Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1122 reacties

Reputatie 3

Bedoel je dat je bij flex eerder een boete krijgt of dat het voor de conducteur eenvoudiger is er een uit te schrijven?

Prachtig eufemisme hoor, uitstel van betaling. Sommige mensen ontdekken thuis pas dat het een boete is.

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Bij NS Flex zie je tijdens het in-en uitchecken alleen Reizen op Rekening NS (trein of bus tram metro).

Het systeem bepaalt vervolgens de prijs van je reis aan de hand van het achterliggende abonnement, dat kan van een dag tot wel enkele weken duren.

Een correctietarief is iets wat een conducteur registreert bij een afwijking (zoals een missende incheck, incheck bij verkeerde vervoerder, onterecht 1e klas reizen, ontbrekende IC direct toeslag).

Bij reizen op saldo krijg je dan een handgeschreven UvB (uitstel van betaling), of men stuurt je weg uit de 1e klas.

Reputatie 7
Badge +3

Als u bij inchecken ziet op welk tarief u reist heeft u nog een Dal Vrij op saldo. Bij Flex dal vrij zou u bij inchecken alleen zien dat u reist op rekening. U heeft dat Dal Vrij op saldo dan al langer en dit wordt nog ieder jaar verlengd.

Reputatie 3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Alle abonnement zijn intussen verkrijgbaar als Flex abonnement. Alleen Dal Voordeel is nu nog zowel als saldo als Flex abonnement nieuw af te sluiten. Verder kunnen Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij op saldo nog wel verlengd worden als je dit al had. Traject Vrij is al een tijdje geleden allemaal overgegaan naar Flex Traject Vrij. 

Voordeel (voor mij) van Flex is dat het geen jaarabonnement is en je makkelijk na een maand kan switchen van abonnement, ook dat je geen saldo nodig hebt maar op rekening reist. Anderen vinden het op rekening reizen juist een nadeel en reizen liever op saldo. Nadeel bij Flex is wel dat het erg lang kan duren voor je reizen in de reishistorie staan, wat erg onhandig is wanneer je je reizen moet declareren. En bij Flex heb je bij controle makkelijk een correctietarief te pakken wanneer je vergeten bent in te checken of onterecht in de 1e klas zit. 

Reputatie 3

“ Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. “

Nog niets van gemerkt. Wat zijn de voordelen van Flex? Welke abonnementen gaan niet over naar Flex?

Reputatie 6
Badge +2

 

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Als je het NS Flex abonnement al op je OV-chipkaart hebt staan, hoef je alle wijzigingen binnen je NS Flex abonnement niet te activeren. Dus bijvoorbeeld een wijziging van NS Flex basis naar NS Flex Weekend Vrij zal automatisch op de OV-chipkaart staan.

Badge +3

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Nee, wat er in Mijn NS (website) staat is geldig.

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Reputatie 7
Badge +3

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Contact the customer service by phone, Twitter, Facebook or chat.

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Heb je flex (reizen op rekening) of reizen op saldo (jaarabonnement) besteld? Bij Flex is het abonnement pas zichtbaar op de dag dat hij ingaat. Daarbij moet je als je flex of reizen op saldo voor het eerst bestelt op een bestaande kaart eerst langs een automaat om het op de kaart te zetten. Bestel je flex of reizen op saldo op een nieuwe kaart dan staan deze er gelijk op. De kaart ontvang je binnen 5 werkdagen.

Reputatie 6
Badge +2

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnement besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

De mail zou wel binnen een uur binnen moeten zijn. Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen ze de bestelling voor je nakijken.

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Badge +3

Voor 65+ 

Oh ja.. :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Voor 65+ 

Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Jongere gezinsleden (die nu een bijabonnement hebben) kunnen* per 1 maart 2022 ‘profiteren’ van 35% korting voor een jaar. Bij Dal Vrij kost dat dan ineens 23 euro per maand extra.

* Niet omdat het kan, maar omdat het moet.. :disappointed_relieved:

Belangrijk: NS-flex aanbieding voor Bij-abonnementen per 1 maart 2022

Houders van een bij-abonnement worden losgekoppeld; dat lijkt me geen probleem.

NS heeft voor deze abonnementshouders iets bijzonders bedacht; een kortingsactie!

Maar: deze actie is nogal misleidend; mijn partner is 65+ en heeft nu een Dalvrij-abonnement voor 46 euro/mnd. Volgens deze bijzondere (korting!)-actie wordt dat 70,13 / mnd.

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Reputatie 7

Handig dat Flex. Had bij abonnementen de keuze gelaten tussen op saldo of Flex - dat is pas écht klantvriendelijk en dat wil NS toch graag zijn? Dat credo van de reiziger op 1, 2 en 3. Er zullen heel veel vaste abonnementsreizigers zijn die liefst gelijk afrekenen, in plaats van maandelijk achteraf alles tegelijk laten incasseren van je rekening. Anderen vinden Flex handiger of fijner. Laat mensen in ieder geval keuzevrijheid hierin. Maar nee. Twee vormen te duur of onduidelijk? Ach. 

Badge +3

Als je niet door de kredietcheck komt ligt dat meestal aan wat Focum weet over je adres.

Je kunt dan gewoon NS Flex bestellen op een ander adres, bijv. van familie of van je werk.

Verander dus je adres in Mijn NS https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens en wacht vervolgens een dag met bestellen van Flex. Daarna kan je het weer terug veranderen.

En in het uiterste geval maak je een nieuwe Mijn NS account aan (met ander e-mailadres) en bestel je NS Flex op een nieuwe kaart, die is meestal gratis.

Ingangsdatum is dan minimaal een week na de besteldatum en eventueel Dal Voordeel op saldo kan je dan (binnen 14 dagen herroepingsrecht of na één maand) stoppen.

Het is inderdaad erg suf dat mensen meer kwijt zijn met Dal Voordeel dan met Dal Vrij of ander abonnement, maar daar heeft NS natuurlijk geen boodschap aan.

Badge +3

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten?

Reputatie 6
Badge +2

NS Flex heeft naast de gemakken echter een ongemakkelijke achilleshiel.

Het gaat - bij het reeds verdwijnen van de klassieke abonnementen - als optie mistroostig de mist in als je niet door de kredietcheck word goedgekeurd. Dan kun je dus op DalVoordeel na geen gebruik meer maken van de voordelen welke voorheen gewoon bij klassieke abonnementen zaten, en mag je dus gewoon alsnog betalen, met korting of niet -- terwijl NS zich toch al één van de duurste treinvervoerders van Europa mag noemen.

Bij de "klassieken" kon je direct weer een abonnement afsluiten, nu is er geen vergelijkbaar alternatief meer.

Ik vind dit persoonlijk echt schofterig, en op zakelijk vlak lijkt mij dit zelfdestructief als het doel van NS is om mensen van de auto naar het OV te krijgen. Ik snap dat er momenteel gebrek is aan capaciteit in het materieel en op stations (te kleine perrons bijvoorbeeld), maar het doel van NS lijkt mij toch om te blijven groeien als vervoerder? Je word in de trein en op stations d.m.v. reclames doodgegooid met de voordelen en gemakken van NS Flex. Zie hoe makkelijk reizen en een stedentripje nu wel niet is! En toch sluit je klanten buiten door zo'n kredietcheck.

 

Laat ik dit vage voorbericht ietwat uitdiepen met een schets van mijn eigen situatie nu - want de frustratie daarvan is de aanleiding tot dit bericht, sorry:

Ik had tot gisteren circa 3 jaar NS Weekendvrij, betaalde iedere maand €40 maar was vorige maand nalatig geweest en heb een rekening te laat betaald. Blokkade volgde. Ik had verder de rekening bij NS voldaan dus mijn betalingsverplichting was afgehandeld, echter kan ik nu de voordelen van WeekendVrij niet meer genieten want er bestaat alleen nog NS Flex; en na een abonnementsblokkade mag je 6 maanden geen NS Flex abonnement afsluiten. Waarom? Welk absoluut genie heeft dit bedacht? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Ik kan weliswaar DalVoordeel nog afsluiten, maar dat voel je op korte termijn al in de portemonnee (vergeleken met WeekendVrij).

Ik ken ook werkelijk geen enkel dienstenbedrijf die dit principe op zo'n absolutistische wijze hanteert. Je kunt weliswaar wachten op een korte blokkade van diensten als de betalingsverplichting nog niet voldaan is, zoals het hoort, maar direct daarna heb je weer toegang tot de dienst alsof er niets is gebeurd -- mits je niet hebt gefraudeerd of de voorwaarden hebt geschonden of zo. Maar bij NS is het blijkbaar nodig om mensen 6 maanden te blokkeren.

Dat is echt schaamteloos, helemaal als monopolist op het spoor.

 

Ik ben zoals gezegd door deze recente ervaring ietwat gefrustreerd, maar ik ben geen zuurpruim. De trein is een fantastisch transportmiddel, de NS is een goed bedrijf. Ik vind dit soort dingen vooral teleurstellend, want ik wil dat onze nationale spoorwegen blijven groeien. Openbaar vervoer is iets om trots op te zijn en om in te investeren.

Misschien hebben de 6 maanden blokkade volgens de statistieken geen impact op reizigersaantallen en influx van nieuwe abonnees, ik blijf natuurlijk bevooroordeeld omdat het mij wél is overkomen. Toch vind ik dat zelfs als dit een klein groepje treft, dit een hekelend punt is, en een stomme maatregel als bedrijf die wenst te groeien, en vooral als nationaal spoorwegbedrijf dat toch een beetje van alle Nederlanders hoort te zijn (als monopolist).

 

Sorry voor het lange bericht hihi

Dit is inderdaad wel erg bot van NS, zie ook

Met reizen op saldo of een borgsom kan NS kredietrisico voorkomen.

p.s. excuus als dit punt al eerder benoemd en behandeld is, ik had geen motivatie om mezelf door 43 pagina's aan berichten te zeulen.

Reageer