beantwoord

Welke persoonsgegevens nodig voor restitutie?

  • 23 September 2021
  • 69 reacties
  • 2084 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7

Ik kijk net nog even in een gerelateerd topic en zie deze reactie van Sivan 6 jaar geleden.

 

Conclusie in 6 jaar tijd heeft NS hier dus helemaal nog niets mee gedaan.

Reputatie 7

NS gebruikt gewoon de AVG heel selectief. Als NS gegevens nodig heeft dan is de AVG niet van toepassing zoals uit dit topic blijkt. Als de klanten teveel betaald hebben omdat er op station Geldermalsen een paaltje verkeerd staat ingesteld beroept NS zich op diezelfde AVG om niets voor die klanten te doen.

 

 

Reiziger op 1, 2 en 3 vergeet het maar.

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

@Erryt NS hoe gaat het met de zoektocht naar de grondslag waarop jullie baseren al die gegevens nodig te hebben? 

Ik heb nu visioenen van wanhopige NS medewerkers die al dagen door de krochten van het hoofdkantoor dwalen op zoek naar grondslagen 🤔🕸🕷

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet het idee dat ze bij NS veel begrijpen van letter en geest van de AVG. Verder heb ik ook niet het idee dat we bij NS kunnen spreken van een lerende organisatie.

Reputatie 7
Badge

Staat het antwoord op de vraag voor welk doel NS deze persoonsgegevens verwerkt eigenlijk niet gewoon in het privacy statement? Vast niet, want dan had Erryt dat ongetwijfeld gevonden. Maar dat is wel verplicht toch? Dat lijkt me fout (overtreding van de AVG) 2 (aannemende dat er überhaupt geen valide grondslag voor de verwerking van deze gegevens is en dat dus ook een fout is).

Badge +3

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Ik heb dus mijn vraagtekens bij ‘het systeem’:

Wij vragen voor alle handelingen waarbij wij ons systeem gebruiken de volgende gegevens:
- Postcode en huisnummer (dat mag niet, of vul maar in 3511ER huisnummer 100)
- Geboortedatum (dat al helemaal niet! vul maar in 01-01-1970)
- Voorletters en achternaam (oke, voor een verzilverd e-ticket, eenmalig maar ordernummer zou voldoende moeten zijn) want dan heb je rest van die gegevens ook! Hoeft nergens bewaard te worden maar het mag… Voorletter T achternaam Est, ook prima (als ik het op die naam besteld zou hebben).

Bij een niet ontvangen e-ticket (ordernummer, betaald via IBAN X dus maar een kaartje gekocht uit een automaat lijkt me het qua AVG een uitgemaakte zaak.

Graag het nummer van het kaartje uit de automaat voor hetzelfde traject als je e-ticket, Plus het ordernummer van je e-ticket en de laatste 3 cijfers van je IBAN graag, dan hebben we een 100% match voor geld terug wegens dubbel betaald voor hetzelfde!

Oh, en een e-mailadres natuurlijk. Dat mag iets willekeurigs zijn maar liefst hetzelfde als dat voor je e-ticket natuurlijk, want dan hebben we een 200% match en zijn we klaar. Waar je woont of je geboortedatum is irrelevant, in dit geval.

Meer gegevens hebben jullie (NS) niet, en dus ook niet nodig voor ‘verificatie/registratie/opvolging’ hoe graag je ook zou willen. Iets met AVG en zo, werkt twee kanten op :rofl:

De strekking van de AVG is nu juist heel eenvoudig: vraag alleen gegevens die je nodig hebt voor de handeling of het contact die noodzakelijk zijn.

Een vrijwilligersorganisatie waar ik bij betrokken ben vraagt alleen nog noodzakelijke gegevens bij het inschrijven voor workshops: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Een adres hebben we niet nodig omdat we toch geen post gaan sturen. Gegevens die je niet hebt hoef je ook niet te beveiligen. 

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens, mijn opmerking was dan ook licht sarcastisch. Ben een beetje bang voor een topic dat zich een jaar gaat voort slepen. 

Reputatie 7
Badge +3

De strekking van de AVG is nu juist heel eenvoudig: vraag alleen gegevens die je nodig hebt voor de handeling of het contact die noodzakelijk zijn.

Een vrijwilligersorganisatie waar ik bij betrokken ben vraagt alleen nog noodzakelijke gegevens bij het inschrijven voor workshops: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Een adres hebben we niet nodig omdat we toch geen post gaan sturen. Gegevens die je niet hebt hoef je ook niet te beveiligen. 

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

Het is ook een heel moeilijke vraag natuurlijk voor de privacy afdeling.

Hopelijk snel een antwoord. 

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

Fijn dat je niet meer boos bent. Dat is voor mij het voornaamste. Ik zal volgende week waarschijnlijk met een antwoord komen.

Badge +3

Als het niet duidelijk is wie de klant/reiziger is (dat hoef je ook niet te weten, AVG namelijk en zo), vraag dan om het ordernummer van een e-ticket, of bij los kaartje dat nummer aan de zijkant.

Veel meer vragen is echt niet nodig (overbodig, en mag ook niet wegens de AVG).

Nou vooruit (e-ticket) geef vooral je naam, e-mailadres en laatste 3 cijfers van je IBAN (de rest hebben we al!) is alles wat de NS ter controle (voor restitutie) zou mogen vragen.

Waar je woont of je geboortedatum is totaal niet relevant dus. Zie mijn vorige reactie (en waarom ik dit topic gestart heb).

Ik ben niet boos en @Erryt NS doet navraag, prima!

Badge +3

Doen we het gewoon zo!

NS: Uw adres graag?
Vul maar 3511ER huisnummer 100 in (Laan van Puntenburg Utrecht, kantoor NS)

NS: En uw geboortedatum?
01-01-1970

NS: Dankjewel, staat genoteerd, uw claimnummer is ×××××××× en krijg je/u nog een e-mail over.

Omdat:

..wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen.

Dat dus… het maakt niets uit en voegt niets toe, voor een simpele claim. Als het duidelijk moet zijn wie de klant is, vraag dan om een ordernummer voor dat suffe e-ticket! Dan heb je een match.

Hoe zou dat trouwens gaan met een buitenlands adres? 1 Memory Lane, Beverly Hills 90210 :joy:

@marv87Ik ga niet elke dag naar de supermarkt en als ik ga (2x in de week) dan scan ik mijn klantenpas 😉. Die heeft toch zo'n beetje iedereen? 

Nee? Ik breng wat geld mee, en meestal een boodschappentas. De medewerker zegt wat keren “piep”, ik geef wat geld, we rommelen wat met wisselgeld en het proces is klaar. Kort door de bocht.

Ik durf daar niets over te zeggen, maar ik zal navraag doen en kom er hopelijk snel op terug.

Fijn, bedankt alvast! 

Ik durf daar niets over te zeggen, maar ik zal navraag doen en kom er hopelijk snel op terug.

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Ik vraag toch nog even door: op basis van welke van de 6 grondslagen van de avg is deze gegevensverwerking dan nodig voor het restitueren van een aankoopbedrag van een treinkaartje? 

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Dit is altijd al een onderdeel geweest van onze klantenverificatie. Mijn collega's van de klantenservice en ik dienen deze te ontvangen om in de gegevens van diegene te mogen kijken. Als deze niet kan worden gegeven mogen wij niets voor de klant/reiziger doen. Ik zal jullie signaal doorzetten dat jullie dit onnodig vinden.

@Erryt NS 

Beste Erryt, de vraag/opmerking van Robert staat met dit antwoord op beantwoord. Ten onrechte lijkt mij. Zoals al in diverse reacties aangegeven is er geen redelijk doel om te vragen naar o.a. voornaam, adres en geboortedatum. Als er reden is voor restitutie zijn de voorletters, achternaam en Iban voldoende. 

Graag een echt antwoord waarom NS denkt al die data te mogen verzamelen. 

Badge +3

Bij een winkel is een paraaf op de kassabon inderdaad voldoende (bij geld terug en soms ook bij geld ‘bijpinnen’).

Herinner me nog wel (jaren geleden) dat men je postcode ook vroeg in te vullen (zonder huisnummer), maar dat was dan niet om mijn identiteit te controleren natuurlijk.

Dat was dan iets interns voor de winkel (waar wonen onze klanten?) en dat mag dus ook niet meer sinds 25 mei 2018 (AVG).

Nou ja, vragen mag wel maar je bent niets verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Die klantenpas hoef je niet gebruiken, je kunt ook alles kopen zonder die pas. En ik breng niet vaak iets terug (laatste keer kleding terugbrengen in een winkel was nog in de V&D en ook al heel wat jaar terug iets bij de AH vanwege een terugroepactie) en het enige wat toen gevraagd werd was het kassabonnetje.

En ik zie ook niet waarom voor restitutie van een e-ticket of kaartje uit de automaat een geboortedatum nodig is. Als dat is voor klantverificatie, aan de hand van welke gegevens wil NS het dan verifiëren? Bij bestellen van een e-ticket hoef je geen geboortedatum in te vullen dus kan NS ook niet zien of het de juiste datum is. Idem met postcode/huisnummer. 

Reputatie 7
Badge +3

@marv87 Ik ga niet elke dag naar de supermarkt en als ik ga (2x in de week) dan scan ik mijn klantenpas 😉. Die heeft toch zo'n beetje iedereen? Als ik iets terugbreng dan vragen ze in winkel ook mijn NAW en mijn handtekening. Wat is het verschil?

Dit is altijd al een onderdeel geweest van onze klantenverificatie. Mijn collega's van de klantenservice en ik dienen deze te ontvangen om in de gegevens van diegene te mogen kijken. Als deze niet kan worden gegeven mogen wij niets voor de klant/reiziger doen. Ik zal jullie signaal doorzetten dat jullie dit onnodig vinden.

Ok, dus als iemand geen klant is, maar puur een ticket uit de automaat gekocht heeft dan vragen jullie de geboortedatum niet? Want dan is er geen verificatie nodig met het klantenbestand.


Als je een kaart koopt ben je dus klant. En ja ik snap wel dat gegevens geregistreerd worden, je kunt anders elke dag wel coulance vragen.

Geef jij iedere dag bij de supermarkt je geboortedatum af als je een vraag bij de servicebalie hebt?

 

Het gaat er niet om wat de NS wil.vastleggen, maat wat ze mogen vastleggen in khet kader van privacy wetgeving. En dan gaat het erom wat de NS met de gevraagde gegevens gaat doen. Maar helaas komt de NS niet verder dat het systeem dit nu eenmaal nodig heeft en dat het altijd zo gaat.

 

Als je structurele fraude tegen wil gaan kan je ook matchen op bankrekening nummer. Sowieso beter want iemand die er misbruik van maakt kan natuurlijk iedere keer een andere geboortedatum opgeven.

Badge +3

Dat is een nuance die ik niet uit je eerdere bericht kon opmaken. Voor verificatiedoeleinden kun je natuurlijk wel naar de geboortedatum vragen. Net als andere persoonsgegevens als postcode en huisnummer. Wanneer het een abonnementhouder betreft heeft NS die gegevens al. 

Bij de aanschaf van het e-ticket heeft iemand al zijn/haar geboortedatum moeten opgeven en kan dat gegeven ter verificatie door Klantenservice worden gebruikt.

Nee, bij een e-ticket wordt niet om een geboortedatum gevraagd, tenzij het een leeftijdsgebonden product is zoals de Jongeren Dagkaart. Dat is nu juist het ‘probleem’ als het om de privacy van de klant gaat.

Het gaat in dit geval om restitutie van een los kaartje uit een automaat, wegens een e-ticket dat niet (op tijd) geleverd is. Zo’n kaartje is anoniem, en voor zover er persoonsgegevens nodig zijn voor restitutie staan die al in de bestelling van het (betaalde maar niet geleverde) e-ticket, dus zie ordernummer X.

Bij een regulier e-ticket wordt ook niet om een adres gevraad, alleen voorletters, achternaam en natuurlijk een e-mailadres. Verdere gegevens zijn overbodig, hoooguit nog je woonplaats als er IBAN verificatie nodig is (door de bank van NS, overmaken op IBAN X van Robert B te Eindhoven).

Voor zover een geboortedatum en adres een rol spelen bij (terug)betaling dan zouden die bij aankoop al gevraagd moeten worden, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Dit is altijd al een onderdeel geweest van onze klantenverificatie. Mijn collega's van de klantenservice en ik dienen deze te ontvangen om in de gegevens van diegene te mogen kijken. Als deze niet kan worden gegeven mogen wij niets voor de klant/reiziger doen. Ik zal jullie signaal doorzetten dat jullie dit onnodig vinden.

Ok, dus als iemand geen klant is, maar puur een ticket uit de automaat gekocht heeft dan vragen jullie de geboortedatum niet? Want dan is er geen verificatie nodig met het klantenbestand.


Als je een kaart koopt ben je dus klant. En ja ik snap wel dat gegevens geregistreerd worden, je kunt anders elke dag wel coulance vragen.

Reageer