vraag

Foute programmering mobiele incheck zuil

  • 23 augustus 2020
  • 63 reacties
  • 2013 Bekeken

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank


63 reacties

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Ik snap je punt, maar het is niet zo makkelijk wat jij hier zegt. Want het gaat hier nu niet echt meer over de restitutie op zich, maar over het kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en vooral ook opgelost. Daar ben ik nu samen met een medewerker naar aan het kijken, om te zien hoe dit bijvoorbeeld ook actief naar de reizigers gecommuniceerd kan worden. Want de restitutie op zich kan opgelost worden door een bericht naar ons te sturen. Maar het gaat nu om het feit, dat er een oplossing gezocht moet worden voor een situatie als deze. Ik hoop dat jij mij hier nog even de tijd voor gunt. 

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Op dit moment heb ik nog geen nieuwe update mogen ontvangen. Zodra dit natuurlijk het geval is, zal ik jullie hiervan voorzien! Wordt dus vervolgd.

Ik heb nog een extra update. Ik heb net persoonlijk een medewerker binnen NS gesproken die bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem. Hij gaat kijken of er misschien voor in de toekomst een oplossing gevonden kan worden dat dit kan worden doorgezet. Daarnaast gaat hij specifiek met deze check in en uit aan de slag om te kijken of hier al een oplossing in te vinden is. Hij zal mij zo spoedig mogelijk proberen te voorzien van een update en vanuit deze update ga ik dan weer voor jullie aan de slag. Maar er is zeker een balletje aan het rollen gebracht. 

Helaas blijf ik jullie nog steeds een update verschuldigd. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken, hoe dit AVG technisch precies in elkaar zit. Want dit is eigenlijk het enige struikelblok wat ik mij in deze situatie kan voorstellen. 

Reputatie 7
Badge +3

ProRail heeft mogelijk iets te maken met de fysieke infrastructuur. Ik denk overigens niet dat er bij bushaltes buiten het station zelf enige rol voor ProRail is. 

De programmering van poortjes en paaltjes ligt bij de vervoerders.

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Ik wist niet wie verantwoordelijk is voor de plaatsing van de mobiele palen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit Prorail was. Als ik jou goed begrijp valt dit dus onder de verantwoording van de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Ik krijg helaas niet de indruk dat aan dit topic echt prioriteit wordt gesteld door NS. Door klungelwerk van NS/Prorail zijn er gewoon behoorlijk wat mensen saldo kwijt. Ik persoonlijk zou het vreemd vinden dat terugbetaling gaat stranden op basis van de privacyregeling. Het gebeuren is nu al 3 maanden terug. Ik vind het teleurstellend dat er gisteren dan blijkbaar weer een nieuwe mail moet worden gestuurd om een update te vragen. Ik kan het alleen maar zeer klantonvriendelijk vinden. 

Maar ik laat de case zeker nog niet los!

Zit je er nou nog steeds bovenop ? Moeten we zo onderhand niet eens een voedselpakket komen droppen dan ?

 

Maar on serious note, ik begrijp dat men in ieder geval mijn visie deelt dat de incorrecte transacties inderdaad te detecteren zijn. Correct, dat is inmiddels bevestigd ? Lijkt me een interessant begin  

 

(en fijn om te horen dat ik nog niet helemaal gek ben geworden)

Dat kan zeker Pingpong, want ik ben vandaag aanwezig! Helaas is dit echter een update zonder nieuwe informatie want ik ben nog niet veel wijzer geworden. Maar ik laat de case zeker nog niet los! Ik ga nogmaals een mail versturen, met de vraag om een update!

Zouden we nog een update kunnen krijgen??

De werkzaamheden waren volgens mij ergens half juli. We zijn nu al bijna 2 ½ maand verder. Enige actie vanuit NS tot op heden??? Ik zie hem niet. Zeer teleurstellend wederom. 

Ik ben sowieso benieuwd of @FrankG69 compensatie heeft gehad. Over excuses zullen we maar niet beginnen. @marv87 : Ik zou wel mee willen doen met de weddenschap maar ik ben geheelonthouder.

Wat een voorbarigheid weer allemaal, laten we nu eerst afwachten wat er uitkomt voordat er geoordeeld wordt.  Helaas betekend de AVG dat er nog een extra afdeling bij betrokken moet worden en dat alleen al vertraagd de boel weer extra.

Hou er verder even rekening mee dat nagenoeg iedereen nog vanaf huis werkt wat even bij de andere afdeling binnen lopen ook onmogelijk maakt.

 

Sorry hoor maar het is de NS die hier voorbarig is om gelijk al voordat het uitgezocht is te gaan schermen met de AVG. En als je de vele topic hier een beetje volgt dan weet e ook wel wat er uit het uitzoeken door de NS komt.

Dat ze het heel vervelend vinden, klanten die er last van hebben zelf contact met de klantenservice op moeten nemen. Er geen communicatie naar de klanten gaat die het betreft en ook geen actie ondernomen wordt met algemene communicatie om de klanten die mogelijk hierdoor benadeeld zijn te informeren.

Ik durf er wel een flesje wijn op te zetten, durf jij de weddenschap aan te nemen dat de NS wel proactief de benadeelde klanten gaat benaderen?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt wel dat bij NS iedereen in de volledige stress schiet wanneer het woord “persoonsgegevens” valt. Dat is helemaal de strekking van de AVG niet. Er mag veel meer dan NS denkt, zeker wanneer klanten toestemming hebben gegeven om hun gegevens voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Badge

Wat een voorbarigheid weer allemaal, laten we nu eerst afwachten wat er uitkomt voordat er geoordeeld wordt.  Helaas betekend de AVG dat er nog een extra afdeling bij betrokken moet worden en dat alleen al vertraagd de boel weer extra.

Hou er verder even rekening mee dat nagenoeg iedereen nog vanaf huis werkt wat even bij de andere afdeling binnen lopen ook onmogelijk maakt.

 

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Je kan natuurlijk ook even in overleg treden met de autoriteit persoonsgegevens. Even uitleggen dat jullie hebben geblunderd bij het plaatsen van deze mobiele paal en dat hierdoor veel reizigers financieel benadeeld zijn. Jullie willen dit rechtzetten en of het dan mogelijk is om de AVG hier eenmalig voor opzij te zetten.

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Reputatie 6

laat maar. 

Dat is Sanne aan het uitzoeken.

Reputatie 6

Op welke manier, en op welke termijn, gaat NS haar eigen fouten rechtzetten? We zijn nu een maand verder en buiten wat overleg en vergader is er nog nul komma nada gebeurd!!!!

Sorry van mijn radiostilte. Ik ben zelf door persoonlijke redenen even afwezig geweest en in haast helemaal vergeten dit over te dragen. Ik ben nog iets meer aan het uitzoeken maar wat ik op dit moment weet is dat er aan zo’n poortje een unieke ID vast zit. Via deze ID is inderdaad de transacties in te zien en kan hoogstwaarschijnlijk ook ingezien dat het verkeerd gaat en bij wie. Dit is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben, hoe het helemaal zit. Wel gaven mijn collega's aan dat zij ook vrezen, dat AVG hier een boosdoener in is, maar ook dit is nog in onderzoek. Zodra ik meer weet, dan laat ik het zeker horen! 

Ik heb Sanne gevraagd of ze een update kan geven.

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik zit er nog bovenop! Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van mij horen!

 

Deze mededeling is inmiddels van 26 dagen terug. Graag een update 

Mag ik nu toch eens navragen hoe het staat met de oplossing voor de overige ongelukkigen. Ik had eigenlijk inmiddels wel een update verwacht.

Reageer