beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Badge +3

Nog een (uitgekauwd) topic met de nodige stilte, waar niemand van NS Flex raad mee weet (of het allemaal wel best vindt).

Deze dus (link naar een ‘recente’ reactie). Eerste melding was van januari 2019 en er is niets opgelost! :sweat:

Reputatie 7

Wij gaan ervan uit dat de informatie die wij krijgen wel klopt. Jullie geven aan dat het niet klopt en wij gaan vervolgens dit weer uitzoeken. Dat onderzoek is nu nog gaande en in afwachting tot een uitkomst is daarmee is de kous voorlopig wel af en verzoek ik vanaf heden on-topic te blijven.

 

Het onderzoek is inmiddels al een tijdje afgerond en het resultaat liegt er niet om.

Hoe staat het nu met die kous ?

Reputatie 7

Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag. 

 

Wederom een herhaling van zetten. M’n vermoeden dat er drie maanden geleden helemaal geen antwoord was, wordt steeds sterker. 

@marv87 

Zes maanden terug verwees ik naar een, tot dan toe, toegankelijk topic waarin @Erryt NS en Sivan een landelijk probleem onder hun hoede hadden. En misschien wil een moderator dit topic toch weer even open zetten, want het is relevant voor de werkwijze die toen en nu de NS en Webhelp parten spelen.

 

En blijf nog even op dit forum @marv87 :blush: Of vraag tenminste voordat je account de prullenbak in verdwijnt een uitdraai van je community gegevens op bij de fg van de NS. Het is namelijk nog maar de vraag of je op dit moment nog toegang hebt tot JE gegevens die in het archief staan. :wink:

 

 

Merk ook op dat Sanne haar commentaar precies op het eind van haar dienst heeft geschreven. Kan ze het reageren op bovenstaande reacties van Marv, RobertB en mijzelf weer met een weekje uitstellen.

 

Tsja je zou toch eens klantvriendelijk worden NS……..

 

De titel geeft al de urgentie aan. “Foute programmering mobiele incheck zuil” Het betreft hier een geïsoleerd probleem dat proactief opgepakt had kunnen worden. In een ander topic van enkele jaren geleden las ik dat bij een landelijke storing de NS ook ruim de tijd nam om het probleem op te lossen zonder enige toelichting. 

Daar zullen ook wel wat mensen de dupe zijn geweest.

 

@Erryt NS, @Sanne NS, etc.NS

Zetten jullie het topic weer online! Dat was volgens mij afgesproken met mij als ik daarom zou verzoeken. Ik wil best de afspraak hier publiceren, maar dat lijkt mij een beetje omslachtig. 

 

Blijkbaar mag ik niet eens meer reageren in dit topic. Ik geef gewoon aan dat het dus duidelijk is dat de NS 1,5 jaar onzin heeft lopen verkondigen. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden. 

Ik ben er nu ook wel echt klaar mee. Als de NS structureel onwelvallige reacties blijft verwijderen en maar blijft zeggen dat ze open staan voor kritiek (maar als je aantoont dat ze het niet goed doen wordt je bericht verwijderd). 

Nou, gefeliciteerd dan NS, hef mijn account maar op want het is duidelijk dat er geen enkele ambitie is om enige verbetering te doen op dit punt. 

Maar dit zal ik vast ook weer niet mogen zeggen en dan zal dit bericht ook wel weer verwijderd worden.

Gezien heel veel dingen in de NS organisatie niet tot uitvoer komen omdat het “geen prioriteit” heeft zie ik hier weinig van terecht gaan komen.  Want tja, hoe vaak gebeurt zoiets nou ?

Althans zo heb ik de NS organisatie ervaren in de tijd dat ik er werkzaam was. De enige slagvaardigheid binnen de organisatie was het personeel wat moet zorgen dat er treinen rijden en bij verstoringen oplossingen moesten vinden. 

Helaas lagen de plannen bij de NS al klaar om de hele bijsturings afdelingen ook in te krimpen, met alle gevolgen van dien bij grotere verstoringen.

Badge +3

Het ‘beste antwoord’ staat in ieder geval weer open… :rofl:

Alle OV Chip-techniek is over de schutting geflikkerd op het bordje van TLS (met overigens NS als grootste aandeelhouder) 

Ik ben toch vaak langs de afdeling “paaltjes en poortjes” gelopen, destijds gehuisvest op de 16e verdieping, waar men zo’n roze overstap-banner aan het plafond had gehangen in de gang. Dat pand had een NS-logo naast de voordeur.

 

Men flikkert het vooral graag over de Amersfoortse schutting als het zo uitkomt.

Reputatie 3

Dus we hebben meer dan anderhalf jaar zitten wachten op de conclusie dat “de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie”. We hebben in dit topic tientallen malen aangegeven dat de AVG hier niets mee te maken heeft. 

×

 

Sterker nog -en ook al vaker aangegeven- de wet (boek 6 BW) verplicht NS zelfs om uit eigener beweging tot restitutie over te gaan.

 

Maar ik begrijp denk ik wel wat er mis gaat: zaken die door de moderatoren vanuit hier naar “Utrecht” worden aangedragen hebben daar weinig prioriteit. Alle OV Chip-techniek is over de schutting geflikkerd op het bordje van TLS (met overigens NS als grootste aandeelhouder) dus zal wel te veel moeite en/of lastig en/of gedoe en/of geen zin zijn om daar niet-standaard acties mee te willen doen. Het forum alhier moet ook zeker niet te kritisch worden dus niet veel tijd in investeren. En NS heeft uiteraard de tijd nodig om een “woordvoeringslijn” op te stellen. In normale mensentaal: hoe gaan we deze fuck up voor de bühne nog een beetje rechtbreien. Als iedere betrokkenen meent daar nog zijn plasje overheen te moeten doen, ben je zo een paar maanden verder. Zeker als je wil dat een probleem nooit meer voor gaat komen en je meteen de technische oplossingen voor in de eeuwigheid aan het testen en implementeren gaat (maar dat verwacht ik niet...). 

Perfect getimed idd, iets meer dan 18 maanden na dato 😎

Reputatie 7
Badge +3

Dus we hebben meer dan anderhalf jaar zitten wachten op de conclusie dat “de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie”. We hebben in dit topic tientallen malen aangegeven dat de AVG hier niets mee te maken heeft. 

Wat een beschamende vertoning van de kant van NS.Wat een brevet van onvermogen, onkunde en onverschilligheid.

Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag. 

 

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

@Sanne NS het overleg zou einde vorige week geweest zijn. Is er ondertussen een inhoudelijke update die je kan delen?

Reputatie 7

@Bertus ik vrees dat je gelijk hebt, jammer is dit wel. Al 1,5 jaar wordt aangegeven dat de afdeling privacy betrokken is bij de casus. We mogen toch aannemen dat deze mensen goed op de hoogte zijn van de privacystatement van de NS zelf?!?!?

Ik zie het probleem ook niet, tenzij men hoe dan ook niet wil erkennen een fout gemaakt te hebben.  

 

Dat bedoel ik dus.

Drie maanden geleden wordt beweerd, dat het alles omvattende antwoord nabij is én er contact is met ‘alle juiste afdelingen’. Vervolgens blijft het stil en het antwoord uit. 

Dan blijkt na maanden, dat door een post van een oplettend forum lid, het ‘alles omvattende antwoord’, kennelijk niet meer juist en is er dus niet met ‘alle juiste’ afdelingen’ contact  geweest?

Hoe geloofwaardig is dit nog?

Vanaf hier blijven we weer on-topic.

Ik kreeg destijds toch een andere uitleg in de mail, maar bon. Het is bij lange na niet het enige voorbeeld.  

En inderdaad… (uit datzelfde topic) 

Daar hoorden we dus nooit meer iets van, of het werd intern afgehandeld maar dank voor het melden dus.

Dit (nog open) topic mag blijven. Als hier ooit een slotje op gezet wordt gezet heb je misschien zomaar een lang/oud (en volgens mijzelf gewaardeerd) lid minder.

Denk daar (als moderators) gerust even over na, en nee het gaat niet over mijzelf natuurlijk. Ik lig er niet wakker van en jullie ook niet. Maar het.klopt.niet. 

Nog even over dit topic. Dit betreft een personeelskwestie waarbij we intern hebben gekeken of de conducteur juist heeft gehandeld. Ook in dat topic komt de privacy van onze collega kijken en mogen wij niet delen wat er met deze ondervinden is gebeurd. Dat topic is destijds gewoon behandeld en correct afgesloten. Ik heb niet het antwoord gegeven, maar Sivan.

@Bertus ik vrees dat je gelijk hebt, jammer is dit wel. Al 1,5 jaar wordt aangegeven dat de afdeling privacy betrokken is bij de casus. We mogen toch aannemen dat deze mensen goed op de hoogte zijn van de privacystatement van de NS zelf?!?!?

Ik zie het probleem ook niet, tenzij men hoe dan ook niet wil erkennen een fout gemaakt te hebben.  

 

Reputatie 4

@Bertus Probleem voor NS is dat dat antwoord van drie maanden geleden inmiddels natuurlijk niet meer voldoet dankzij de bijdrage van @BrunoEst , die aantoonde dat dat constante verhaal over de privacywetgeving dus niet klopte. NS had, net als de concullega's, wel degelijk toentertijd het recht om al die transacties in te zien en te corrigeren zoals daaruit blijkt.

 

Dus NS zit hier gewoon met een behoorlijk probleem en ik snap dan ook wel dat een flink aantal medewerkers om de tafel moet over dit onderwerp. 

Reputatie 7

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

Als ik me dan bedenkt dat het antwoord drie maanden geleden al bijna gereed was, vraag ik me toch af, waarom een aantal medewerkers nu weer om tafel moeten. Is na drie maanden dat antwoord niet helemaal uitgekauwd? Of beginnen de medewerkers weer van voren af aan?

Aangezien er ‘geduimd’  wordt om volgende week met een update te komen, is het dus allerminst zeker, dat er daadwerkelijk iets besloten wordt.

Wordt dus vervolgd. We kauwen voort.

 

Reputatie 7

Dankjewel @Sanne NS Klinkt hoopgevend, ben benieuwd !

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

Reputatie 3

Dit topic is gestart op 23-08-2020, waarbij is aangegeven dat er enige weken is gewacht op het zelfoplossend vermogen van NS. Dit wil zeggen dat de bewuste reis een stuk eerder is gemaakt. Ik vermoed in de periode 3 juli - 9 augustus: toen waren er grootschalige werkzaamheden in Geldermalsen [1] waardoor treinverkeer beperkt mogelijk was. Dat verklaart m.i. businzet/mobiele incheckpalen.

TLS hanteert een bewaartermijn voor reisgegevens van 18 maanden. [2] Dus de reisgegevens van wie tussen 3 juli en 25 juli 2020 in heeft gecheckt, zijn inmiddels verwijderd. Over twee weken (9 februari 2022) zullen de laatste transacties van de periode in het digitale vacuüm zijn verdwenen. Kalf verdronken, case closed, zoals overigens reeds voorspeld.  

 

[1] https://www.prorail.nl/nieuws/38-dagen-non-stop-werken-in-geldermalsen-en-tricht

[2] https://www.ov-chipkaart.nl/web/file?uuid=30a6e4a1-8b48-4959-83f2-19871f90318c&owner=c3293205-850e-47fb-bff7-ae830280f025&contentid=395

 

Als ik zo bescheiden mag zijn om naar mijn eerdere reactie hierboven te verwijzen; vandaag is 18 maanden na de laatste dag van de betreffende werkzaamheden waar deze mobiele incheckpaal stond. Dus voor wie nog het gevoel had dat er hier een zinnige discussie kon worden gevoerd: vanaf nu is toch alles zinloos…

 

Verplaatsen naar het onzichtbare archief, beterschap beloven (en die belofte weer vergeten) en weer een zaak afgehandeld voor NS!

Reputatie 7
Badge +3

Sorry seem to be the hardest word

Badge +3

En inderdaad… (uit datzelfde topic) 

Daar hoorden we dus nooit meer iets van, of het werd intern afgehandeld maar dank voor het melden dus.

Dit (nog open) topic mag blijven. Als hier ooit een slotje op gezet wordt gezet heb je misschien zomaar een lang/oud (en volgens mijzelf gewaardeerd) lid minder.

Denk daar (als moderators) gerust even over na, en nee het gaat niet over mijzelf natuurlijk. Ik lig er niet wakker van en jullie ook niet. Maar het.klopt.niet. 

Reageer