beantwoord

bijabonnement

  • 8 September 2021
  • 33 reacties
  • 1364 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn.

Even terug gezocht wat er er daarover in het besluit wijziging abonnement stond:

 

Reputatie 7
Badge +4

Het zou me niet verbazen als er tussen de regels staat dat het bijabonnement vervalt. Er ging helaas ook veel mis met de bijabonnementen, die lang niet altijd werden gebruikt door mensen op hetzelfde gezinsadres.

 

We kregen hier wel vragen als: ‘Hoe controleren ze dat je op hetzelfde adres woont?’ Nou, dan weet je het wel. Een flink voordeel en geen controle, dan is de invulling voor te veel mensen snel gemaakt. Feitelijk was die controle ook onvoldoende. Inmiddels is de controle in de trein al helemaal niet meer adequaat om dit op te sporen.

Ik weet het evenmin als u, maar als u een jaar compensatie krijgt, dan lijkt me dat de opmaat naar afschaffing. Het is de zoveelste situatie dat mensen die er eerlijk gebruik van maken de dupe worden van afschaffing vanwege het misbruik van parasitair denkenden die dit ‘slim’ vinden. Omdat deze categorie er is, worden sociale oplossingen gefrustreerd. En degenen die misbruik maken, schreeuwen overal en ook hier het hardste, al zijn ze snel weer weg. Holle (ééndimensionale-) vaten en zo.

 

 

Reputatie 7

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn. Na maar liefst bijna drie jaar is er dus nog altijd geen goede vervanging, en kan ieder gezinslid individueel een Flexabonnement afsluiten met slechts het 1e jaar een percentage korting. Dat kan pas medio februari 2022. Dan is het 1e jaar ruim 15 euro duurder per maand ten opzichte van nu en vanaf het 2e jaar kost het 47 euro per maand meer dan nu. Dat is nogal wat. Wij hadden juist de auto weggedaan destijds omdat zo'n combinatie hoofd- en bijabonnement Dalvrij veel voordeliger was dan autorijden en wij dan ook ons milieusteentje bijdroegen op die manier. 

Wat nu precies de exacte reden van NS is om te stoppen met bijabonnementen is mij niet duidelijk. Dat staat ook niet in de mail en de brief, er staat slechts in dat NS "helaas" ermee stopt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn niet de enige zaken die aangekondigd waren. Zo zouden er ook abonnementen komen wanneer je maar een paar dagen per week forenst. Nooit meer iets over gehoord.

“Overpromising and underdelivering” zeggen de Engelsen in zo’n geval.

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Hier heb ik helaas nog geen informatie over.

Reputatie 7

Ik ontving vandaag een mail van NS met de mededeling dat het bijabonnement gekoppeld aan mijn eigen Dalvrij abonnement, per 1 maart 2022 eenzijdig wordt opgezegd door NS. Er is geen vervangend gezinsproduct, mijn partner kan simpelweg voor zichzelf NS Flex Dalvrij gaan bestellen. Veel duurder dus.

Wel staat er bij dat er dan één jaar 35% korting per maand op gegeven wordt.

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Ik heb trouwens al vele jaren het klassieke Dalvrij, bevalt goed en zie geen enkele reden om dat te veranderen naar Flex.

 

Hoi J.Nijenhuis, welkom op de NS Community. 

Op dit moment zijn bijabonnementen niet nieuw te bestellen en is er binnen NS Flex geen alternatief beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een nieuwe stijl gezinspakketten binnen NS Flex, maar wanneer deze beschikbaar zullen komen, is op dit moment nog niet bekend. 

Reputatie 7

Dat is de hoofdreden waarom ik niet overstap naar Flex. Wij hebben een klassiek Dal Vrij abonnement met een bijabonnement en dat bevalt uitstekend. Er zou in Flex een oplossing komen, een alternatief product voor het bijabonnement tegen dezelfde prijs. Die vraag heb ik in 2019 al gesteld. Er werd toen door NS aangegeven dat het zou blijven zoals het was totdat er een oplossing was voor het bijabonnement en dit zou drie maanden tevoren worden aangekondigd. Nooit meer iets over gehoord. Ondertussen is mijn abonnement kort geleden weer voor een jaar automatisch verlengd tot aug2022.

Reageer