beantwoord

Datum niet kiesbar bij aftrappen NSFlex?

  • 19 September 2021
  • 40 reacties
  • 1482 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met Traject Vrij kan ik het niet meer testen, die had ik reeds in juni 2019 gewijzigd naar Flex en toen was er sowieso nog geen mogelijkheid om zelf een datum te kiezen, dat werd pas later mogelijk. Met het klassieke Traject Vrij reis je qua trein ook niet op saldo, dat ROS was bij mijn kaart dan ook niet actief.

Badge +3

Met Traject Vrij kan ik het niet meer testen, die had ik reeds in juni 2019 gewijzigd naar Flex en toen was er sowieso nog geen mogelijkheid om zelf een datum te kiezen, dat werd pas later mogelijk. Met het klassieke Traject Vrij reis je qua trein ook niet op saldo, dat ROS was bij mijn kaart dan ook niet actief.

Reizen op Saldo als product op een kaart doet al jaren niets meer en zou ook nergens in de weg moeten staan, tenzij je standaard 1e klas wilt reizen (zonder abonnement of met een kortingsabonnement op saldo, of een anonieme kaart).

Zonder dat reis je gewoon 2e klas (je hoeft een kaart dus niet meer te activeren voor NS zoals vroeger). Overigens wordt het er nog steeds weer bij gezet zodra je saldo laadt bij een NS automaat, maar dat zal dus een overblijfsel uit het verleden zijn.

Reputatie 3

Je kan inderdaad alleen bij een nieuwe NS Flex abonnement of een wijziging van een ROS abonnement naar NS Flex een datum kiezen. Met een OV-fiets abonnement kan dat ook niet. Ik weet niet of dat komt omdat het OV-fiets abonnement ook met een automatische incasso werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je geen datum kan kiezen. Ik zal de wens om dit wel mogelijk te maken doorzetten.

Bedankt dat je dit wil doen. Kan NS op deze korte termijn dit nog aangepast krijgen denk je? Met wat ik begrijp is er op 15 oktober een soort deadline voor traject vrij classic gebruikers. De run van de resterende gebruikers op die laatste maandwissel zou met een instelbare datum zijn te spreiden. Dit is mogelijk nog een argument om de verandering zo laat in het proces mee te rechtvaardigen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef je bar weinig kans dat dit nog binnen enkele weken aangepast, als het al aangepast wordt. Iedere Traject Vrij abonnementhouder zal zelf op de dag dat hij/zij de wijziging wil laten ingaan dit moeten wijzigen en op die manier wordt het ook gespreid. De mail met de info dat je moet overstappen is ruim op tijd verzonden (ik las ergens half juli) zodat er 3 maanden de tijd was om te bepalen wanneer men wil wijzigen. Met een ingangsdatum van de 1e van de maand had je het als je wilde ook kunnen wijzigen op 1 augustus of 1 september. Je kunt het nu ook nog doen per 1 oktober, maar dan moet je het wel ook echt op die dag doen.

Reputatie 3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

@ferd wil je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer? Dan bekijk ik de melding en pas ik die indien nodig aan.

Reputatie 7
Badge +3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

En bij de transacties daar moet je dan ook zien dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro is geactiveerd op 1 oktober en dat Traject Vrij is beëindigd. 

Badge +3

Edit: Dat eerste (kaart verwijderen) werkt ook niet want de Webshop ziet de kaart nog steeds. Morgen nog eens proberen.

Update: Het werkt niet, de Webshop toont nog steeds mijn kaart ook al heb ik hem gisteren uit Mijn NS verwijderd.

Alternatief: Flex Traject Vrij op een (gratis) nieuwe kaart met ingangsdatum 1 oktober, en je huidige Traject Vrij per 30 september beëindigen via de Klantenservice (en verwijderen van je kaart bij een automaat). De huidige kaart is dan handig als reserve.

Reputatie 3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

En bij de transacties daar moet je dan ook zien dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro is geactiveerd op 1 oktober en dat Traject Vrij is beëindigd. 

Mijzelf net aangemeld bij OV-chipkaart, uiteindelijk bij de kaartgegevens de producten gevonden:
 

Om eerlijk te zijn is hierop die traject flex vrij niet eens zo goed te herkennen. Ik neem tenminste aan dat Reizen op rekening staat voor het reizen met NS Flex op zich. De Bus, Tram en Metro zijn inderdaad wel weer zichtbaar. Dank je voor de tip. Bij NS zie ik nog steeds wat ik gisteren ook heb gepost.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt toch ook aansluiten op je huidige abonnement? Je kunt het alleen niet van tevoren aangeven maar alleen op de dag zelf. Dus wil je als ingangsdatum 1 oktober, dan op 1 oktober de wijziging doen.

Of inderdaad Flex Traject Vrij bestellen op een nieuwe kaart met de gewenste ingangsdatum. Heb je gelijk een nieuwe kaart met een langere geldigheid en voor noodgevallen een reserverkaart (de oude).

Badge +3

Drama zeg, maar ik zou de ‘hit and run’ switch naar Flex dan toch gewoon op 1 oktober doen (via de Webshop), want het risico bestaat dus dat bij een incheck na 15 oktober je Traject Vrij van je kaart verwijderd wordt, ook al heb je ervoor betaald!?

Dat dus volgens @Erryt NS, maar de reactie van @Sanne NS is al hoopgevender (kan gewoon eind oktober) maar dat zou ik niet zomaar geloven omdat Traject Vrij een Reizen op Rekening product is en dat kan op elk moment administratief beëindigd worden, waarna je dus de rekening krijgt voor al je reizen na 15 oktober ook al loopt je abonnement tot 31-10-2021 (daar zat ik mis, bij reizen op saldo blijft het gewoon doorlopen zolang het op je kaart staat!). Wat je in Mijn NS ziet is dus anders dan je kaartinformatie.

Hoe dan ook, bij een switch naar Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten terug via een creditfactuur, en eventueel saldo van je kaart via de eerstvolgende maandfactuur.

Oh, en terzijde, @Momo is een dame :sweat_smile:

 

Reputatie 3

Je kunt toch ook aansluiten op je huidige abonnement? Je kunt het alleen niet van tevoren aangeven maar alleen op de dag zelf. Dus wil je als ingangsdatum 1 oktober, dan op 1 oktober de wijziging doen.

Of inderdaad Flex Traject Vrij bestellen op een nieuwe kaart met de gewenste ingangsdatum. Heb je gelijk een nieuwe kaart met een langere geldigheid en voor noodgevallen een reserverkaart (de oude).

Nog een keer, alles wat je zegt kan, maar vraagt wel enige beweging, flexibiliteit zo je wilt, van mijn zijde. Aansluiten op mijn abonnement gaat niet, want dat eindigt op 30 oktober. Voor NS flex is om niet nader genoemde reden een deadline gezet op 15 oktober. De noodzaak van die deadline begrijp ik niet want uiteindelijk raken alle abonnementen toch wel omgezet of raken verlopen. Met enig geduld had NS haar doel toch wel bereikt. NS had mij goed gefaciliteerd als, van mijn part na een akkoord van mijzelf, mijn bestaande abonnement geruisloos op 30 okt. was overgegaan op de flex variant. De fixatie op 15 oktober komt op mij krampachtig over. Ik hoop dat je mijn frustratie hierover begrijpt. 

Reputatie 3

Drama zeg, maar ik zou de ‘hit and run’ switch naar Flex dan toch gewoon op 1 oktober doen (via de Webshop), want het risico bestaat dus dat bij een incheck na 15 oktober je Traject Vrij van je kaart verwijderd wordt, ook al heb je ervoor betaald!?

Dat dus volgens @Erryt NS, maar de reactie van @Sanne NS is al hoopgevender (kan gewoon eind oktober) maar dat zou ik niet zomaar geloven omdat Traject Vrij een Reizen op Rekening product is en dat kan op elk moment administratief beëindigd worden, waarna je dus de rekening krijgt voor al je reizen na 15 oktober ook al loopt je abonnement tot 31-10-2021 (daar zat ik mis, bij reizen op saldo blijft het gewoon doorlopen zolang het op je kaart staat!). Wat je in Mijn NS ziet is dus anders dan je kaartinformatie.

Hoe dan ook, bij een switch naar Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten terug via een creditfactuur, en eventueel saldo van je kaart via de eerstvolgende maandfactuur.

Oh, en terzijde, @Momo is een dame :sweat_smile:

 

Ja het is een deadlock. Er is geen datum in de toekomst te kiezen en op "moment supreme" kan de site eruit liggen. Deze combinatie levert een vervelende cocktail op. Ik was trouwens wel positief gestemd hoe ik, bij een van die eerdere trials, mijn bestaande abonnement ter vervanging kon selecteren. Ze waren dus goed bezig, maar op een gegeven moment lijkt de tijd of het geld op te zijn geweest en bleven wat losse eindjes over.

Ja, @Momo een vrouw. Vooronderstellingen hoofdstuk zoveel. Maakte het vandaag ergens anders in het forum ook al op. Neem automatisch aan dat deze fora door (witte) net wat minder jonge mannen worden bevolkt. Trok de vooronderstelling nog wel in twijfel met een vraagteken, maar ze was wel gemaakt.

 

Dus hierbij: sorry momo, mea culpa en ik zal het nu zeker niet meer vergeten!

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik begrijp die frustratie niet. Die datum van 15 oktober is slechts een uiterste datum waarop iedereen zijn of haar Traject Vrij abonnement moet hebben omgezet naar Flex. Omdat de mail erover al in juli is verstuurd kon en kan iedereen naar believen een datum kiezen om dat te doen zolang dat maar voor 15 oktober is. Of je nu vandaag alvast een ingangsdatum van 1 oktober kan kiezen of dat je zelf op 1 oktober wijzigt heeft hetzelfde resulataat, namelijk dat je NS Flex Trajec Vrij met een ingangsdatum van 1 oktober hebt. Ik ben het wel met je eens dat het de voorkeur zou hebben om zelf van tevoren een datum te kunnen kiezen zodat je het niet specieaal op de gewenste ingangsdatum hoeft te doen.

En je huidige abonnement eindigt niet op 30 oktober, je huidige abonnement eindigt wanneer jij dat opzegt. Als je je huidige abonnement wijzigt naar Flex Traject Vrij eindigt gelijk op diezelfde datum je huidige Traject Vrij, dat loopt dan dus niet door tot 30 oktober. En een abonnement verloopt niet, de klassieke abonnementen zijn (of waren) altijd doorlopend, als er geen deadline wordt gesteld en abonnementhouders wijzigen niet zelf, dan zouden ze door blijven lopen. 

Reputatie 3

Een mooie bron voor een alter ego, het boek ziet er mooi dromerig uit, een kinderboek zoals ieder kind het denk ik eigenlijk het liefst wil.

Met deze achtergrondinfo ga ik het zeker niet meer vergeten :innocent:

Reageer