beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil

  • 23 augustus 2020
  • 184 reacties
  • 7114 Bekeken

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 23 augustus 2020, 11:22

Hoi FrankG69 en welkom op de NS community! 

Voor ik inga op jouw probleem, wil ik eerst PingPong aanspreken op zijn bericht. Ik snap dat je hier een uitleg over wil hebben, maar dit kan even op een andere manier worden aangegeven. Want dit is natuurlijk een vreemde situatie, maar een programmeerfout kan helaas gemaakt worden. Het zal inderdaad niet naar alle reizigers worden gestuurd, omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd. Ook mogen wij dit niet zomaar inzien. 

Dan over wat hier is gebeurd. Dit is inderdaad een fout geweest op de mobiele incheckpaal. Helaas heeft deze verkeerd ingesteld gestaan, maar wij kunnen dit zoals eerder aangegeven niet zelf herstellen omdat wij niet weten bij wie dit verkeerd is gegaan. Ik raad je aan om inderdaad de klantenservice een bericht te sturen. Zij kunnen deze reis alsnog voor je corrigeren. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Bekijk origineel

184 reacties

Dat is een paar stappen op mijn fanfare vooruit. Zal mijn bericht iets langer schrijven. Ik lees Sanne haar reactie als: wij kunnen de legitieme transacties uitgevoerd op Ermelo niet onderscheiden van de onterechte transactie op Ermelo. Ik denk dat dat wel kan. Een apparaat in het systeem (paaltje/poortje/et cetera) heeft een uniek nummer. Een engineer bij TLS zou op kunnen zoeken welke transacties allemaal hebben plaatsgevonden tussen tijdstip x en y op paaltje met nummer z. De tijdstippen x en y zijn dan start en einde van het actief hebben van het verkeerd ingestelde paaltje z. Daarmee is in ieder geval bekend welke OV-chipkaartnummers allemaal een incorrecte transactie hebben. Dat geeft wat mogelijkheden om actie te ondernemen natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Protocolen hoe er gehandeld moet worden in verschillende situaties zijn vanzelfsprekend intern @Pingpong , die worden bij geen enkel bedrijf zo openbaar op het internet geplaatst.

Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het controleren van een factuur of (betaal-)rekening, en dan valt het vanzelf op, niet te vergelijken met een ondeugdelijk product.

Sorry, maar dit soort verregaande laksheid (het probleem van niet gecontroleerde, verkeerd ingestelde mobiele paaltjes bij werkzaamheden is niet nieuw, denk aan vorig jaar bij Naarden-Bussum) dient NS in eigen huis aan te pakken. Roepen dat de reiziger dit maar moet controleren getuigt van verregaande minachting voor je klanten. 

omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd.

Zo’n paaltje heeft gewoon een uniek ID, alle transactie van dat ID zijn gelogd en per definitie ongeldig ?

Zit dat nou lekker, bovenop zo'n mobiele paal? 

 

 

 

Sorry, inkopper, heel goedkoop enzo :expressionless:

Maar ik laat de case zeker nog niet los!

Zit je er nou nog steeds bovenop ? Moeten we zo onderhand niet eens een voedselpakket komen droppen dan ?

 

Maar on serious note, ik begrijp dat men in ieder geval mijn visie deelt dat de incorrecte transacties inderdaad te detecteren zijn. Correct, dat is inmiddels bevestigd ? Lijkt me een interessant begin  

 

(en fijn om te horen dat ik nog niet helemaal gek ben geworden)

Wij kunnen het echter niet actief communiceren zoals ik reeds heb aangegeven.

Waarom niet ?

Ik mis waarom er zo’n moeite gedaan moet worden om een vast traject te bepalen, als het veel eenvoudiger is om alle foute transacties te vinden: op terminal id.

 

Als men van mening is dat de GDPR hier een obstakel is, dan hoor ik wel heel graag wat in de GDPR precies het obstakel zou zijn.

Reputatie 5

Ook bij fouten van de vervoerder is de reiziger schuldig. Prachtig systeem. Als mij dit ooit overkomt wordt het aangifte van diefstal, in plaats van verzoek van restitutie.

Reputatie 7
Badge +3

Las net een interessante passage in de kwartaalrapportage van de OV-Ombudsman (dank @Tijdvoor). Bij Arriva en Keolis was Koningsdag niet als feestdag aangemerkt:

Nadat duidelijk was geworden dat het op Koningsdag niet goed was gegaan hebben Arriva en Keolis met Trans Link Systems overlegd hoe de reizigers het geld terug konden krijgen. Het bleek mogelijk om dit door de vervoerder rechtstreeks met de reizigers af te handelen, zonder dat reizigers zichzelf moesten melden. Dit was mogelijk, aldus Arriva, omdat het een specifieke reizigersgroep betrof. Met het in acht nemen van de privacyregels konden Arriva en Keolis alle reizigers persoonlijk informeren via de mail over het voorval én het onterecht betaalde geld rechtstreeks op hun eigen rekening te storten.

Het kan dus - voor abonnementhouders in elk geval - prima.

Vooral het feit dat NS geen enkele maar dan ook geen enkele poging wil doen o m benadeelden van het benadelen op de hoogte te stellen vind ik zeer teleurstellend. NS gaat hier volledig voorbij aan zijn eigen missiestatement. Toen TS zijn bericht postte was het al enige weken bij NS bekend dat er iets mis was gegaan bij dit paaltje. Heeft iemand daar iets ergens over gelezen anders dan in dit topic????

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt wel dat bij NS iedereen in de volledige stress schiet wanneer het woord “persoonsgegevens” valt. Dat is helemaal de strekking van de AVG niet. Er mag veel meer dan NS denkt, zeker wanneer klanten toestemming hebben gegeven om hun gegevens voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Jullie zouden bijvoorbeeld ook onderstaande mail naar al jullie klanten kunnen sturen.

 

Onderwerp Foute incheckpaal Geldermalsen.

 

Helaas hebben wij geconstateerd dat op ….. één van onze mobiele incheckpalen een foutief station heeft aangemerkt. Indien u op … op gestapt bent op Geldermalsen verzoeken wij u de reisgegevens te checken. Indien u daadwerkelijk teveel betaald heeft op deze dag dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Feitelijk is dit hetzelfde als een advertentie in de krant waarin de fabrikant aangeeft dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd en waarbij je het product kan retourneren en de aanschafprijs wordt terugbetaald   

Persoonlijk zie ik niet in wat bovenstaande mail met AVG te maken zou kunnen hebben. Maar ik laat mij graag overtuigen

Niks persoonlijks  Sanne, maar ik vind deze afloop bijzonder sneu en eigenlijk onvoorstelbaar. 

In tegenstelling tot wat NS bij monde van Sanne beweert

Een “normale” gebruiker zal waarschijnlijk helemaal geen inzage hebben in allerlei achterliggende data, die ziet alleen wat het programma presenteert. Je kan je hooguit afvragen of een medewerker klantenservice er dan uberhaupt inhoudelijk op moet willen reageren, of meteen zou moeten escaleren.

 

Het continu roepen dat zaken niet mogen “vanwege de AVG” vind ik tenenkrommender om eerlijk te zijn.

Reputatie 6

Niks persoonlijks  Sanne, maar ik vind deze afloop bijzonder sneu en eigenlijk onvoorstelbaar. 

Niet alleen onvoorstelbaar maar ook onaanvaardbaar. 

Dus de NS heeft geen enkele poging gedaan om de gedupeerde reizigers op de hoogte te brengen van deze fout. En doet het af met dat de restitutie geregeld is omdat als een klant contact opneemt dat er dan restitutie plaats vindt.

Ik hoop dat de NS ook inziet dat je als bedrijf ook een verantwoordelijkheid hebt om als je teveel geldt rekent van je klanten daar proactief mee om te gaan en dan niet alleen na te denken hoe het in de toekomst beter moet maar ook om deze klanten te benaderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is pas zo’n twee maanden geleden hier gemeld. Dat is helemaal niets in het licht van de eeuwigheid. 

De vervelende bijwerking hier is dat het vertrouwen in bijvoorbeeld het OV-chipkaartsysteem door dit soort langlopend geneuzel weer verder instort bij gebruikers/klanten. Onterecht, want de oorzaak is niet technisch van aard, maar gewoon een menselijke fout. Maar leg dat je klant (nu) nog maar eens uit. Als ik verantwoordelijk zou zijn geweest voor deze software zou ik hier, netjes gezegd, behoorlijk jeuk van krijgen.

Waarom zou je dat niet doen. Het teveel betaalde bedrag is ook van DIE ovchipkaart gehaald. Dus helemaal logisch toch om het op die kaart terug te storten. Bij het teveel in rekening brengen was het ook geen probleem dat men niet wist van wie de kaart was, dus waarom is dat bij terugbetaling wel een probleem.

Juist qua privacy is het beter het als saldo terug te zetten omdat je dan helemaal geen persoonsgegevens nodig hebt!

Reputatie 7
Badge +3

Ook dit is weer een topic dat ik met stijgende verbazing aan het volgen ben. Wat een gezwam over de AVG/GDPR van de kant van NS. Begrijpt men bij NS echt de strekking van de AVG niet? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Maar het is niet de eerste keer dat er topic is waarin de AVG als schaamdoek wordt gebruikt om geen actie te ondernemen.

Zeer teleurstellend allemaal. 

Dat kunnen jullie wel en mogen jullie ook, maar dat weigeren jullie ten enen male. Zie mijn post van 1 maand geleden (doorplaatsing van het stuk van meneer Spithorst) en ook de conclusie van RobertB.

Vanuit NS-zijde is tot op heden alleen maar gezegd dat het niet kan zonder ook maar enige achtergrondinformatie of bewijs voor die stelling te verstrekken. Ik vind het bijzonder zwak.

Reputatie 6

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

Vergeet altijd dat dit topic ook nóg steeds loopt. Thanks voor de herinnering 🤞

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

You tell me. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij. 

Reageer