beantwoord

Welke persoonsgegevens nodig voor restitutie?

  • 23 September 2021
  • 69 reacties
  • 2082 Bekeken

Badge +3

Ik maak er maar een ‘vraag’ van, het volgende:

Iemand bestelt een e-ticket, betaalt daarvoor maar krijgt het niet binnen een uur (ook niet in de spam of pas veel later).

Dus je koopt dan maar een kaartje uit een automaat (verstandig) en vraagt natuurlijk om vergoeding voor het ongebruikte (nooit of te laat ontvangen) e-ticket!

Welke gegevens (AVG en zo) heeft de NS dan nodig om dat e-ticket te vergoeden?

Volgens mij is dat alleen het ordernummer van een (niet gedownload) e-ticket of het nummer van een chipkaartje (staat rechts verticaal op je kaartje uit de automaat) voor hetzelfde traject, plus je IBAN voor restitutie maar dat heeft men al wegens het e-ticket ordernummer of transactie bij een automaat :rolling_eyes:

Maar nee, waar woon je precies (postcode en huisnummer graag) Dat doet er niet toe!

Zou je oNS een DM willen sturen met de volgende gegevens: je initialen, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, e-mailadres en IBAN?

Oh, als kers op de appelmoes… wat is je geboortedatum zelfs! Grr :disappointed_relieved:

He-le-maal AVG waardig natuurlijk beste NS, om gegevens te vragen die je (totaal) niet nodig hebt maar natuurlijk wél graag wilt verzamelen en opslaan ook nog, al was het doel tot verwerking heel iets anders en die gegevens er niet voor nodig zijn!

Mijn vraag is dus... (doen we het andersom, zie topic verkeerde programmering mobiele in/uitcheckpaal)

Waarom elke keer vanuit NS de AVG als belemmering opvoeren voor iets (iemand een berichtje sturen wegens een fout van jullie kant), terwijl jullie wel allerlei onnodige gegevens willen/mogen vragen (en opslaan?) voor iets simpels als een storing in het e-ticket systeem van iemand die verder helemaal geen vaste NS klant is of ‘anoniem’ wil blijven?

Edit: Het gemarkeerde antwoord (ergens halverwege 2022 pas, zien is geloven) niet echt blij mee. Duurt allemaal veel te lang, wat houdt je tegen beste NS?!

icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 October 2021, 18:39

Bekijk origineel

69 reacties

Dit is altijd al een onderdeel geweest van onze klantenverificatie. Mijn collega's van de klantenservice en ik dienen deze te ontvangen om in de gegevens van diegene te mogen kijken. Als deze niet kan worden gegeven mogen wij niets voor de klant/reiziger doen. Ik zal jullie signaal doorzetten dat jullie dit onnodig vinden.

@Erryt NS 

Beste Erryt, de vraag/opmerking van Robert staat met dit antwoord op beantwoord. Ten onrechte lijkt mij. Zoals al in diverse reacties aangegeven is er geen redelijk doel om te vragen naar o.a. voornaam, adres en geboortedatum. Als er reden is voor restitutie zijn de voorletters, achternaam en Iban voldoende. 

Graag een echt antwoord waarom NS denkt al die data te mogen verzamelen. 

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Ik vraag toch nog even door: op basis van welke van de 6 grondslagen van de avg is deze gegevensverwerking dan nodig voor het restitueren van een aankoopbedrag van een treinkaartje? 

Ik durf daar niets over te zeggen, maar ik zal navraag doen en kom er hopelijk snel op terug.

Ik durf daar niets over te zeggen, maar ik zal navraag doen en kom er hopelijk snel op terug.

Fijn, bedankt alvast! 

@marv87Ik ga niet elke dag naar de supermarkt en als ik ga (2x in de week) dan scan ik mijn klantenpas 😉. Die heeft toch zo'n beetje iedereen? 

Nee? Ik breng wat geld mee, en meestal een boodschappentas. De medewerker zegt wat keren “piep”, ik geef wat geld, we rommelen wat met wisselgeld en het proces is klaar. Kort door de bocht.

Badge +3

Doen we het gewoon zo!

NS: Uw adres graag?
Vul maar 3511ER huisnummer 100 in (Laan van Puntenburg Utrecht, kantoor NS)

NS: En uw geboortedatum?
01-01-1970

NS: Dankjewel, staat genoteerd, uw claimnummer is ×××××××× en krijg je/u nog een e-mail over.

Omdat:

..wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen.

Dat dus… het maakt niets uit en voegt niets toe, voor een simpele claim. Als het duidelijk moet zijn wie de klant is, vraag dan om een ordernummer voor dat suffe e-ticket! Dan heb je een match.

Hoe zou dat trouwens gaan met een buitenlands adres? 1 Memory Lane, Beverly Hills 90210 :joy:

Badge +3

Als het niet duidelijk is wie de klant/reiziger is (dat hoef je ook niet te weten, AVG namelijk en zo), vraag dan om het ordernummer van een e-ticket, of bij los kaartje dat nummer aan de zijkant.

Veel meer vragen is echt niet nodig (overbodig, en mag ook niet wegens de AVG).

Nou vooruit (e-ticket) geef vooral je naam, e-mailadres en laatste 3 cijfers van je IBAN (de rest hebben we al!) is alles wat de NS ter controle (voor restitutie) zou mogen vragen.

Waar je woont of je geboortedatum is totaal niet relevant dus. Zie mijn vorige reactie (en waarom ik dit topic gestart heb).

Ik ben niet boos en @Erryt NS doet navraag, prima!

Fijn dat je niet meer boos bent. Dat is voor mij het voornaamste. Ik zal volgende week waarschijnlijk met een antwoord komen.

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

Het is ook een heel moeilijke vraag natuurlijk voor de privacy afdeling.

Hopelijk snel een antwoord. 

Reputatie 7
Badge +3

De strekking van de AVG is nu juist heel eenvoudig: vraag alleen gegevens die je nodig hebt voor de handeling of het contact die noodzakelijk zijn.

Een vrijwilligersorganisatie waar ik bij betrokken ben vraagt alleen nog noodzakelijke gegevens bij het inschrijven voor workshops: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Een adres hebben we niet nodig omdat we toch geen post gaan sturen. Gegevens die je niet hebt hoef je ook niet te beveiligen. 

De strekking van de AVG is nu juist heel eenvoudig: vraag alleen gegevens die je nodig hebt voor de handeling of het contact die noodzakelijk zijn.

Een vrijwilligersorganisatie waar ik bij betrokken ben vraagt alleen nog noodzakelijke gegevens bij het inschrijven voor workshops: naam, telefoonnummer en e-mailadres. Een adres hebben we niet nodig omdat we toch geen post gaan sturen. Gegevens die je niet hebt hoef je ook niet te beveiligen. 

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens, mijn opmerking was dan ook licht sarcastisch. Ben een beetje bang voor een topic dat zich een jaar gaat voort slepen. 

Badge +3

Dat het antwoord je niet bevalt betekend niet dat het geen terecht antwoord is. Ik kan er niets anders van maken dat wij deze gegevens gebruiken om de handeling op te slaan zodat de klant altijd later daar vragen over kan stellen. 

Ik heb dus mijn vraagtekens bij ‘het systeem’:

Wij vragen voor alle handelingen waarbij wij ons systeem gebruiken de volgende gegevens:
- Postcode en huisnummer (dat mag niet, of vul maar in 3511ER huisnummer 100)
- Geboortedatum (dat al helemaal niet! vul maar in 01-01-1970)
- Voorletters en achternaam (oke, voor een verzilverd e-ticket, eenmalig maar ordernummer zou voldoende moeten zijn) want dan heb je rest van die gegevens ook! Hoeft nergens bewaard te worden maar het mag… Voorletter T achternaam Est, ook prima (als ik het op die naam besteld zou hebben).

Bij een niet ontvangen e-ticket (ordernummer, betaald via IBAN X dus maar een kaartje gekocht uit een automaat lijkt me het qua AVG een uitgemaakte zaak.

Graag het nummer van het kaartje uit de automaat voor hetzelfde traject als je e-ticket, Plus het ordernummer van je e-ticket en de laatste 3 cijfers van je IBAN graag, dan hebben we een 100% match voor geld terug wegens dubbel betaald voor hetzelfde!

Oh, en een e-mailadres natuurlijk. Dat mag iets willekeurigs zijn maar liefst hetzelfde als dat voor je e-ticket natuurlijk, want dan hebben we een 200% match en zijn we klaar. Waar je woont of je geboortedatum is irrelevant, in dit geval.

Meer gegevens hebben jullie (NS) niet, en dus ook niet nodig voor ‘verificatie/registratie/opvolging’ hoe graag je ook zou willen. Iets met AVG en zo, werkt twee kanten op :rofl:

Reputatie 7
Badge

Staat het antwoord op de vraag voor welk doel NS deze persoonsgegevens verwerkt eigenlijk niet gewoon in het privacy statement? Vast niet, want dan had Erryt dat ongetwijfeld gevonden. Maar dat is wel verplicht toch? Dat lijkt me fout (overtreding van de AVG) 2 (aannemende dat er überhaupt geen valide grondslag voor de verwerking van deze gegevens is en dat dus ook een fout is).

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet het idee dat ze bij NS veel begrijpen van letter en geest van de AVG. Verder heb ik ook niet het idee dat we bij NS kunnen spreken van een lerende organisatie.

Ik heb nog geen definitief antwoord, maar ik kom er snel op terug.

@Erryt NS hoe gaat het met de zoektocht naar de grondslag waarop jullie baseren al die gegevens nodig te hebben? 

Ik heb nu visioenen van wanhopige NS medewerkers die al dagen door de krochten van het hoofdkantoor dwalen op zoek naar grondslagen 🤔🕸🕷

Reputatie 7

NS gebruikt gewoon de AVG heel selectief. Als NS gegevens nodig heeft dan is de AVG niet van toepassing zoals uit dit topic blijkt. Als de klanten teveel betaald hebben omdat er op station Geldermalsen een paaltje verkeerd staat ingesteld beroept NS zich op diezelfde AVG om niets voor die klanten te doen.

 

 

Reiziger op 1, 2 en 3 vergeet het maar.

Reputatie 7

Ik kijk net nog even in een gerelateerd topic en zie deze reactie van Sivan 6 jaar geleden.

 

Conclusie in 6 jaar tijd heeft NS hier dus helemaal nog niets mee gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Of AVG selectief werkt bij NS weet ik niet, maar ze hadden mijn gegevens best mogen gebruiken om mij te melden dat er problemen waren met het versturen van mails naar mijn al jaren in gebruik zijnde emailadres i.p.v. blokkeren.

Ik kijk net nog even in een gerelateerd topic en zie deze reactie van Sivan 6 jaar geleden.

 

Conclusie in 6 jaar tijd heeft NS hier dus helemaal nog niets mee gedaan.

De huidige AVG wet geldt pas vanaf mei 2018. 

En het feit dat de interface dit als eis stelt kan natuurlijk nooit een excuus zijn om de wet te overtreden.  

Reputatie 7

Dat de huidige AVG pas van mei 2018 van kracht is, is mij bekend. Op mijn werk veel mee te maken gehad. Maar het blijft toch frappant dat NS dit maar aan zijn laars blijft lappen onder het mom van anders werken onze systemen niet. Alsof die überhaupt wel eens een week zonder storing zijn. Ook vandaag weer volop klachten over de App en mijn NS.

Badge +3

Vanavond via DM (privébercht) een abonnementwissel gevraagd.

Het ging om een kaart die ik graag van Flex naar op saldo wilde zetten. Simpel toch?

Dus kaartnummer en NAW (waar woon je, wat maakt dat uit?) , e-mail en geboren in Rotterdam in een privébericht gestuurd…

Ha Robert! Ik help je natuurlijk graag verder. Stuur ons gerust een DM met je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en het ov-chipkaartnummer, dan bespreken we het daar verder 🙂. bit.ly/3m5Do0Z

Flex van mijn kaart was de (simpele) opdracht.

Hoi Robert, bedankt voor jouw gegevens. Voor de volledige verificatie ontvang ik graag jouw geboortedatum en OV-chipkaartnummer. Wil je jouw abonnement trouwens gewijzigd hebben naar NS Flex Basis of wil je terug naar Reizen op Saldo? ^RX

Nou vooruit dan, geboren te Rotterdam op 20 juni ongeveer 53 jaar geleden, en het kaartnummer had ik al gestuurd in de DM!

En gossie die kaart stond op Flex Basis dus waarom zou ik dat willen wijzigen naar hetzelfde? Terug naar op saldo dus!

Maar goed, het is opeglost:

Alright. Normaliter dienen we allemaal dingen te verifiëren voordat we een abonnement opzeggen (of je dit bij een automaat kan bevestigen enzo), maar ik ga ervan uit dat jij op de hoogte bent van alles Robert. Soms heb ik het idee dat je zelfs meer dan de meeste werknemers van NS. 😉 De beëindiging is ingevoerd en je krijgt hierover bevestiging op ns×××@××××.nl. Is verder alles oké zo? Groet, ^RK

De aanhouder wint, en het was maar om iets (ooit met een kaart zonder Flex) iets te testen bij een automaat.. 

Oh, en deze nog om het af te ronden (komt goed, mijn doel was bereikt):

Geen probleem hoor. Hierbij het obligate klanttevredenheidsonderzoekje: *Verwijderd door moderator. Geniet van je avond! ^RK

Maar die 20 juni geboren 53 jaar geleden (of 1januari 1970 of wat je maar wilt) is dus echt nodig om NS Flex te verwijderen van een kaart? :thinking: Tell me why (AVG/GDPR)

Uitkomst is dat het niet nodig is maar dat het systeem toch iets zinnings vraagt. Geboren 1 januari 1970 dus, en we wonen allemaal op postcode 3511ER huisnummer 100 en dan is het ook prima (volgens het systeem dat een willekeurig adres wenst)

Ik snap de commotie en zal snel een antwoord geven. Excuses dat het allemaal zo lang moet duren.

Ik snap de commotie en zal snel een antwoord geven. Excuses dat het allemaal zo lang moet duren.

@Erryt NS is er al meer duidelijkheid, ik vind het lang duren voor een eenvoudige vraag?

Reageer