Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Eej tijdje terug de email gehad dat mijn abonnement vanaf 2021 niet meer te gebruiken is in de huidige staat. Ik ben hier ronduit kwaad over. De werktijden die ik moet hanteren vallen precies in de 'spits' uren waardoor ik dus vanaf dat jaar gewoon lekker de volle pond mag betalen. Mijn salaris is daar niet naar, werk vinden in me eigen stad lukt niet en buiten die tijden om werken (wat een privilege is) kan ik ook niet. Ik ga per maand nu bijna 50 euro meer betalen (trajectkaart of geen abbo) om naar mijn werk te gaan om me zuur verdiende centen bij elkaar te sprokkelen. Dat betekend 600 euro minder te besteden per jaar door de ns alleen al! 

Het is begrijpelijk dat je mensen anders wilt laten reizen, maar sommige kunnen dat niet en zijn hier nu gigantisch de dupe van! Ik hoop dat deze maatregel nog een keer besproken kan worden en hopelijk dat dit van tafel af gaat. Ik zou zeggen houd die 7 euro aub (of gooi nog een 10 bovenop het abbonemnt) en laat me gewoon met me oude abonnement reizen, wat ik ook al jaren doe

Mvg een gedupeerde reiziger

Andere reizigers betalen in de spits ook het volle pond. Als overgangsregeling is er voor houders van een voordeelurenabonnement tien jaar lang nog een uitzondering gemaakt maar daar komt eind volgend jaar een eind aan.

Wellicht kunt u uw baas om een reiskostenvergoeding vragen.

Badge +3

Die 600 euro kan je wel degelijk besparen door voor de terugreis na 18:25 in te checken, als vóór 16:05 niet lukt wegens je werktijden.

Of een e-ticket te kopen voor het deel van je reis in de spits, en dan na 18:25 op een station inchecken. Dan betaal je in ieder geval niet voor elke reis het volle pond.

Maar let wel op dat je reis ‘opknippen’ meer kan kosten dan de hele reis op voltarief te maken. Dit vanwege langeafstandskorting, dus bij het grootste deel in de spits kan je vaak net zo goed doorreizen dan een klein (laatste) stukje in de daluren met korting.

Ik kreeg de brief deze week. Ik vind het een schande. Ik heb dit abonnement al erg lang en er was garantie dat het zo zou blijven totdat ik zelf voor een ander abonnement zou gaan kiezen. Ik reis op een traject dat onwijs rustig is, echt niemand die last van me heeft als ik ga werken begin van de avond. 

Die 600 euro kan je wel degelijk besparen door voor de terugreis na 18:25 in te checken, als vóór 16:05 niet lukt wegens je werktijden.

Of een e-ticket te kopen voor het deel van je reis in de spits, en dan na 18:25 op een station inchecken. Dan betaal je in ieder geval niet voor elke reis het volle pond.

Maar let wel op dat je reis ‘opknippen’ meer kan kosten dan de hele reis op voltarief te maken. Dit vanwege langeafstandskorting, dus bij het grootste deel in de spits kan je vaak net zo goed doorreizen dan een klein (laatste) stukje in de daluren met korting.

Dat kan je makkelijk zeggen, maar ik heb werktijden van 7.30 tot 16.00. 2 uur na me werk nog in rotterdam blijven om daarna goedkoper in te checken is totaal niet efficient of productief. Er zijn nog andere dingen die gedaan moeten worden thuis. Dus nee, ik kan niets besparen.

Tot nu toe heb ik geen andere oplossing dan met de auto naar rotterdam zuid, en verder met de metro. Trein word zo te duur...

De informatie van Traject Vrij abonnement naar NS Flex abonnement is duidelijk. Alleen mijn kaart van Trajcet vrij abonnement is geldig tot en met 27 April 2020. Krijg ik dan een nieuwe voor mijn huidige abonnement, of gelijk een NS Flex Traject Vrij? 

Hallo Frank_DenBosch, welkom op de NS Community. 

 

Bedoel je je OV-chipkaart? Wanneer deze verloopt en je een abonnement hebt, dan proberen wij automatisch een nieuwe voor je te bestellen bij het OV-chipkaart bedrijf. Dat staat los van je abonnement. Je zou al eerder of later naar NS Flex met Traject Vrij kunnen overstappen wanneer dat beschikbaar is.

Badge +3

Tot 2021 zal je bij vernieuwen gewoon een nieuwe kaart krijgen met hetzelfde abonnement. Traject Vrij is er nog niet in een Flex versie.

Let op dat je de vernieuwing wel zelf moet doen via TLS/OV-chipkaart als je ca. 6 weken voor het verlopen van je kaart nog niets van de NS gehoord hebt (verzoek nieuwe pasfoto), of als het geen jaarabonnement is.

Reputatie 1

Ze doen dit juist om het makkelijker te maken. Dan moet iedereen ook gewoon over, want als mensen op oudere abonnementsvormen blijven is het alleen maar lastiver

Reputatie 7
Badge +3

Ze doen dit juist om het makkelijker te maken. Dan moet iedereen ook gewoon over, want als mensen op oudere abonnementsvormen blijven is het alleen maar lastiver


Makkelijker? Voor wie? Niet voor mij. Ik moet mijn reizen anders gaan plannen om met korting te kunnen reizen en zal duurder uit zijn omdat ik niet altijd de spits kan mijden. Voor mijn portemonnee is het alleen maar moeilijker.

Even een vraag: voor visueel beperkten zijn er diverse abonnementen in het OV (OV Chip Plus, NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden en Sentire). Als dat met een verplicht flexabonnement wordt gecombineerd, zorgt NS dan dat dit ook goed gaat werken?

Ik heb zelf NS OV Chip Plus in combinatie met Weekend Vrij. Gelet op het geblunder met OV Chip Plus de afgelopen jaren, ben ik er niet gerust op dat dit goed komt.

Goedemiddag VIRM.

Of de functionaliteit van OV-chip Plus zal veranderen is vooralsnog onbekend. Ik ga navragen hoe dit werkt i.c.m. een NS Flex abonnement. 

Reputatie 4

Wanneer komt het BTM vrij product beschikbaar via een NS flex abonnement? Wanneer je een klassiek abonnement aanschaft kun je voor nog geen 60 euro een BTM vrij abonnement afsluiten. 

Ik heb nu een altijd vrij 1e klas abonnement en betaal nu 584 euro per maand en moet nu dikke 200 euro bijbetalen wanneer ik bus tram metro onbeperkt wil reizen. Er klopt volgens mij iets niet.

Badge +3

Veel stads/streekvervoerders bieden veel goedkopere ster/zone/regio abonnementen aan dan die ca. €60 per maand die OV-Vrij kost.

De meesten werken prima met Flex, gewoon proberen en anders een tweede ov-chipkaart gebruiken daarvoor.

Als je echt zo veel met BTM reist (overal in NL dus) is die €60 misschien nog te verdedigen maar als het in één regio is kan dat dus ook goedkoper via de streekvervoerder(s).

Reputatie 4

Veel stads/streekvervoerders bieden veel goedkopere ster/zone/regio abonnementen aan dan die ca. €60 per maand die OV-Vrij kost.

De meesten werken prima met Flex, gewoon proberen en anders een tweede ov-chipkaart gebruiken daarvoor.

Als je echt zo veel met BTM reist (overal in NL dus) is die €60 misschien nog te verdedigen maar als het in één regio is kan dat dus ook goedkoper via de streekvervoerder(s).


Ik reis door heel Nederland en vind het relaxed dat ik gewoon een vast bedrag per maand betaal waar ik onbeperkt kan reizen met bus tram en metro. Ik reis met verschillende vervoersmaatschappijen. Om bij elke maatschappij een abonnement af te sluiten sta ik ook dus ook niet wachten! Waarom moet het zo moeilijk? het maakt voor de reiziger nog niet zo makkelijk.

Ik wil die flex zooi niet aangezien ik hier lees op dit forum dat conducteurs 50 euro van je rekening kunnen jatten als ze dat willen zonder procesverbaal of wat dan oo

Hoi Ktba en welkom bij de NS Community!

Reis je zonder te zijn ingecheckt en vindt er een controle plaats? In dat geval zal er een automatisch correctietarief worden toegepast, dit gaat automatisch. Dit kan in de meeste gevallen achteraf worden aangepast, een foutje kan immers altijd gemaakt worden.

Goedemiddag VIRM.

Of de functionaliteit van OV-chip Plus zal veranderen is vooralsnog onbekend. Ik ga navragen hoe dit werkt i.c.m. een NS Flex abonnement. 

Ik heb vooralsnog geen reactie ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier.

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

Aanvulling: ik meende expliciet te reageren op de wijziging van het voordeelurenabonnement, maar zie nu dat mijn reactie opgenomen is tussen alle andere. Mijn eerdere reactie slaat  dus op deze wijziging:

 

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

Hoi amk en welkom bij de NS Community!

Hier is al veel over gesproken in dit topic. We weten natuurlijk nooit wat er precies gaat gebeuren. Maar de bedoeling is om de middagspits te ontlasten. Waar we in de spits capaciteit te weinig hebben is dat buiten de spits tegenovergesteld. Hier hebben we genoeg capaciteit over. Ideaal zal zijn om reizigers te stimuleren hun reizen, waar mogelijk, te verplaatsen naar de daluren.

NS is streeft niet naar de hoogst mogelijke winst, maar streeft wel naar een gezonde winst om te blijven investeren in nieuwe treinen, stations en innovatieve ontwikkelingen voor de reiziger.

Ik zou de NS willen aanraden nog eens heel serieus naar deze maatregel te kijken, want ik vraag me af, of het gevolg van deze maatregel niet zou zijn, dat mensen op grote schaal hun voordeel-abonnement gaan opzeggen en dan dus ook niet pas na 9 uur gaan reizen, zodat de maatregel averechts gaat werken. De drukte is immers vooral in de ochtend en veel minder in de middag. Maar mogelijk is de maatregel in feite louter bedoeld als een bron van inkomsten, die slechts verkocht wordt onder een sociale dekmantel.

NS, zou u zo vriendelijk willen zijn te reageren? Dank!

Hier is enige tijd geleden onderzoek naar gedaan door het ministerie van I&M. De conclusie daarvan was dat het reizigersverlies minimaal zou zijn. Vandaar dat de minister de maatregel van NS ondersteunt. 

Even een vraag van mijn kant af; 

ik heb een dal vrij abonnement, deze zal op termijn dus overgaan naar NS flex begrijp ik uit de update.

ik betaal momenteel een vast bedrag per maand, dat zal dan toch ook zo blijven tegen die tijd?

Sorry, misschien is de vraag al gesteld en reeds beantwoord maar om door 800+ antwoorden te scrollen vind ik even te veel.

 

Badge +3

Ja, en het bedrag blijft ook hetzelfde.

Goedemiddag VIRM.

Of de functionaliteit van OV-chip Plus zal veranderen is vooralsnog onbekend. Ik ga navragen hoe dit werkt i.c.m. een NS Flex abonnement. 

Ik heb vooralsnog geen reactie ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier.


Update: Wederom geen nieuws.

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Je kunt zelfs t/m 16:04 inchecken en dan het hele land doorreizen, gewoon tijdens de spits. 

Reageer