Corona, ervaringen sinds de maatregelen

  • 22 maart 2020
  • 666 reacties
  • 23955 Bekeken


Toon eerste bericht

666 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik weet natuurlijk niet precies wat-ie ermee gedaan had, maar onze Rijksoverheid zegt zelf:

 

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.

Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen. Het is voor mij elke dienst weer aan de orde. Het is eigenlijk de orde van de dag. 

Elke keer dat ik naar mijn trein loop, kijk ik in de trein of men hun mondkapjes goed gebruiken. Ik merk op dat als ik een gebaar maak om duidelijk te maken als het niet goed zit, de meesten daarop reageren en hem goed opzetten.

In de discussies op dit forum gaat het vaak over feiten en schijnveiligheid. Dat we makke schaapjes zijn die netjes volgen. Ik heb respect voor iedereen zijn mening erover, maar als puntje bij paaltje komt, zal men zich aan de regels moeten houden. Het gaat nu over de mondkapjes. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat een zelfde soort discussie, wel op een ander vlak gevoerd is toen de treinen rookvrij werden. Iedereen heeft zijn of haar mening daarover.

Ik vraag reizigers wel eens als ze een regel overtreden en mij voor het blok zetten, hoe zij in mijn situatie zouden reageren. Dat geeft soms hele mooie inzichten. Degenen die dat doen, krijg je een mooi en respectvol gesprek. Degenen die dat niet doen, hebben er al eerder over nagedacht en men zal proberen ten koste van alles om hun gelijk te behalen.

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik heb laatst ook een reiziger aangesproken, die een slaapmasker, die voor over de ogen gebruikte als mondkapje.

Een ander dacht dat een aangeboden kapje van een hele aardige reiziger niet op te hoeven zetten. Tuurlijk joh. Je wordt "gered" door een medereiziger en dit is je dank. Echt, geef dit soort reizigers geen mondkapje, want ze zijn respectloos naar iedereen toe. Een reiziger met een probleem die vooraf het probeert op te lossen, das echt een ander verhaal.

Gebruiken al mijn collega's hun beschermingsmiddelen correct? Ik zou willen dat ik ja kon zeggen, maar ik heb zoveel collega's en ik zie er maar een heel klein deel van tijdens mijn diensten. Wat ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb. Een oordeel geven is niet aan mij.

De controlerondes. Geen problemen mee. Ik neem geen enkele kaart aan en zet mijn scanner ertegenaan. Op een tafeltje (klapbaar) leggen om te laten scannen werkt vaak niet. Kies dan voor een stoel of leuning. 

Pak ik dan nooit meer kaarten aan? Soms wel, maar dan is er iets aan de hand. Voordeel van de nieuwe manier van scannen dat de reiziger vaak al mee kan kijken op mijn scanner. Maar nu als je iets registreert, dan meld je dat de reiziger ook direct. Het heeft zo zijn voordelen. 

De discussies zullen altijd blijven, daar zijn we Nederlanders voor, altijd polderen, maar het heeft weinig zin om elke keer dezelfde feiten in discussies te gooien over wel of niet. Ik zeg tegen reizigers dat ik de regels niet maak, maar wel geacht word er iets mee te doen. Wat valt mij op dat Duitsers bij aanspreken verkeerd mondmapje (col, bandana) bijna altijd een goed mondkapje bij zich hebben. Deze houding is prettig. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Je hoeft niet overal mee eens te zijn en ik geloof ook dat we daarom in een democratie leven. Ik blijf dat koesteren. 

In de hoop op betere tijden, geef mijn taak mondkapjespolitie graag terug en ga terug naar de basis voor Corona. Mag weer even genieten van mijn weekend.

Badge +3

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Joh @Deventer, die discussie wil ik best aan gaan maar dan wordt het welles/nietes en daar juist geen zin in! Ga je gang als je dat privé wilt doen. Ik stelde min of meer een vraag aan een collega van je dus? Goed zo, dan mag ik los!

Mijzelf zal je nog niet snel in een trein zien (heb alternatieven) maar voor wie er op aangewezen is (mét mondkapje in een lege coupé) wat meer empathie.

Maar ja, met iemand die tussen Zwolle en Roosendaal één appel denkt te kunnen eten en na de 2e waarschuwing geen zichtbaar mondkapje heeft wat minder moeite om te lezen/interpreteren. Go @Loes !

Als diegene de trein uit gezet wordt, of die €95 betaalt en alsnog niet verder mee mag toch prima?

Dat is provoceren dus (zijn er veel, onzin die kapjes die bewezen niets doen voor jezelf!), maar de regels zijn redelijk bekend en duidelijk. Zullen we het daarbij laten voor nu?

Iemand die zich druk maakt over het aanraken van een ov-chipkaart door een conducteur moet zich,,, eigenlijk niet zo druk maken dus. Als dat een risico is zouden ze het niet doen immers (voor hun eigen veiligheid) maar dat is totaal niet aan de orde, want van het aanraken van een ov-chipkaart (of een WC bril) krijg je géén corona dus!

Als jij je kaart zelf vast wilt houden mag dat ook, hooguit dat een HC om de foto vraagt als de kaart in een hoesje of in je portemonnee zit, en men twijfels heeft of dat jij het wel bent. En dan volgt er meestal een heel ander gesprek.

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Badge +3

Ernstiger vond ik een tweet van iemand die al 10 conducteurs zonder mondkapje of andere bescherming voorbij zag komen in de trein, alsof zij dat niet hoeven en ‘wij’ wel?

Uiteraard geen berispingen maar toch… Neem niet aan dat het om een contoleronde ging, dan zou ik ze keihard uitlachen (anders horen/zien ze dat niet wegens mijn kapje!)

Hoe dan ook, mensen die hun ov-chipkaart ter controle geven aan een HC maken zich ernstig zorgen, terwijl de kans op besmetting via oppervlakken zo goed als nihil is (niet je chipkaart in je mond steken na controle!)

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

En de knopjes voor deuren openen dan (waarom niet automatisch?) die ook super vies/besmettelijk zijn?

Nee, een trein is geen tram of bus! Gebruik dan je verstand dus een voorwerp zoals een pen of sleutel of je elleboog om dat ene knopje te bedienen… :joy:

Reputatie 7
Badge +2

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Denk dat het misschien ook met de trajecten te maken heeft. In de metro zelf wordt vrijwel nooit gecontroleerd en in de trein tussen Utrecht en Amsterdam al helemaal niet. Ook niet voor corona.

Badge +3

Oh roest ik zag de tweet voorbij komen bij NS maar niet eens opgemerkt dat hij van Rikus was.. Mijn excuses haha :sweat_smile:

Nou ja, webcare heeft hem al gevraagd om welke treinen het precies ging. Die ‘zetten dan een melding door’ (wat natuurlijk bijzonder weinig zin heeft achteraf). 

Badge

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

 

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).

Reputatie 6

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

Terugweg was ook rustig (trein van 14.51 vanaf Hoorn) en conducteur kwam langs voor serviceronde.

Badge +3

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Reputatie 6

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Reputatie 6

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Ik ben vandaag voor het eerst sinds drie weken weer met de trein. Het traject Alkmaar - Hoorn. De trein van 9.13 is heel erg rustig. Het is de eerste keer dat ik een uitje doe sinds begin maart. Het is mijn derde reisdag met de trein sinds 12 maart. 

Ik heb voor de trein gekozen omdat dat qua reistijd niet heel veel scheelt én ik direct naast het station van Hoorn moet zijn want ik ga voor het eerst in mijn leven met de stoomtram Hoorn-Medemblik :) 

Ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoe het einde middag is qua drukte in de trein. Zeker gelet op jouw observaties @Loes

 

In september mogen wij - als het virus niet weer om zich heen grijpt- één dag per week naar kantoor. Ik ga dan weer vaker met de trein. Ik vind het allemaal wel spannend qua hoe druk dat dan zal zijn. Ik ben vorige week met de auto naar kantoor geweest en vond het erg druk op de weg. 

 

Badge +3

Een paar uur geleden… https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5172671/ns-medewerker-aangevallen-met-schaar-door-man-die-mondkap-weigert

Reputatie 6

Ik heb een grenzeloze bewondering voor Loes en al die handhavers die dit circus toch weer in goede banen moeten leiden. Ik heb daar zelf niet het goede temperament voor.

De Antwerpse politie heeft op markten wervingskraampjes met indrukwekkende posters staan. Eentje die mij bijbleef: een man met een bebloede kop.

De vraag erbij Deze dronken man heeft net een 5-jarig meisje doodgereden. Welke medische verzorging zou gij hem geven ?

Ik flapte er onmiddellijk uit: zes kogels uit mijn dienstpistool !

De recruiter schoot prompt in de lach en ried mij aan dat niet op het entree-examen te schrijven.

 

Om maar te zeggen: het is een speciaal talent !

Ik ben er altijd weer van onder de indruk hoe een goede HC orde en netheid in de trein kan behouden zonder dat de stoottroepen erbij moeten worden geroepen. Toen die solliciteerden, hadden die ook niet vermoed, dat ze ooit er voor moesten zorgen dat iedereen een lapje draagt.

 

Zeker als je een weddenschap afsluit en wint.

 

Ik zie het al helemaal voor me, @Loes en collega komen aanlopen bij hun trein, collega zegt, er zitten in deze trein 5 reizigers zonder mondneuskapje, @Loes zegt het zijn er 7. Blijken er 12 reizigers zonder mondneuskapje aanwezig te zijn. 

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Badge

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


Tja die goede oude tijd met de Citypendel.  Maar dan kun je je ook nog wel herinneren dat er veel zwartrijders waren en er flink overlast was op die lijn en vandalisme.  Reden genoeg om niet weer terug te gaan naar die tijd als we nog het belangrijk vinden dat reizigers zich prettig voelen in de trein. Ook zou het ons dan ontbreken aan iemand die opgeleid is om eerste hulp te verlenen indien nodig.

Het is niet voor niet geweest dat we toen controle ploegen op die lijn kregen.

 

Maar goed, het ging in dit topic om Corona en ervaringen sinds de maatregelen en niet over de toekomst van de HC.  Als je daar over wilt uitweiden dan kun je daar een ander topic over starten en kun je helemaal los gaan.

Voorlopig hebben we nog een Hc op de trein en tegen de tijd dat dat niet meer zo is dan geniet ik al van het leven in een land met een warmer klimaat.

Reputatie 6

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen

 

Niet alleen de rol van de HC zal compleet veranderen maar zo te zien ook die van de machinist !

Reputatie 6

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen.

Reputatie 6

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

 

De trein kan zelfs veilig rijden zonder machinist. Mogelijk zelfs veiliger. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ontwikkelingen bij de SNCF.

Vreemd gedrag is amper te voorkomen. Als er 2 of 3 NS treinstellen samen rijden is er ook (vaak) maar 1 conducteur, waarbij de kans groot is dat deze in een ander treinstel zit.

De huidige poortjes in NL hebben geen enkel nut, dat weet iedereen. Ga eens kijken hoe dit bv in Londen is aangepakt.

Reputatie 7
Badge +3

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.

Reputatie 6

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

 

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Reageer