beantwoord

Waarom staat er op de website dat een PDF tonen op je mobiel niet geldig is?

  • 20 October 2023
  • 36 reacties
  • 915 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb net een e-ticket gekocht en daar werd vermeld dat de e-ticket PDF getoond op een telefoon geen geldig vervoersbewijs zou zijn. Ook zou een screenshot geen geldig vervoersbewijs zijn. Alleen de NS app zou geldig zijn. Ik wil die app helemaal niet (en al helemaal niet op de telefoons van mijn kinderen).

Ten eerste: Waarom zou dit niet geldig zijn? Ik koop vaak tickets voor mijn kinderen en deel deze dan via een screenshot. Zeker handig aangezien je jongerendagkaarten om 1 of andere zotte reden alleen via de app kunt kopen. Ik snap niet waarom een afdruk iets geldig zou maken, terwijl het scherm dezelfde info toont en ook nog eens een printje bespaart.

Ten tweede, ik heb de vervoersvoorwaarden nagelezen en heb daar nergens kunnen vinden dat de NS-app een voorwaarde is om een ticket op mobiel te tonen. Sterker nog: Er staat dat een ticket gewoon in een app kan worden getoond en dat de gedownloade PDF geprint kan worden of op een mobiel kan worden getoond (1.2.iii). Dus waarom staat deze incorrecte info op de website?

Vooralsnog ga ik dus gewoon door met het doorsturen van tickets.

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 October 2023, 20:41

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 4

Ik was gisteren getuige van zo'n lulverhaal op een sprintertje. Zaten 5 jongelui, die natuurlijk heel erg lang naar hun kaartje moesten zoeken. Gaf er 1 z'n bankpas. Geen check in uiteraard en na wat gelulsmoes verder vraagt de HC naar ID. Antwoord is natuurlijk voorspelbaar, geen ID. Maar u heeft mijn bankpas nog steeds vast. Zegt HC, ja idd daar kan ik ook een UVBtje mee schrijven als je geen ID hebt hoor. Dat gezicht haha. Maar ik moet er hier uit. HC: Nou wat toevallig, ik ook. Gaan we even verder op het perron.

 

Vond het wel een strakke actie.

Volgens mij is een QR/AZTEC code geldig ongeacht of dat een pdf of homeprint of in-app ticket is (of zelfs een foto van de code!)

Voor één persoon (jij en niemand anders, super eenvoudig te controlen). @Henk_NL zeg het maar 😴

 

In het hele e-ticketingverhaal zijn er voor NS nog veel meer problemen dan enkel de technische. Na ieder (breed uitgemeten) incident volgen er weer allerhande maatregelen om de boel te sussen, vakbonden kalm te houden, et cetera. Dat moet je ook meewegen.

 

Ik doe sinds een paar maanden totaal ander werk overigens, dus ben lang niet meer mee in alles.

Badge +3

Respect voor de HC's die je ‘laten lopen’ inderdaad.

Blij met NS medewerkers als @Loes @Slidestops en @Sander-VH ook, want een volgende keer heb je dus echt een probleem (we kennen je kop dus pikken je er moeiteloos uit, doe vooral geen moeite met een baard of muts of iets anders. Vergelijk een leraar op school die dat ook meteen ziet (dit ben jij).

https://www.imdb.com/title/tt0091042

Maar goed, dat is off-topic verder.

Volgens mij is een QR/AZTEC code geldig ongeacht of dat een pdf of homeprint of in-app ticket is (of zelfs een foto van de code!)

Voor één persoon (jij en niemand anders, super eenvoudig te controlen). @Henk_NL zeg het maar 😴

Reist u mee morgen? Zolang er geen controle is niets aan de hand, en de qr-code voor die reis krijg ik zometeen wel...!?

Waar blijft mijn e-ticket (met 40% korting) via https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren

En nee, ik wil geen abonnement bestellen (Dal Voordeel of duurder heb ik al, en voor zaterdag of zondag volstaat Weekend Voordeel)

Dus wat doet die ‘abonnement’ knop daar (winkelwagentje)? 🤣

 

Reputatie 7
Badge +4

Een verstandige conducteur pikt ze er ook wel uit als hij alle reizigers controleert. Dat moet je ook altijd doen en er nooit mensen uitpikken, ook al is het vaak kristalhelder wie de spoordieven zijn.

Daarmee voorkom je ook het trekken van de racismekaart, wat in de praktijk gewoon een vorm van intimidatie is. Het trekken van de racismekaart is in mijn ogen zelfs gewoon een vorm van geweld en dient maar al te vaak om onder de boete uit te kunnen komen. De mensen die de racismekaart trekken discrimineren in de praktijk zelf maar al te vaak het meeste. 

 Iedereen hoort te betalen voor zijn reis. Daarom vind ik ook dat iedereen die geen geldig vervoersbewijs op een eerste verzoek kan tonen, altijd moet worden vervolgd. Het is voor het alles omkerende egopubliek de enige taal die ze verstaan.

Het recht van de conducteur om van het geven van een boete af te zien, discretionaire bevoegdheid, moet zeer spaarzaam worden gebruikt en alleen als de wijsheid dat verlangt. Dat recht moet uit het oogpunt van het menselijk tekort wel blijven bestaan, maar niet zoals nu  nagenoeg algemeen toegepast worden. Het is natuurlijk ook uit angst voor agressie en dat toont hoezeer het geweld inmiddels is geïntegreerd in de samenleving.

Wie een geldig kaartje heeft, heeft geen moeite met controle en de mensen die dat kaartje niet hebben zitten letterlijk en figuurlijk fout, met welke rotsmoes dan ook. Reiziges zijn zelf voor hun kaartje verantwoordelijk en moeten die verantwoordelijkheid van te voren nemen.

Zorg voor een geldig vervoersbewijs en je hebt nooit problemen. Ik weet dat al 55 jaar heel zeker.😀

Badge +3

Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

Dat is wel het rechtsprincipe, maar onuitvoerbaar en ook niet nodig voor een conducteur. Hij kijkt of u over een geldig vervoersbewijs beschikt of niet.

Lang verhaal kort (en dit is een aanname maar wel eentje die ik meerdere malen als ‘bewezen’ heb gezien), met als bewijs een HC die gewoon een krantje zat te lezen (1e klas) ooit tegen me zei “ik pik ze er zo uit meneer..”

Het was een sprinter Woerden - Utrecht met vol overzicht voor de HC dus dat was een ‘makkie’ (uitspraak van de HC, hij legde zijn krantje/sudoku neer en stond zomaar op! 😮)

De HC signaleert/herkent een zwartrijder (soms op uiterlijk -dat mag niet- maar vaak ook op gedrag - en dat mag wel- ) dus controleert een willekeurige reiziger (vergelijk steekproef supermarkt bij de zelfscan, maakt niet uit hoe deftig of betrouwbaar je er uit ziet).

De beste (zwart)reiziger was ‘not amused / werd boos’ en begon met “waarom word ik (altijd) gecontroleerd en de rest nooit?” (racisme kaart, NS profileert!)

De HC gaat die discussie niet aan natuurlijk, zie het maar als steekproef zoals bij de zelfscan kassa soms (wie je bent maakt niet niemand iets uit) maar je bent ‘betrapt’.

Maar goed, als je wilt controleer ik de ‘beste reizigers’ rondom je ook wel hoor… Met als gevolg vier gastjes op Vleuten er uit en spugen naar de HC en trappen tegen de trein.

Genade wegens ‘vergeten in te checken’ was er niet (want jullie komen uit Woerden en daar zijn de oudste ov-chipkaart poortjes van Nederland) 🤣

Hier (Vleuten) eindigt jullie gratis reis, met klein applaus van de andere reizigers.

Zorg gewoon voor iets geldigs dus, en vergissen is menselijk dus neem gerust contact op met de Klantenservice in plaats van spugen of andere agressie tegen treinpersoneel of tegen wie dan ook.

Die kut conducteurs altijd.. OV moet gewoon graties worden (Luxemburg en zo)! 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Dat een CiCo (poortje terwijl je eigenlijk een betaalde/geldige pdf code wilt laten zien) zich gedraagt als POS-terminal (waar iets te betalen valt) is op zich geen ontwerpfout, maar voor een treinreis natuurlijk redelijk onzinnig want waar je heen wilt (en wat dat zou kosten) is onbekend, dus dat wordt bepaald door een uitcheck (met dezelfde ‘kaart’).

De ontwerpfout is dat de chipkaart/NFC-lezer op dezelfde plaats zit als de barcodescanner. In GB zitten die precies om deze reden op verschillende plaatsen.

Badge +3

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Dat een CiCo (poortje terwijl je eigenlijk een betaalde/geldige pdf code wilt laten zien) zich gedraagt als POS-terminal (waar iets te betalen valt) is op zich geen ontwerpfout, maar voor een treinreis natuurlijk redelijk onzinnig want waar je heen wilt (en wat dat zou kosten) is onbekend, dus dat wordt bepaald door een uitcheck (met dezelfde ‘kaart’).

Dat je telefoon (stronteigenwijs) steevast je wallet toont bij een CiCo i.p.v. je qr-code is een redelijk logisch gevolg van het hele principe. Probleem is alleen dat iPhone gebruikers dat hele nfc gedoe niet kunnen uitzetten.

Badge +3

Off-topic: met OVpay is fraude nog veel makkelijker, want een ‘wegwerp’ creditcard werkt volgens anderen ook gewoon (en daar valt een dag later niets van te incasseren want die kaart bestaat dan niet meer...)

Er wordt volgens mij wel een ‘reservering’ gedaan (zoals bij tanken bij een onbemande pomp of laadpaal, ik meen € 150 tegenwoordig)… en daar doet OVpay veel te lang over.

Dus met OVpay (we rekenen morgen af) ben je dan al lang onderweg, en controle onderweg zal een geldig vervoersbewijs tonen!? (zie andere topics over OVpay, heb het ook niet verzonnen).

Daar is al aan gesleuteld door bijv. Revolut cards niet meer te accepteren. Twitter/X en streaming diensten hebben dat ook al een tijdje door, eenmalige creditcards zijn een no-go.

Kreeg van Revolut overigens gisteren een mail dat ik een NL IBAN krijg! Mwah, oke maar dan weet de Belastingdienst of de gemeente dus ook van mijn buitenlandse tegoeden (gaat niet om tonnen of miljoenen)… 😏

Badge +3

Volgens NS heeft het te maken met de invoering van OVpay:

https://locov.nl/nationaal+spoor/overige+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Juist, het nfc-probleem dat al veel langer bekend was maar niet echt belangrijk was voor TLS totdat het mogelijk werd om daadwerkelijk met een bankpas (OVpay) op je telefoon in te checken, met (onverwachte) kosten als gevolg.

Al enige tijd geleden signaleerde NS dat een digitale betaalpas in de wallet op de telefoon en een E-ticket als een pdf (of schermafbeelding) op de telefoon conflicteren bij poortpassage op stations met een door poortjes afgesloten binnengebied. Hierdoor is het vaak onmogelijk voor reizigers met een geldig E-ticket om het poortje met de barcode te openen. Doordat het gebruik van mobiele wallets gestaag toeneemt, wordt de groep reizigers die hier last van heeft steeds groter. Ondanks dat de betaalpas in de wallet naar voren kwam zodra de telefoon bij de kaartlezer gehouden werd, had dit tot op heden nooit financiële consequenties voor de reiziger omdat de betaalpas nog geen geldig vervoerbewijs was en er dus niet mee in- of uitgecheckt kon worden. De uitrol van reizen met je betaalpas/creditcard brengt daarin verandering.

Met fraude (tickets delen) heeft het echt niets te maken, maar ter bescherming van jezelf staan we geen screenshots meer toe!

Durf te wedden dat een HC met enige kennis van zaken een ‘losse’ qr-code die ik toon gewoon zal accepteren (sinds november 2018)… want alles staat daar in en hier heb je mijn id ter controle. 😅

De 'zichtkenmerken’ (op een pdf e-ticket) er omheen zijn niet nodig, maar wel handig. Bovendien is diezelfde pdf geprint op A4 wél geldig, dus dat gaat nergens over.

Reputatie 7
Badge +1

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Volgens NS heeft het te maken met de invoering van OVpay:

https://locov.nl/nationaal+spoor/overige+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

@MoDe Een jaartje of twee terug gingen er drie jongeren om mij heen zitten in de eerste klas, waarbij er eentje op de grond begon te spugen om mij te intimideren. Tja, dan mis je enige steun als je daar alleen zit. Nou ben ik niet echt onder de indruk van dit soort types, dus spreek ik ze zonder probleem aan. Dat er geen HC te zien is moet de directie van de NS zich aantrekken. Zij zijn verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Niet ik. Een koppeltje V&S‘ers heb ik zelden gezien in de trein. Volgens mij is reizigers vervoeren gewoon mensenwerk. Hetzelfde geld voor docenten die voor de klas staan. En als de kat van huis is dansen de muizen. Dus geen herkenbaar gezicht in de trein, dan wordt er misbruik gemaakt van de situatie. En als een docent niet voor de klas staat, dan wordt het ook een puinbak. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en stoppen met het bedenken van allemaal onzin producten. Zet in op V&S en maak ze zichtbaar in de trein. Je moet als directie toch wel ballen en weinig hersens hebben om een vrouwelijke HC 's avonds in haar eentje haar werk te laten doen. Begin met wat meer koppetjes V&S in de trein. Die kunnen prima kaartjes controleren en zijn ook nog BOA.  

Badge +3

Dat meer controleren is een utopie. Gisteren las ik op X een opmerking van een klantenservice medewerker dat de conducteur zelf mag bepalen of deze controleert. Als er agressieve figuren in de trein zitten, zal een conducteur zich wel een paar keer bedenken of hij gaat controleren.

Dat is inderdaad maar al te waar, die vrijheid om wel of niet te controleren hebben ze. Selectief controleren (bijv. alleen de 1e klas schoon vegen) zou ook nog een optie zijn, mochten ze het verder echt zo druk hebben met andere taken.

Voor de rest heeft een hc gewoon backup van V&S of politie indien nodig. Helemaal niet controleren (want te druk met andere dingen) is in de meeste gevallen grote onzin.

En tegen een persoon die zwart reist (en dus mogelijk agressief wordt) kan je ook nog zeggen “ik laat je voor nu met rust maar op het volgende station ga je mijn trein uit om een geldig vervoersbewijs te regelen! En als ik je ooit nog tegenkom zonder geldig vervoersbewijs vangt V&S je wel op en ben je verder van huis”.

Wishful thinking, maar dan heeft diegene in ieder geval geen enkele reden om agressief te gaan doen tegen jou als hc/toezichthouder (voorheen ook handhaver), behalve misschien “waar bemoei je je mee?”… Nou ja, de ene is de HC en jij zit gewoon fout, bij deze de keuze...

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor er zijn nu al mensen die ‘s avonds niet meer durven reizen omdat ze het te onveilig vinden in de trein. Zwartreizigers willen nogal agressief worden bij controle, maar zijn ook niet altijd de meest voorbeeldige reizigers.

Dat meer controleren is een utopie. Gisteren las ik op X een opmerking van een klantenservice medewerker dat de conducteur zelf mag bepalen of deze controleert. Als er agressieve figuren in de trein zitten, zal een conducteur zich wel een paar keer bedenken of hij gaat controleren.

 

@Nielus Het is vrij eenvoudig om een fraude ongevoelig e-ticket systeem te bedenken, dat zowel op papier, PDF, Screenshot of in de app, etc. geen enkel probleem zou moeten opleveren. Zelf een verkeerde datum of bestemming hoeft geen beperking te zijn. Prettig voor voor zowel de reiziger en de controlerende conducteur. Ik vraag me weleens af waarom de NS het zichzelf en anderen zo moeilijk maakt. Misschien is het een soort van blindheid. Als de NS met het idee komt van een spitstarief, dan weet je bij voorbaat al dat de invoering de nodige vragen zal opleveren. Maar misschien dat Sneltram een link heeft naar het mooie plan. Daar zal vast en zeker een duidelijke uitleg in staan hoe het systeem werkt bij o.a. een vertraging, de eerste incheck, een kopje koffie, etc. Ook de introductie van OV-Pay is natuurlijk ondermaats. Goh, je kunt betalen met een bankpas en reizen tegen vol tarief. Niet meer en niet minder. Wat een vernieuwing... Oja, daarnaast ben je verplicht om het voor iedere bankpas te accepteren en kun je het niet uitzetten. Ja dat kan wel, maar dan moet je zorgen dat je saldo onvoldoende is,…... En dat Thom het Duitse systeem prettig vindt, dan vraag ik me af aan wie ik moet denken als ik het volgende lees. (De modale oorspronkelijke Duitser heeft een diepe minachting voor zwartrijders.) Misschien moet ik die even googelen op oorspronkelijke Duitser... Ook de opmerking van Mode (Er zijn mensen die als er geen poortjes meer zijn helemaal niet meer met de trein durven reizen, vanwege de nog meer toegenomen zwartreizigers.) lijkt me uit de duim gezogen. Als er structureel meer gecontroleerd wordt en het tariefsysteem eenvoudig is, dan is het voor zowel de reiziger, de conducteur en het ingehuurde klantenservicepersoneel goed te behappen.

Reputatie 7
Badge +3

bij controle val je alsnog door de mand.

 

En dat is gewoon de uiteindelijke conclusie. Welk systeem je ook bedenkt, zonder controle is fraude altijd mogelijk, met of zonder poortjes, met of zonder screenshots.

Badge +3

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Die werden inderdaad gedeeld als screenshot, maar maakt ze niet (on)geldig want de naam van de reiziger staat in de code dus bij controle val je alsnog door de mand.

De bestelpagina van de Jongeren Dagkaart (als pdf om te printen) is inderdaad verwijderd.

Reputatie 7
Badge +3

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Badge +3

Een e-ticket van NS kan gewoon probleemloos in meerdere apps op verschillende telefoons geladen worden en je kunt het ticket natuurlijk ook meerdere keren uitprinten.

Zoals @rvdborgt aangeeft heeft het dus inderdaad niets met (het voorkomen van) fraude te maken. 

Een pdf heeft de nodige echtheidskenmerken die uitgeprint op A4 veel makkelijker te herkennen zijn dan op een telefoon (laat staan een screenshot). Vergelijk een bankbiljet, een geoefende winkel/horecamedewerker herkent een valse met enig gemak, ook al hebben ze er tegenwoordig meestal apparaatjes voor.

Aan de andere kant bevat de qr-code zelf al alle informatie over de reiziger en de geldigheid van het ticket, dus fraude is niet mogelijk tenzij je de qr-code weet te hacken en dat is verdraaid lastig.

Dat het tonen van alleen de qr-code (screenshot) vanaf november 2018 voldoende was (op eigen verantwoordelijkheid van leesbaarheid) maar dus niet meer mag zal dus inderdaad grotendeels te maken hebben met het ‘nfc-probleem’, ter bescherming van de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

De poortjes uitschakelen is zo gepiept. Die kunnen gewoon permanent open. Met de chippalen heb ik geen probleem. Als je incheckt heb je geen e-ticket en omgekeerd.

Je zou tegenwoordig haast niet meer met trein dúrven reizen, omdat je het risico loopt een random regelverandering of een van de uitzonderingsregels gemist te hebben en met hoge boetes opgescheept te worden. Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.

 

Er zijn mensen die als er geen poortjes meer zijn helemaal niet meer met de trein durven reizen, vanwege het nog meer toegenomen aantal zwartreizigers. Die poortjes staan er op plekken waar de kans het grootste is dat mensen zonder vervoersbewijs de trein in stappen. Nu al zijn er veel zwart- en grijsreizigers in de trein door te weinig controle. Om meer controle te krijgen zal er eerst iets binnen NS en in de mentaliteit van conducteurs moeten veranderen.

Wat jij als incidentele reiziger wilt, gaat problemen geven voor frequenter reizigers. Ga met de auto als je het teveel gedoe vindt, of verdiep je in soorten vervoerbewijzen + voorwaarden.

Reputatie 6
Badge

Er was een heel mooi plan: iedereen korting in de daluren en op rustige trajecten, iets hogere prijzen in de spits. Geen abonnementen of andere drempels. Gewoon in- en uitchecken met je (mobiele) bankpas. Maar helaas: de politiek stak er afgelopen maand een stokje voor. Want stel je voor: een lagere prijs voor iedereen op rustige momenten. Dat wilden ze niet. Want het woord ‘spitsheffing’ klonk niet goed in verkiezingstijd.

Reputatie 7
Badge

Ik ben het met u eens. Met name die poortjes zijn verschrikkelijk irritant. Maar of de verkiezingen daar iets aan gaat veranderen?

Reputatie 1

Het OV moet eenvoudig en toegankelijk zijn voor iedereen, wat betreft complexiteit en tarieven. Het moet geen voorstudie vereisen om met het OV te kunnen reizen. Zolang dat bij de NS wel zo is, verdient het iedere kritiek. Klaar.

Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is zo simpel als ik het boven beschreven heb. Je moet je alleen wat verdiepen in wat binnen de wet voordeel oplevert. Daarvoor is iedereen wel gemotiveerd en dan valt het reuze mee. Je moet wel de moeite willen nemen en geen voorschot op de genade willen nemen. Ik tuf wel graag door Europa met Interrail en in elk land functioneert het een beetje anders, maar overal moet je voor het gebruik betalen.

Zelfs als je het ingewikkeld vindt, is dat nog geen excuus om het dan maar fout te doen. Met een rotsmoes kun je je kaartje niet betalen. U bent zelf verantwoordelijk voor het bezit van een geldig vervoersbewijs en dat is ten allen tijde zo.

De Nederlandse politiek heeft in meerderheid gekozen voor dit systeem, dan is het wet en die geldt voor iedereen. Ongeacht wat u ervan vindt en of u het er mee eens bent of niet. Klaar.

Reputatie 1

De poortjes uitschakelen is zo gepiept. Die kunnen gewoon permanent open. Met de chippalen heb ik geen probleem. Als je incheckt heb je geen e-ticket en omgekeerd.

Je zou tegenwoordig haast niet meer met trein dúrven reizen, omdat je het risico loopt een random regelverandering of een van de uitzonderingsregels gemist te hebben en met hoge boetes opgescheept te worden. Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

Dat is wel het rechtsprincipe, maar onuitvoerbaar en ook niet nodig voor een conducteur. Hij kijkt of u over een geldig vervoersbewijs beschikt of niet. En als dat niet het geval is, zulks naar zijn oordeel, wordt het het ook niet met een verhaal waarom er geen geldig kaartje op een eerste verzoek kan worden getoond.

Een conducteur hoeft niks te bewijzen zoals in de rechtspraak gebruikelijk is. Dat is zijn taak ook helemaal niet en hij is daarvoor ook niet opgeleid. Het constateren van de overtreding is voldoende.

Alle reizigers zonder geldig kaartje te beschouwen als mensen die niet de intentie hebben daar voordeel uit te halen is buiten iedere werkelijkheid. Zwart rijden is in Nederland een overtreding, dus iemand die zwart rijdt is formeel geen crimineel. In Duitsland is dat wel zo, daar gaan veroordeelde zwartrijders een week de gevangenis in en daar is een zwartrijder wel crimineel omdat de Duitse wetgeving het als een misdrijf beoordeelt. Alleen dan kan, ook in Duitsland,  een vrijheidsstraf worden opgelegd. Een belangrijk element in het verschil tussen een overtreding en een misdrijf is de straf die kan worden opgelegd. Niemand gaat de gevangenis in als je geen bel op de fiets hebt en zo hoort het ook. Persoonlijk vind ik het bewust en intentioneel financieel benadelen van een ander, in dit geval NS,  wel degelijk een misdrijf en zou graag het Duitse systeem hier ook ingevoerd zien. Het zal niet gebeuren.

In Duitsland ziet men zwartrijden als een vorm van diefstal, wat het in mijn ogen ook is als dat intentioneel plaatsvindt, en de volksaard weerspiegelt zich in de wetgeving. De modale oorspronkelijke Duitser heeft een diepe minachting voor zwartrijders. De oosterburen hechten sterk aan eerlijkheid. Dat is te illustreren aan de hand van een werknemer die bij de Aldi een zeer gering bedrag stal indertijd. De toenmalige Bundeskansler Merkel wilde zich daar ook niet aan branden en deed er geen uitspraak over. De Duitser hecht er sterk aan dat mensen te vertrouwen behoren te zijn.

Ik heb veel in Duitsland verkeerd en dat viel me al snel op. Pake zou me vervloeken, maar ik mag de Duitsers wel op dit punt.

Als een conducteur beoordeelt dat er geen sprake is van een geldig vervoersbewijs, hoeft hij het excuus van de zwartrijder niet te ontkrachten en een oordeel op het niveau van een rechter te geven. Het constateren van de overtreding is genoeg.

Reageer