beantwoord

keuzedagen tot en met

  • 20 October 2023
  • 102 reacties
  • 1618 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12184 reacties

Regelmatig komt hier op de community het probleem voorbij van het niet kunnen gebruiken van een keuzedag op de laatste geldigheidsdag. In een ander topic gaf een moderator aan dat sinds een aantal maanden het overzicht is aangepast naar geldig tot. Ik ben benieuwd vanaf wanneer, want in mijn overzicht van 1-4-23 staat nog steeds tot en met.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 December 2023, 10:13

Bekijk origineel

102 reacties

Badge +3

Neen dat kan niet, want er staat expliciet te gebruiken tot.

Dat zeggen ze, maar is simpelweg niet waar. Bovendien staat in je Mijn NS overzicht gewoon t/m (en dat klopt natuurlijk).

Leg mij anders uit waarom je een Keuzedag die geldig is vanaf 1 december 2023 niet meer zou kunnen gebruiken op 30 november 2024? Dat kan natuurlijk gewoon, alleen lukt het ophalen niet meer op die dag!

Men moet gewoon stoppen met volgende Keuzedagen eerder klaar te zetten, dus gewoon op te halen per de eerste dag van geldigheid (1 december en niet al op 30 november), daarmee is alles opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Neen dat kan niet, want er staat expliciet te gebruiken tot.

Dat zeggen ze, maar is simpelweg niet waar. Bovendien staat in je Mijn NS overzicht gewoon t/m (en dat klopt natuurlijk).

Leg mij anders uit waarom je een Keuzedag die geldig is vanaf 1 december 2023 niet meer zou kunnen gebruiken op 30 november 2024? Dat kan natuurlijk gewoon, alleen lukt het ophalen niet meer op die dag!

Men moet gewoon stoppen met Keuzedagen eerder klaar te zetten, dus gewoon op te halen per de eerste dag van geldigheid (1 december en niet al op 30 november), daarmee is alles opgelost.

Probleem lost zich vanzelf op, want alle abonnementen met 2 maandelijkse keuzedagen worden bij verlenging omgezet naar 7 in 1x.

Badge +3

Te gebruiken/geldig tot een bepaalde datum betekent inclusief (uiterlijk, dus tot en met)… en is iets anders dan ‘te gebruiken vóór’ natuurlijk. Schiet mij maar lek! 😅

Waarom zou je in hemelsnaam op een product dat t/m 28 november geldig is zetten ‘te gebruiken tot 29 november’ (dus 29 november heb je pech)? 🙄😣🤔 

Maar dat is precies wat de NS doet (wegens een woordje veranderen naar ‘tot’ in de mail, terwijl je verstand en je Mijn NS overzicht gewoon t/m zeggen).

@Erryt NS succes ermee… Het zal in Mijn NS worden aangepast 🤣

 

Badge +3

In Sesamstraat/jip-en-janneketaal het ‘probleem’:

Sinterklaas is bijna weg met de Wintercity stoomtrein (als het lukt die te starten) maar hoera, vanaf woensdag 6 december tot zondag 31 december is elke derde oliebol gratis (2+1)! Let op: we sluiten die dag om 20.00u onze kraam en het kan erg druk zijn.

Dus daar sta je dan om 10.00u… Helaas Robert, er staat ‘tot’ dus je had de 30e moeten komen of vooraf moeten bestellen (ophaalverzoek of bezorgmoment) via onze app/website 🤣

Beetje klaar mee, geldig tot datum X hoort gewoon inclusief die dag te zijn (en is het ook gewoon, maar het systeem werkt dus niet mee om een Keuzedag op die laatste dag nog op te kunnen halen).

Badge +3

Reiziger: Beste NS, ik heb hier iets dat heel 2024 geldig is en ik moet een dag kiezen, welke datum mag ik kiezen?
NS: Uhh… kies er maar eentje, tussen 1 januari en 31 december (zolang het maar in 2024 is dus)
Reiziger: Maar 31 december werkt niet!
NS: Oh ja, dat klopt want wij zeggen tegenwoordig (zie onze e-mails, dat hebben we aangepast!) van 1 januari tot 31 december, dus een jaar loopt bij oNS tot en met 30 december
Reiziger: Waarom zeggen jullie dan niet van 1 januari 2024 tot 1 januari 2025?
NS: Omdat mensen dan misschien (terecht of niet) gaan denken dat het uiterlijk 1 januari 2025 ook nog wel geldig zal zijn…
Reiziger: Dus heel 2024 moet ik lezen als ‘tot en met 30 december 2024’?
NS: Ja, uiterlijk tot (en niet met) 31 december, dus die dag telt niet (meer) mee
Reiziger: Hoe kunnen jullie dat verdedigen?
NS: Nou ja, doe maar een dagje Klassewissel of (Flex) Samenreizen voor 3 december, dat is geldig tot 04:00 op 4 december. Of neem de 5-minuten spitsmarge, je kunt op daltarief inchecken tot 16:05
Reiziger: Aha! Maar daar staat een tijdstip bij (uiterlijk geldig tot tijdstip X op datum Y)…
NS: Precies! Vanaf dat tijdstip (of als er geen tijdstip staat 00:00 op datum Y) is het niet meer geldig, dus waar wij zeggen ‘[het hele jaar] van 1 januari tot 31 december’ houdt het voor oNS op 30 december om 23:59:59 gewoon op!
Reiziger: 😫😴😪

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteren met een Keuzedag gereisd. Na ophalen heb ik een e-mail ontvangen met daarin de volgende tekst:

“Vanaf vandaag staat er een nieuwe Keuzedag voor u klaar bij de kaartautomaat op het station of bij een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart. 
Dit is de 2e van de 7 Keuzedagen die u kunt gebruiken tot 1 november 2024.”

Dit klopt dus. Mijn Dal Voordeelabonnement loopt van 1 november 2023 t/m 31 oktober 2024. Als ik NS was dan zou ik kiezen voor t/m 31 oktober in plaats van tot 1 november. Maar in ieder geval klopt het bericht in de servicemail en zou ik op 31 oktober 2024 van mijn laatste keuzedag gebruik kunnen maken.

Ik vind het overigens geen enkel probleem dat je tegenwoordig de 7 keuzedagen in één keer krijgt. Dat geeft je als gebruiker veel meer flexibiliteit. Als je een keer drie dagen achter elkaar op pad wilt dan kan dat. En als je zes maanden geen reisplannen hebt vervallen er geen keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark ik heb 2 keuzedagenabonnementen. Een is bij verlenging ineens omgezet naar 7 dagen en daar staat inderdaad tot op de dag van verlenging. Het andere abonnement heeft nog 2 maandelijkse dagen en staat sinds juli tot de dag voor de verlenging, wat eerst tot met was. Daar mis ik een dag.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat heb je al meerdere keren uitgelegd.

Maar wat is nu precies het probleem met het omzetten naar 7 dagen i.p.v. een dag per twee maanden + vrije keuzedag. 7 vrije keuzedagen is dan toch juist een verbetering?

De einddatum die verkeerd staat is een andere kwestie.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat heb je al meerdere keren uitgelegd.

Maar wat is nu precies het probleem met het omzetten naar 7 dagen i.p.v. een dag per twee maanden + vrije keuzedag. 7 vrije keuzedagen is dan toch juist een verbetering?

De einddatum die verkeerd staat is een andere kwestie.

Voor mij is het geen verbetering, want bij 2 maanden is iedere keuzedag 1 jaar geldig. En ook nog na verlenging. Ik heb er nog een paar van voor de verlenging over die nog geldig zijn. Bij 7 in 1 keer zijn ze maximaal 1 jaar geldig en vervallen ze bij verlenging. Jouw 2e t/m 7 zijn geen jaar meer geldig.

 

Ik heb nog geen antwoord vernomen. Ik heb een reminder verstuurd om navraag te doen hoe we er nu voor staan.

Badge +3

Ik heb nog geen antwoord vernomen. Ik heb een reminder verstuurd om navraag te doen hoe we er nu voor staan.

Zie (waarschijnlijk opgehaald de dag voordat hij geldig was…)

 

Reputatie 5

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Reputatie 5

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Oei, ik keek niet goed. Moet dit niet 's nachts doen...: Alleen het nieuwe systeem geeft "tot de eerste van de volgende maand", wat dus betekent tot en met de laatste van de maand ervoor. Mijn abo loopt precies per kalendermaand. Maar het oude systeem zegt "tot de laatste van de maand”, waarmee ik een dag zou missen. Het servicebericht van 30 juni dit jaar zei “tot en met", op 31 augustus was het “tot". Precies zoals ik bij jouw eerdere bericht las.
Is er iemand die daadwerkelijk zo een dag heeft gemist? Ik heb niet alle berichten uitgespeld. Of is dit een storm in een glas water doordat iemand bij NS het verschil tussen "tot" en "tot en met" niet kent?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu op mijn NS bij mijn keuzedagen dat, waar eerst tot en met de laatstse van de maand (28,30 of 31) stond, er nu staat tot de eerste van de volgende maand (1). Er is dus iets aangepast en ik mis geen dag. Maar ik blijf de voorkeur geven aan tot en met.

Heb je oude systeem (2 maandelijks) of nieuw systeem (7 tegelijk). Bij het oude systeem mis ik een dag bij het nieuwe niet.

Oei, ik keek niet goed. Moet dit niet 's nachts doen...: Alleen het nieuwe systeem geeft "tot de eerste van de volgende maand", wat dus betekent tot en met de laatste van de maand ervoor. Mijn abo loopt precies per kalendermaand. Maar het oude systeem zegt "tot de laatste van de maand”, waarmee ik een dag zou missen. Het servicebericht van 30 juni dit jaar zei “tot en met", op 31 augustus was het “tot". Precies zoals ik bij jouw eerdere bericht las.
Is er iemand die daadwerkelijk zo een dag heeft gemist? Ik heb niet alle berichten uitgespeld. Of is dit een storm in een glas water doordat iemand bij NS het verschil tussen "tot" en "tot en met" niet kent?

Er zijn meerdere topics die gaan over het feit dat de keuzedag op de laatste dag (wat eerst tot/met was en nu wordt aangegeven als tot-dag) niet meer opgehaald kan worden. Ik had dat in voorjaar 2022.

Badge +3

Nog steeds benieuwd of een Keuzedag die op te halen is ‘tot’ datum X niet alsnog werkt als je die een dag van tevoren (of eerder) ophaalt. Weet eigenlijk zeker van wel.

Het probleem is dus niet de geldigheid maar dat het ophalen op de laatste dag niet meer kan (omdat de volgende dan al klaar staat).

De oplossing is om een Keuzedag pas op de eerste dag van geldigheid te kunnen laden, al is er wel wat voor te zeggen om het een dag eerder te kunnen doen (stel, de enige automaat op het station werkt niet op je geplande reisdag).

Het heeft nog steeds onze aandacht en ik heb een reminder gestuurd om navraag te doen of ik nog iets kan melden.

Reputatie 7
Badge +3

Ondertussen raken mensen keuzedagen kwijt.

Dit probleem heb ik al anderhalf jaar geleden gemeld….

Ik heb wederom te horen gekregen dat het is opgelost. Met mijn adem ingehouden kijk ik uit naar jullie reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wederom te horen gekregen dat het is opgelost. Met mijn adem ingehouden kijk ik uit naar jullie reactie.

Wat is opgelost? Dat nu overal ‘tot’ staat en een 2 maandelijkse keuzedag 364 dagen geldig is ipv 365?

Ik ga het niet uittesten.

Alles is opgelost. Visueel en functioneel.

Reputatie 7
Badge +1

Alles is opgelost. Visueel en functioneel.

Is er ook iets van uitleg beschikbaar over waar de oplossing uit bestaat?

Dat zou ik dan moeten navragen, maar is dat relevant?

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk maar één oplossing: Keuzedagen zijn 365 dagen geldig en op de laatste dag nog op te halen. Ik ga er dus maar van uit dat dat nu zo is.

Er is natuurlijk maar één oplossing: Keuzedagen zijn 365 dagen geldig en op de laatste dag nog op te halen. Ik ga er dus maar van uit dat dat nu zo is.

Gelukkig hoef ik zelf niet meer te typen.. ;) 

Een schrikkeljaar is een kalenderjaar met 366 dagen in plaats van 365. Deze extra dag, een schrikkeldag, wordt ingevoerd omdat een kalenderjaar van 365 dagen ongeveer 6 uur korter duurt dan het tropisch jaar. Om te voorkomen dat de seizoenen, die vast aan het tropisch jaar verbonden zijn, te veel in een jaar verschuiven, wordt elke 4 jaar een correctie toegepast (met uitzondering van de eeuwjaren die geen veelvoud van 400 zijn). De schrikkeldag valt in de Gregoriaanse kalender op 29 februari en komt voor als het jaartal restloos deelbaar is door 4, maar niet door 100 – tenzij het jaartal restloos deelbaar door 400 is 1.

1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar

Reageer