Gorinchem - Amsterdam, NS flex dal vrij | NS Community

Gorinchem - Amsterdam, NS flex dal vrij


I want to go from Gorinchem to Amsterdam. I have NS Flex Dal vrij. I check in in Gorinchem in daluur, take Qbuzz train to Geldermalsen, there I overstep to NS train during spitsuur, and then I checked out in Amsterdam.

Question: will this trip be free for me? Because I started the trip in daluur and I have NS Flex Dal vrij. Or I will pay the full price, because I change from Qbuzz train to NS train during spitsuur?

Stijn NS 3 jaar geleden

Update: Helaas moet ik wederom meedelen dat ik geen reactie heb gekregen. Bij deze ga ik dit topic vanuit mijn kan ook afsluiten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het probleem (nogmaals) onder de aandacht te brengen en om daarna regelmatig updates te geven. Ik heb echter gedurende meerdere maanden geheel geen reactie meer gekregen van de betreffende afdeling, dus dan houd het voor mij ook op.

Het enige wat ik kan aangeven is dat het probleem bekend is en voor zover ik weet zal het op den duur ook vast wel opgelost worden. Reizigers die merken dat ze meer kosten kwijt zijn dan wat het hoort te zijn kunnen contact op nemen met onze Klantenservice om daar een compensatie voor te krijgen. Dit is ook wat mij begin dit jaar is aangegeven als tussentijdse oplossing door de betreffende afdeling.

Mochten er alsnog updates wenselijk zijn dan staan jullie vrij om via andere kanalen of routes een poging te wagen. Via de Community zullen er over dit onderwerp geen updates meer volgen.

Bekijk origineel

91 reacties

Ik zie dat Qbuzz volgens mij sinds zeer kort ook een site heeft waar je klachten kan indienen. @Toefor Onijn :Ik zou ook zeker hier een klacht indienen.

 

https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact/klacht/ov-chipkaart

Reputatie 5

Ik zie dat Qbuzz volgens mij sinds zeer kort ook een site heeft waar je klachten kan indienen. @Toefor Onijn :Ik zou ook zeker hier een klacht indienen.

 

https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact/klacht/ov-chipkaart

 

Bedankt voor de link, heb zojuist het formulier ingevuld.
Binnen 10 werkdagen (!) kan ik een inhoudelijke reactie verwachten.

So now we wait…

(niet helemaal, heb nog altijd dagelijks contact met de NS klantenservice om het onterecht in rekening gebrachte bedrag weer te laten corrigeren)

 

Wellicht heeft @Stijn NS binnen deze 10 werkdagen ook een reactie terug van de NS Flex afdeling...

Dat laatste is wel heel erg wishfull Thinking. Dat gaat echt niet gebeuren.  De Flexafdeling lijkt permanent overbelast. Er staan ook nog veel andere Topicstarter inzake Flex open.

Reputatie 5

Dat laatste is wel heel erg wishfull Thinking. Dat gaat echt niet gebeuren.  De Flexafdeling lijkt permanent overbelast. Er staan ook nog veel andere Topicstarter inzake Flex open.

Vind je? 10 werkdagen om even een status update door te geven vind ik eigenlijk al aan de lange kant.

Ik verwacht ook nog geen kant-en-klare oplossing (zou wel fijn zijn), maar op zijn minst een bevestiging dat er serieus naar dit probleem gekeken wordt (of gaat worden).

Via de NS klantenservice kom ik niet veel verder. Daar wordt de rekening netjes elke dag gecorrigeerd, maar mijn andere vragen over het verhelpen van het echte probleem worden continu genegeerd.

Anyway, ik wacht de reactie van Qbuzz (en hopelijk ook NS) nog even af. 

 

Ik bedoelde een reactie van NS. Wat betreft QBUZZ, zij geven gewoon aan binnen 10 dagen te reageren. Daar ga ik dus ook van uit 

We doen uiteraard ons best (in ieder geval als Moderators) om verdere informatie te krijgen hierover. De ervaring leert echter dat we niet altijd even snel een terugkoppeling krijgen van de NS Flex afdeling. Zou ik daar zelf graag verandering in zien? Zeker. Kan ik daar echter iets aan veranderen? Nee.

In dit geval ben ik puur afhankelijk van de communicatie die ik krijg. Ik kan niet meer vertellen dan wat aan mij wordt aangegeven. En op dit moment heb ik helaas nog geen verdere informatie.

Sorry Stijn, Ik geloof je helaas niet.

 

Het is dat @Toefor Onijn 9 dagen geleden weer een reactie heeft geplaatst. Als dat niet gebeurd was, ben ik er persoonlijk van overtuigd dat we niets meer van dit topic hadden gehoord. Je gaf zelf meer dan 2 maanden geleden aan dat er hard aan werd gewerkt, dit is dus echt niet het geval. 

Na 1 maand had je dan best wel kunnen posten dat je helaas nog niets gehoord had. Dan was het proactief geweest. Nu reageer je omdat er iemand zich afvraagt waarom er nog steeds geen antwoord is. 

 

Wat dat betreft kan je een voorbeeld nemen aan collega Erryt. Die geeft minimaal 2 wekelijks een update van de topics die hij onder zijn hoede heeft.

 

Meestal in de trend van: Helaas heb ik nog niets van de desbetreffende afdeling vernomen.

 

Maar dan weet je in ieder geval dat hij er wel mee bezig is.

Reputatie 5

Hier weer een update… 

Nog altijd moet ik dagelijks m'n geld terug vragen. Ook via de NS klantenservice (Twitter) zouden ze een signaal afgeven richting de Flex afdeling. Ik krijg echter nergens een referentienummer terug of iets dergelijks. Ben qua informatievoorziening dus afhankelijk van de moderators hier op het forum. In die zin ben ik het eens met Woefdram dat er wel vaker een status update gegeven kan worden. Want dat was inderdaad al even geleden totdat ik dit topic nieuw leven inblies.

 

Anyway, ik heb een reactie van Qbuzz ontvangen. Daarbij geven zij aan dat het klopt dat het spitstarief wordt gehanteerd bij overstappen tijdens de spits. Maar andersom geldt dalvrij wel (inchecken bij Qbuzz in daltijd en overstappen naar NS tijdens de spits).

 

Naar mijn idee is dat dus de situatie bij Reizen op Saldo en de traditionele abonnementen van NS, maar juist niet meer bij de nieuwe NS Flex abonnementen. Heb Qbuzz gevraagd om te controleren of dat het echte juiste antwoord is, want dat zou betekenen dat de voorwaarden van NS Flex dus niet gelden voor de Merwedelingelijn van Qbuzz.

Wordt uiteraard vervolgd….

 

P.S. @Stijn NS Heeft Woefdram besloten om zijn account hier op te heffen of is hij geband van dit forum? Al zijn reacties staan nu ineens als ‘Anonymous’.

Reputatie 5

Via mail verrassend snel een nieuwe reactie van Qbuzz.

Met excuses voor het verkeerde antwoord en dat er wordt gezocht naar een oplossing voor dit probleem. Daarbij is de verwachting dat dit probleem voor het einde van het jaar (2019) verholpen gaat zijn.

Nu weet ik niet hoeveel waarde ik aan die laatste toezegging moet hechten, maar het antwoord is in ieder geval al een stuk concreter dan wat ik tot nu toe van NS te horen heb gekregen. Verder dan ‘we geven het door aan de Flex afdeling’ gaat het eigenlijk niet en tot op heden is er, voor zover ik weet, nog geen enkele reactie teruggekomen.

Zou toch fijn zijn als er ook vanuit NS een reactie komt over dit onderwerp. Liefst een bevestiging dat het probleem bekend is en dat er samen met Qbuzz wordt gewerkt aan een oplossing. Dat zou toch mooi zijn? Ik wacht het geduldig af.

Badge +3

Ik begreep via een ander kanaal dat Qbuzz al behoorlijk achter de broek aan gezeten wordt wegens soortgelijke klachten, in dat specifieke geval door ovbureau.nl (Drenthe/Groningen).

Er wordt redelijk snel gereageerd en er wordt óók contact gehouden met de reiziger zelf. De zo gewenste terugkoppeling dus, waar de NS niet al te scheutig mee is...

Is there any news? Already almost 8 months I need to remain at work till 18:30 (I work in Amsterdam, and live in Gorinchem). When it will be corrected, I will be able to depart before 16:00. By the way, in the morning it works OK, when I depart before 6:30 from Gorinchem.

Bottom line: will they notify me when they correct it?

I’m sad to say that I don’t have any news yet. I’ve sent another reminder.

@Toefor Onijn Fijn om te lezen dat QBuzz ook al bezig schijnt te zijn met dit probleem. Naar mijn idee zou dit ook voornamelijk iets zijn wat bij hun transactieverwerking opgelost zou moeten worden.

Wat betreft het account van Woefdram is deze verwijderd van de Community door het herhaaldelijk niet houden aan onze huisregels.

Reputatie 5

Hi @Eugene Gvozdetsky

I'm experiencing the exact same problem. I've contacted both NS and Qbuzz about this issue.

Qbuzz has confirmed not handeling NS Flex properly and is (finally) working on a solution for this. They intend to resolve this issue within a few weeks. I really hope they will do so.

NS has been unable to provide any status update for over 6 months. Like they do not really care as it affects only a few people. 

But NS Customer Service *does* refund the Qbuzz fares on your account, so get in touch with them to get your money back if you haven't already done so. I contact them at least once a week (on Twitter), but usually more often.

As soon as I hear anything from Qbuzz (or NS) I will post it here.

@Stijn NS Thank you for responding in this topic. 

 

As first line customer service contacts, we're doing our best to get as much information about this as possible. Sadly, the communication about this with our NS Flex department is… difficult, and they're the once who should inform us about any updates. I've sent a reminder with a request for more information last week and included some supervisors as well, but I've not yet received a reply.

I still haven't received any reply. I'll keep trying.

Reputatie 5

Omdat het einde van het jaar nadert, en Qbuzz had aangegeven dit probleem naar verwachting dit jaar nog op te lossen, heb ik vorige week maar weer contact gezocht met Qbuzz. Ze zouden weer navraag doen bij de betreffende afdeling.

En zojuist kreeg ik via mail onderstaande reactie terug van de verantwoordelijke afdeling:

 

"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.

Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."

 

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Het klinkt in ieder geval hoopgevend. 😊 

Ik vind het fijn om te lezen dat QBuzz zo snel met concrete antwoorden komt en ook veelbelovend dat het morgen al opgelost zou zijn! Ik zou het graag ook zelf willen bevestigen vanuit onze zijde, maar helaas heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie. :/

Vooralsnog hebben we helaas niet zelf een test kunnen uitvoeren of de oplossing werkt. Na de vakantieperiode zullen we er verder onderzoek naar verrichten (komende week). Mocht iemand voor die tijd alweer gereisd hebben over de MerwedeLinge lijn en merken dat het nu wel werkt, dan lees ik het graag!

Reputatie 2

Vooralsnog hebben we helaas niet zelf een test kunnen uitvoeren of de oplossing werkt. Na de vakantieperiode zullen we er verder onderzoek naar verrichten (komende week). Mocht iemand voor die tijd alweer gereisd hebben over de MerwedeLinge lijn en merken dat het nu wel werkt, dan lees ik het graag!

 

Op 24 december is er bij mij in ieder geval nog een bedrag in rekening gebracht, zie hier.

Reputatie 5

Vooralsnog hebben we helaas niet zelf een test kunnen uitvoeren of de oplossing werkt. Na de vakantieperiode zullen we er verder onderzoek naar verrichten (komende week). Mocht iemand voor die tijd alweer gereisd hebben over de MerwedeLinge lijn en merken dat het nu wel werkt, dan lees ik het graag!

 

Op 24 december is er bij mij in ieder geval nog een bedrag in rekening gebracht, zie hier.

 

Dat is een beetje teleurstellend. Maar met een positieve (wellicht naïeve) instelling zou het kunnen zijn dat er vertraging is geweest bij het bijwerken van de paaltjes en poortjes.

Ben benieuwd of iemand al ervaring heeft opgedaan in 2020 m.b.t. dit overstap-issue op deze lijn. Zelf kan ik dit momenteel niet testen, omdat ik mijn NS Flex abonnement heb omgezet naar NS Flex Basis.

Voorlopig gebruik ik weer de auto om op en neer te reizen van Gorinchem naar Den Haag. Dat heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat de auto over het algemeen veel sneller is (vooral 's ochtends vroeg, tijdwinst van-deur-tot-deur is 45 minuten). In de middag is de reistijd, vanwege files, ongeveer gelijk aan reizen met de trein (1,5 uur reistijd, van-deur-tot-deur). Het gaat om een afstand (over de weg) van 67 km.

Daarentegen is de trein echt veel goedkoper. Voor het bedrag van het NS Flex Dalvrij abonnement (EUR. 105 per maand) kan ik echt niet een maand lang mijn auto op en neer laten rijden. In m'n auto heb ik dan echter wel gegarandeerd een zitplaats.  :)

Ik heb 7 weken met de trein gereisd en heb daar gemende gevoelens over. Ik weet nu nog niet of ik straks weer ga kiezen voor NS Flex Dalvrij of ik dat ik blijf reizen met de auto. Of wellicht blijf ik wel gewoon afwisselen. Dat is tenslotte een belangrijk pluspunt van een NS Flex abonnement.

In ieder geval zou het fijn zijn als het overstap-issue bij Qbuzz daadwerkelijk verholpen zou zijn. Ik hoop dat iemand dit hier kan bevestigen. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik die persoon aanmoedigen om dit bij Qbuzz te melden. Eventueel met referentie naar mijn dossiernummer bij Qbuzz.

Update: Ik heb helaas nog steeds geen verdere informatie gekregen van onze NS Flex afdeling over het wel of niet succesvol zijn van de oplossing. Ik heb nogmaals om een terugkoppeling gevraagd.

Reputatie 2

Update: Ik heb helaas nog steeds geen verdere informatie gekregen van onze NS Flex afdeling over het wel of niet succesvol zijn van de oplossing. Ik heb nogmaals om een terugkoppeling gevraagd.

 

Het probleem is in 2020 nog niet opgelost, zie hier.

 

@Toefor Onijn: Wat is jouw dossiernummer bij Qbuzz? Ik wil graag daarnaar verwijzen bij het indienen van een klacht.

Ik heb inderdaad ook andere voorbeelden onder ogen gekregen waaruit blijkt dat het issue nog steeds niet is opgelost. Ik ben momenteel nog steeds in afwachting van een reactie van onze NS Flex afdeling hierover.

Reputatie 5

 

@Toefor Onijn: Wat is jouw dossiernummer bij Qbuzz? Ik wil graag daarnaar verwijzen bij het indienen van een klacht.

 

Initieel heb ik mijn klacht hier gemeld > https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact/klacht/ov-chipkaart (doorlooptijd 10 werkdagen). Daarna direct via mail op klantenservicedmg@qbuzz.nl.

Mijn dossiernummer bij Qbuzz over dit onderwerp is 62978. Vermeld duidelijk dat het om NS FLEX gaat, want anders krijg je het standaard antwoord dat de kosten terecht zijn omdat je tijdens de spits wisselt van vervoerder. Net zoals bij NS klantenservice is ook bij Qbuzz klantenservice niet iedereen op de hoogte van het verschil op dit punt tussen de traditionele en de Flex abonnementen.

 

Hou je ons op de hoogte? Ik zal het hier melden als ik mijn Flex abonnement weer activeer en weer met de trein ga reizen.

@Stijn NS, fijn dat nog steeds meeleest/meeleeft met dit topic. Het lijkt me wel erg frustrerend om continu contact te zoeken met een afdeling die tot op heden eigenlijk geen enkele reactie heeft gegeven over dit issue. Dan zit er bij NS intern toch iets niet helemaal goed. Hopelijk verandert dat snel.

 

Ben ik het met je eens, Toefor Onijn. Ook voor ons als Moderators is dit vrij frustrerend. Ik heb inmiddels begrepen dat onze NS Flex afdeling ook contact heeft gezocht met QBuzz en aan heeft gegeven dat hun oplossing niet werkt. Ik weet echter niet of QBuzz daar al op gereageerd heeft, ik heb gevraagd om een update.

Reageer