Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1767 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Reputatie 1

Ik vermoed dat je de nieuwe kaart wel vóór 30 december hebt, maar als je geen zin hebt om via de Klantenservice nieuwe codes te vragen dan kan je ook deze weg volgen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor maximaal 3 tickets).

Succes ermee!

Dank! Gezien het weekend en Kerst wilde ik er op tijd bij zijn. En anders ben ik heel blij met de link zodat ik niet wéér hoef te bellen 😉

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Je loopt al een tijdje mee op dit forum Lies. Dus wat denk jezelf. Problemen zijn er nu al maandenlang.

Ze zijn er maandenlang maar vind ook zolang hier nog moderatoren in dienst zijn, er best wel eens een update gegeven mag worden of er nog iets mee gedaan wordt.

Ik vermoed van niet maar dan mogen we dit wel zo benoemen. 

Reputatie 7

Ik volg dit topic met belangstelling want ik heb van NS de vraag om een nieuwe foto gehad om mijn eind maart verlopende kaart te verlengen. Foto inmiddels ingeleverd. Nu volg ik het proces inmiddels via OV chipkaart. Waar betreffende kaart nog steeds als actief wordt gemeld. Lukt het of lukt het niet hou julie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Inderdaad, een vraag voor een nieuwe foto moet je dan enkele weken daarvoor van NS krijgen, ik meen dat de termijn daarvoor iets van 10 a 11 weken voor het verlopen van de OV-chipkaart is, wellicht kan een moderator de exacte termijn hiervoor geven. Als je die vraag krijgt heb je zo'n 2 of 3 weken waarin je die foto moet toesturen, de uiterste datum staat dan in de mail die je krijgt, en doe je dat niet op tijd kan NS niets meer doen.

Mocht je NS toestemming hebben gegeven de huidige foto te hergebruiken dan krijg je de vraag om een nieuwe foto toe te sturen niet en zet NS 7 weken voor de verloopdatum de kaartvernieuwing in gang (afgaand op mijn kaartvernieuwing in 2019, toen 13 mei kaartvernieuwing gestart voor een kaart die 1 juli verliep, daarna kaart 17 mei in huis) maar ik vraag me af of dat toestemming vragen om de foto te hergebruiken nog gedaan wordt. 

Je kunt ook zelf in je account bij OV-chipkaart.nl kijken naar de status van je bijna verlopen kaart. Als de kaartvernieuwing is aangevraagd door NS zie je dat aan de status, dan staat daar dat de kaartvernieuwing is aangevraagd en op welke datum, is er geen kaartvernieuwing aangevraagd zie je dat ook, dan is de status dat de kaart bijna verloopt. In het laatste geval zou je dus ook een mailtje moeten hebben ontvangen van OV-chipkaart.nl. 

Als NS in jouw geval wel eens keer doet wat ze zouden moeten doen, dan zou je ongeveer nu of anders volgende week dat verzoek voor een nieuwe foto moeten krijgen als je kaart de 1e of 2e week van maart verloopt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor deze uitleg Stijn.

Zelf zou ik niet wachten tot 4 weken voor de vervaldatum. Wanneer je 10 weken ervoor geen verzoek om een foto aan te leveren hebt ontvangen is dat al een teken dat het misschien niet goed gaat en dat je de boel zelf even goed in de gaten moet houden, bv door de status van je kaart te checken in je account op OV-chipkaart.nl. En als je bericht van OV-chipkaart.nl ontvangt dat je kaart bijna verloopt is het eigenlijk wel zeker dat het bij NS niet goed is gegaan, zie bv het topic van iMark waar wel een foto gevraagd was maar het alsnog niet goed was gegaan. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Dank voor de uitleg. Mijn kaart is geldig t/m 2 maart 2023.

@Stijn NS Ik weet niet hoe letterlijk ik de 10 weken moet nemen maar dan zou er gister of vandaag iets moeten komen.

Ik heb maar een reminder gezet in mijn agenda. We gaan zin of dit gaat werken.

Heel verstandig. Met de vele meldingen dat het niet goed gaat met het vernieuwen van bijna verlopen kaarten de afgelopen paar maanden, kun je er niet vanuit gaan dat het in jouw geval wel goed gaat. Beter een keer teveel gecheckt dan te weinig. 

Badge +3
  • De nieuwe OV-chipkaart heeft mijn correcte naam (zoals bij OV-chipkaart bekend) en niet dat wat NS er onlangs van heeft gemaakt in Mijn NS, waar "van der” om onduidelijke redenen is verdwenen.

Dat is goed nieuws, neem aan dat hij in een roze (OV-chipkaart) envelop zat maar de kaart wel het NS logo heeft (plus blauwe achterkant maar dat is normaal)? Maar belangrijker, dat je NS en andere abonnement(en) er op staan!

Het probleem met de tussenvoegsels bij NS lijkt trouwens opgelost te zijn. Vandaag toevallig de NS app verwijderd want het pictogram op mijn Android was zwart na een update (en na opnieuw installeren nog steeds).

Bij het opstarten kreeg ik na inloggen wél mijn volledige naam te zien (“welkom Robert van den B, hoe mogen wij je aanspreken”). Al mijn kaarten ook meteen weer zichtbaar in de app.

Stond je nieuwe kaart ook meteen al in Mijn NS gekoppeld?

Reputatie 7
Badge +1

Dat de kaart bezorgd werd op een adres dat je niet verwachtte (want NS heeft dat niet), maar je kaart dus wél bekend is in Mijn NS is wel bijzonder. 🤔🙄

NS heeft dat adres wel: het staat in Mijn NS. OV-chipkaart heeft dat adres niet.

Maar de abonnementen staan er wel op?

Reputatie 7
Badge +3

Met mijn dal vrij op saldo lijkt het te gaan lukken zonder zelf iets te hebben gedaan is vandaag op OV chipkaart kaart actief veranderd in kaart wordt vernieuwd.

Zodra ik hem ontvang laat ik het weten.

Je hebt natuurlijk wel iets zelf gedaan want je gaf eerder al aan dat je op verzoek van NS een nieuwe foto hebt verstuurd. Die foto heeft NS dan weer doorgestuurd naar TLS en NS heeft daarmee de kaartvernieuwing in gang gezet. Dit is hoe het hoort te gaan. Het eerdere vermoeden dat het vooral (of misschien alleen maar) misgaat bij kaarten met een Flex abonnement lijkt hiermee wel aannemelijker.

Reputatie 7
Badge +1

Maar de abonnementen staan er wel op?

Die staan er wel op.

Het meest onverwachte was eigenlijk dat NS alsnog uit zichzelf de kaartvervanging is gestart, nog ruim nadat OV-chipkaart een waarschuwingsmail had gestuurd.

Het verschilt nog al wanneer we de kaart vervangen. Ik heb wel eens voorbij zien komen dat een kaart al 5 weken van te voren was vervangen. Online staat dat je vaak 6 weken van te voren een bericht van de OV-chipkaart krijgt, maar ik heb ook wel eens vernomen dat je later bericht daarover krijgt. Het blijft speculeren, maar ik ben blij te vernemen dat het bij jou gelijk goed is gegaan en nog ruim op tijd ook.

Reputatie 7
Badge +3

Het meest onverwachte was eigenlijk dat NS alsnog uit zichzelf de kaartvervanging is gestart, nog ruim nadat OV-chipkaart een waarschuwingsmail had gestuurd.

Je hebt dus nooit van NS een verzoek gehad om een nieuwe foto te uploaden? Heb je wel ooit eens toestemming gegeven om je eerder gebruikte foto te hergebruiken? Dat schijnt nog wel goed te gaan, al wordt dan opmakend uit de enkele berichten daarover de kaartvernieuwing wel eerder in gang gezet dan de 6 weken termijn waarvan eerder werd aangegeven dat NS dan niets meer kan doen en waardoor er dan dus geen mail vanuit OV-chipkaart komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het verschilt nog al wanneer we de kaart vervangen. Ik heb wel eens voorbij zien komen dat een kaart al 5 weken van te voren was vervangen. Online staat dat je vaak 6 weken van te voren een bericht van de OV-chipkaart krijgt, maar ik heb ook wel eens vernomen dat je later bericht daarover krijgt. Het blijft speculeren, maar ik ben blij te vernemen dat het bij jou gelijk goed is gegaan en nog ruim op tijd ook.

In de tijd dat het nog gewoon goed ging en mijn kaart vervangen moest worden, waarbij ik een aantal jaar daarvoor toestemming had gegeven om de toen huidige foto te mogen hergebruiken, werd exact 7 weken voor het verlopen van mijn kaart door NS de kaartvernieuwing gestart, die datum was vermeld in mijn OV-chipkaart account. Kaartvernieuwing gestart maandag 13 mei 2019, datum op brief 14 mei, kaart ontvangen 17 mei, verloopdatum 1 juli. kaart dus 6 weken en een paar dagen voor verloopdatum ontvangen.

Geen mail van NS voor nieuwe foto, want toestemming tot hergebruik, geen mail van OV-chipkaart 6 weken voor verlopen want toen al kaartvernieuwing gestart en kaart in huis. 

Reputatie 7
Badge +1

Het meest onverwachte was eigenlijk dat NS alsnog uit zichzelf de kaartvervanging is gestart, nog ruim nadat OV-chipkaart een waarschuwingsmail had gestuurd.

Je hebt dus nooit van NS een verzoek gehad om een nieuwe foto te uploaden? Heb je wel ooit eens toestemming gegeven om je eerder gebruikte foto te hergebruiken?

Geen verzoek van NS voor een nieuwe foto. Maar ik heb denk ik in het verleden wel toestemming gegeven om mijn foto te hergebruiken.

Dat zou heel goed kunnen. Er was een tijd dat bij contact met onze klantenservice wij hier proactief op handelden door navraag te doen of wij de foto mochten blijven gebruiken.

Reputatie 7

Dus niet alleen bij flex gaat het fout maar ook bij op saldo abonnementen en is er toch meer aan de hand. Want waarom gaat het bij de een wel goed en bij de ander niet.

Badge +3

Dat zou heel goed kunnen. Er was een tijd dat bij contact met onze klantenservice wij hier proactief op handelden door navraag te doen of wij de foto mochten blijven gebruiken.

Ah, late reactie maar ‘proactief’ navragen ging toch tegen alle AVG regels in?

Wij (NS) mogen je niet zomaar benaderen hoor, voor wat dan ook… Regel het zelf maar, en dan regelen wij de vergoeding. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html als je je nieuwe kaart niet tijdig hebt. 😥

Reputatie 7

De nieuwe OV kaart ontvangen en aan mijn OV en NS account gekoppeld. Wel even wennen aan het uiterlijk er van namelijk voorkant blauw en achterkant de normale gele kleur.

Reputatie 7

Als alles goed gaat zo als bij mij en de kaart vervangen op tijd gebeurt in een automatisch proces heb ik er niets op tegen ik heb nu op tijd een nieuwe kaart en heb niets extra moeten doen.

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Reputatie 7

Dat klopt de regionale vervoerder RET levert geen gratis kaart en de NS wel en op de nieuwe kaart staat ook mijn regionale abonnement

Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Bij een NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis of Kids Vrij of OV-fiets natuurlijk) zal je een kaartvernieuwing soms/vaak zelf moeten voorschieten omdat de NS dat niet vlekkeloos regelt.

Bij een verzoek om een pasfoto vanuit NS kan je er vanuit gaan dat je recht hebt op vergoeding voor een nieuwe kaart (anders stuurt men dat verzoek niet).

Het gaat met name om het verniewingsproces zelf, dus 10 weken van tevoren wél een pasfoto gestuurd (en succesvol ontvangen door NS) maar enkele weken voor de einddatum nog steeds geen nieuwe kaart.

Ondertussen weet men bij OV-chipkaart van niets (of sturen je zelfs een brief).

Maar goed, bij een kaartvernieuwing die je zelf doet heb je een nieuwe kaart echt wel binnen een week, en NS vergoedt de kosten.

Reputatie 6

Update:

Morgen is het 8 weken. Ik heb met 11/10 wekennog geen verzoek om een pasfoto gehad van de NS via email. De vraag is of de reminder nog gaat komen. Of dat een oude foto van paar jr terug wordt gebruikt.

Status op ovchipkaart.nl staat is nog "actief".

Reputatie 6

Als je ooit eens toestemming hebt gegeven om de oude foto te hergebruiken zou het kunnen dat die foto weer gebruikt wordt, al is het wel de vraag hoe lang die toestemming geldig is en hoe oud een foto mag zijn. Bij mij werd in 2019 de foto van 5 jaar ervoor gebruikt. De status bij OV-chipkaart.nl veranderde 7 weken voor verloopdatum van “actief” naar “kaartvernieuwing gestart” (of iets van die strekking). Kijk eind volgende week als het 7 weken is nog eens wat de status dan is. Of wellicht ontvang je dan een mail van OV-chipkaart.nl.

Ik hou het in de gaten. Ik ben benieuwd!

Al zou het sowieso handiger zijn als je sowieso een soort van update krijgt, ook al gebruiken ze je foto van heel lang terug.

Reageer