Corona, ervaringen sinds de maatregelen

  • 22 maart 2020
  • 916 reacties
  • 35607 Bekeken


Toon eerste bericht

916 reacties

Reputatie 6

Eens met bosschebol. Ook de aso's onder de hc's en service 'medewerkers’ die zich zonder mondkapje (en zonder spatscherm), met kinkapje, met niet-op-de neus kapje of whatevernietkapje in de (publiek toegankelijke gedeelten van) trein of de stationshal bevinden maar eens kei- en kei- en keihard aanpakkken. 

 

Enkele reis de NS uit, zonder ontslagvergoeding. 


In Delft hebben ze de servicemedewerkers vervangen door protestaffiches op de kaartautomaten en de servicebalie. De stationshal is er een stuk corona-veiliger door geworden. 

Reputatie 5

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Als we gewoon de mening van een ander respecteren zouden we al ver komen. Het zijn meestal de mensen die “pro” zijn die zich jammer genoeg druk maken en hun wil willen doordrijven. Mensen die meedenken worden vaak als complotdenkers of idioten weggezet. Soms lopen die meedenkers zo ver vooruit dat niemand het op dat moment snapt (of wil snappen) Die meedenkers zijn niet egoistisch, degenen die het niet eens willen aanhoren of er onderzoek naar willen doen zijn de echte egoisten.

Reputatie 7

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Inderdaad Loes je hebt groot gelijk

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

 

bovendien moeten we eens gaan begrijpen dat het aanpassen van gedrag bij de reizigers gewoon niet werkt zonder structurele handhaving en beboeting. 
 

kijk maar naar die eindeloze discussies mbt 1e klas zwartrijders die we hadden voor de Corona toesloeg. 
 

Het is niet wat we willen horen maar mensen zijn gewoon aso, hebben “schijt” tot iemand ze gewoon op hun plek zet met een boete. 
 

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Het nieuwe jaar, veel voornemens en nog steeds de realiteit uit het vorige jaar. 

Ik kan nog steeds niet wennen aan die rustige treinen, die mondkapjes, waar ik telkens de lach of de traan mis van reizigers. De korte lontjes, het stukje egoisme (algemeen bedoeld), het elkaar nu niet lief hebben en die knuffel of die arm over de schouder. Nooit had ik aan het begin van 2020 dit allemaal kunnen bedenken.

Wat ik wel merk, is dat het kat en muis spel.met mondkapjes geraffineerder gespeeld wordt. Jammer dat we niet gewoon ons aan de regels kunnen houden.

Vervelend dat reizigers die medisch zijn en vinden dat ze geen mondlkapje kunnen dragen, niet begrijpen dat ze de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoren en niet willen begrijpen dat als ze moeten reizen, ze een mondkapje op moeten zetten of meedenken. Nee, wat doen we, we gaan doodleuk tussen andere reizigers zitten, flinke discussies aangaan en dan nog vinden dat er discriminatie plaatsvindt. Ik hoop echt dat de echte medische uitzonderingen meer hun best doen, want ik ben onderhand klaar om elke dienst minimaal 1x deze discussie te moeten voeren. Als je echt een longaandoening hebt, zou ik niet graag met het ov reizen, dus als men al niet bang is, weet ik zat. 

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossingen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

Had ik maar een glazen bol en wat zou ik graag weer bezig zijn met drukke treinen, plaatsen onnodig bezet houden en dat soort simpele dingen. Ik weet 1 ding zeker, deze huidige periode zal ik nooit meer vergeten. Het gehalte wist je nog? is hoog. Zoals er over vroeger wordt gesproken, halen wij geregeld herinneringen boven van, wist je nog dat moment van dat overvolle perron en trein? Hoe kwamen we daar uiteindelijk veilig weg. Het lijkt ozo lang geleden en das niet fijn. 

Het is dat het kalenderjaar gedraaid is, ik heb daar zelf weinig gevoel mee, want veel is er niet veranderd, maar da's de conclusie van elke jaarwisseling. Zelfs met het millenium, toen het 2000 werd en de wereld zijn hart vasthield of alles goed zou blijven gaan. Dat was pas een aparte jaarwisseling.

Maak er een mooi jaar van.

Reputatie 7
Badge +3

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   


Die ouderen, was dat voor 1-1-21? Heel veel ouderen zaten met ongebruikte keuzedagen die 31-12-20 vervielen en zijn mogelijk toch maar gaan reizen. Ik moest 23-12 een lange reis maken en zag overwegend jongeren en nauwelijks 50+. Relatief veel koffertjes voor de maandagmiddag.

Reputatie 2

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   

Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg de indruk dat er maar weinig aan het 'blijf thuis' en ‘reis alleen als het noodzakelijk is' houden. Ik zal een van de weinigen zijn die zich er wel aan houdt. Mijn 7 Keuzedagen geldig tot 31-12-20 ga ik niet meer opmaken, hoewel ik de laatste 2 weken van december vakantie heb opgenomen.

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker apart dat het zo druk is. De cijfers qua aantal check-ins op een dag geven toch een beeld dat het veel rustiger is. Is het dan vooral druk op bepaalde trajecten? Of zijn de treinen dusdanig kort dat het per trein alsnog druk is? Natuurlijk missen de DDZ stellen maar dan nog zouden er genoeg treinen moeten zijn met dit lagere aantal reizigers.

 

 

Badge +3

Apart dat het zo druk is… 

@NS_online veel te druk net in de intercity Den Bosch naar Maastricht. Wat heeft t aanmelden voor nut? En een conductrice die meldt: “ als je het te druk vindt dan neem je maar de volgende trein!”

Ging om vertrek 15.06 Den Bosch (rit 851, VIRM-6) dus 'spitsdrukte’ zou je niet verwachten.

Hopelijk heeft iedereen fijne Kerstdagen achter de rug. Ik heb Tweede Kerstdag mogen werken en dat was een dienst met ups en downs. Het viel op dat ik me blauw heb mogen schrijven aan UVB's met collega's VenS. Met hulp zat ik in de dubbele cijfers. 

Had eerder op de dag nog ruzie met een treeplank, die wilde niet intrekken en uiteindelijk heb ik toch gewonnen en de deur afgesloten. Ik houd niet van kwakkelende apparatuur.

In de vroege ochtend was het echt super rustig, in de middag werd het steeds drukker. Alsof het een normale dag was. Met verbazing heb ik staan kijken naar hoe de stromen reizigers zich vergrootte. 

De dag erna eenzelfde beeld. In de ochtend enorm rustig, hoe verder op de dag, hoe drukker het werd. Voor mij was het een dag die in mijn dienst redelijk soepeltjes verliep. Wat me wel opviel was de aanwezigheid van de politie. Die zie ik kijken naar hoe men zich houdt aan de coronaregels en ook hoe het mondmasker wordt gedragen. 

Vandaag kreeg ik op een trein ook assistentie van de politie. Die waren op de trein om van Breda naar Schiphol te gaan en hielpen mee met de controleronde. Als ik tegen een staande houding aanliep, werden de reizigers direct doorgelicht. Best handig op sommige momenten. Kinderen stonden er van te kijken dat de echte politie in de trein aanwezig was. Die hebben iets wat ze niet snel zullen vergeten nu.

Ook deze agenten waren aan het opletten op de coronaregels. Voor mij erg prettig te noemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen maandag voor het eerst sinds een jaar met de trein naar Zuid Limburg geweest. De keer op keer uitgestelde reis was nu toch noodzakelijk geworden. Eerlijk gezegd zag ik weinig verschil in het aantal reizigers vergeleken met de reizen die ik op dat traject voor Corona maakte. Alleen de sprinter waar ik 3 kwartier inzat was zo goed als leeg. Dat verbaasde mij want het was de 2e na de spits.

Moet zeggen dat vrijwel iedereen elkaar de ruimte probeerde te geven en over het algemeen mondkapje goed op had. Wel waren er wat verkouden mensen. En iemand die met mondkapje half af gaat zitten bellen in stilte coupé roept bij mij irritatie op, net als iemand die zit te snotteren en dan mondkapje af doet om te eten. Wat dat betreft kan ik begrijpen dat mensen boos worden als een ander lak heeft aan de regels. Maar ik vermoed dat @Loes een ander soort agressie tegen komt.

Voorlopig hoop ik niet met het OV te moeten.

Afgelopen week nog 3 diensten gedraaid. Het was best wel alle hens aan dek, want het materieel werkte niet altijd mee.

Deurstoringen waren in grote getalen aanwezig. Helaas voor al die deuren, er is geen trein voor opgeheven.

De drukte was er absoluut. De vroege treinen zijn echt leeg, maar naarmate de spits nadert, gaan er toch steeds meer mensen op pad. Zeker na de spits.

Ik schreef al eerder dat de agressie ook toeneemt onder reizigers. Het blijft niet altijd tot verbale agressie, maar gaat over tot fysieke agressie. Niet wetend waar het door escaleert, maar er gaat zeker wat mis. Wat hoop ik toch op een veel beter 2021. 

Vanuit deze kant voor iedereen fijne feestdagen gewenst 😁.

2e kerstdag heb ik iig weer dienst.

We zitten niet in de werksituatie van maart. Toen mochten we inderdaad niet door de trein. Nu zijn onze werkinstructies niet veranderd wat betreft werkzaamheden sinds 1 juni. Zelf vind ik het prettig te controleren. Spreek ik me reizigers tenminste nog. Er zullen ongetwijfeld collega's zijn die kiezen om niet te controleren, die keuzevrijheid is er nog steeds. 

Ik hoor ook vaker dat er sprake van agressie is helaas. Vaak door mensen die weten dat ze fout zijn helaas.

Het aantal reizigers dat denkt te mogen zwartreizen wisselt enorm per traject. Daar is weinig zinnigs over te zeggen nu. 

Ik moet zeggen dat ik, tot ik dit bericht las, de indruk kreeg dat er vanuit NS was besloten dat conducteurs voorlopig niet meer controleren en/of door de trein lopen i.v.m. de nieuwe lockdown.

Zwartrijden is dan natuurlijk nog steeds niet de bedoeling, dat even terzijde.

Ik heb aardig wat conducteurs gezien vandaag, maar ze duiken zonder uitzondering meteen de machinistencabine in en vermijden elk contact met reizigers. Op station Den Bosch vroeg een reiziger iets aan een conducteur (trein kon niet verder omdat er geen machinist was) en die reageerde helemaal niet en liep gewoon de roltrap op.

Het is weer weekend. De tijd gaat best snel voorbij, als ik bedenk dat de feestdagen dichterbij komen.

Drie diensten in de late dienst gedraaid. Wat viel me op, was dat het in de spits druk was. Vroeg me echt af, waar komt iedereen toch vandaan en waar gaat men naartoe? Het is niet te vergelijken met de spits voor Corona natuurlijk, maar de treinen die ik gehad heb, waren best goed gevuld, sommige meer dan 50%. De eerste klas is zeer rustig. Dat valt echt op. 

Hoef ook minder kleuterjuf te spelen, het spelletje begint duidelijk te worden gelukkig. Toch een reiziger moeten verzoeken de trein te verlaten om een mondkapje te kopen, men denkt dat een sjaal dan wel voldoet. 

Het aantal reizigers dat denkt te mogen zwartreizen wisselt enorm per traject. Daar is weinig zinnigs over te zeggen nu. 

Waar ik wel mee zit, is dat het in de laatste treinen zo rustig kan zijn, dat er zo weinig reizigers zitten, dat men zich wat minder fijn kan voelen. Hoor toch af en toe verhalen dat reizigers zich lastig gevallen voelen. Das echt niet tof.

De mondkapplicht op het station is bij een deel nog niet doorgedrongen, net als het rookverbod. Hoef het niet vaak te corrigeren, toch blijft men het proberen. Laatst was de politie aan het controleren op onder meer de mondkapplicht op het station in Eindhoven en ik begreep dat er door de politie veel geverbaliseerd is. Het viel me op dat men hier ook vaker mondkapjes draagt. In de trein kan je hiervoor ook politie tegenkomen overigens.

Verder weer ruzie met een buitendeur van een Flirt gehad. Herkende het probleem, de knop buiten deed niets. Ook ruzie gehad met een WC deur op een Flirt. Die wilde niet meer sluiten. We kregen hem wel dicht uiteindelijk, WC afgesloten, scheelt ook dat er geen zwartrijders op verstopt zitten, maar onderweg met de weinige reizigers, moest men toch naar het toilet. Collega en ik hebben toen even toiletjuffrouw gespeeld. Was ook wel eens leuk 😏. 

Ook waren we bedacht op graffity spuiters, die proberen op Tilburg Universiteit als we een half uur moeten wachten, toch de trein van een nieuwe verflaag te voorzien. Graffity kan mooi zijn, maar dit is gewoon lelijk. Verder moet men gewoon van onze treinen afblijven. 

Zo blijft me werk wel enigzins afwisselend. Wie weet wat de Kerst me gaat brengen....

Ik heb wat wisselende diensten achter de rug. Sinds de invoering van de mondkapplicht op het station valt me op hoe slecht dit wordt aangegeven. Krijg daar veel respons op van reizigers en dat moet mijn inziens echt duidelijker worden.

Wel geschift word ik van het beroepen op de medische uitzondering. Ook dit moet veel beter geregeld worden en weer flinke discussies gehad.

Pijnpunt zit hem in het verschil tussen noodwet en onze huisregels. Ik blijf eisen dat er een mondkapje of op zijn minst een faceshield gedragen moet worden. Ik heb weer genoeg naar mijn hoofd gekregen, maar de medische uitzonderingen (ik ga nu van de echte uit) kijken alleen naar zichzelf en niet naar het grotere geheel. Agressie tussen reizigers komt nu veel meer voor, want een uitzondering is niet uit te leggen. Ik krijg wel eens de vraag wie ik ben. Zeker als ik op de mondkapjes aanspreek. Ik legitimeer me dan als BOA, dan weet men dat ik ook handhaver ben. Het eindoordeel blijft bij de handhaver liggen en ik accepteer geen uitzonderingen, want de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang worden direct verstoord. Reizigers voelen zich niet veilig en dan heb ik een extra uitdaging. 

Nu we een harde lockdown in gaan, ben ik benieuwd naar de drukte. Ik weet nu wel dat ik zichtbaar kan blijven e n gewoon me werk kan doen. Leven en laten leven is toch het devies. 

Nooit gedacht toen we in de crisis zaten, dat we tot de dag van vandaag er mee te dealen hebben. Wat een vreemd jaar is het toch geworden. Woensdag weer aan de bak. Wordt vervolgd.

Ik heb het geweten, het eerste weekend met de verplichte mondkapjes plicht. Alsof je weer helemaal opnieuw begint. 

Zaterdag had ik een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant rustig, weinig gezeur met mondkapjes en bijna al mijn treinen gecontroleerd. Heb me goed bezig kunnen houden en bij een overstand nog een reiziger aangesproken om zijn mondkapje op te zetten. Deze reiziger was er niet zo van gediend en af en toe denk ik ook, ik heb voor deze hele situatie ook niet gekozen. Overal wel een goede dienst gehad. Aan het begin van me dienst nog een reiziger geholpen met een internationaal ticket zonder geldige code om door poortjes te komen. Heel fijn altijd.

Vandaag reservedienst gedraaid en heb de sfeer geproefd op het station. Reizigers die ik aansprak op het mondkapje, waren de meesten nog niet op de hoogte dat het verplicht gesteld is. 

Dan kom je ook reizigers tegen die zich op.de medische uitzondering beroepen. Voor ik word afgeschoten, het waren totaal verschillende gesprekken.

De eerste liep niet lekker. Ik vraag altijd waar het mondkapje is en of men deze gaat dragen. Ik krijg te horen medische uitzondering en verder geen aandacht meer. Toch het gesprek aangegaan en mij werd gezegd dat er niet hoeft te worden aangetoond waarom de medische uitzondering gold. Tja, ik maak het beleid niet, maar ik kan weinig betekenen als men niets laat zien of verteld. Was een vervelende sfeer.

Een tweede reiziger die ik aansprak, toonde direct aan dat ze medische beperkingen had. In gesprek gegaan om tot oplossingen te komen. Het verschil in sfeer was enorm. Juist de groep die echt beperkt is, zal meewerken. Na een goed gesprek en opties gedeeld te hebben, ging ook deze reiziger in de trein een mondkapje op zetten. Ze begreep mijn problemen en dat ik geen medicus ben.

Een derde zette hem liever niet op. Ik zelf ook niet, maar ik moet het helaas. 

Een goed gesprek kom je ver mee, maar als men het gaat hebben over uit sluiten van groepen en dat ik een vertegenwoordiger ben, dan zit je echt bij de verkeerde persoon. Ik kan daar weinig tot niets mee. Ik maak geen beleid, ik voer het wel uit.

Waarom kan dit niet veel beter geregeld worden. Discussies baal ik van en ik zie het liefst een oplossing voor iedereen. Duidelijkheid boven alles.

Badge +3

@MoDe in Spanje (Ibiza) zijn ze er helemaal klaar mee en gaat de horeca weer open!

Reputatie 7
Badge +3

Is goed, verder niets spannends dus, behalve dat jullie (NS personeel) een mondkapje dragen en uitzonderingen toe zullen moeten staan.

Die uitzonderingen waren er al voor even een slokje of een hapje.

En AH en Jumbo zeggen ook dat je zonder kapje nog altijd welkom bent als je daar écht niet mee kan omgaan wegens PTSS of zo.

Geen verklaring nodig (kunnen we niets mee zegt NS ook terecht), dus gewoon even zelf aangeven en dan is het oke.

Succes ermee @Loes!


Nu er juist nog meer mensen zonder mondkapje in de trein zullen zitten (buiten degenen die echt een goede reden hebben om geen mondkapje te kunnen dragen) zullen ouderen en kwetsbaren nog langer thuiszitten. Wanneer komt er voor hen toegankelijk OV?

 

Badge +3

Is goed, verder niets spannends dus, behalve dat jullie (NS personeel) een mondkapje dragen en uitzonderingen toe zullen moeten staan.

Die uitzonderingen waren er al voor even een slokje of een hapje.

En AH en Jumbo zeggen ook dat je zonder kapje nog altijd welkom bent als je daar écht niet mee kan omgaan wegens PTSS of zo.

Geen verklaring nodig (kunnen we niets mee zegt NS ook terecht), dus gewoon even zelf aangeven en dan is het oke.

Succes ermee @Loes!

Zomaar een vraag.. want met de mondkapjesplicht op de stations moeten toch ook de Smullers en Starbucks en zo weer meteen dicht?

Ik heb nu bewust gekozen om het openingstopic te wijzigen om de verschillen aan te kunnen geven. That's all.

Reageer