Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1767 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Badge +3

Ik vermoed dat je de nieuwe kaart wel vóór 30 december hebt, maar als je geen zin hebt om via de Klantenservice nieuwe codes te vragen dan kan je ook deze weg volgen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor maximaal 3 keer per jaar in 2022).

Voordeel van losse kaartjes of een anonieme chipkaart is dat je geldig kunt reizen in de spits (incheck in de daluren), en bij e-tickets zullen ze moeten geloven dat je reis in de daluren begonnen is.

Succes ermee!

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Reputatie 7
Badge +1

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Je loopt al een tijdje mee op dit forum Lies. Dus wat denk jezelf. Problemen zijn er nu al maandenlang.

Badge +3

Voor je gemoedsrust, je kunt op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur bellen met OV-chipkaart (0900 0980, normale belkosten) om te vragen waar je nieuwe kaart blijft.

Bellen met 030 751 5155 (optie 3) kan ook op die tijden, voor het geval je 0900 nummers geblokkeerd hebt.

Ze zullen waarschijnlijk zeggen dat het aan PostNL (briefpost) ligt wanneer die op de mat valt, als er in ieder geval een kaart onderweg is.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen (als je reis in de daluren begon)?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Met de e-ticket keuzedagen alleen geldig in de daluren, mag niet in de spits doorgereisd worden. Ik heb deze daarom alleen in het weekend gebruikt. Voor zover ik weet mag je met alle soorten dal-uren e-tickets niet in de spits in de de trein zijn. Er kan namelijk niet gecontroleerd worden hoe laat je ingestapt bent. @Evelien0710 Zal daar dan rekening mee moeten houden met het plannen van de reis.

Reputatie 7
Badge +3

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Reputatie 6

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Reputatie 7
Badge +3

Ik volg dit topic met belangstelling want ik heb van NS de vraag om een nieuwe foto gehad om mijn eind maart verlopende kaart te verlengen. Foto inmiddels ingeleverd. Nu volg ik het proces inmiddels via OV chipkaart. Waar betreffende kaart nog steeds als actief wordt gemeld. Lukt het of lukt het niet hou julie op de hoogte.

Even nieuwsgierig, heb je een abonnement op saldo of een Flex abonnement? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Dat is natuurlijk wel alleen zo als je je Chipkaart ook gekoppeld hebt op de site van OV-chipkaart.

Ik denk eerlijk gezegd dat zeer weinig mensen die met het OV reizen dit ook doen. 

Reputatie 7
Badge +3

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Ik heb 1 kaart op saldo tot 12-24, 1 kaart met abonnement tot 12-25 en 1 kaart met abonnement tot 9-27 

Reputatie 6

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Dat is natuurlijk wel alleen zo als je je Chipkaart ook gekoppeld hebt op de site van OV-chipkaart.

Ik denk eerlijk gezegd dat zeer weinig mensen die met het OV reizen dit ook doen. 

Ik toevallig wel :) ik heb jarenlang declaraties via mijn eigen OV moeten indienen en OV chipkaart was destijds de meest geschikte. 

Reputatie 7

Ik heb nog een abonnement op saldo.

Reputatie 6

@Momo Dank voor de uitleg. Mijn kaart is geldig t/m 2 maart 2023.

@Stijn NS Ik weet niet hoe letterlijk ik de 10 weken moet nemen maar dan zou er gister of vandaag iets moeten komen.

Ik heb maar een reminder gezet in mijn agenda. We gaan zin of dit gaat werken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg dit jaar mijn kaart een paar weken voor afloop in de bus zonder dat er een nieuwe foto werd gevraagd. Ooit toestemming gegeven om oude foto te gebruiken. Op mijn nieuwe kaart stond een andere foto dan op mijn oude kaart. Men had de foto gebruikt van de kaart die ik in 2021 had aangevraagd met nieuw abonnement. Daar had ik bewust een andere foto voor genomen om beide kaarten makkelijker uit elkaar te houden. Nu heb ik op beide kaarten dezelfde foto. Mijn partner kreeg pas zijn nieuwe kaart zonder dat er om nieuwe foto was gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is dan bij het aanvragen van de kaart 2021 de oude foto overschreven met de nieuwe foto die je toen aanleverde. Op zich kan ik dat wel begrijpen, abonnementhouder levert een nieuwe recente foto aan, dus waarom nog de oude bewaren? En er zal wellicht maar 1 foto bewaard kunnen worden. In dit geval was dit dan niet wat je wilde, maar door de toestemming die je ooit had gegeven heb je wel zonder de nu geschetste problemen een nieuwe kaart ontvangen. 

Wanneer was dat overigens dat je die toestemming had gegeven? Ik heb dat in 2015 gedaan, zie ook het topic er over toen. Hierdoor kreeg ik in 2019 dus ook vanzelf in de bus. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is dan bij het aanvragen van de kaart 2021 de oude foto overschreven met de nieuwe foto die je toen aanleverde. Op zich kan ik dat wel begrijpen, abonnementhouder levert een nieuwe recente foto aan, dus waarom nog de oude bewaren? En er zal wellicht maar 1 foto bewaard kunnen worden. In dit geval was dit dan niet wat je wilde, maar door de toestemming die je ooit had gegeven heb je wel zonder de nu geschetste problemen een nieuwe kaart ontvangen. 

Wanneer was dat overigens dat je die toestemming had gegeven? Ik heb dat in 2015 gedaan, zie ook het topic er over toen. Hierdoor kreeg ik in 2019 dus ook vanzelf in de bus. 

Ik zou niet meer weten wanneer ik toestemming heb gegeven, maar waarschijnlijk in de periode dat het aan iedereen gevraagd was. Deze kaart is van september 2022, die daarvoor 2017 had dezelfde foto als die van 2012.

Badge +3

Next… https://twitter.com/ivoort/status/1686801994302844934?s=20

@NS_online begrijp ik nu dat ik 7,50 terug kan krijgen?

Reageer