Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Als trouwe ns-reiziger, forens en privé, ben ik absoluut niet blij met deze aangekondigde wijziging. Dit wordt een kostbaar verhaal. Ik heb al veel reiskosten en daar komt gauw 800,-- bij per jaar. Buiten de spits reizen met een 1:45 uur reistijd per rit is helaas geen optie. Ik hoop dat dit plan is tegen te houden. En anders liever een prijsverhoging met dezelfde voorwaarden. 7,-- prijsverlaging, dat gaat echt nergens over.

Als je zo vaak in de (middag)spits reist/forenst, is dan een Traject Vrij niet veel goedkoper? Bij een reistijd van 1:45 kom ik overigens meteen uit bij Altijd Vrij (€347 per maand, wordt €346) en dan maakt forens of privé ook niets meer uit, en mag je onbeperkt door heel het land (óók in de ochtendspits).

Mijn reistijd bestaat uit fietsen, trein en tram (en v.v.). Altijd Vrij is nu echt duurder (3-4 dagen) maar als de korting in de middagspits vervalt, dan ligt het inderdaad dichterbij elkaar. Per saldo ben ik wel veel duurder uit dan nu. En het scheelt ook niet in de spits (dat was de aanleiding toch?)

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Nee, dat was de deal!!!

Dan heeft u de voorwaarden nooit goed gelezen.

Ik betreur de keuze van NS om het voordeelurenabonnement uit te kleden. Voor de motivering kan ik nog wel begrip opbrengen. Maar als ik  dan lees dat de compensatie voor de verslechtering van het abonnement € 7 euro bedraagt, bekruipt mij het vermoeden dat het om een ordinaire bezuinigingsmaatregel gaat.  Een grote groep trouwe reizigers wordt afgescheept met  fooi. Een ruimhartiger gebaar had NS gesierd en goodwill opgeleverd. Gemiste kans of iets om te heroverwegen?

Ik schrik van dit nieuws. Vier keer per week reis ik tussen Arnhem en Utrecht voor werk. Per dag gaat het afschaffen van de 40% korting mij €4,56 kosten. Op jaarbasis honderden euro’s. 
 

De manier waarop dit wordt verpakt maakt het alleen maar erger. Om reizigers te spreiden? Alsof iedereen maar eerder naar huis kan. Veel mensen, waaronder ikzelf, hebben geen keus!

Zeer ingrijpende beslissing. Teleurgesteld en verdrietig. Ik hoop van harte dat er een redelijk alternatief wordt ontwikkeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.

Omgerekend geeft een Traject Vrij jaarabonnement vaak ook ongeveer 40% korting bij 20 reisdagen in een maand. 

Reputatie 3

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Nee, dat was de deal!!!

Dan heeft u de voorwaarden nooit goed gelezen.


Kan je dat uitleggen?
Er was in ieder geval geen sprake van bevoordeling. Dat latere abonnementen duurder waren of minder boden wil niet zeggen dat er sprake is van wat voor bevoordeling dan ook.
Als jij van merk A een televisie koopt voor € 200,- en de daarop volgende modellen zijn allemaal slechter of duurder, dan heb ik gewoon pech gehad. Je bent niet bevoordeeld omdat ik toevallig niet op tijd een televisie haalde.

Dat bedoelde naar mijn inzicht RenskeMar ook met haar zin.

De voorwaarden hebben niets te maken met de indertijd gesloten deal. Tot op zekere hoogte staan de voorwaarden toe prijzen te wijzigen (al mag je gelukkig in Nederland ook niet zo maar alles in je voorwaarden zetten) en daar is gebruik van gemaakt. Maar dat is nooit de deal geweest waarvoor getekend was, en daarom mag je ook uit stappen bij dit soort veranderingen.

Vandaag kreeg ik de e-mail waarin aangekondigd wordt dat de voorwaarden van mijn abonnement wijzigen in 2021.

 

Deze mededeling maakte nogal wat los! Al jaren ben ik een trouwe reiziger, die de NS en de trein hoog in het vaandel heeft. En ik weet, ik ben niet de enige. Ik ben boos en teleurgesteld.

Het stoort me dat als reden wordt gegeven ‘het minder ingewikkeld en flexibeler te willen maken ‘. In mijn optiek is het helemaal niet ingewikkeld, hoe eenvoudig kan het zijn? En het is hartstikke flexibel! Geen goed argument.

 

Mensen die de trein voor hun werk gebruiken worden ook op kosten gejaagd en mogelijk de trein uit. Terwijl we juist in deze tijden waarin duurzaamheid topprioriteit is, zoveel mogelijk van de trein gebruik moeten (blijven) maken.

 

Ik voel me niet echt gewaardeerd, sterker nog het is niet bepaald de manier waarop je verwacht dat je bedankt wordt voor al die jaren dat je trouwe klant bent geweest, bewust voor de trein hebt gekozen en niet voor de auto, met een fooi van 7€ en minder reis mogelijkheden. En hoezo een prijsverlaging? Het huidige dalurenabonnement kost 52€, dat betekent dus een prijsstijging van 8 euro! Mijn abonnement wordt dus gewoon gelijkgetrokken en het is een zogenaamd cadeautje verpakt in mooie woorden. Het voelt als een straf!

 

Dat moet echt anders kunnen. Waardeer en koester de vaste klanten op een betere manier door hen bepaalde privileges te gunnen!

Breng bijvoorbeeld een privilege kaart uit in verschillende gradaties (brons, zilver, gouden platina) naar rato van het aantal jaren dat men abonnement houder is. Verbind hieraan bepaalde kortingen, reismogelijkheden, 1e klas upgrade enz.

 

Ik hoop dat er nogmaals naar gekeken zal worden en dat de vaste klanten beter gewaardeerd zullen worden!

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

 

Omdat je vaste klant bent en deze overeenkomst hebt gesloten 

Reputatie 3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.


Ik snap dat Bettina verbijsterd is. Een andere abonnementsvorm zou kunnen werken, maar uitgaande van het VDU abonnement (dat ik zelf trouwens niet heb) kan het een onfortuinlijke berekening worden.

Als ik 3 (werkdagen) x 4,5 (weken) naar utrecht en weer terug reis vanaf Arnhem dan kost dat op 100% € 307,80

Op 60% van de prijs is dat  € 184,68 (plus een twaalfde van het abonnement ), besparende € 123,12 per maand voor maar zo’n € 4,50 per maand met het VDU abo. Als de terugreis nu tijdens de spits was en ik zit aan het nieuwe Flex Voordeel gebeuren, wordt dat € 246,24, dus zo'n € 61,56 per maand extra (plus een halve euro per maand aan abonnementskosten).

Een maand Vrij Traject op deze route is € 288,- en iets bij mijn  berekeningen al vaak gauw vereist dat je minimaal een dag of vier á vijf per week de route reist om het de moeite waard te kunnen maken.

In een situatie als deze verlies je dus zo’n € 62,- per maand en er is mij niet echt een oplossing bekend die deze (voor sommigen behoorlijk zware) klap kan opvangen.

 

(oh en dan weet ik eerlijk gezegd nog niet eens hoe het zit met die keuzedagen ..)

Goedemorgen,

een compensatie van 7 euro op jaarbasis staat in geen verhouding met de kosten die reizigers nu extra moeten maken.

U wijzigt eenzijdig de contractvoorwaarden, volgens mij is dit niet juist.

Waarom dupeert u de reizigers met de kortingskaart die al niet meer verkrijgbaar is? Deze reizigers sterven vanzelf wel uit. 

De redenen die u opgeeft kloppen van geen kant en de maatregel dupeert vele reizigers.

 

 

 

 

De NS gaat eenzijdig de voorwaarde voor het “oude” voordeeluren abonnementen en de keuzedagen wijzigen. Als pleister op de wond wordt er een korting van E 7,00 gegeven aan de klanten.

Triest dat de NS haar monopolie positie gebruikt om telkens weer de voorwaarden te verslechteren. En dan nog beweren dat het in het voordeel is van de klanten. Als dit allemaal door gaat kan ik mijn voordeel abonnement net zo goed opzeggen, dan is een weekend vrij kaart voldoende.

J.B.

 

Je betaalt toch voor een VDU ? Hoezo is daar NIETS redelijks aan ?

 

Reputatie 7
Badge +3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.


Ik snap dat Bettina verbijsterd is. Een andere abonnementsvorm zou kunnen werken, maar uitgaande van het VDU abonnement (dat ik zelf trouwens niet heb) kan het een onfortuinlijke berekening worden.

Als ik 3 (werkdagen) x 4,5 (weken) naar utrecht en weer terug reis vanaf Arnhem dan kost dat op 100% € 307,80

Op 60% van de prijs is dat  € 184,68 (plus een twaalfde van het abonnement ), besparende € 123,12 per maand voor maar zo’n € 4,50 per maand met het VDU abo. Als de terugreis nu tijdens de spits was en ik zit aan het nieuwe Flex Voordeel gebeuren, wordt dat € 246,24, dus zo'n € 61,56 per maand extra (plus een halve euro per maand aan abonnementskosten).

Een maand Vrij Traject op deze route is € 288,- en iets bij mijn  berekeningen al vaak gauw vereist dat je minimaal een dag of vier á vijf per week de route reist om het de moeite waard te kunnen maken.

In een situatie als deze verlies je dus zo’n € 62,- per maand en er is mij niet echt een oplossing bekend die deze (voor sommigen behoorlijk zware) klap kan opvangen.

 

Bij 3 dagen in de week is een Traject Vrij inderdaad niet lonend. Zeker als de heenreis 's morgens buiten de spits is. Ieder zal voor zich de berekening moeten maken of een ander abonnement beter aansluit op de reizen die men maakt.

Grofweg is het bij alleen reizen in de spits vaak;

  • 4 of 5 dagen per week  op vast traject: Traject Vrij
  • 2 of 3 dagen per week afhankelijk van traject: Altijd Voordeel of vol tarief
  • 1 dag per week: vol tarief.

Kun je 's morgens buiten de spits reizen dan verandert dit plaatje wel.

Reputatie 2

Artikel op NOS.nl: 700.000 (!) abonnementhouders raken hun korting in de middag/avond spits kwijt door deze maatregel!

Ik ben er 1 van - en nee, die 7 euro korting is een wassen neus. Dan kun je me net zo goed een gratis abonnement geven, want de meerkosten door de afschaffing van 40% korting zijn hoger dan de kosten van het jaarlijks abonnement.

 

Mijn abonnement loopt van Mei tot Mei - maar kennelijk maakt dat niet uit; de wijziging gaat per 1 Januari 2021 in ipv op het moment dat mijn abonnement verlengd wordt. Ander abonnement? Dacht het niet - er zit op dit moment niks interessant bij voor mij.

 

 NS wil dat er minder mensen de trein nemen na 16 uur - maar kennelijk moet dit worden afgedwongen. Oftewel mensen die op een normale tijd naar huis willen, worden nu gedwongen te gaan wachten op een trein die na 18.30 uur vertrekt, en 1) mogen dus gaan rondhangen / tijd verdoen, zodat 2) ze veel later dan gewild thuis komen en mogelijk zelfs op een tijdstip waarbij het aantal bussen van station tot eindbestemming met de helft verminderd is vergeleken met een eerder tijdstip. Chapeau NS...

Reputatie 3

De NS gaat eenzijdig de voorwaarde voor het “oude” voordeeluren abonnementen en de keuzedagen wijzigen. Als pleister op de wond wordt er een korting van E 7,00 gegeven aan de klanten.

Triest dat de NS haar monopolie positie gebruikt om telkens weer de voorwaarden te verslechteren. En dan nog beweren dat het in het voordeel is van de klanten. Als dit allemaal door gaat kan ik mijn voordeel abonnement net zo goed opzeggen, dan is een weekend vrij kaart voldoende.

J.B.

Vooral dat beweren dat alles beter is of wordt is het gedeelte dat mij tegen het hoofd stoot.

Natuurlijk kunnen ze de abonnementen uitfaseren en veranderen, net zoals ik makkelijk over kan stappen naar alternatieven. (al aan het kijken)

Maar doen alsof het een service is waar iedereen op zit te wachten en beter van wordt vind ik wat laag.

Reputatie 3

Als jarenlange klant zonder rijbewijs en zonder eigen regie over mijn werktijden, betaal ik steaks maandelijks 200 euro meer! Ik ben verbijsterd....

Misschien loont het om te kijken naar een andere abonnementsvorm, zoals bv Traject Vrij.

Reis je een vast traject? Reis je 4 of 5 dagen per week? En reis je 's ochtends ook in de spits (tegen vol tarief)?  Als dat allemaal zo is dan zou ik zeker kijken naar een Traject Vrij en dat eens vergelijken met je maandelijkse kosten nu.


Ik snap dat Bettina verbijsterd is. Een andere abonnementsvorm zou kunnen werken, maar uitgaande van het VDU abonnement (dat ik zelf trouwens niet heb) kan het een onfortuinlijke berekening worden.

Als ik 3 (werkdagen) x 4,5 (weken) naar utrecht en weer terug reis vanaf Arnhem dan kost dat op 100% € 307,80

Op 60% van de prijs is dat  € 184,68 (plus een twaalfde van het abonnement ), besparende € 123,12 per maand voor maar zo’n € 4,50 per maand met het VDU abo. Als de terugreis nu tijdens de spits was en ik zit aan het nieuwe Flex Voordeel gebeuren, wordt dat € 246,24, dus zo'n € 61,56 per maand extra (plus een halve euro per maand aan abonnementskosten).

Een maand Vrij Traject op deze route is € 288,- en iets bij mijn  berekeningen al vaak gauw vereist dat je minimaal een dag of vier á vijf per week de route reist om het de moeite waard te kunnen maken.

In een situatie als deze verlies je dus zo’n € 62,- per maand en er is mij niet echt een oplossing bekend die deze (voor sommigen behoorlijk zware) klap kan opvangen.

 

Bij 3 dagen in de week is een Traject Vrij inderdaad niet lonend. Zeker als de heenreis 's morgens buiten de spits is. Ieder zal voor zich de berekening moeten maken of een ander abonnement beter aansluit op de reizen die men maakt.

Grofweg is het bij alleen reizen in de spits vaak;

  • 4 of 5 dagen per week  op vast traject: Traject Vrij
  • 2 of 3 dagen per week afhankelijk van traject: Altijd Voordeel of vol tarief
  • 1 dag per week: vol tarief.

Kun je 's morgens buiten de spits reizen dan verandert dit plaatje wel.

Wellicht dat in een dergelijke situatie Altijd Voordeel nog een voordeliger alternatief is. Bleef deze wel gewoon bestaan?

 

Ik heb de oorspronkelijke daluren kaart, 40% korting na 09.00 uur. Ik werk op onregelmatige tijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht dat in een dergelijke situatie Altijd Voordeel nog een voordeliger alternatief is. Bleef deze wel gewoon bestaan?

Altijd Voordeel  wordt ook een Flex abonnement, maar gezien daar verder geen veranderingen over zijn gemeld zal de korting blijven zoals het nu is (40% in daluren en 20% in spits) .

Ik vind jullie aanbieding voor overstap voordeelurenkaart naar dal voordeelabonnement heel apart. Op de website van de NS lees ik nl dat een Dal Voordeel abonnement €52 kost. Dat is dus €8 minder dan die zogenaamde overstap-aanbieding die jullie doen, die kost nl €60.
Kunt u dit verklaren?

Badge +3

De prijs van Dal Voordeel zal worden verhoogd naar 56 euro in 2020 en 60 euro in 2021.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u ook de update gelezen waarin gemeld wordt dat Dal Voordeel in 2 stappen wordt verhoogd naar €60 per jaar?

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-voordeel-abonnement.html?

 

Die €52 is de prijs dit jaar, niet van 2021.

Een slecht nieuwsbericht verpakt in een tekst die het wil laten voorkomen alsof de klant er geweldig op vooruit gaat. Wat een onderschatting van het begripsvermogen van de lezer.

Het gaat om een ordinaire prijsverhoging met het doel meer centjes binnen te harken. Waarschijnlijk is  vooraf ingecalculeerd dat de winst vele malen hoger is dan het verlies door een klein aantal afhakers.

Het tegoedbonnetje van 7 euro is een klap in het gezicht van ieder die de NS een warm hart toedroeg. NS, met dit fooitje beledig je de reiziger en toon je waar het je om te doen is: winstmaximalisatie.

Reputatie 6

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Reputatie 7
Badge +3

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Dat vraag ik me ook af.

Die Flexdagen gaan €39 voor 3 dagen kosten. Zou je als 60+er nu alleen de keuzedagen van VDU gebruiken en verder niet ermee reizen, dan kom je ook ook uit rond de €13 maar dan heb je er wel 7. Bij gebruik van meer dan 3 keuzedagen kun je dan duurdere actiekaartjes kopen en is de reiziger duurder uit. Ook is de reiziger duurder uit wanneer behalve met keuzedagen ook vaak met 40% korting wordt gereisd.

Voor reizigers die nu nog geen keuzedagen hebben is het lastiger vergelijken. Voor lange reizen is een zo'n Flexdag of actiekaartje meestal wel goedkoper dan met 40% korting reizen. Actiekaartje is goedkoper dan 40% korting op retour Groningen - Rotterdam, om maar wat te zeggen. Ligt dus aan de reizen die iemand maakt.

Reputatie 5

Stel dat een groot deel massaal zijn abonnement opzegt en af en toe flext en soms een actiekaart. Is de NS hiermee per saldo goedkoper uit? Wat is het businessmodel hier achter? Het is op jaarbasis toch een aardig zekere inkomstenbron. 

Het Voordeelurenabonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar dat heeft niet geleid tot minder afgesloten abonnementen. Integendeel. Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij zijn mateloos populair, omdat ze veel beter aansluiten op aanbod en vraag.

Reageer