Nog meer (niet bepaald onverwachte) problemen voor de HSL

  • 25 January 2024
  • 33 reacties
  • 891 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam


33 reacties

Reputatie 7
Badge

https://www.nu.nl/binnenland/6299190/toch-niet-minder-treinen-op-traject-tussen-amsterdam-en-rotterdam.html

Het systeem is sinds vrijdagochtend zo gedigitaliseerd dat de computersystemen in de trein nu weten waar langzamer gereden moet worden. Dat gebeurt daarom ook automatisch. Eerst moesten machinisten dit zelf doen.

Je krijgt op de HSL gewoon een MA (Movement Authority) waar de geldende snelheid in opgenomen is. Die snelheid moeten we nog steeds zelf vasthouden. Rij je te hard, geeft het ETCS een melding in de vorm van een geluid én een oranje aanduiding van de snelheidsoverschrijding. Plaatje zonder overschrijding (want zowel ikzelf als mijn aspiranten -waar ik die foto bij gemaakt heb- rijden natuurlijk voorbeeldig😉)

 

 

Als ik naar deze trein kijk dan lijkt het redelijk soepel te lopen: https://treinposities.nl/ritinfo/20240126/930

In 28 minuten van Schiphol naar Rotterdam inclusief de werkzaamheden bij Schiphol waardoor men met 80km/u moet wisselen bij Hoofddorp. Ik vermoed dat zodra de werkzaamheden bij Schiphol afgerond is ICNG gewoon weer op tijd kan zijn ondanks de snelheidsbeperking en TRAXX+ICR misschien 2 minuten vertraagd aan zal komen omdat deze het tijdverlies niet kan goedmaken door 200km/u te rijden op het ‘goede’ deel van de HSL.

Badge +3

Haha, het is maar hoe je het leest…

"Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoelang dat gaat duren, is nog onduidelijk" 🤣

Reputatie 7

Zodra de tien viaducten worden gerepareerd verwacht Prorail dat de HSL helemaal buiten dienst wordt gesteld lees ik net in het nieuws. Maar dat lijkt me toch eigenlijk ook logisch? Wanneer reparatie gaat starten is nog onbekend. 

Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. Onderdoorgangen onder het spoor worden vaak naast het spoor voorgebouwd en dan tijdens een buitendienststelling van enkele dagen ingeschoven. Maar dan ligt er geen bestaand viaduct wat eerst gesloopt moet worden. Ik denk dat het een gunstig scenario is als men dit gedurende een buitendienststelling in de zomer kan oplossen, maar dat zal niet deze zomer al zijn vermoed ik gezien de tijd dat zo'n project normaal kost om voor te bereiden. Ongunstig scenario is dat het meerdere aaneengesloten maanden zal duren.

Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. 

Om een idee te geven, minimale schatting van ProRail (voor alles gerepareerd is) is eind 2025. 

Ga voor de daadwerkelijke uitvoering van de reparaties dus maar rustig uit van een stremming van vele maanden.

Badge +3

Via X van Rikus:

NS vanmiddag om 16:45 uur: "Na het weekend reageren we op jullie verzoek, de HSL-toeslag te schrappen."
NOS-journaal 18 uur en 1-Vandaag: "NS handhaaft de toeslag."
Zelden werden wij zo geschoffeerd.

Brief van ProRail over de nieuwste problemen met de HSL: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024D04097&did=2024D04097

Totaal rijtijdverlies van alle snelheidsbeperkingen is ongeveer 3 minuten voor de IC-Direct en 6 minuten voor Eurostar. Rijtijdverlies voor ICNG wordt niet vermeld.

Er wordt gewerkt aan herstel, eerst voor viaduct Zuidweg en daarna voor de overige, maar in eerste instantie zal alleen hersteld worden naar 160km/u. Per wanneer doet men nog geen uitspraken over. Herstel naar 300km/u wordt nu pas op zijn vroegst eind 2025 verwacht.

Reageer