Sticky News

Abonnementen-update

  • 31 oktober 2019
  • 843 reacties
  • 39431 Bekeken
Abonnementen-update

Toon eerste bericht

843 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niet het hele land, want wanneer je met een klassiek abonnement tijdens de spits van vervoerder wisselt gelden andere regels. Dan gaat een nieuwe reis in. Wanneer je dan met een Keuzedag reist kun je niet inchecken in de spits bij die andere vervoerder, bij reizen met 40% korting ga je na de incheck bij de andere vervoerder vol tarief betalen. 

Reputatie 1

Veel stads/streekvervoerders bieden veel goedkopere ster/zone/regio abonnementen aan dan die ca. €60 per maand die OV-Vrij kost.

De meesten werken prima met Flex, gewoon proberen en anders een tweede ov-chipkaart gebruiken daarvoor.

Als je echt zo veel met BTM reist (overal in NL dus) is die €60 misschien nog te verdedigen maar als het in één regio is kan dat dus ook goedkoper via de streekvervoerder(s).

Hoe zit dit nou? Kan dit nu inmiddels met 1 OV-Chipkaart? Ik wil graag een (1-ster) abonnement van Q-Buzz bij mijn NS Flex Altijd Vrij abonnement gaan zetten voor mijn woon-werk verkeer (Altijd Vrij gebruik is vaak naast woon-werk ook voor woon-fun verkeer :sunglasses: ).
Of moet ik nog steeds 2 losse kaarten gebruiken wil ik beide abo's ten volste kunnen benutten?
(Inderdaad, dat helemaal niet praktische idee… :clown: *kuch*:cowboy:)

Het liefst zou ik overigens óók een BTM Altijd Vrij Abonnement erbij willen hebben (á €55 p/m), zoals het met de oude abo's was, maar dan uuh, Flex….maar daar zullen de andere OV-bedrijven niet aan willen, lijkt me!?!
Die willen liever hun eigen abonnementjes verkopen, Ik zie dat Q-Buzz/Arriva/Breng/Connexxion/etc. een netabonnement (voor alle bus/tram en metro in NL dus...) voor €303,55 p/m aanbiedt! :thinking::wink: 
Da's allemaal nogal een verschil met het NS BTM-Altijd Vrij abonnement!!

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

Als in dit dus...hoelang gaat dit nog duren? Ik kan me namelijk voorstellen dat veel mensen hierop wachten met overschakelen. Als ik zo om me heen kijk, reizen er maar weinig mensen op rekening, volgens mij!?

Op de site van Qbuzz staat ook dat hun abonnementen niet te combineren zijn met NS Flex. Als je bij een automaat niet van NS saldo laadt, dan wordt het abonnement dat je naast NS Flex hebt wel gepakt bij het inchecken met de bus. Omdat dit niet altijd goed gaat wil ik het op het moment nog wel afraden en is het dan nog inderdaad tijdelijk met twee kaarten als je NS Flex wilt. Ik weet niet precies wanneer dit wel goed zal werken, maar dat moet natuurlijk gewijzigd zijn voordat alles naar Flex gaat.

Reputatie 1

Ja, precies...die work-around dus! Beetje idioot is het natuurlijk wel dat het allemaal zo omslachtig moet. Het voordeel van de OV-chipkaart is wederom nihil… :wink:

Ik ben heel benieuwd wanneer hier meer bekend over gaat worden allemaal.
Ik kan me voorstellen dat een groot deel van de reizigers als aansluitend vervoer een andere OV-maatschappij heeft..

Even een vraag: voor visueel beperkten zijn er diverse abonnementen in het OV (OV Chip Plus, NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden en Sentire). Als dat met een verplicht flexabonnement wordt gecombineerd, zorgt NS dan dat dit ook goed gaat werken?

Ik heb zelf NS OV Chip Plus in combinatie met Weekend Vrij. Gelet op het geblunder met OV Chip Plus de afgelopen jaren, ben ik er niet gerust op dat dit goed komt.

Er is mij verzekerd dat de functionaliteit van OV Chip Plus hetzelfde zal blijven, ook in combinatie met NS Flex.

Reputatie 1

Lijkt mij onduidelijk wat er met het OV Voordeel gaat gebeuren, als je een klassieke Altijd Voordeel hebt. Zou het OV Voordeel ook in NS Flex variant kunnen komen net als ICD Toeslag? Het zou wel een idee kunnen zijn. Ik heb nu een klassieke Altijd Voordeel met OV Voordeel. Ik hoop dat er een oplossing voor komt? :disappointed_relieved:

Het is de bedoeling om binnen NS Flex ook abonnementen aan te gaan bieden met korting voor bus, tram en metro vervoer, zoals nu het geval is met OV Voordeel of OV Vrij. Deze zijn vooralsnog echter niet beschikbaar, deze worden nog steeds ontwikkeld. Ik ga ervan uit dat, wanneer alle abonnementen overgaan, er ook echt NS Flex varianten zijn voor alle huidig beschikbare producten.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is bijzonder goed nieuws! Natuurlijk is het nu nog een aankondiging maar dan weet je dat er aan wordt gewerkt en waar het naar toe gaat.

Reputatie 2

Een vraagje is nog in de toekomst ook bij ns flex btm vrij bus abbonnement ?

Reputatie 7
Badge +4

Kijk hier eens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit staat niet specifiek iets over jongeren onder de 18 die over moeten naar flex, wel dit:

 

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Goeie vraag, geen idee. Ga ik uitvragen! 

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Voorlopig antwoord: de contracthouders worden hierover bericht. Ik zeg voorlopig want ook de persoon die ik heb gevraagd weet het niet zeker. 

wordt allemaal wel moeilijk gemaakt, ben in buitenland door de corona kan niet terug, voordeeluren abonnement loopt door en nu alweer de rekening voor het komende jaar.  Zonder enige compensatie voor niet kunnen reizen..

Goedenavond virgo001. Welkom bij de NS Community.

De enige optie die voor jou mogelijk is is een volledige beëindiging zonder dat je dit op hoeft te halen bij de kaartautomaat. Je verliest zo echter wel je Voordeelurenabonnement want niet terug te krijgen is, evenals dat er geen NS abonnementen op de betreffende OV-chipkaart geplaatst kunnen worden na deze beëindiging. Als het abonnement zojuist verlengd is krijg je 11/12e deel van de abonnementskosten van oNS terug.

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Reputatie 5
Badge

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Vraag 1:

Het Voordeelurenabonnement (VDU) is op zichzelf niet zo heel erg ingewikkeld. Het enige verschil met dit abonnement ten opzichte van de huidige abonnementen is dat er ook in de middagspits met korting gereisd mag worden.

Voor de reiziger was het ingewikkelder omdat er een steeds groter aanbod aan abonnementen kwam en er voor de reiziger steeds minder duidelijkheid was welk abonnement de beste keuze is. Met de komst van het Dal Voordeel abonnement is er meer eenheid tussen geldigheid in de spits/daluren en is eigenlijk de vervanger geworden van het VDU. De twee abonnementen hebben bijna dezelfde voorwaarden.

Voor de NS was er ook een belang in de beslissing. Doordat het steeds drukker wordt in de spits probeert de NS om mensen zo veel mogelijk buiten de spits te laten reizen. Door het afschaffen van het VDU reizen er minder reizigers in de middagspits waardoor er meer ruimte ontstaat.

Vraag 2: 

Het abonnement wordt flexibeler omdat alle abonnementen naar verwachting aan het einde van 2020 overgaan op NS Flex (m.u.v. VDU). De reiziger kan dan per maand aanpassen welk abonnement voor hem/haar het beste is zodat ze nog goedkoper uit zijn. Bovendien reist men op rekening waardoor je in principe nooit meer langs de kaartautomaat meer hoeft om bijvoorbeeld saldo op te laden. Het VDU zelf wordt dus niet flexibeler, maar de directe opvolger daarvan is dat al wel.

 

Reageer