Corona, ervaringen sinds de maatregelen

  • 22 maart 2020
  • 666 reacties
  • 23955 Bekeken


Toon eerste bericht

666 reacties

Badge

Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.

Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.

 

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Badge

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.


Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Reputatie 6

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.

Badge

@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.

 


En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

Jou glazen bol werkt een stuk minder. Met de komst van de NS Airport Sprinter gaat er een nieuw tijdperk beginnen. De rol van de HC zal compleet veranderen.

Alle SLT krijgen deurschakelaars in de cabine, waar zou dat nou voor zijn..  

Badge

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.


Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent.  Of had je die dag geen dienst.

 

En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.

Badge +3

Goed zo, en dat voorkomt ook zaken als https://twitter.com/ThSchoenmakers/status/1283524475296849924

De eerste klas in de trein zit (buiten de spits) deze weken stukken voller dan de tweede. Groepen jongeren bij oorbeeld, die samenkluiten om selfies te maken van de zelfverkozen (betrekkelijke) luxe.

Dus @iMark Bij “als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder HC rijden” gaat het al mis. :cry:

Nou ja, afgezien van de voorstanders dat iedereen gewoon 1e klas mag gaan zitten ‘om de drukte te spreiden’, of ‘omdat ‘er in de 2e klas blijkbaar geen stopcontacten zitten (die ik toch echt wel nodig heb)’. :joy:

Ik begin steeds meer in mijn oude flow terug te komen. Heb steeds vaker weer leuke gesprekken met reizigers, zie bepaald misbruik weer toenemen en het wordt stilaan drukker. Dan heb je als HC echt wel weer genoeg omhanden.

Mondkapjesagent spelen, tja, dat blijft niet leuk. Zeker niet als je reizigers treft die er geen hebben en je vertellen het niet te weten. Echt serieus? De reizigers die dit beweerden, stapten in op een groot station, waar het zelfs met stickers op het perron staat aangegeven.

Reizigers, die eerst zwart willen reizen, vervolgens hun tijd verdoen met discussies en zo de laatste trein missen. Ik beloon eerlijkheid, maar niet dat achterbakse gedoe. 

Echtelijke ruzies op stukken perron, waar ik niet echt graag reizigers zie, daar ben je dan ook ff mee bezig, materieel dat iets doet, wat het niet moet doen, een deur die dus niet luistert, genoeg om handen weer.

Ook een situatie op mogen lossen, waar men zich niet veilig voelde, dat geeft mij bij een goede afloop weer een goed gevoel.

Ja, ik begin er echt weer veel energie uit te halen en voel me weer een HC. Op die mondkapjes terechtwijzingen na dan, maar ik kom de voeten op de bank ook weer tegen. 

Het verandert allemaal snel, dus ik blijf veranderingen verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Reputatie 6

Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur. 

De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.

Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.

Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten

Gelukkig maar @Popeye Het ging overigens over een retourreis van 2x 2,5 uren, dus 5 uren trein reizen zonder iets van een service- of controleronde.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.

De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval :smile:

@Deventer 

"Leuk vinden" zie ik meer als waarderen. Ik ben een HC in een groter geheel en dat weet u als geen ander. Ik spreek in dit topic voor mijzelf en niet voor collega's. In andere topics staat duidelijk wat ik daarvan vind en dit topic is daar niet voor bedoeld. Een HC willen zien, is opzieken het beste, dus wat @Popeye adviseert, daar sta ik verder achter. Simpeler kan bijna niet.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Ook niet bij tussenstops? Als je er zo mee begaan bent, kijk bij een tussenstation even van waaruit de deuren gesloten worden en zorg dat je daar in de buurt zit bij de volgende tussenstop. Zeker met een kort treintje zou dat geen probleem mogen zijn.

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

@Pingpong en @Olav93 

Klopt helemaal. Dat bedoelde ik inderdaad. Het ouderwetse 1e klas zitten met 2e klas kaart

@Deventer

Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

....Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle......

"ons" ?

Afgelopen dagen 2 x 225 km met de trein, dat is precies 450 kilometer, alles bij elkaar 5 uren reizen !

Wat zouden die conducteurs nou al die tijd gedaan hebben @Loes Ze zijn nog niet eens door de trein gelopen, laat staan service of controle !

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik denk dat Loes bedoelt 2e klas reizigers die in de 1e klas zijn gaan zitten.

Reputatie 6

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Reageer