beantwoord

Inchecken met Dal Voordeel

  • 21 December 2015
  • 59 reacties
  • 132081 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 6
Badge +2
al geef ik toe dat ik niet meteen weet hoe ik het duidelijker zou neerzetten in 1 zin.
Zo is het geloof ik wel goed: "Checkt u in tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna? Dan reist u gewoon met 40% korting, ook als u in de spitsuren uitcheckt", of beter: "U reist met 40% korting als u tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna incheckt , ook als u in de spitsuren uitcheckt".
Weet iemand eigenlijk waar die 5 minuten marge na afloop van de Daluren voor dient?
Reputatie 2
@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?
@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?

Goede suggestie. Wel jammer dat ze dan alsnog de trein missen. 😉
Badge +3

How can I settle this ? By calling 030 – 751 51 55 or there is another way ?

See https://www.ns.nl/en/customer-service/contact but chat and social media can have long waiting times, so calling +31 30 751 5155 is usually faster.

Apparently you have a 40% off-peak discount subscription. From and to where was your trip? If it was a long trip (108 km or more), just leave the € 12,00 correction as it is.

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 

Reputatie 7
Badge +3

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 


Incheck tijd is bepalend, niet de vertrektijd. Wanneer er in de spits wordt ingecheckt, wordt spitstarief gerekend. Je had bij inchecken op het scherm kunnen zien dat vol tarief gerekend zou worden. Bij keuzedag kan er uitgecheckt worden en bij dal opnieuw ingecheckt worden en wordt keuzedag actief. Bij alle andere abonnementen blijft de 1e incheck gelden als er binnen 35 minuten omgecheckt wordt.

Reputatie 7
Badge +3

En dit alles in een topic van 5 jaar geleden……..

Reputatie 7
Badge +4

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 

U moet zich aan de inchecktijd houden. Mogelijk veronderstelt u dat dit niet zo is met een verhaal of excuus, maar zo denkt de computer niet. Als u incheckt vanaf 08.55 reist u gratis en een seconde ervoor dan betaalt u vol tarief. Het is een keuze die u zelf maakt, duidelijk is dat na 08.55 veel beter is voor alles. U bent zelf verantwoordelijk voor een juiste incheck. Doe dat altijd en neem geen voorschot op de genade door het fout te doen. Mooier kunnen we het niet maken. Het moet zo zijn dat fout inchecken geen voordeel oplevert, anders weten we allemaal wel wat er gebeurt. De meeste mensen zijn zeker geen duivels, maar ook geen engelen. ;-)

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Badge +3

Er moet minimaal 35 minuten verstreken zijn voordat het nieuwe tijdstip van inchecken geldt voor de tariefbepaling. Als er minder dan 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan wordt opnieuw gekeken naar het eerste tijdstip van inchecken om te bepalen welk tarief geldt.

Deze werkwijze is wel de bedoeling; het lost het probleem op dat mensen die gesloten poortjes moeten passeren voor een overstap te veel betalen als zij in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren moeten overstappen. Zie deze pagina, in het bijzonder de informatie onder "De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?” en de daaropvolgende alinea’s.

Meteen in de daluren toch gratis kunnen reizen is te realiseren door voor het deel in de spits met een e-ticket te reizen en pas de chipkaart te gebruiken om in te checken in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt ook andersom, dus vanaf 15:45 reizen en dan in de spits verder reizen tegen daltarief. 

Je kunt het wel omzeilen door voor je reis van 18:00 tot 18:15 gebruik te maken van een 2e OV-chipkaart of e-ticket en dan vanaf 18:30 (of eigenlijk 18:25) inchecken met je abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Helaas klopt het dat als je om 18.15 uur uitcheckt je vol tarief betaalt met nieuwe incheck om 18.45 uur. Om gebruik te maken van de korting die jouw abonnement geeft moet er minimaal 35 minuten zitten tussen uitcheck spitstarief en nieuwe incheck Daltarief.

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Bedankt voor je snelle reactie iig!

Badge +3

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Dat lijkt me stug, want de maximale prijs voor een treinreis zonder korting is € 46,59 (1e klas en 200 km of meer). Dit met NS, bij een deel met Arriva kan er nog ietsje bij komen.

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Reputatie 7
Badge +4

45 euro is alleen in de eerste klas. Die 35 minuten klopt. De enige uitzondering er op is de keuzedag voor ouderen.

Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Amsterdam - Maastricht zou je 2e klas € 27,90 kosten, mogelijk iets meer als je naast NS ook nog met Arriva reist.

Die 35 minuten ‘overstaptijd’ geldt landelijk in heel het ov, ongeacht welk abonnement. Check je langer dan 35 minuten na een uitcheck weer in dan levert dat je een nieuwe reis op (met de tijd van inchecken bepalend voor je tarief).

Overigens is het vaak voordeliger om een (lange) reis die in de spits begonnen is gewoon af te maken op spitstarief, in plaats van op te splitsen in een deel in de spits en een deel in de daluren. Wegens je langeafstandkorting.

Voorbeeld:
Amsterdam - Maastricht (spits, 2e klas) in één ruk met NS: € 27,90
Amsterdam - Eindhoven (spits): € 21,50

Na meer dan 35 minuten in Eindhoven weer inchecken op daltarief:
Eindhoven - Maastricht net NS (40% korting): € 11,16
Totaal: € 32,66

Bij Dal Vrij scheelt het wel natuurlijk.

Ik heb onlangs per ongeluk (ik reis zo weinig met de trein dat ik dat niet wist) ook met mijn daluren abonnement te vroeg ingecheckt. Mijn trein vertrok pas om 9.14. Dus helaas vol tarief moeten betalen. Ik vind het toch raar dat er niet gewoon naar de treinrit gekeken wordt. Wat ik mij daarom dus wel afvraag; hoe werkt het dan met een vergoeding voor vertraging? Als ik dus (binnen de daluren) ruim een half uur eerder incheck dan dat mijn trein vertrekt heb ik dus recht op vergoeding voor vertraging? Of kijkt men dan ineens wel naar de daadwerkelijke vertrek en aankomst tijden?

Reputatie 7
Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Dan wil ik jouw chatgesprek wel zien. Die 35 minuten tussen uitcheck en nieuwe incheck ivm korting of spits tarief geldt voor alle abonnementen behalve keuzedagen. 

Mogelijk bedoelt de chatmeneer dat als men met een op saldo abonnement/keuzedag in Dal of spits van vervoerder wisselt dat als nieuwe dus 1e incheck wordt gezien en het op dat moment geldende tarief gaat gelden.  Bij flex blijft in geval van wisseling vervoerder de allereerste incheck geldig zolang er geen 35 minuten tussen zit.

Badge +3

Ik heb onlangs per ongeluk (ik reis zo weinig met de trein dat ik dat niet wist) ook met mijn daluren abonnement te vroeg ingecheckt. Mijn trein vertrok pas om 9.14. Dus helaas vol tarief moeten betalen. Ik vind het toch raar dat er niet gewoon naar de treinrit gekeken wordt. Wat ik mij daarom dus wel afvraag; hoe werkt het dan met een vergoeding voor vertraging? Als ik dus (binnen de daluren) ruim een half uur eerder incheck dan dat mijn trein vertrekt heb ik dus recht op vergoeding voor vertraging? Of kijkt men dan ineens wel naar de daadwerkelijke vertrek en aankomst tijden?

Welkom bij de NS Community!

Het moment van inchecken (met 5 minuten marge in jouw voordeel) telt, vanaf 8.55 kan je dus op daltarief inchecken.

Waarom er niet naar de treinrit gekeken wordt? Omdat men niet weet met welke trein je gaat reizen, ook al kan dat er bij een incheck om bijv. 8.50 (spits) er best eentje na 9.00 (dal) zijn.

De vlieger voor GTbV door (veel) eerder in te checken en pas na een half uur te gaan reizen gaat niet op, want je moet daarbij aangeven met welke trein je gereisd hebt en dan kijkt NS of die inderdaad vertraging had.

Voor de rest kijkt het GTbV systeem naar andere reismogelijkheden na je incheck die je wél op tijd op je bestemming gebracht zouden hebben. Later vertrekken, omreizen of onderweg je reis een half uurtje onderbreken zonder uit te checken levert dus geen geldige claim op.

Voor de rest is het verplicht om binnen 30 minuten na een incheck te gaan reizen, doe je dat niet dan loop je bij controle het risico op een boete.

Indien dat is gezegd heb ik tevens het vermoeden dat mijn collega doelde op een overstap van vervoerder met een reizen op saldo abonnement.

Ik heb ook een vraagje hierover?

 

Normaal check in na 9 uur maar helaas heb 8:50 ingechekt omdat ik de trein van 8:49 wou nemen, gelukkig was de trein 2 min te laat. Ik kon de trein later niet niet nemen wegens overstap niet mogelijk :( reis ik dan met korting ?

Ik heb ook een vraagje hierover?

 

Normaal check in na 9 uur maar helaas heb 8:50 ingechekt omdat ik de trein van 8:49 wou nemen, gelukkig was de trein 2 min te laat. Ik kon de trein later niet niet nemen wegens overstap niet mogelijk :( reis ik dan met korting ?

Nee, u reist dan zonder korting, want u hebt ingecheckt voor 8:55 uur. De daluren zijn van 9.00 tot 16.00 uur, met vijf minuten speling in uw voordeel.

Reputatie 1

Today 01-08-2022 at Amsterdam RAI train station, all the gates for check-in were inactive with the X sign on them so I could not check in.

Train officers checked me in while I was on the train, but after some hours I received an e-mail with title “Reis met correctietarief” declaring I have to pay 50 euros as a fine with my next Invoice.

Could you please help me in order to cancel this fine ? I have been paying my subscription for 4 years now, this is the 1st time something like that has happened to me.

 

Best Regards

Reageer