Skip to main content

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

Ik heb het niet over de moderators persoonlijk maar over de moderatie in het algemeen. NS is verantwoordelijk voor de communicatie en moderatie. 
 

De moderators valt niet zoveel te verwijten. Die worden met een onmogelijke opdracht op pad gestuurd. Ik zou niet met ze willen ruilen.


@iMark  De moderators verkondigen hier puur wat ze vanuit de NS organisatie aan informatie krijgen, het is om die reden niet eerlijk om naar de moderators te wijzen.

Eigenlijk verkondigen die de boodschap omdat degene die hier verantwoording over zou moeten afleggen zijn/haar gezicht hier niet laat zien. Dat zelfs mensen van de communicatie/woordvoering afdelingen hier niet aanwezig zijn vind ik persoonlijk al tekenend. 


Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

👍

Gezien de eerder uitgekraamde nonsens, ander nietszeggend geblaat en niet nagekomen beloften van NS-zijde valt wel te voorspellen dat - als er al een reactie komt - het hier volgens oNS geen ‘betaalstoring’ betrof maar dat er sprake was van ‘buitengewone omstandigheden’ die daarom niet als ‘betaalstoring’ kunnen worden beschouwd zoals bedoeld en omschreven in het privacy statement. 😂😂


@BrunoEst Dat lijkt me de vondst van het jaar. Alles wat NS tot nu gezegd heeft in dit topic blijkt dus gelul te zijn geweest.

In de tussentijd heeft NS niets maar dan ook niets ondernomen om het op in augustus 2020 hier gemelde probleem op te lossen. Het is dat we niet om NS heen kunnen als we met de trein in Nederland reizen. Ik zou graag van een andere vervoerder gebruik kunnen maken.

Waar kunnen we inzetten op de datum dat dit topic op slot gezet wordt? Het is net zo’n aanfluiting als een eerder topic waarin NS volkomen ongelijk had, niet wilde toegeven en vervolgens het topic op slot werd gezet. Het topic was “incasso zonder facturen”. Dat is inmiddels weggestopt zodat we er niet meer aan kunnen refereren. 

Ik heb het wel een beetje gehad met de moderatie op deze community.

 
 
×
 
 
 

 

Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken.

Wow, dat we daar niet eerder in geneuzeld hebben :thinking:

Ben heel benieuwd wat NS er nu nog op te zeggen heeft …


Bingo! En reisgegevens verwerken is natuurlijk heel iets heel anders dan hoe de moderatoren het doen voorkomen (neuzen in / bekijken zonder geldig doel), al dan niet door een persoon of computer.

Reisgegevens/transacties worden immers ook al (ongevraagd) verwerkt voor de ‘poppetjes’ in reisadviezen, die komen echt niet alleen voort uit handmatige druktemeldingen van reizigers.

En dat gedupeerden zelf contact moe(s)ten opnemen is dus ook niet waar.


Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.


NS verschuilt zich achter de AVG omdat dat lekker makkelijk is. Je hoeft dan niets te doen en geeft een ander de schuld.

NS had de vraag of reisgegevens mogen worden ingezien om een terugbetaling te kunnen doen vanwege een foutief geprogrammeerde incheckzuil al meer dan een jaar geleden kunnen voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

Niets in dit topic wijst erop dat NS ook maar enige actie heeft ondernomen om tot het juridisch juiste antwoord te komen. NS lult maar wat en doet niets om de problemen op te lossen.

Er schijnt een nieuwe wind te waaien bij NS. Niet bepaald een frisse.

 
 
×
 
 
 

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Als er niet in in- en uitcheckgegevens zou mogen gekeken, waarom worden die dan eigenlijk bewaard? 

Aannemende dat dat inderdaad niet zou mogen, dan nog kunnen reizigers wél pro-actief geïnformeerd worden dat zij mogelijk teveel hebben betaald voor hun reis.

Met een beetje programmeerwerk en een paar drukken op de knop, moet het mogelijk zijn, een overzicht te maken van alle OV-chipkaarten die op het desbetreffende tijdstip bij de verkeerd geprogrammeerde mobiele incheckzuil zijn ingecheckt, zonder verder in de reis gegevens te kijken. 
 

Van de houder van persoonlijke  kaarten is het e-mailadres bekend en die kunnen in dit geval  een geautomatiseerd e-mailbericht ontvangen, dat er mogelijk fouten zijn gemaakt. De ontvanger van de mail kan vervolgens drie dingen doen: niets, zijn reis gegevens controleren en het teveel betaalde terugvragen of NS toestemming geven in de reis gegevens te kijken en NS te laten corrigeren.

Het kan allemaal maar als de wil ontbreekt dan kan er niets. En dat is in dit geval van toepassing.

Als je werkelijk gelooft dat Sanne nog met het antwoord komt, dan geloof je waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. Als het antwoord bijna vier maanden geleden gereed zou zijn maar het nu lijkt alsof alle ‘juiste afdelingen’ bezig zijn een antwoord te formuleren, tja… geloofwaardigheid kent zijn grenzen.


Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Sorry hoor, maar 1,5 jaar geleden zijn jullie erop gewezen dat het niet klopt wat jullie zeggen en jullie hebben tot op heden geen enkele inhoudelijke reactie gegeven daarop. 

Dus beetje jammer dat je aangeeft dat wij jullie mogen wijzen op onwaarheden en dat jullie dan met een verklaring komen terwijl in dit topic jullie juist ondanks alle aanwijzingen dat het niet klopt wat de NS zegt hier geen verklaring voor wordt gegeven anders dan aangeven dat de juiste afdelingen hopelijk snel wel reactie gaan geven.

 

Echt flauw om ons dan aan te vallen op het verspreiden van onwaarheden.


Ik begin het zo onderhand ook wel érg lastig te vinden het hele circus nog serieus te nemen als de organisatie zich zo opstelt. Je zou toch enige actie verwachten daar in Utrecht. Valt me ontzettend tegen. 

Je gaat je wel afvragen of de NS nog steeds geen deskundige heeft kunnen vinden die ze kan uitleggen wat wel en niet mag volgens de regels. 
De vraag is niet zo moeilijk.
Mag een bedrijf dat door een fout een deel van zijn klanten teveel heeft laten betalen de klantgegevens gebruiken om het teveel betaalde terug te storten? 

Ooit bij een winkel een “set” gekocht waar een verloopstekkertje EU - USA ontbrak. Kreeg daar netjes bericht over. Meneer wij zijn verplicht u op de hoogte te stellen. Wat anderen er ook over zeggen…. Eigenaren van auto's krijgen toch ook via de dealer een brief als er een terugroepactie is. Daar worden de klantgegevens voor gebruikt. Dat kan niet anders.

 


Ik begin het zo onderhand ook wel érg lastig te vinden het hele circus nog serieus te nemen als de organisatie zich zo opstelt. Je zou toch enige actie verwachten daar in Utrecht. Valt me ontzettend tegen. 


Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.


Toch raar dat moderatoren wel onwaarheden mogen blijven verkondigen en forum leden daarop aangesproken worden. Bij de NS moet ondertussen toch iemand wel geconstateerd hebben dat het bekijken van de reisgegevens (hoeft niet door een persoon natuurlijk, kan prima door een computer), met als doel om de juist prijs voor de reis te bepalen gewoon mag.

En als je blijft volhouden dat dat niet mag dan stel ik voor dat jullie NS Flex per direct opheffen. Bij NS flex doen jullie namelijk precies hetzelfde. De reisgegevens bekijken (door een computer) om de reisprijs te bepalen. 


Ik vind het totaal ongeloofwaardige prietpraat van NS als sinds de eerste melding in dit topic van 23 augustus 2020 dit nog steeds niet duidelijk is.

De moderators worden door NS met een kluitje in het riet gestuurd en NS zelf heeft blijkbaar niet de expertise om het probleem op te lossen. Wat een aanfluiting.

Ik heb nog steeds niet het idee dat NS ook maar iets begrijpt van de geest van de AVG. Een belangrijk onderdeel is proportionaliteit van het gegevensbeheer.In het geval van een programmeerfout van NS mag datzelfde bedrijf uiteraard naar reisgegevens kijken om geld terug te betalen. Bij proportionaliteit wordt ook gekeken naar de vraag of er sprake is van “need to know” of “nice to know”. Het lijkt me evident dat er in dit geval sprake is van “need to know” om saldo te kunnen teruggeven.
Heeft NS deze vraag ooit gesteld aan de Autoriteit Persoonsgegevens of wordt er maar wat geluld?

Inmiddels sleept dit onderwerp al zo lang dat bijna de 18 maanden van het bewaren van de reisgegevens verstreken zijn. Dan is het een academische kwestie geworden omdat NS dan sowieso geen reisgegevens meer kan inzien. 

Al met al is het kwalitatief uiterst teleurstellend wat NS in dit topic heeft laten zien. Je zult maar moderator zijn en door je bedrijf met groteske onzin het web op worden gestuurd. Dan word je betaald “to defend the indefensible”.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

@Erryt NS Waar baseer je op dat NS vanwege de AVG de reizigers niet mag informeren? Wat is dan wel de reden dat NS de mensen die teveel betaald hebben voor hun reis niet pro-actief geïnformeerd zijn?

Wie kan namens NS eindelijk eens duidelijkheid verschaffen en het probleem oplossen?

Dat is juist wat Macklobell zegt. En dat is niet de eerste keer dat er iets onjuist als absolute waarheid vanaf zijn kant in dit topic wordt gezet. Sanne heeft het in het begin van het topic al heel duidelijk uitgelegd waar wij precies tegen aanlopen:

 

Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan. Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn.

 

-----------------

 

We mogen vanwege de AVG dus niet zomaar in iemand zijn reisgegevens kijken zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven.

 

 

.


@Erryt NS Waar baseer je op dat NS vanwege de AVG de reizigers niet mag informeren? Wat is dan wel de reden dat NS de mensen die teveel betaald hebben voor hun reis niet pro-actief geïnformeerd zijn?

Wie kan namens NS eindelijk eens duidelijkheid verschaffen en het probleem oplossen?

Lijkt mij sowieso handig dat @Sanne NS en @Erryt NS eens rond de tafel gaan zitten, want zij geven hier toch wel 2 heel verschillende dingen aan.


Als ze komen met tsja het is inmiddels langer dan a 18 maanden geleden dus we hebben de gegevens niet meer dan moet het bedrijf maar een grote donatie aan het KWF maken.

De NS mag reisgegevens veel langer bewaren als daar een (juridische) reden voor is, en dat die er is is al 1½ jaar overduidelijk.

Ik neem aan (mag hopen) dat de lijst met verkeerde in/uitchecks bij dat paaltje al lang veilig gesteld is.

 


Ik wil me liever niet met dit topic bemoeien, maar dit klopt niet. Macklobell geeft weer foute informatie. Wij mogen niet zomaar in reisgeschiedenis kijken van reizigers om te kijken wat voor reizen ze hebben gemaakt. Dat is uiteraard heel wat anders.

Ik zei het al eerder, er hoeft helemaal niet ‘zomaar’ in de reisgeschiedenis van reizigers gekeken te worden, want dat doet een computer en die geeft je de onterechte transacties op een presenteerblaadje.

Is (aan de hand van een chipkaartnummer) bekend om wie het gaat, dan staat het de NS vrij deze persoon te compenseren (al dan niet na contact per e-mail). Bij een anonieme kaart geef je het teveel betaalde bedrag terug als saldo (net als Arriva, Keolis, EBS) en dat gaat via TLS/OV-chipkaart.

Er hoeven daarbij geen persoonsgegevens uitgewisseld te worden, een kaartnummer is voldoende.

 

Ja maar waarom lopen we hier dan al 1 ½ jaar over te zeuren??? En wanneer gaat NS dit nu eindelijk eens uitvoeren.

Als ze komen met tsja het is inmiddels langer dan a 18 maanden geleden dus we hebben de gegevens niet meer dan moet het bedrijf maar een grote donatie aan het KWF maken.

 

 


Ik wil me liever niet met dit topic bemoeien, maar dit klopt niet. Macklobell geeft weer foute informatie. Wij mogen niet zomaar in reisgeschiedenis kijken van reizigers om te kijken wat voor reizen ze hebben gemaakt. Dat is uiteraard heel wat anders.

Ik zei het al eerder, er hoeft helemaal niet ‘zomaar’ in de reisgeschiedenis van reizigers gekeken te worden, want dat doet een computer en die geeft je de foutieve transacties op een presenteerblaadje.

Is (aan de hand van een chipkaartnummer gekoppeld aan een Mijn NS account, veelal i.c.m. een NS abonnement) bekend om wie het gaat, dan staat het de NS vrij deze persoon te compenseren (al dan niet na informeren per e-mail dat je iets tegoed hebt).

Bij een anonieme kaart of bijv. Studentenreisproduct geef je het teveel betaalde bedrag terug als saldo (net als Arriva, Keolis, EBS in het verleden gedaan hebben) en dat gaat via TLS/OV-chipkaart. Er hoeven daarbij geen persoonsgegevens uitgewisseld te worden, een kaartnummer is voldoende.


@Erryt NS Waar baseer je op dat NS vanwege de AVG de reizigers niet mag informeren? Wat is dan wel de reden dat NS de mensen die teveel betaald hebben voor hun reis niet pro-actief geïnformeerd zijn?

Wie kan namens NS eindelijk eens duidelijkheid verschaffen en het probleem oplossen?


Ik speel niet op de man in. Er wordt aangegeven dat wij vanwege de AVG reizigers niet mogen informeren. Dat klopt niet en dat geef ik aan.

 

Als dat niet het probleem is waarom hebben de mensen dan nog steeds geen bericht gehad. Nog hun  saldo terugontvangen. Wil NS dan nu aangeven wat het probleem dan wel is??


Ik speel niet op de man in. Er wordt aangegeven dat wij vanwege de AVG reizigers niet mogen informeren. Dat klopt niet en dat geef ik aan.


Het is al meerdere keren aan NS uitgelegd wat letter en geest van de AVG zijn. Er staat nergens in de AVG dat een bedrijf geen klantgegevens zou mogen gebruiken om een fout te herstellen. Wanneer je je als bedrijf achter de AVG verschuilt om geen terugbetalingen te doen dan heb je er werkelijk helemaal niets van begrepen.

NS moet geen onzin verkopen over de AVG. In de AVG wordt ook gekeken naar proportionaliteit. 

Het is vergelijkbare onzin als die opgehangen wordt dat NS allerlei gegevens moet controleren als NAW, geboortedatum etc. voor het doen van een terugbetaling. NS krijgt het nadeel van de twijfel omdat de AVG steeds als schaamlap wordt gebruikt wanneer het NS goed uitkomt. 

Het is onwil, onwetendheid of onkunde. Of een combinatie van deze. 

@Erryt NS Het lijkt me niet de bedoeling dat een moderator op de man speelt.


@Erryt NS

 

Jouw collega Sanne schrijft op 3 november 2020 dit:

 

Een andere stap is dat er samen met de privacy officer gekeken wordt naar het compenseren van reizigers die in een geval als deze de dupe zijn geworden. De reden dat hier de privacy officer bij komt kijken, heeft zoals eerder al aangegeven te maken met het feit dat hier een stukje AVG bij komt kijken. Wat er hier al over duidelijk is, is dat de mensen met een anonieme kaart sowieso niet gecompenseerd kunnen worden via deze weg. Zoals het woord het al verraadt, is het een anonieme kaart dus daarover kunnen we geen contact opnemen met deze mensen. Dan komen we eigenlijk bij een hele grote groep mensen uit die wel met een persoonlijke kaart hebben gereisd. Er wordt gekeken naar een mogelijkheid om mensen die altijd dit traject reizen en dan ineens een zeer afwijkende reis hebben die bij de specifieke paal hebben ingecheckt te compenseren. Maar zoals te begrijpen is, is dit dus heel privacy gevoelig. Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan.

  • Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn. 

Alle zaken die vooral in het laatste punt worden besproken liggen dus nog op de plank. Deze liggen in een bespreking om te kijken hoe in de toekomst dit opgelost kan worden. Zoals ik al aangeef is dit een hoop om uit te zoeken binnen de AVG en dit wordt ook gedaan. Meer dan dit kan ik dus niet aan jullie communiceren. Eventuele vragen wil ik natuurlijk wel beantwoorden! 

 

Daarna is er zoals te doen gebruikelijk niets verder meer gecommuniceerd. Graag even jouw opmerkingen over het verspreiden van desinformatie verwijderen. Laatste zin verwijderd door moderator*


Reageer