beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Niks persoonlijks  Sanne, maar ik vind deze afloop bijzonder sneu en eigenlijk onvoorstelbaar. 

Badge +3

Bingo! En reisgegevens verwerken is natuurlijk heel iets heel anders dan hoe de moderatoren het doen voorkomen (neuzen in / bekijken zonder geldig doel), al dan niet door een persoon of computer.

Reisgegevens/transacties worden immers ook al (ongevraagd) verwerkt voor de ‘poppetjes’ in reisadviezen, die komen echt niet alleen voort uit handmatige druktemeldingen van reizigers.

En dat gedupeerden zelf contact moe(s)ten opnemen is dus ook niet waar.

Reputatie 7

@Jeroen.

Als er een belofte wordt gedaan, moet die ook nagekomen worden.

Als vervolgens - na de nodige vragen - het antwoord uitblijft maar er wordt weer gewezen naar ‘andere afdelingen’, ‘ziekte’, ‘verlof’, ‘personeelswisselingen’, thuiswerken’, ‘feestdagen’, ‘zwangerschapsverlof’ of welke reden men ook voor afwezigheid kan bedenken, dan kan ik geen andere conclusie trekken dat er geen antwoord is. En ook niet gaat komen.

Er wordt drie maanden geleden zwart op wit beweerd dat een antwoord dichtbij is. Langs hoeveel andere afdelingen moet dat antwoord dan nog, vooral als er al contact is geweest met alle juiste afdelingen?

Reputatie 7

Gaat NS hier überhaupt nog eens reageren???

Nee. Zie:

De update die ik hier heb gegeven is helaas de laatste voor dit topic. Er wordt zoals aangegeven achter de schermen onderzocht hoe het in de toekomst wel productief kan, maar hier kan ik helaas geen nieuwe update meer over geven. Ik ga dit topic dan ook afsluiten, maar wil jullie wel eerst nog de ruimte geven om hierop te reageren. 

 

Schandalig.

Mij zie je al niet meer in de trein en ook niet meer op dit forum. Ik hoop dat velen volgen zodat de stekker uit dit forum wordt getrokken wegens gebrek aan belangstelling. En de oorzaak daarvan is omdat NS haar klanten minacht.

Adieu.

De NS had beter meteen aan het begin kunnen aangeven dat ze geen moeite wilde doen om dit recht te zetten voor de reizigers in plaats van dit ruim 1,5 jaar te laten duren. Wanneer komen er bij de NS weer eens managers die hum verantwoordelijkheid nemen en werk maken van dit soort dingen die gewoon niet door de beugel kunnen?

Wat is het toch voor cultuur dat niemand van de NS de verantwoordelijkheid durft te nemen voor zijn/haar portefeuille en in dit geval dan ook hier te komen reageren op de community om te laten zien dat je reizigers serieus neemt.

Het is niet gek dat reizigers zich niet seriues genomen voelen door de NS als ze klachten indienen, het blijft me verbazen dat de cijfers klantevredenheid toch zo hoog blijven of wordt daar mee gesjoemeld?

@Sanne NS: helaas je reageert weer op geen enkel inhoudelijk punt van mij en komt met hetzelfde verhaal wat ook al een jaar geleden door je werd verteld. Ik verwacht gewoon van NS dat ze met degelijke en enigszins controleerbare antwoorden komen. Wat betreft jouw persoonlijk vind ik dat je e.e.a gewoon onhandig communiceert. Na ruim een jaar zeggen dat we nog even geduld moeten hebben is gewoon not done in mijn ogen. Maar ik wil graag nog steeds antwoord op o0nderstaande vragen.

 

  1. Waarom geen email naar alle klanten van NS??? (zgn terugroepactie ondeugdelijk product)
  2. Waarom kunnen concullega's die exact hetzelfde product voeren wel compenseren en jullie niet. (toon aan wat de conculega’s fout doen)
  3. Waarom kan actieve communicatie niet (wat heeft AVG daarover dan gezegd)

Als er al geen antwoord komt op de hoofdzaak van dit topic, verwacht je dan wel antwoorden hierop?  Die afdelingen binnen de NS hebben Sanne gewoon laten verzuipen in dit topic met steeds beloftes te doen die ze niet nakomen. Laat een manager van 1 van de betrokken afdelingen gewoon eens het lef hebben om een account aan te maken en zelf hier de vragen te beantwoorden en verantwoordelijkheid te nemen en zich inmiddels niet meer te verstoppen achter Sanne.

Niks persoonlijks  Sanne, maar ik vind deze afloop bijzonder sneu en eigenlijk onvoorstelbaar. 

Niet alleen onvoorstelbaar maar ook onaanvaardbaar. 

Dus de NS heeft geen enkele poging gedaan om de gedupeerde reizigers op de hoogte te brengen van deze fout. En doet het af met dat de restitutie geregeld is omdat als een klant contact opneemt dat er dan restitutie plaats vindt.

Ik hoop dat de NS ook inziet dat je als bedrijf ook een verantwoordelijkheid hebt om als je teveel geldt rekent van je klanten daar proactief mee om te gaan en dan niet alleen na te denken hoe het in de toekomst beter moet maar ook om deze klanten te benaderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is pas zo’n twee maanden geleden hier gemeld. Dat is helemaal niets in het licht van de eeuwigheid. 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verhaal is op 24 september al de verkeerde afslag genomen toen @Sanne NS het volgende schreef: “Via deze ID is inderdaad de transacties in te zien en kan hoogstwaarschijnlijk ook ingezien dat het verkeerd gaat en bij wie. Dit is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben, hoe het helemaal zit. Wel gaven mijn collega's aan dat zij ook vrezen, dat AVG hier een boosdoener in is, maar ook dit is nog in onderzoek.”

Op dat moment had al de toets moeten plaatsvinden of de reisgegevens gebruikt kunnen worden voor terugbetalingen bij door NS gemaakte fouten. Niemand bij NS die op het idee gekomen is dit te toetsen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Niemand bij NS die op het idee komt om controlevragen te stellen. Niemand bij NS die enig benul heeft van de letter en geest van de AVG en de proportionaliteit van de AVG. 

Waarom zou je dat niet doen. Het teveel betaalde bedrag is ook van DIE ovchipkaart gehaald. Dus helemaal logisch toch om het op die kaart terug te storten. Bij het teveel in rekening brengen was het ook geen probleem dat men niet wist van wie de kaart was, dus waarom is dat bij terugbetaling wel een probleem.

Juist qua privacy is het beter het als saldo terug te zetten omdat je dan helemaal geen persoonsgegevens nodig hebt!

Badge +3

Zullen we dan deze reactie maar als beste antwoord markeren?

Reputatie 7
Badge +3

Ook dit is weer een topic dat ik met stijgende verbazing aan het volgen ben. Wat een gezwam over de AVG/GDPR van de kant van NS. Begrijpt men bij NS echt de strekking van de AVG niet? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Maar het is niet de eerste keer dat er topic is waarin de AVG als schaamdoek wordt gebruikt om geen actie te ondernemen.

Zeer teleurstellend allemaal. 

Reputatie 7

Ik wil jullie heel graag van een goed antwoord voorzien, maar dat heb ik tot op heden simpelweg niet kunnen doen. Ik heb het bovenstaande van BrunoEst hier ook in meegenomen. Want dit natuurlijk heel andere informatie dan dat ik gecommuniceerd heb met jullie de afgelopen tijd en ook te horen heb gekregen. Ik heb dan ook gelijk nagevraagd hoe dit verschil kan. Het antwoord blijf ik jullie nog even verschuldigd want de e-mail is echt net verzonden. 

 

Heb bewondering voor het doorzettingsvermogen van @Sanne NS. Verwacht nog wel een reactie van @Erryt NS 

Kan mij in dit topic niet aan de indruk ontrekken dat er nogal uit de heup is geschoten waarbij ook een loopje is genomen met de waarheid. Dat draagt niet bij aan dit topic en is strijdig met de huisregels, die toch zeker ook voor moderatoren gelden.

Dat vasthoudendheid van leden als lastig kan worden ervaren wil ik best geloven. Dat zou echter geen reden mogen zijn om leden de mond te snoeren.

Dat kunnen jullie wel en mogen jullie ook, maar dat weigeren jullie ten enen male. Zie mijn post van 1 maand geleden (doorplaatsing van het stuk van meneer Spithorst) en ook de conclusie van RobertB.

Vanuit NS-zijde is tot op heden alleen maar gezegd dat het niet kan zonder ook maar enige achtergrondinformatie of bewijs voor die stelling te verstrekken. Ik vind het bijzonder zwak.

Badge +3

... om een correcte woordvoering hiervoor neer te leggen en ook aan het kijken zijn hoe dit voor in de toekomst kan worden opgelost. 

Over die oplossing voor de toekomst (zorgen dat het niet meer voor komt) hoeft toch niet lang nagedacht te worden?

Of is de insteek om zoiets in de toekomst anders te communiceren/compenseren, naar wie dan ook (want je hoeft een gedupeerde reiziger niet eens te kennen!), en waarbij de AVG dus sowieso nooit in de weg heeft gestaan?

Bekende klanten mag je gewoon benaderen, en anonieme klanten kan je op een andere manier compenseren door saldo klaar te zetten, vraag maar aan TLS/OV-chipkaart hoe zij dat dan doen (ongeacht of die anonieme klanten het saldo daadwerkelijk ophalen). Hoe dan ook is het ‘jouw geld’ en hoort het niet bij NS te blijven ‘hangen’ (dus niet “neem maar contact op dan krijg je het”).

Er wordt juist op een ‘oplossing’ gewacht voor het verleden, en de tijd dringt want na 18 maanden moeten transacties vernietigd worden, en is er niets meer mogelijk qua informatievoorziening aan gedupeerden, anders dan ‘tja dat had je toch eerder kunnen zien in je Reishistorie en zelf contact over kunnen opnemen?’

Het lijkt er ernstig op dat men het daar binnen de NS op aan wil laten komen… helaas kunnen we niets meer voor je betekenen… :disappointed_relieved:

Badge +3

Het lijkt me zaak dat er in dit geval in ieder geval een overzicht gemaakt wordt (voor zover dat er nog niet is) van alle foutieve transacties bij dat paaltje.

Dat mag je net zolang bewaren als je wilt (zal misschien wel 5 jaar zijn of zo), om gedupeerden op welke manier dan ook alsnog tegemoet te komen.

Dat een ov-chipkaartnummer mogelijk ‘een persoonsgeveven is’ spreekt alleen maar in jullie voordeel als het om actief benaderen gaat! Waarom is er dan geen enkele poging gedaan om dat te doen?

Reputatie 7

Fouten zijn helaas niet altijd te vermijden. De wijze waarop NS heeft gereageerd op gesignaleerde onvolkomenheden roept wel vragen op.

In dit topic zijn leden (wederom) eindeloos aan het lijntje gehouden, op een dwaalspoor gezet en valselijk beschuldigd. Indien topics slechts resulteren in de censurering van berichten, de verbanning van leden, sluiting en archivering, gaat er iets grondig mis. Het forum voldoet daarmee niet aan de oorspronkelijke opzet en huidige voorwaarden.

Beoogt dit forum nog wel een klant-helpt-klant platform te zijn en wenst NS nog wel enige bijdrage aan de eigen “community” te leveren ?

Reputatie 7
Badge

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

Reputatie 3

Het zou het moderatorenteam sieren als ze melding zouden maken van het verwijderen van reacties. Dit liefst voorzien van een reden.

Vergeet altijd dat dit topic ook nóg steeds loopt. Thanks voor de herinnering 🤞

NS had inmiddels al aangegeven dit niet te willen fixen, toch? Voor zover ik weet staan alleen wat aanvullende vragen over het waarom nu nog open.

Reputatie 7

Wij gaan ervan uit dat de informatie die wij krijgen wel klopt. Jullie geven aan dat het niet klopt en wij gaan vervolgens dit weer uitzoeken. Dat onderzoek is nu nog gaande en in afwachting tot een uitkomst is daarmee is de kous voorlopig wel af en verzoek ik vanaf heden on-topic te blijven.

 

Het onderzoek is inmiddels al een tijdje afgerond en het resultaat liegt er niet om.

Hoe staat het nu met die kous ?

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een moderator moet communityleden niet beschuldigen van het herhaaldelijk verspreiden van verkeerde informatie als hij niet weet hoe het zit. Met de kennis van nu zijn excuses op zijn plaats.

Reageer