beantwoord

werkzaamheden Zeeland

  • 20 May 2023
  • 63 reacties
  • 1832 Bekeken

Reputatie 6

Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.

icon

Beste antwoord door Rene74 20 May 2023, 20:33

Bekijk origineel

63 reacties

In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.

In dit artikel is terug te lezen dat Prorail in 2008 het ballast vernieuwd heeft en houten dwarsliggers heeft vervangen voor betonnen dwarsliggers. Blijkbaar zijn nu de spoorstaven zelf aan de beurt en worden meteen een paar wissels aangepast.

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

Ik zie in de NS-planner doorgaande snel- en stopbussen over het hele traject. Overstappen in Middelburg lijkt me niet nodig.

In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.

Het kan geen kwaad om de dienstregeling eens te bekijken. Verder heb ik in Zeeland meermaals meegemaakt dat er behoorlijk op dienstregeling gereden werd.

rvdborgt, u wilt er nog een schepje bovenop doen? Reizen met die stopbus kost nog eens een halfuur extra. Normal kunnen we ook kiezen tussen een snelle en een overal stoppende trein vanaf Roosendaal, maar nu wordt het reizen naar een kleiner station wel heel zuur.

Werkzaamheden Zeeuws traject afgelopen maanden:

Van T/m Traject
vr 11-11-2022 ma 14-11-2022 Goes-Vlissingen
vr 27-01-2023 ma 30-01-2023 Roosendaal-Vlissingen
za 25-02-2023 ma 27-02-2023 Bergen op Zoom-Kruiningen Yerseke
za 25-03-2023 ma 27-03-2023 Bergen op Zoom-Goes
za 20-05-2023 ma 22-05-2023 Roosendaal-Goes
vr 09-06-2023 za 17-06-2023* Roosendaal-Vlissingen

 

*De treinen zouden weer "normaal” rijden vanaf zondag 18-06-2023. Maar trein 1 en 3 (richting Roosendaal/Amsterdam) vielen al uit. Reden: “dit reisadvies vervalt". Op zaterdagavond nog gekeken en zou alles normaal rijden. Geen meldingen van uitloop werkzaamheden enz.

Algemeen:

Bij storingen kun je aanzetten : “houd mij op de hoogte” en krijg je pushberichtjes als er iets wijzigt in de storingsmelding. Deze mogelijkheid is er helaas niet bij werkzaamheden. Misschien een idee, dit ook mogelijk te maken? 

Hoe korter het traject van de geplande werkzaamheden, hoe beter het trein vervangend vervoer blijkbaar geregeld kan worden. Misschien te verklaring, doordat minder bussen nodig zijn? 

Dit wetende, zouden de werkzaamheden misschien beter opgeknipt kunnen worden in kortere trajecten?

Reputatie 7

En komend weekend (vrijdagmorgen tm maandagnacht) alweer werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn waardoor je van Roosendaal naar Vlissingen met de bus moet. 45 minuten extra reistijd. Jammer want ik wilde naar Domburg komend weekend maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.

 

Reputatie 4

(...) maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.

 

‘t Is ook bar - Roos. Vliss. = 80 km = bijna 2 uur in de bus! Lijkt wel ontmoedigingsbeleid i.p.v. “Verleid de automobilist (terug) in de trein”.

Naast auto is er als alternatief “om de provincie in of uit te komen” alleen de reguliere (Connexxion) bus, maar die wint het wel van de NS-bus als je vanaf Vlissingen, Middelburg of Goes naar Rotterdam en verder reist, met 10-15 min. Zelfs vanaf Terneuzen WST is dat sneller, soms wel een half uur.

NS zet wel Snelbussen in. Maar die stoppen dan weer in Bergen op Zoom, dus die doen er bijv. tussen Goes en Roosendaal een dik uur ipv een dik half uur over.

1 op de 3 Zeeuwen woont in Zeeuws-Vlaanderen. Die laten de NS al helemaal links liggen. O ja, en het is ook nog net de viering van 150 jaar Zeeuwse lijn - perfecte timing ;-) !

 

Reputatie 7

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

 

Reputatie 7
Badge

Bezigheidstherapie? Werkverschaffing?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

 

Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.

De focus van deze werkzaamheden ligt op spoorwegovergang de Sloeweg in Vlissingen en spoorwegovergang de Nieuwlandseweg in Middelburg. De geplande werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van spoorstaven, las- en slijpwerkzaamheden en aanpassingen aan de rails. Het beoogde resultaat is een soepel en veilig spoorwegtraject voor de treinpassagiers.

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-vernieuwt-spoorwegovergangen-in-vlissingen-en-middelburg

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

 

Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.

De focus van deze werkzaamheden ligt op spoorwegovergang de Sloeweg in Vlissingen en spoorwegovergang de Nieuwlandseweg in Middelburg. De geplande werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van spoorstaven, las- en slijpwerkzaamheden en aanpassingen aan de rails. Het beoogde resultaat is een soepel en veilig spoorwegtraject voor de treinpassagiers.

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-vernieuwt-spoorwegovergangen-in-vlissingen-en-middelburg

 

Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.

 

Ik kan mij heel goed voorstellen dat reizigers uit Zeeland inmiddels diep ongelukkig zijn met de gang van zaken bij Prorail  cq. NS. 

 

Werkzaamheden Zeeuws traject afgelopen maanden:

Van T/m Traject
vr 11-11-2022 ma 14-11-2022 Goes-Vlissingen
vr 27-01-2023 ma 30-01-2023 Roosendaal-Vlissingen
za 25-02-2023 ma 27-02-2023 Bergen op Zoom-Kruiningen Yerseke
za 25-03-2023 ma 27-03-2023 Bergen op Zoom-Goes
za 20-05-2023 ma 22-05-2023 Roosendaal-Goes
vr 09-06-2023 za 17-06-2023* Roosendaal-Vlissingen
Reputatie 7
Badge +1

Zie nu deze op het Twitterkanaal voorbijkomen. Valt me wel op dat ze normaal alleen over werkzaamheden spreken maar hier nu opeens essentiële werkzaamheden. Lijkt erop dat het bedrijf misschien begint te begrijpen dat zoveel werkzaamheden in 9 maanden toch echt wel iets teveel van het goede is.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.

 

Joh, geen idee. Reactie was om aan te geven dat het wel degelijk op de ProRail website vermeld staat.

Maar ik kan me wel voorstellen dat al die werkzaamheden die in dat overzichtje genoemd zijn teveel zijn om 1 weekend of week uit te voeren en dus daarom verdeeld zijn. Zou je het wel in 1 keer willen doen, zal het een langere periode worden waarin geen treinen rijden, dus niet alleen in de weekends maar ook vaker op weekdagen en dan misschien 3 of 4 weken (of meer) achter elkaar, en dat willen reizigers ook niet. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.

 

Joh, geen idee. Reactie was om aan te geven dat het wel degelijk op de ProRail website vermeld staat.

Maar ik kan me wel voorstellen dat al die werkzaamheden die in dat overzichtje genoemd zijn teveel zijn om 1 weekend of week uit te voeren en dus daarom verdeeld zijn. Zou je het wel in 1 keer willen doen, zal het een langere periode worden waarin geen treinen rijden, dus niet alleen in de weekends maar ook vaker op weekdagen en dan misschien 3 of 4 weken (of meer) achter elkaar, en dat willen reizigers ook niet. 

 

Nee dat bedoel ik niet, Nu is het dus weer een weekend, had dat niet gelijktijdig gekund met bijvoorbeeld 27 januari t/m 30 januari. Er zijn nu 6 keer werkzaamheden tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023, dat kan je de reizigers toch bijna niet aandoen.

De Zeeuwse lijn lijkt toch het speeltuintje van ProRail.

Reputatie 7

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.

Heb het nu ook gevonden inderdaad, na enig gezoek. 

Maar goed, neemt niet weg dat het Zeeuwse spoor wel heel bijzonder moet zijn. De arbeid daaraan is nooit klaar lijkt het wel. Tussen Breda en Tilburg, een zeer intensief bereden traject, zou je vaker werkzaamheden verwachten maar nee. Ik vind dat gek. 

En: Er wordt dus gewerkt aan het spoor in Vlissingen en Middelburg. Waarom dan niet rijden van Roosendaal tot Goes of Arnemuiden. Met enige aanpassing, creativiteit of iets lagere frequentie desnoods. In de bus moeten helemaal vanaf Roosendaal slaat mijns inziens nergens op.

Reputatie 6
Badge

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Reputatie 7

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Ah, pas in de meivakantie volgend jaar. Dat duurt nog een poos 😉

Badge +3

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Pff, gelukkig reis ikzelf tussen Eindhoven en Rotterdam bij voorkeur al via Utrecht 😅

Ook zonder werkzaamheden, en op zich zou men (of het systeem) zich dan kunnen afvragen wat ik met een incheck in Eindhoven doe in een trein van Utrecht naar Rotterdam (want dat moet via Breda toch?!)…

Nou nee, naar Woerden of Gouda (of Alexander) gaat via Utrecht. Een incheck in Eindhoven geeft me reisrecht tot waar dan ook, en verplicht mij niet om in Utrecht om te checken voor naar Rotterdam.

Als ik onderweg (Woerden of Gouda) wel uit/incheck betaal ik natuurlijk wel (een beetje) voor het ‘omreizen’ 😅

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat bedoel ik niet, Nu is het dus weer een weekend, had dat niet gelijktijdig gekund met bijvoorbeeld 27 januari t/m 30 januari. Er zijn nu 6 keer werkzaamheden tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023, dat kan je de reizigers toch bijna niet aandoen.

Dus je wilt de werkzaamheden van 2 weekenden gelijktijdig doen? Dan heb je of 2 keer zo veel personeel (en afhankelijk van de werkzaamheden ook meer materieel) nodig wat er dan ook moet zijn, of het past niet in het weekend alleen en worden er ook nog 2 doordeweekse dagen bij getrokken. En veel werkzaamheden worden juist in het weekend gedaan omdat er dan minder reizigers zijn. 

 

Dus je wilt de werkzaamheden van 2 weekenden gelijktijdig doen? Dan heb je of 2 keer zo veel personeel (en afhankelijk van de werkzaamheden ook meer materieel) nodig wat er dan ook moet zijn, 

Op zich snap ik dat.

Overigens gaat het volgens ProRail om werkzaamheden aan twee overwegen in Middelburg en Vlissingen. Maar waarom er dan geen treinen kunnen rijden tussen Roosendaal en Goes is een raadsel.

15 sep to 18 sep 02:20, zeeuwse lijn is fully closed again (roosendaal <--> vlissingen). some post have discussed the technical reasons behind it. i agree.

i want to point out one more thing: no "alternative".

(on weekends,) there is no regular connexxion bus between (station) bergen op zoom and (station) goes. it can be checked in the network map of connexxion and on 9292 app.

it means that if zeeuwse lijn is closed between bergen op zoom and goes, except the ns bus, NO other public transport (ov) option at all.

(as a contrast, for instance, if the railway is closed between eindhoven and den bosch, one can take the arriva bus 156 as an alternative, beside the ns bus.)

https://www.connexxion.nl/getmedia/f2dc34b9-fe4a-4139-affd-656a53fa3b39/24_connexxion_zeeland_januari_2023_v3.pdf

(i cannot speak dutch yet, but other people should use dutch to continue this discussion below.)

 

Reputatie 7

Het NS-busvervoer is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik las op Omroep Zeeland gisteren een artikel hierover. Buitenlandse chauffeurs die de weg niet weten, snelbussen die toch de stoproute gaan rijden. NS zegt weinig klachten te hebben ontvangen. Waarschijnlijk omdat bijna iedereen dit weekend reizen naar Zeeland en busvervoer vermijd want wie wil nu van Roosendaal tot Middelburg/Vlissingen in een bus zitten en nog eens heel veel extra tijd kwijt zijn.

En zo is een hele provincie dit weekend zo goed als afgesloten van enig kwalitatief ov naar de rest van Nederland. 

Indeed @Haorui Luo there is no other option than the NS-bus between Bergen op Zoom and Goes. And in weekends there is hardly any other regular bus in the rest of this province as well. 

Reputatie 4

Zowel ik als mijn partner hebben de baan in Bergen op Zoom mede door het gedoe om er te komen opgegeven (vanuit Breda). Overstap Roosendaal blijft drama, of je rent jezelf te pletter of je haalt het sowieso niet vanwege vertragingen in combinatie met 3 minuten overstaptijd. En de eeuwige werkzaamheden. Nu helemaal onverklaarbaar: werkzaamheden bij overwegen in Middelburg en Vlissingen en dan halen ze Bergen op Zoom er ook maar uit? Die 2 wissels die ze daar hebben laten liggen om kop te kunnen maken worden er dus over een aantal jaren ook weggehaald want niet nodig. Goed bezig ProRail en NS! Ik pak de auto als ik in Bergen moet zijn.

Reputatie 7

Ik was gisteren in Roosendaal en zag dat ook daar spoorwerkzaamheden zijn. Aan een overweg, maar ook op het station zelf aan een spoor. 

Dit staat dan kennelijk niet vermeld op site van ProRail waar alleen wordt gesproken over overwegen in Middelburg en Vlissingen.

Alleen de trein naar Zwolle en de trein naar Amsterdam reed. Verder alleen busvervoer, ook naar België.

Hierbij reden bussen van allerlei soort en maat, o.a Poolse en Kroatische touringcars. 

Reputatie 7
Badge +1

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

 

Badge +3

Blijkbaar kunnen treinen nog tot BoZ om te keren, maar verderop (Goes) niet meer?

@PaulBSA gaf iets soortgelijks al aan.

Reageer