Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1767 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De wachttijd van de klantenservice was slechts 2 minuten dus alvast contact gehad. Het ging wonderbaarlijk snel.

Bedankt voor het wachten! Ik heb het voor je nagekeken en ik zie inderdaad dat de OV-chipkaart op 2 maart 2023 verloopt. Er zal hiervoor inderdaad een vervangende ov-chipkaart voor moeten worden aangevraagd, helaas is dit niet gebeurd vanwege een storing in ons systeem. In dit geval kan je dan zelf de OV-chipkaart laten vervangen door de klantenservice van de OV-chipkaart. De kosten voor de vervangende OV-chipkaart kunnen dan gerestitueerd worden. Ik zal het geld overmaken naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Inmiddels het proces gestart en de kaart aangevraagd via OVChipkaart.nl. Met een mooie nieuwe portretfoto die recent gemaakt is.

Alleen jammer dat gezien de vele klachten hierover, die systeemstoring dus blijkbaar al maanden lang hardnekkig aanwezig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, zo'n update zou handig zijn. Gewoon even een berichtje dat je kaart binnenkort verloopt maar dat je zelf niets hoeft te doen omdat de oude foto weer wordt gebruikt, als dat het geval is. Ook zou het handig zijn om een ooit gegeven toestemming weer in te kunnen trekken als je na een aantal jaar niet meer wil dat die oude foto wordt hergebruikt omdat je misschien ten opzichte van die oude foto intussen nogal bent veranderd. Maar laat NS eerst maar weer eens het proces van vragen om een nieuwe foto goed op de rit krijgen, want daarmee gaat het de laatste tijd wel te vaak mis. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.
 

Het is ook dankzij jouzelf, dat je zelf al in de gaten hieldt wanneer je kaart verloopt en dat je dit soort topics meeleest. Eigenlijk zou er een sticky topic moeten komen vanuit de modearatie waarin staat hoe het normaal zou moeten gaan met de timeline en wat je moet doen en waar op te letten als het niet zo gaat. 

Heb je overigens geen mail ontvangen van OV-chipkaart.nl? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Ooit wel (of een soort Business Card in bruikleen voor toeristen en zo). Weliswaar tegen een ‘nominal fee’ dus wat administratiekosten e.d. maar wél met (een beetje) korting op treinreizen in de daluren.

Is eigenlijk een totaal ander onderwerp, maar ongeveer ‘gratis’ voor die toeristen. Zo was er bijv. https://tripkey.nl (zie ook https://community.ns.nl/search?q=tripkey)

Gaan ze nu niet meer aan beginnen natuurlijk, want (voltarief) reizen met een bankpas/creditcard kan inmiddels bijna overal.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb het me eerder ook al eens afgevraagd of het misschien met Flex te maken heeft. Aan de andere kant, er zijn natuurlijk steeds meer reizigers die een Flex abonnement hebben omdat op Dal Voordeel na alle abonnement alleen nog maar als Flex abonnement verkocht worden. Er kan ook verschil zijn tussen abonnementhouders die ooit eens toestemming hebben gegeven om de bestaande foto te mogen hergebruiken en zij die dit niet gedaan hebben. 

Reputatie 6

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.
 

Het is ook dankzij jouzelf, dat je zelf al in de gaten hieldt wanneer je kaart verloopt en dat je dit soort topics meeleest. Eigenlijk zou er een sticky topic moeten komen vanuit de modearatie waarin staat hoe het normaal zou moeten gaan met de timeline en wat je moet doen en waar op te letten als het niet zo gaat. 

Heb je overigens geen mail ontvangen van OV-chipkaart.nl? 

Nee, hij is vannacht versprongen. Had vanmorgen andere status dan gisteren. Misschien had de mail nog verzonden moeten worden.

Badge +3

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Nee hoor, zie het topic van @iMark (met een VDU) die blijft volgens mij zover als mogelijk bij Flex vandaan 🤣

Als ze bij TLS/OV-chipkaart je adresgegevens hebben (bijv. automatisch opladen) krijg je misschien een heuse brief (6 weken voor de einddatum), dus wellicht valt die morgen op de mat.

Maar @Lies87 weet al hoever het is… er zal vanuit NS géén nieuwe kaart komen.

Reputatie 7
Badge +3

iMark ontving nog wel de mail met de vraag om een nieuwe foto te uploaden. Dat het daarna alsnog misging had dan een andere oorzaak. Nu krijgen abonnementhouders niet eens die mail meer. En nu zijn er ook veel mensen bij wie het mis gaat, toendertijd niet.

Badge +3

De link naar 

op de pagina over Verlopen OV-chipkaart doet het niet meer.

Dat moet sinds vorig weekend via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen en dan aangeven dat je kaart (bijna) verlopen is.

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat het allemaal zo traag verloopt en dat je zoveel moeite moet doen om een en ander voor elkaar te krijgen.

Samenreiskorting is voor jou zelf? Als je zelf met een couponcode reist mag je niemand met samenreiskorting meenemen. Je moet om iemand mee te kunnen nemen zelf inchecken met jouw abonnement. En zonder kaart kun je niet inchecken...

Reputatie 1

Oke… nu wordt het dus ingewikkelder. Aan de telefoon werd me gezegd aangezien ik met mijn abonnement recht heb op samenreiskorting in naar Winterns moest gaan om dit te regelen. Ik heb aldaar een ticket gekocht voor mijn reisgezelfschap voor 8,95. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet kan aangezien ik mijn vervangende kaart nog niet heb???

Reputatie 7
Badge +3

Oke… nu wordt het dus ingewikkelder. Aan de telefoon werd me gezegd aangezien ik met mijn abonnement recht heb op samenreiskorting in naar Winterns moest gaan om dit te regelen. Ik heb aldaar een ticket gekocht voor mijn reisgezelfschap voor 8,95. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet kan aangezien ik mijn vervangende kaart nog niet heb???

Je hebt een meereisticket gekocht. Daarvan weet ik niet zeker of je die mag combineren met coupon. Ik denk het echter wel, want je hebt na verzilveren van coupon een normaal vervoersbewijs.

Reputatie 1

Ik wil mijn couponcode verzilveren maar ik kan niet voor 30 dec kiezen? 

Kan je wel een dag later kiezen of kan je maar tot een week vooruit deze code verzilveren? Met de verzilverde ticket mag je helaas niet iemand meenemen met Samenreiskorting omdat je niet met een abonnement aan het reizen bent. Wel kan je achteraf contact met onze klantenservice opnemen om uitleg te geven dat je zodoende de Samenreiskorting bent misgelopen. De kans dat wij de gemiste Samenreiskorting uit coulance vergoeding is dan zeer aanwezig.

Reputatie 1

Ik kan maar een paar dagen vooruit kiezen. Heb wederom gebeld en ik moest de code dan op de dag zelf verzilveren. Ik moest hierbij zeggen dat de code maar 5 dagen geldig is, zoals de mail verneld… Een andere collega stuurt mij vanmiddag naar winterns om daar samenreiskorting te regelen omdat ik daar recht op heb gezien mijn abonnement.

ik ben werkelijk dus al de hele dag bezig om met de trein te kunnen reizen met de voorwaarden van mijn abonnement waar ik voor betaal omdat ik geen nieuwe kaart heb ontvangen en nu naast alle belkosten ook nog een samenreisticket heb gekocht op advies van iemand van de klantenservice die ik dus niet kan gebruiken.

 

Ben echt zeer teleurgesteld dat dit zo moeilijk moet gaan voor iets waar ik gewoon voor betaal 

Ondanks dat we gebruikelijke belkosten vragen en geen betaald nummer hebben kan je ons ook altijd via gratis online kanalen benaderen. Voor de ticket met Samenreiskorting wil ik je het advies geven om via 1 van de online gratis kanalen contact op te nemen om aan te geven dat je deze op ons advies hebt gekocht en er via deze community bent achter gekomen dat je deze niet kan gebruiken. Onze online kanalen zijn Twitter, Facebook en onze Live-Chat.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich logisch dat je met een dergelijke couponcode maar een paar dagen vooruit kan kiezen. Na aanvraag van de nieuwe kaart is deze over het algemeen binnen een paar dagen in huis en kun je weer gebruik maken van het abonnement. Wat betreft het verzilveren van de couponcode zou ik dan ook zo lang mogelijk wachten om te zien of de nieuwe kaart intussen bezorgd is. Is die nog niet binnen kun je altijd nog gebruik maken van een couponcode. 

 

Het is een slechte zaak dat het bij NS al zeker sinds afgelopen zomer zo vaak mis gaat met vernieuwen van bijna verlopen OV-chipkaarten, de klachten hierover blijven maar komen op deze community. Het is nu al te laat hiervoor, maar een tip is om een account te hebben bij OV-chipkaart en je kaart daar altijd te koppelen. Dan ontvang je van OV-chipkaart.nl een aantal weken voor een kaart verloopt bericht hierover. Dit bericht ontvang je alleen wanneer NS niet zelf al de kaartvernieuwing in gang heeft gezet, dus dan weet je dat je het zelf moet aanvragen. Je hebt dan nog zo'n 6 a 7 weken de tijd om je kaart te vernieuwen en heb je niet het probleem dat de kaart opeens verlopen is zonder dat je het weet. Of je checkt zelf op je kaart wat de verloopdatum is en zet een reminder daarvoor. Gebleken is dat je niet op NS kan vertrouwen dat die doen wat ze beloven. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij worden hier Samenreiskorting en een Meereisretour door elkaar gehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Het verbaast mij dat mensen nooit naar een einddatum kijken op een pasje, maar verrast worden als de kaart verlopen is.

Wanneer je verrast wordt door een verlopen kaart heb je waarschijnlijk geen OV-chipkaart account, want die sturen wel bericht als er geen kaartvernieuwing is ingezet.

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Badge +3

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Aangezien er WinterNS en € 8,95 genoemd wordt zal dat om meereisretour(s) gaan.

https://www.ns.nl/producten/s/241122001 (te bestellen voor reizen t/m 15 januari 2023).

Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen (als je reis in de daluren begon)?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Reputatie 1

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Ik heb inderdaad een meereisretour gekocht. 

Badge +3

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Dank. Couponcodes voor Tijdelijk Reisrecht (in afwachting van een nieuwe kaart) zijn inderdaad maar beperkt geldig, want tegen die tijd zul je de nieuwe kaart wel hebben.

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je een nieuwe code aanvragen. Bij studenten (tijdelijk reisrecht op een anonieme ov-chipkaart) was/is de geldigheid van Tijdelijk Reisrecht een week, met optie tot verlengen.

Hoop gedoe allemaal, maar komt uiteindelijk wel goed. Desnoods losse kaartjes (uit een automaat of e-tickets) kopen en die later declareren.

Reageer