vraag

Foute programmering mobiele incheck zuil

  • 23 augustus 2020
  • 60 reacties
  • 1949 Bekeken

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank


60 reacties

Dat is een paar stappen op mijn fanfare vooruit. Zal mijn bericht iets langer schrijven. Ik lees Sanne haar reactie als: wij kunnen de legitieme transacties uitgevoerd op Ermelo niet onderscheiden van de onterechte transactie op Ermelo. Ik denk dat dat wel kan. Een apparaat in het systeem (paaltje/poortje/et cetera) heeft een uniek nummer. Een engineer bij TLS zou op kunnen zoeken welke transacties allemaal hebben plaatsgevonden tussen tijdstip x en y op paaltje met nummer z. De tijdstippen x en y zijn dan start en einde van het actief hebben van het verkeerd ingestelde paaltje z. Daarmee is in ieder geval bekend welke OV-chipkaartnummers allemaal een incorrecte transactie hebben. Dat geeft wat mogelijkheden om actie te ondernemen natuurlijk.

omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd.

Zo’n paaltje heeft gewoon een uniek ID, alle transactie van dat ID zijn gelogd en per definitie ongeldig ?

Zit dat nou lekker, bovenop zo'n mobiele paal? 

 

 

 

Sorry, inkopper, heel goedkoop enzo :expressionless:

Reputatie 7
Badge +3

Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Protocolen hoe er gehandeld moet worden in verschillende situaties zijn vanzelfsprekend intern @Pingpong , die worden bij geen enkel bedrijf zo openbaar op het internet geplaatst.

Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het controleren van een factuur of (betaal-)rekening, en dan valt het vanzelf op, niet te vergelijken met een ondeugdelijk product.

Sorry, maar dit soort verregaande laksheid (het probleem van niet gecontroleerde, verkeerd ingestelde mobiele paaltjes bij werkzaamheden is niet nieuw, denk aan vorig jaar bij Naarden-Bussum) dient NS in eigen huis aan te pakken. Roepen dat de reiziger dit maar moet controleren getuigt van verregaande minachting voor je klanten. 

Maar ik laat de case zeker nog niet los!

Zit je er nou nog steeds bovenop ? Moeten we zo onderhand niet eens een voedselpakket komen droppen dan ?

 

Maar on serious note, ik begrijp dat men in ieder geval mijn visie deelt dat de incorrecte transacties inderdaad te detecteren zijn. Correct, dat is inmiddels bevestigd ? Lijkt me een interessant begin  

 

(en fijn om te horen dat ik nog niet helemaal gek ben geworden)

Reputatie 4

Ook bij fouten van de vervoerder is de reiziger schuldig. Prachtig systeem. Als mij dit ooit overkomt wordt het aangifte van diefstal, in plaats van verzoek van restitutie.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt wel dat bij NS iedereen in de volledige stress schiet wanneer het woord “persoonsgegevens” valt. Dat is helemaal de strekking van de AVG niet. Er mag veel meer dan NS denkt, zeker wanneer klanten toestemming hebben gegeven om hun gegevens voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

In tegenstelling tot wat NS bij monde van Sanne beweert

Een “normale” gebruiker zal waarschijnlijk helemaal geen inzage hebben in allerlei achterliggende data, die ziet alleen wat het programma presenteert. Je kan je hooguit afvragen of een medewerker klantenservice er dan uberhaupt inhoudelijk op moet willen reageren, of meteen zou moeten escaleren.

 

Het continu roepen dat zaken niet mogen “vanwege de AVG” vind ik tenenkrommender om eerlijk te zijn.

Reputatie 7

Ik lees de 2 pagina’s van dit draadje nu voor het eerst.

Een klant heeft weer eens te veel betaald door een fout van de NS.

Pingpong - een ervaren forum’bewoner’ - ziet het al gebeuren en vraagt dus om een snelle, proactieve en klantvriendelijke actie.

“De NS” meldt zich in de vorm van Sanne. En het eerste wat ze doet is “Foei” roepen tegen pingpong.

En vervolgens akkert het draadje lekker door richting pagina 2 waarin de klanten allerlei oplossingen geven en de NS niet vindt, dat dat zijn verantwoordelijkheid is.

Jullie zouden bijvoorbeeld ook onderstaande mail naar al jullie klanten kunnen sturen.

 

Onderwerp Foute incheckpaal Geldermalsen.

 

Helaas hebben wij geconstateerd dat op ….. één van onze mobiele incheckpalen een foutief station heeft aangemerkt. Indien u op … op gestapt bent op Geldermalsen verzoeken wij u de reisgegevens te checken. Indien u daadwerkelijk teveel betaald heeft op deze dag dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Feitelijk is dit hetzelfde als een advertentie in de krant waarin de fabrikant aangeeft dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd en waarbij je het product kan retourneren en de aanschafprijs wordt terugbetaald   

Persoonlijk zie ik niet in wat bovenstaande mail met AVG te maken zou kunnen hebben. Maar ik laat mij graag overtuigen

Reputatie 7
Badge +3

Typisch monopolistengedrag. Wanneer je kon kiezen voor een andere spoorvervoerder zou je het na deze lakse praktijken meteen doen. Dat wordt dan ook nog goedgepraat door iemand. Je krijgt het niet verzonnen.

Onderschat niet hoeveel vergaderen er vooraf gaat aan een request for change. Een regel toevoegen met de naam van het ingestelde station in het idle-screen zat ik idd ook al op te broeden bij het lezen. 
 

Dat een fout als deze voor komt in het proces lijkt me uiteindelijk onoverkomelijk. Mijn grootste ergernis is de passieve houding daarna wat betreft het oplossen van zo’n fout. Het initiatief moet dan ineens bij de klant liggen. 

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

@Ferdinand Delasoie TS kan contact opnemen met onze klantenservice om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen.Sanne doet haar best om dit op te lossen voor de reizigers die het foutieve station niet zelf hebben ontdekt in hun reishistorie. Pingpong gaat continu uit van de meest slechte intenties van NS en van moderators en suggereert in de eerste reactie dat dit is gedaan voor extra geld, daarvan mag iets gezegd worden. Natuurlijk is de klant niet verantwoordelijk voor deze fout. Erg vervelend dat het fout is gegaan en ik hoop dat er snel een oplossing volgt. 

Hoi FrankG69 en welkom op de NS community! 

Voor ik inga op jouw probleem, wil ik eerst PingPong aanspreken op zijn bericht. Ik snap dat je hier een uitleg over wil hebben, maar dit kan even op een andere manier worden aangegeven. Want dit is natuurlijk een vreemde situatie, maar een programmeerfout kan helaas gemaakt worden. Het zal inderdaad niet naar alle reizigers worden gestuurd, omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd. Ook mogen wij dit niet zomaar inzien. 

Dan over wat hier is gebeurd. Dit is inderdaad een fout geweest op de mobiele incheckpaal. Helaas heeft deze verkeerd ingesteld gestaan, maar wij kunnen dit zoals eerder aangegeven niet zelf herstellen omdat wij niet weten bij wie dit verkeerd is gegaan. Ik raad je aan om inderdaad de klantenservice een bericht te sturen. Zij kunnen deze reis alsnog voor je corrigeren. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Zouden we nog een update kunnen krijgen??

Ik krijg helaas niet de indruk dat aan dit topic echt prioriteit wordt gesteld door NS. Door klungelwerk van NS/Prorail zijn er gewoon behoorlijk wat mensen saldo kwijt. Ik persoonlijk zou het vreemd vinden dat terugbetaling gaat stranden op basis van de privacyregeling. Het gebeuren is nu al 3 maanden terug. Ik vind het teleurstellend dat er gisteren dan blijkbaar weer een nieuwe mail moet worden gestuurd om een update te vragen. Ik kan het alleen maar zeer klantonvriendelijk vinden. 

Reputatie 6
Badge

Wordt het eigenlijk niet tijd dat de mobile CiCo's gewoon worden voorzien van een extra regeltje op het display met de stationsnaam? Dan weet je zeker dat het klopt. Die dingen worden op afstand aangepast, en er is blijkbaar één transporteur die de opdracht heeft op de karretjes op hun plaats te brengen. Eventueel kan die het nog even na-checken, waarna die in geval van onjuistheid de centrale even opbelt.

De CiCo’s van Arriva/Blauwnet tonen het station geloof ik wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

ProRail heeft mogelijk iets te maken met de fysieke infrastructuur. Ik denk overigens niet dat er bij bushaltes buiten het station zelf enige rol voor ProRail is. 

De programmering van poortjes en paaltjes ligt bij de vervoerders.

Een kleine update van mijn kant. Helaas heb ik nog geen antwoord, maar ik ben inmiddels wel in gesprek met een aantal collega's die dit voor jullie aan het uitzoeken zijn. Het balletje is dus gaan rollen en het is nu even wachten tot deze bij de juiste persoon is aan beland! Zodra dit het geval is, laat ik weer wat van mij horen!

Ik zag zojuist deze voorbij komen en vroeg me af waarom er op Geldermalsen eigenlijk een mobiele CiCo nodig was, want dat station heeft dus geen poortjes?

Of staan de paaltjes daar allemaal op de perrons (dus ver lopen vanaf de bushalte)?

 

Inderdaad ver lopen van de bushalte en gedurende de werkzaamheden volgens mij ook niet bereikbaar. Ben er in de afgelopen maanden wel een paar keer geweest ivm de kersen-tijd. De paaltjes staan op het “middenperron” alleen bereikbaar via 2 loopbruggen. (wel met lift).      

Badge +3

Dank. Om welke werkzaamheden (datum) ging het eigenlijk?

Als mensen pas via hun factuur erachter moeten komen dat er iets niet klopt dan zou de NS al (veel) langer van het probleem af moeten weten, o.a. door mensen die hun reishistorie of saldo eerder checken dan een factuur.

Dus waarom is daar geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven?

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Je kan natuurlijk ook even in overleg treden met de autoriteit persoonsgegevens. Even uitleggen dat jullie hebben geblunderd bij het plaatsen van deze mobiele paal en dat hierdoor veel reizigers financieel benadeeld zijn. Jullie willen dit rechtzetten en of het dan mogelijk is om de AVG hier eenmalig voor opzij te zetten.

Wat een voorbarigheid weer allemaal, laten we nu eerst afwachten wat er uitkomt voordat er geoordeeld wordt.  Helaas betekend de AVG dat er nog een extra afdeling bij betrokken moet worden en dat alleen al vertraagd de boel weer extra.

Hou er verder even rekening mee dat nagenoeg iedereen nog vanaf huis werkt wat even bij de andere afdeling binnen lopen ook onmogelijk maakt.

 

Sorry hoor maar het is de NS die hier voorbarig is om gelijk al voordat het uitgezocht is te gaan schermen met de AVG. En als je de vele topic hier een beetje volgt dan weet e ook wel wat er uit het uitzoeken door de NS komt.

Dat ze het heel vervelend vinden, klanten die er last van hebben zelf contact met de klantenservice op moeten nemen. Er geen communicatie naar de klanten gaat die het betreft en ook geen actie ondernomen wordt met algemene communicatie om de klanten die mogelijk hierdoor benadeeld zijn te informeren.

Ik durf er wel een flesje wijn op te zetten, durf jij de weddenschap aan te nemen dat de NS wel proactief de benadeelde klanten gaat benaderen?

Reputatie 6

Ik ben bang dat dat uitloopt op een meerjarig verhaal net als een aantal andere langlopende discussies

Reageer