Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1115 reacties

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

De NS Flex variant zal sowieso een maandelijkse versie worden. Maar deze is nu nog niet beschikbaar, dus daar heb ik nog niet veel informatie over. 

Reputatie 1

https://community.ns.nl/overige-producten-6/samenreiskorting-verandert-op-1-januari-2016-20473

 

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016

Sivan NS

Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk. 

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

 

#########################

 

Kijk eens aan, hoe succesvol de NS haar problemen aanpakt. Eerder zijn de VDU-houders (en hun reisgenoten) al op deze manier genaaid. En nu mogen ze weer boeten en bloeden.

 

Als een maatregel niet werkt, dan moet je er nog meer verzinnen met hetzelfde effect: niet datgene wat je propageert maar wat je wel meer oplevert.

 

En als het er dan toch om te doen is minder drukke treinen te krijgen, maak ze dan langer!!!

 

Reputatie 2

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

De NS Flex variant zal sowieso een maandelijkse versie worden. Maar deze is nu nog niet beschikbaar, dus daar heb ik nog niet veel informatie over. 

En hoe zit het met bij-abonnementen?

Reputatie 1

Breaking! Laatste nieuws!

 

NS  stopt.

 

Wegens aanhoudende drukte in de spitsuren heeft de NS moeten besluiten dat er zowel in als buiten de spitsuren geen enkele trein meer zal rijden. Dit is wel zo eerlijk naar alle klanten toe. Wij bedanken u voor het in ons gestelde vertrouwen, zoek het verder allemaal zelf lekker uit en wij gaan genieten van de zo ruim door u aan ons gedoneerde centen. Tot ziens!

 

Wat een ellende, deze dingen. Meer betalen en minder mogen. Probeert de NS klanten waarvoor er geen goedkoper alternatief is nog eens een extra poot uit te draaien? Bijna alle veranderingen zijn in het nadeel van de reiziger. Elk bedrijf waar het “te” druk wordt zet alles in om hun “productie” te verhogen, de NS doet het omgekeerde, “We verhogen de prijzen en verlagen de service dan blijft het teveel aan klanten wel weg” Te veel aan klanten? Er zijn nooit teveel klanten. De aangedragen veranderingen laten geen bedrijf zien dat er alles aan doet om aan een grotere vraag te voldoen.

Waarom geen cico bij het instappen zoals bij bussen. Dan is de reis aan een trein gekoppeld kan vertraging automatisch verrekend worden maar ook is een automatische tariefomschakeling mogelijk. Van A tot C hoog tarief en van C tot D laag bijvoorbeeld. Dan krijg je een veel betere spitsspreiding. Nu is het te veel werk, je hebt 2 kaarten nodig en moet tussendoor bij een paaltje uit en met de andere kaart weer inchecken. Ongeveer 8% van de huidige spitsreizigers zouden hun reis een beetje op willen en kunnen schuiven en half in en half buiten de spits gaan reizen. Ook voor incidentele reizigers die naast een reis met de NS ook nog met ander OV moeten reizen zou het een uitkomst zijn. Zelf kan ik, als ik met 40% korting wil reizen, pas om half 2 op mijn plaats van bestemming zijn. Als ik een trein eerder zou kunnen pakken, maar dan moet ik weer met 2 kaarten goochelen, zou ik al om half 1 daar zijn en het verschil in prijs zou meer dan € 10 zijn per enkele reis. Om op die tussenstop van1 minuut …. dat gaat niet lukken. 6 minuten verschil in vertrektijd, een uur langer onderweg en € 10 duurder uit.

Ik zie nergens dat er oplossingen geboden worden om meer reizigers te vervoeren, slimmere planning van materieel inzet, verschillende snelheden binnen en buiten de spits. Het gebruik van variabele snelheden tussen stations. Misschien komt dat ook wel gedeeltelijk door ProRail, dat er voor zorgt dat de NS met 1 hand op de rug gebonden moet werken. Alsof AH aan de leverancier van de potten jam moet vragen om ze tijdelijk in een ander schap te mogen zetten…...
Omdat het de NS ook niet echt gelukt om reistijden sterk te verminderen waarom dan de obsessie om hier en daar een paar seconden te stelen ten koste van de reiziger. De gemiddelde reiziger maakt die minuut meer of minder niet uit zolang een overstap maar goed haalbaar is. Als een reis 30 minuten duurt en door een vertraging van 1 of 2 minuten is een overstap net niet haalbaar en je moet 15 minuten op de volgende trein wachten dan had je toch liever een reis van 35 minuten gehad waarbij de overstap wel goed haalbaar is. Je bent dan immers10 minuten eerder op plaats van bestemming.

Maar goed ik zal wel een zeur zijn….. 

Ja, een behoorlijk zeurverhaal 

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

U checkt ruim voor 16:00 in, dus reist hele traject met korting, kost u geen cent extra dus 

Op https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/traject-vrij.html staat het volgende:

De grootste wijziging van het Traject Vrij abonnement is dat dit eind 2020 wijzigt in een NS Flex abonnement. Hiermee voegen we een aantal extra's toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo reis je op rekening en hoef je geen saldo meer te laden, én kun je zelf maandelijks de korting waarmee je reist aanpassen.

 

Deze tekst klopt helemaal niet, want Traject Vrij is altijd al een “reizen op rekening” abonnement geweest, waar je geen saldo voor op de kaart laad.

De verandering naar flex zal dus alleen maar als voordeel meebrengen dat je makkelijker wijzigingen kan aanbrengen.

 

Er is wel een verschil in dat je geen saldo meer hoeft te laden voor reizen bij bus, tram en metro. Dat was bij een regulier Traject Vrij abonnement nog wel het geval. 

Klopt niet. Je hoeft bij een Traject Vrij abonnement momenteel helemaal geen reizen-op-saldo van de NS te hebben. En dat wil ik graag ook zo houden. Een OV chipkaart met alleen betalen vooraf (Trajectvrij NS plus zoneabonnement stadsvervoer). Dus niet dat ik straks met Flex op mijn kaart allerlei narekeningen krijg. 

Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Totdat er rekeningrijden wordt ingevoerd tussen 16:00 en 18:30 :-)

Reputatie 1

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.


Behalve dat het gerekend moet worden t.o.v. het totale aantal NS-abonnementhouders, gooit u hiermee uw eigen glazen in: als het maar een kleine groep is, is er helemaal geen probleem, laat hen dan lekker in de avondspits reizen!

\

700.000 = 4% van de totale bevolking maar bijna 60% van de NS abonnees…… da's geen kleine groep NS directie, als die 700.000 1 lijn trekken en massaal in 1 keer hun abonnement opzeggen dan houdt NS op te bestaan en kunt U elders een baan gaan zoeken!

 

De enige reden om mijn voordeeluren abonnement te behouden hebben jullie zojuist weggenomen, dit wordt dus het laatste jaar.

Wow, goed nagedacht NS. Wij nu allemaal balen en klagen. Jullie denken: ach, dan is over een jaartje, als de veranderingen ingaan, de grootste commotie wel weer gezakt!

O ja NS, nu jullie toch goed aan het nadenken zijn: nog nagedacht over nieuw vrijreizenkaartje geven bij vertraging van meer dan een uur in plaats van 3,50 euro?

Reputatie 7
Badge +4

En hoe zit het met bij-abonnementen?

 

@Pietje Panda: Op dit moment kent Flex geen bijabonnementen. Het zou me niet verbazen dat ze worden afgeschaft, er was helaas ook vaak enige ruis bij.

Heel appart dat de NS eenzijdig een contract aanpast. Ook bijzonder klantvriendelijk naar je trouwste klanten.

want dit is gewoon een ordinaire prijsverhoging, en geen kleine ook.

het is dat ik wel probeer om milieuvriendelijk te leven anders zou ik opzeggen

 

Reputatie 7
Badge +3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Wat is dat voor een onzin uitspraak. Dat is gewoon de prijs die er op het moment van het afsluiten van een abonnement er voor stond. En nog sterker, ook die is gewoon omhoog gegaan tussendoor.

 

Wat schandalig is dat onder de onzin van “gelijk trekken” je gewoon mag bijbetalen.

Als een afhaalrestaurant al jaren een menu heeft voor € 20,- (bijgesteld voor inflatie) en dan vervolgens de prijs naar € 25,- bij stelt omdat een vorig jaar uitgebracht “flexibel menu” met de zelfde ingrediënten ook €25,- dan is dat toch ook onzin.

Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je meer geld wil..

(stel je voor dat je internetverbinding 13% duurder werd zonder dat je snelheid of betrouwbaarheid er beter op werd...)

U kunt zich dat niet voorstellen? Ik wel. Ik had, intussen al vele jaren geleden, als trouwe klant bij XS4ALL een tijd lang nog de oude prijs wat een korting van €5 betekende op de prijs die nieuwe klanten betaalden. Die korting ging er op een gegeven moment af. De prijs per maand was eerst met die korting iets van €30 of €35. Werd mijn snelheid ook niet meer op het moment dat de prijs voor mij omhoog ging. 

 

Reputatie 3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Wat is dat voor een onzin uitspraak. Dat is gewoon de prijs die er op het moment van het afsluiten van een abonnement er voor stond. En nog sterker, ook die is gewoon omhoog gegaan tussendoor.

 

Wat schandalig is dat onder de onzin van “gelijk trekken” je gewoon mag bijbetalen.

Als een afhaalrestaurant al jaren een menu heeft voor € 20,- (bijgesteld voor inflatie) en dan vervolgens de prijs naar € 25,- bij stelt omdat een vorig jaar uitgebracht “flexibel menu” met de zelfde ingrediënten ook €25,- dan is dat toch ook onzin.

Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je meer geld wil..

(stel je voor dat je internetverbinding 13% duurder werd zonder dat je snelheid of betrouwbaarheid er beter op werd...)

U kunt zich dat niet voorstellen? Ik wel. Ik had, intussen al vele jaren geleden, als trouwe klant bij XS4ALL een tijd lang nog de oude prijs wat een korting van €5 betekende op de prijs die nieuwe klanten betaalden. Die korting ging er op een gegeven moment af. De prijs per maand was eerst met die korting iets van €30 of €35. Werd mijn snelheid ook niet meer op het moment dat de prijs voor mij omhoog ging. 

 


Je lijkt hier wel een beetje de koning der misvergelijkingen.

Wat heeft korting hier mee te maken?
De prijs voor Dal Voordeel is mij nooit verkondigd als een voordeel, maar als gewoonweg de prijs voor de dienst. Het vervallen van korting betekend heel iets anders dan een nieuwe prijs er bij graaien om mensen naar je andere product te sturen.

 

Het gaat mij ook niet om de verhoging van de prijs, maar om de verkoop er van. “Gelijk trekken” is een bullshit verhaal. Ze willen gewoon alles naar NS Flex to trekken, en groot gelijk ook. Dat mogen ze ook, maar probeer niet de morele hoge grond er uit te trekken.

Als ik op 1 januari 2020 keuzedagen koop blijft dan de mogelijkheid bestaan om ze ook in volgende jaren opnieuw te kopen omdat hier een verandering gaat optreden en alleen huidige gebruikers van keuzedagen deze kunnen blijven kopen

Badge +3

Weet niet of deze al genoemd is (heb nog 250+ reacties te lezen).

Trouwe NS-klant 84 euro duurder uit door afschaffen voordeelurenkaart

Fantastische compensatie die 7 euro: voor een kostenstijging die voor mij al snel tussen de 1000 en 1500 euro per jaar zal bedragen. Aparte manier van omgaan met je vaste, trouwe klanten. 

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Ik wil geen Flex, het hoeft voor mij allemaal niet Flex. Ik vind het prima om een vast abonnement te hebben met een vaste abonnementsprijs. En ik wil graag zelf in de hand houden hoeveel saldo ik laad en wanneer. Dat bevalt me prima en houd ik graag zo. Ik kan nu al kiezen voor automatisch opladen, dat heb ik bewust niet aanstaan. Laat mensen lekker een keuze, duw ze niet iets verplicht door de strot! 
 

P.s.

Mijn eerste reactie (opmerking ) is door jullie beantwoord dat ik jullie site maar moet gaan bezoeken om erachter te komen wat ik het eind vd maand ga betalen aan FLEX reizen.

Dat is het nu juist! Ik zie NU gelijk op mijn weekend vrij abonnement met inchecken wat ik kwijt ben aan geld ivm reizen 40% korting NS. En automatisch wordt mijn saldo opgewaardeerd onder de € 5,- . Dat is pas service!

Overal hebben jullie antwoord op! Zelf weet de NS maar al te goed dat zij met het nieuwe FLEX gebeuren veel geld gaan verdienen en wij trouwe NS klanten het nakijken hebben!.  Waar Van Akte!

Reputatie 7
Badge +4

Als ik op 1 januari 2020 keuzedagen koop blijft dan de mogelijkheid bestaan om ze ook in volgende jaren opnieuw te kopen omdat hier een verandering gaat optreden en alleen huidige gebruikers van keuzedagen deze kunnen blijven kopen

U kunt wel verlengen, of anders gezegd op dat moment al een gebruiker zijn.  Dit schrijft Stijn er over:

 

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

Badge +3

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Opmerkelijk genoeg meldt NS zelf dat van alle reizen in de avondspits die gemaakt worden door iemand met een voordeelurenabonnement er door het afschaffen maar één op de acht verschuift naar een ander moment. 

Geen idee hoe ze dat nu al kunnen weten, maar het heeft dus weinig effect, behalve dat 7 op de 8 mensen meer gaan betalen voor reizen in de spits

 

Fantastische compensatie die 7 euro: voor een kostenstijging die voor mij al snel tussen de 1000 en 1500 euro per jaar zal bedragen. Aparte manier van omgaan met je vaste, trouwe klanten. 

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Jammer dat ik tijdens de middagspits niet meer met korting kan reizen. Maar eerlijk gezegd had ik deze maatregel veel eerder verwacht en prijs ik mij gelukkig dat ik de afgelopen jaren met mijn ‘klassiek abonnement’ honderden euro's korting heb gekregen tussen 16.00 en 18.30 uur.

Omdat ik ook vaak buiten de spits in de trein zit, zal ik mijn abonnement niet opzeggen. Dat is een simpel rekensommetje, die iedereen voor zichzelf moet maken..

 

Reputatie 7
Badge +3

Opmerkelijk genoeg meldt NS zelf dat van alle reizen in de avondspits die gemaakt worden door iemand met een voordeelurenabonnement er door het afschaffen maar één op de acht verschuift naar een ander moment. 

Geen idee hoe ze dat nu al kunnen weten, maar het heeft dus weinig effect, behalve dat 7 op de 8 mensen meer gaan betalen voor reizen in de spits

Er zal vast wel een enquete geweest zijn onder een representatief deel van de Voordeelurenabonnement houders of zo  Anders misschien een beetje creatief geweest met de resultaten van de test met Altijd Voordeel waarbij extra korting gegeven werd buiten de hyperspits om reizigers te stimuleren op andere tijden te reizen.

Reputatie 3

En mocht er een effect op de drukte in spitsuren worden verwacht door deze maatregel, dan ben ik benieuwd welke.

Opmerkelijk genoeg meldt NS zelf dat van alle reizen in de avondspits die gemaakt worden door iemand met een voordeelurenabonnement er door het afschaffen maar één op de acht verschuift naar een ander moment. 

Geen idee hoe ze dat nu al kunnen weten, maar het heeft dus weinig effect, behalve dat 7 op de 8 mensen meer gaan betalen voor reizen in de spits

Dat weten ze waarschijnlijk omdat waarschijnlijk zo'n 1 op de 8 mensen met een voordeelurenabonnement maar daadwerkelijk in staat zijn hun dag flexibel genoeg in te kunnen delen om de spits te ontwijken..

Reageer