Skip to main content

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam

https://www.nu.nl/binnenland/6299190/toch-niet-minder-treinen-op-traject-tussen-amsterdam-en-rotterdam.html

Het systeem is sinds vrijdagochtend zo gedigitaliseerd dat de computersystemen in de trein nu weten waar langzamer gereden moet worden. Dat gebeurt daarom ook automatisch. Eerst moesten machinisten dit zelf doen.

Je krijgt op de HSL gewoon een MA (Movement Authority) waar de geldende snelheid in opgenomen is. Die snelheid moeten we nog steeds zelf vasthouden. Rij je te hard, geeft het ETCS een melding in de vorm van een geluid én een oranje aanduiding van de snelheidsoverschrijding. Plaatje zonder overschrijding (want zowel ikzelf als mijn aspiranten -waar ik die foto bij gemaakt heb- rijden natuurlijk voorbeeldig😉)

 

 


Als ik naar deze trein kijk dan lijkt het redelijk soepel te lopen: https://treinposities.nl/ritinfo/20240126/930

In 28 minuten van Schiphol naar Rotterdam inclusief de werkzaamheden bij Schiphol waardoor men met 80km/u moet wisselen bij Hoofddorp. Ik vermoed dat zodra de werkzaamheden bij Schiphol afgerond is ICNG gewoon weer op tijd kan zijn ondanks de snelheidsbeperking en TRAXX+ICR misschien 2 minuten vertraagd aan zal komen omdat deze het tijdverlies niet kan goedmaken door 200km/u te rijden op het ‘goede’ deel van de HSL.


Haha, het is maar hoe je het leest…

"Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoelang dat gaat duren, is nog onduidelijk" 🤣


Zodra de tien viaducten worden gerepareerd verwacht Prorail dat de HSL helemaal buiten dienst wordt gesteld lees ik net in het nieuws. Maar dat lijkt me toch eigenlijk ook logisch? Wanneer reparatie gaat starten is nog onbekend. 


Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. Onderdoorgangen onder het spoor worden vaak naast het spoor voorgebouwd en dan tijdens een buitendienststelling van enkele dagen ingeschoven. Maar dan ligt er geen bestaand viaduct wat eerst gesloopt moet worden. Ik denk dat het een gunstig scenario is als men dit gedurende een buitendienststelling in de zomer kan oplossen, maar dat zal niet deze zomer al zijn vermoed ik gezien de tijd dat zo'n project normaal kost om voor te bereiden. Ongunstig scenario is dat het meerdere aaneengesloten maanden zal duren.


Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. 

Om een idee te geven, minimale schatting van ProRail (voor alles gerepareerd is) is eind 2025. 

Ga voor de daadwerkelijke uitvoering van de reparaties dus maar rustig uit van een stremming van vele maanden.


Via X van Rikus:

NS vanmiddag om 16:45 uur: "Na het weekend reageren we op jullie verzoek, de HSL-toeslag te schrappen."
NOS-journaal 18 uur en 1-Vandaag: "NS handhaaft de toeslag."
Zelden werden wij zo geschoffeerd.


Brief van ProRail over de nieuwste problemen met de HSL: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024D04097&did=2024D04097

Totaal rijtijdverlies van alle snelheidsbeperkingen is ongeveer 3 minuten voor de IC-Direct en 6 minuten voor Eurostar. Rijtijdverlies voor ICNG wordt niet vermeld.

Er wordt gewerkt aan herstel, eerst voor viaduct Zuidweg en daarna voor de overige, maar in eerste instantie zal alleen hersteld worden naar 160km/u. Per wanneer doet men nog geen uitspraken over. Herstel naar 300km/u wordt nu pas op zijn vroegst eind 2025 verwacht.


En weer nieuwe problemen op de HSL.

 

https://www.nu.nl/binnenland/6320145/snelheid-op-hogesnelheidslijn-op-meer-plekken-lager-door-problemen-met-viaducten.html


Kan iemand mij uitleggen voor wat we nou de toeslag nog steeds moeten betalen? De snelheid? De punctualiteit is namelijk om te janken en er vallen regelmatig veel treinen uit. NS heeft zelf een groot aandeel in deze ellende.


Wat een kostbaar wanproduct die tragesnelheidslijn.


Kan iemand mij uitleggen voor wat we nou de toeslag nog steeds moeten betalen? De snelheid? De punctualiteit is namelijk om te janken en er vallen regelmatig veel treinen uit. NS heeft zelf een groot aandeel in deze ellende.

Voor zover ik heb begrepen is dat omdat de route nog steeds sneller is en ze willen voorkomen dat de lijn helemaal volloopt. Maar, ik ga dit uitvragen want ik vind het nu persoonlijk ook wel echt niet fair. 


De NS moet zelf ook HSL heffing betalen aan ProRail, maar de staatssecretaris heeft destijds wel vastgelegd dat als die heffing niet verschuldigd is als er door infrastructurele defecten meer dan 10 minuten vertraging is op de HSL: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036412/2015-03-18


Kan iemand mij uitleggen voor wat we nou de toeslag nog steeds moeten betalen? De snelheid? De punctualiteit is namelijk om te janken en er vallen regelmatig veel treinen uit. NS heeft zelf een groot aandeel in deze ellende.

Voor zover ik heb begrepen is dat omdat de route nog steeds sneller is en ze willen voorkomen dat de lijn helemaal volloopt. Maar, ik ga dit uitvragen want ik vind het nu persoonlijk ook wel echt niet fair. 

Gaan ze niet een tikkeltje te ver met "voorkomen dat de lijn helemaal volloopt"? Als ze zo door gaan loopt de lijn straks helemaal leeg 😉🙃.


Ik ben vooral benieuwd wat er nodig is om de boel te fixen: halve HSL verbouwen of een paar boutjes en moertjes vervangen? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar het zal er wel op neerkomen dat het allemaal lang zal duren. Met bijv dus gevolgen voor de ICD naar het noorden, wat al was uitgesteld.


 

Kan iemand mij uitleggen voor wat we nou de toeslag nog steeds moeten betalen? 

Ja, dat kan ik. Die toeslag betaal je vanwege de hoge infraheffing die NS moet betalen om over deze lijn te rijden. 

NS zou Infraspeed financieel aansprakelijk kunnen stellen omdat er niet geleverd wordt waarvoor NS betaalt maar vooralsnog gebeurt dat niet. Wellicht is het omdat I&M een flinke vinger in de pap heeft bij Infraspeed en men I&M niet voor het hoofd wil stoten.


Met bijv dus gevolgen voor de ICD naar het noorden, wat al was uitgesteld.

Ik ben bang dat die plannen verder uitgesteld gaan worden. Dat zou NS misschien niet eens zo slecht uitkomen gezien de problemen met ICNG.


Met bijv dus gevolgen voor de ICD naar het noorden, wat al was uitgesteld.

Ik vermoed dat die plannen wellicht verder uitgesteld gaan worden. Dat zou NS misschien niet eens zo slecht uitkomen gezien de problemen met ICNG.

De punctualiteit van ICNG richting Groningen/ Leeuwarden zal ook te lijden hebben onder de snelheidsbeperking op HSL. 

 


Met bijv dus gevolgen voor de ICD naar het noorden, wat al was uitgesteld.

Ik vermoed dat die plannen wellicht verder uitgesteld gaan worden. Dat zou NS misschien niet eens zo slecht uitkomen gezien de problemen met ICNG.

De punctualiteit van ICNG richting Groningen/ Leeuwarden zal ook te lijden hebben onder de snelheidsbeperking op HSL. 

 

Hoezo rijden die dan al?? Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die topics met de ICNG. NS en Prorail moeten er eerst maar eens voor zorgen dat de bouwwerken hersteld worden en dat de storingen bij de ICNG opgelost worden en dat de treinen allemaal geleverd worden. Dan kunnen we weer eens realistisch naar voren kijken. Zoals het nu gaat is het wel heel veel "glazen bol” kijken.


Men snapt natuurlijk wel dat er mensen zijn die de toeslag gewoon niet meer zullen betalen en er maar op gokken dat er toch niet op gecontroleerd wordt, net als nu vaak het geval is.

Het is zo ook niet meer te rechtvaardigen, ongeacht of NS een hoge heffing moet betalen voor de lijn. Het zal een mikpunt van spot en sarcasme zijn.


Met bijv dus gevolgen voor de ICD naar het noorden, wat al was uitgesteld.

Ik vermoed dat die plannen wellicht verder uitgesteld gaan worden. Dat zou NS misschien niet eens zo slecht uitkomen gezien de problemen met ICNG.

De punctualiteit van ICNG richting Groningen/ Leeuwarden zal ook te lijden hebben onder de snelheidsbeperking op HSL. 

 

Hoezo rijden die dan al?? Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die topics met de ICNG. NS en Prorail moeten er eerst maar eens voor zorgen dat de bouwwerken hersteld worden en dat de storingen bij de ICNG opgelost worden en dat de treinen allemaal geleverd worden. Dan kunnen we weer eens realistisch naar voren kijken. Zoals het nu gaat is het wel heel veel "glazen bol” kijken.

De ICNG richting Groningen/Leeuwarden rijdt nog helemaal niet? Of bedoel je de ICNG in het algemeen?

Want ik denk dat niemand die keuze zal begrijpen...


Men snapt natuurlijk wel dat er mensen zijn die de toeslag gewoon niet meer zullen betalen en er maar op gokken dat er toch niet op gecontroleerd wordt, net als nu vaak het geval is.

Het is zo ook niet meer te rechtvaardigen, ongeacht of NS een hoge heffing moet betalen voor de lijn. Het zal een mikpunt van spot en sarcasme zijn.

Ook op andere lijnen gokken reizigers het erop dat er niet gecontroleerd wordt. Vanzelfsprekend controleer het personeel ook op de toeslagen, anders wordt het al snel een soort van anarchie tegen de werkgever, daar zou een werknemer zich verre van moeten blijven.

En ondanks de snelheidsbeperkingen blijft de Hollandse Slakken Lijn nog altijd sneller dan over klassiek spoor.

Maar als iemand even aan geeft hoe het financiële gaat van vele miljoenen gevuld kan worden bij afschaffen toeslag, dan mag dat altijd hier aangegeven worden.......


Men snapt natuurlijk wel dat er mensen zijn die de toeslag gewoon niet meer zullen betalen en er maar op gokken dat er toch niet op gecontroleerd wordt, net als nu vaak het geval is.

Het is zo ook niet meer te rechtvaardigen, ongeacht of NS een hoge heffing moet betalen voor de lijn. Het zal een mikpunt van spot en sarcasme zijn.

Ook op andere lijnen gokken reizigers het erop dat er niet gecontroleerd wordt. Vanzelfsprekend controleer het personeel ook op de toeslagen, anders wordt het al snel een soort van anarchie tegen de werkgever, daar zou een werknemer zich verre van moeten blijven.

En ondanks de snelheidsbeperkingen blijft de Hollandse Slakken Lijn nog altijd sneller dan over klassiek spoor.

Maar als iemand even aan geeft hoe het financiële gaat van vele miljoenen gevuld kan worden bij afschaffen toeslag, dan mag dat altijd hier aangegeven worden.......

 

Maar als iemand even aan geeft hoe het financiële gaat van vele miljoenen gevuld kan worden bij afschaffen toeslag, dan mag dat altijd hier aangegeven worden....…

 

Kijk dat is dus hoe een echte monopolist denkt. We leveren geen kwaliteit, maar we zijn de enige die deze dienst leveren dus we handhaven gewoon de toeslag. Je wordt op dit traject natuurlijk ook nog eens 2 keer genept, want en je betaalt de kilometers via de lange route en je betaalt daar bovenop nog eens een keer een extra toeslag. En ja logisch dat het sneller gaat want de afstand is gewoon een stuk kleiner.   


 

Maar als iemand even aan geeft hoe het financiële gaat van vele miljoenen gevuld kan worden bij afschaffen toeslag, dan mag dat altijd hier aangegeven worden.......

Ik vrees dat RWS aansprakelijk is aangezien die de specificaties voor het ontwerp heeft opgesteld. En dat betekent dat uiteindelijk de burger zal.opdraaien voor deze wanvertoning, dan wel via bezuinigingen elders dan wel via een belastingverhoging.

Overigens heeft de overheid gewoon het recht om toeslag te blijven vragen, de reizigers zijn niet verplicht via de HSL te reizen.

Ik verwacht wel dat deze soap het politieke einde betekent van verdere HSL-plannen in Nederland, inclusief de Lelylijn.


De ICNG richting Groningen/Leeuwarden rijdt nog helemaal niet? Of bedoel je de ICNG in het algemeen?

ICNG naar Groningen/Leeuwarden staat vooralsnog op het programma voor december 2025. Voor december 2024 is het wel de bedoeling naar Lelystad en Amersfoort te gaan rijden.

Snelheidsbeperking van 120km/u zit overigens in de dienstregeling verwerkt, dus als deze beperking van 80km/u langdurig erin blijft kan men dit ook in de dienstregeling verwerken. Dit resulteert in dat de trein eerder uit Rotterdam zal vertrekken om op tijd in Schiphol aan te kunnen komen. Het wordt dus pas een probleem als de rijtijd zoveel toeneemt dat eerder uit Rotterdam vertrekken geen optie meer is vanwege conflicten met andere treinen.

Als ik naar de actuele vertrektijden van vandaag kijk dan lijkt ICNG in de treindienst Rotterdam - Amsterdam het nog redelijk te redden, maar TRAXX+ICR komt rijtijd te kort. De NS zou er goed aan doen om ICNG zo veel mogelijk op het noordelijke deel van de HSL in te zetten want tussen Rotterdam en de Groene Harttunnel kan men nog wel met 200km/u rijden en alle beetjes helpen nu. Nu rijdt de helft van het ICNG echter op Den Haag - Eindhoven, waar geen snelheidsbeperkingen zitten en waar TRAXX+ICR dus de rijtijden wel prima kan halen.


Reageer