen ook simpelweg om te gaan treinen, zeker als er een auto voor de deur staat. 

En een los kaartje uit de automaat….. je betaalt 1 euro per persoon toeslag op de toch al fikse prijs (want de automaat bevat alleen maar voltarief kaartjes!) …. om het gebruik van losse kartonnen chipkaartjes nog verder te ontmoedigen. Toeslag op losse automaatkaartjes heb ik nog nergens anders gezien in Europa trouwens.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

Dat is wel het rechtsprincipe, maar onuitvoerbaar en ook niet nodig voor een conducteur. Hij kijkt of u over een geldig vervoersbewijs beschikt of niet. En als dat niet het geval is, zulks naar zijn oordeel, wordt het het ook niet met een verhaal waarom er geen geldig kaartje op een eerste verzoek kan worden getoond.

Een conducteur hoeft niks te bewijzen zoals in de rechtspraak gebruikelijk is. Dat is zijn taak ook helemaal niet en hij is daarvoor ook niet opgeleid. Het constateren van de overtreding is voldoende.

Alle reizigers zonder geldig kaartje te beschouwen als mensen die niet de intentie hebben daar voordeel uit te halen is buiten iedere werkelijkheid. Zwart rijden is in Nederland een overtreding, dus iemand die zwart rijdt is formeel geen crimineel. In Duitsland is dat wel zo, daar gaan veroordeelde zwartrijders een week de gevangenis in en daar is een zwartrijder wel crimineel omdat de Duitse wetgeving het als een misdrijf beoordeelt. Alleen dan kan, ook in Duitsland,  een vrijheidsstraf worden opgelegd. Een belangrijk element in het verschil tussen een overtreding en een misdrijf is de straf die kan worden opgelegd. Niemand gaat de gevangenis in als je geen bel op de fiets hebt en zo hoort het ook. Persoonlijk vind ik het bewust en intentioneel financieel benadelen van een ander, in dit geval NS,  wel degelijk een misdrijf en zou graag het Duitse systeem hier ook ingevoerd zien. Het zal niet gebeuren.

In Duitsland ziet men zwartrijden als een vorm van diefstal, wat het in mijn ogen ook is als dat intentioneel plaatsvindt, en de volksaard weerspiegelt zich in de wetgeving. De modale oorspronkelijke Duitser heeft een diepe minachting voor zwartrijders. De oosterburen hechten sterk aan eerlijkheid. Dat is te illustreren aan de hand van een werknemer die bij de Aldi een zeer gering bedrag stal indertijd. De toenmalige Bundeskansler Merkel wilde zich daar ook niet aan branden en deed er geen uitspraak over. De Duitser hecht er sterk aan dat mensen te vertrouwen behoren te zijn.

Ik heb veel in Duitsland verkeerd en dat viel me al snel op. Pake zou me vervloeken, maar ik mag de Duitsers wel op dit punt.

Als een conducteur beoordeelt dat er geen sprake is van een geldig vervoersbewijs, hoeft hij het excuus van de zwartrijder niet te ontkrachten en een oordeel op het niveau van een rechter te geven. Het constateren van de overtreding is genoeg.

Reputatie 1

De poortjes uitschakelen is zo gepiept. Die kunnen gewoon permanent open. Met de chippalen heb ik geen probleem. Als je incheckt heb je geen e-ticket en omgekeerd.

Je zou tegenwoordig haast niet meer met trein dúrven reizen, omdat je het risico loopt een random regelverandering of een van de uitzonderingsregels gemist te hebben en met hoge boetes opgescheept te worden. Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is zo simpel als ik het boven beschreven heb. Je moet je alleen wat verdiepen in wat binnen de wet voordeel oplevert. Daarvoor is iedereen wel gemotiveerd en dan valt het reuze mee. Je moet wel de moeite willen nemen en geen voorschot op de genade willen nemen. Ik tuf wel graag door Europa met Interrail en in elk land functioneert het een beetje anders, maar overal moet je voor het gebruik betalen.

Zelfs als je het ingewikkeld vindt, is dat nog geen excuus om het dan maar fout te doen. Met een rotsmoes kun je je kaartje niet betalen. U bent zelf verantwoordelijk voor het bezit van een geldig vervoersbewijs en dat is ten allen tijde zo.

De Nederlandse politiek heeft in meerderheid gekozen voor dit systeem, dan is het wet en die geldt voor iedereen. Ongeacht wat u ervan vindt en of u het er mee eens bent of niet. Klaar.

Reputatie 1

Het OV moet eenvoudig en toegankelijk zijn voor iedereen, wat betreft complexiteit en tarieven. Het moet geen voorstudie vereisen om met het OV te kunnen reizen. Zolang dat bij de NS wel zo is, verdient het iedere kritiek. Klaar.

Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen. 

Reputatie 7
Badge

Ik ben het met u eens. Met name die poortjes zijn verschrikkelijk irritant. Maar of de verkiezingen daar iets aan gaat veranderen?

Reputatie 6
Badge

Er was een heel mooi plan: iedereen korting in de daluren en op rustige trajecten, iets hogere prijzen in de spits. Geen abonnementen of andere drempels. Gewoon in- en uitchecken met je (mobiele) bankpas. Maar helaas: de politiek stak er afgelopen maand een stokje voor. Want stel je voor: een lagere prijs voor iedereen op rustige momenten. Dat wilden ze niet. Want het woord ‘spitsheffing’ klonk niet goed in verkiezingstijd.

Reputatie 7
Badge +3

De poortjes uitschakelen is zo gepiept. Die kunnen gewoon permanent open. Met de chippalen heb ik geen probleem. Als je incheckt heb je geen e-ticket en omgekeerd.

Je zou tegenwoordig haast niet meer met trein dúrven reizen, omdat je het risico loopt een random regelverandering of een van de uitzonderingsregels gemist te hebben en met hoge boetes opgescheept te worden. Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.

 

Er zijn mensen die als er geen poortjes meer zijn helemaal niet meer met de trein durven reizen, vanwege het nog meer toegenomen aantal zwartreizigers. Die poortjes staan er op plekken waar de kans het grootste is dat mensen zonder vervoersbewijs de trein in stappen. Nu al zijn er veel zwart- en grijsreizigers in de trein door te weinig controle. Om meer controle te krijgen zal er eerst iets binnen NS en in de mentaliteit van conducteurs moeten veranderen.

Wat jij als incidentele reiziger wilt, gaat problemen geven voor frequenter reizigers. Ga met de auto als je het teveel gedoe vindt, of verdiep je in soorten vervoerbewijzen + voorwaarden.

Badge +3

Een e-ticket van NS kan gewoon probleemloos in meerdere apps op verschillende telefoons geladen worden en je kunt het ticket natuurlijk ook meerdere keren uitprinten.

Zoals @rvdborgt aangeeft heeft het dus inderdaad niets met (het voorkomen van) fraude te maken. 

Een pdf heeft de nodige echtheidskenmerken die uitgeprint op A4 veel makkelijker te herkennen zijn dan op een telefoon (laat staan een screenshot). Vergelijk een bankbiljet, een geoefende winkel/horecamedewerker herkent een valse met enig gemak, ook al hebben ze er tegenwoordig meestal apparaatjes voor.

Aan de andere kant bevat de qr-code zelf al alle informatie over de reiziger en de geldigheid van het ticket, dus fraude is niet mogelijk tenzij je de qr-code weet te hacken en dat is verdraaid lastig.

Dat het tonen van alleen de qr-code (screenshot) vanaf november 2018 voldoende was (op eigen verantwoordelijkheid van leesbaarheid) maar dus niet meer mag zal dus inderdaad grotendeels te maken hebben met het ‘nfc-probleem’, ter bescherming van de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Badge +3

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Die werden inderdaad gedeeld als screenshot, maar maakt ze niet (on)geldig want de naam van de reiziger staat in de code dus bij controle val je alsnog door de mand.

De bestelpagina van de Jongeren Dagkaart (als pdf om te printen) is inderdaad verwijderd.

Reputatie 7
Badge +3

bij controle val je alsnog door de mand.

 

En dat is gewoon de uiteindelijke conclusie. Welk systeem je ook bedenkt, zonder controle is fraude altijd mogelijk, met of zonder poortjes, met of zonder screenshots.

@Nielus Het is vrij eenvoudig om een fraude ongevoelig e-ticket systeem te bedenken, dat zowel op papier, PDF, Screenshot of in de app, etc. geen enkel probleem zou moeten opleveren. Zelf een verkeerde datum of bestemming hoeft geen beperking te zijn. Prettig voor voor zowel de reiziger en de controlerende conducteur. Ik vraag me weleens af waarom de NS het zichzelf en anderen zo moeilijk maakt. Misschien is het een soort van blindheid. Als de NS met het idee komt van een spitstarief, dan weet je bij voorbaat al dat de invoering de nodige vragen zal opleveren. Maar misschien dat Sneltram een link heeft naar het mooie plan. Daar zal vast en zeker een duidelijke uitleg in staan hoe het systeem werkt bij o.a. een vertraging, de eerste incheck, een kopje koffie, etc. Ook de introductie van OV-Pay is natuurlijk ondermaats. Goh, je kunt betalen met een bankpas en reizen tegen vol tarief. Niet meer en niet minder. Wat een vernieuwing... Oja, daarnaast ben je verplicht om het voor iedere bankpas te accepteren en kun je het niet uitzetten. Ja dat kan wel, maar dan moet je zorgen dat je saldo onvoldoende is,…... En dat Thom het Duitse systeem prettig vindt, dan vraag ik me af aan wie ik moet denken als ik het volgende lees. (De modale oorspronkelijke Duitser heeft een diepe minachting voor zwartrijders.) Misschien moet ik die even googelen op oorspronkelijke Duitser... Ook de opmerking van Mode (Er zijn mensen die als er geen poortjes meer zijn helemaal niet meer met de trein durven reizen, vanwege de nog meer toegenomen zwartreizigers.) lijkt me uit de duim gezogen. Als er structureel meer gecontroleerd wordt en het tariefsysteem eenvoudig is, dan is het voor zowel de reiziger, de conducteur en het ingehuurde klantenservicepersoneel goed te behappen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor er zijn nu al mensen die ‘s avonds niet meer durven reizen omdat ze het te onveilig vinden in de trein. Zwartreizigers willen nogal agressief worden bij controle, maar zijn ook niet altijd de meest voorbeeldige reizigers.

Dat meer controleren is een utopie. Gisteren las ik op X een opmerking van een klantenservice medewerker dat de conducteur zelf mag bepalen of deze controleert. Als er agressieve figuren in de trein zitten, zal een conducteur zich wel een paar keer bedenken of hij gaat controleren.

 

Badge +3

Dat meer controleren is een utopie. Gisteren las ik op X een opmerking van een klantenservice medewerker dat de conducteur zelf mag bepalen of deze controleert. Als er agressieve figuren in de trein zitten, zal een conducteur zich wel een paar keer bedenken of hij gaat controleren.

Dat is inderdaad maar al te waar, die vrijheid om wel of niet te controleren hebben ze. Selectief controleren (bijv. alleen de 1e klas schoon vegen) zou ook nog een optie zijn, mochten ze het verder echt zo druk hebben met andere taken.

Voor de rest heeft een hc gewoon backup van V&S of politie indien nodig. Helemaal niet controleren (want te druk met andere dingen) is in de meeste gevallen grote onzin.

En tegen een persoon die zwart reist (en dus mogelijk agressief wordt) kan je ook nog zeggen “ik laat je voor nu met rust maar op het volgende station ga je mijn trein uit om een geldig vervoersbewijs te regelen! En als ik je ooit nog tegenkom zonder geldig vervoersbewijs vangt V&S je wel op en ben je verder van huis”.

Wishful thinking, maar dan heeft diegene in ieder geval geen enkele reden om agressief te gaan doen tegen jou als hc/toezichthouder (voorheen ook handhaver), behalve misschien “waar bemoei je je mee?”… Nou ja, de ene is de HC en jij zit gewoon fout, bij deze de keuze...

Reageer