beantwoord

keuzedagen tot en met

  • 20 October 2023
  • 102 reacties
  • 1611 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12132 reacties

Regelmatig komt hier op de community het probleem voorbij van het niet kunnen gebruiken van een keuzedag op de laatste geldigheidsdag. In een ander topic gaf een moderator aan dat sinds een aantal maanden het overzicht is aangepast naar geldig tot. Ik ben benieuwd vanaf wanneer, want in mijn overzicht van 1-4-23 staat nog steeds tot en met.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 December 2023, 10:13

Bekijk origineel

102 reacties

Het gaat om de mailing. De huidige mailing is inmiddels aangepast. Ik wist niet dat het in het overzicht ook fout stond. Ik ga er gelijk achteraan!

Reputatie 7
Badge +3

Dit betrof de mailing bij verlenging met alle keuzedagen. Ik zie in mijn laatste servicebericht dat het aangepast is naar tot. Er staat nu vanaf 1 oktober 2023 tot 30 september 2024, maar in de serviceberichten tot met 31 mei 2023 staat tot en met. Dat gaat nog een leuke discussie opleveren. De keuzedagen daarna geven tot aan. Blijkbaar is dat per 1 juli 2023 gewijzigd en kan men 1 dag minder gebruik maken van de keuzedag.

Met de serviceberichten bedoel je de berichten in Mijn NS?

Reputatie 7
Badge +3

Pff, het enige dat NS dus aangepast heeft is de tekst “tot en met” in de communicatie wijzigen in “tot”. Leuk geprobeerd, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dan zijn de keuzedagen zoals MoDe terecht aangeeft dus een dag minder lang geldig.

Zoals ik het begrijp zijn ze wel een jaar lang geldig en was de tekst juist verkeerd omdat ze anders een jaar en een dag geldig waren.

Reputatie 7
Badge +3

Met de serviceberichten bedoel je de berichten in Mijn NS?

Nee de mails, die ik elke 2 maanden krijg dat er een keuzedag klaar staat.

In Mijn NS staat tot en met 30 september 2024

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het begrijp zijn ze wel een jaar lang geldig en was de tekst juist verkeerd omdat ze anders een jaar en een dag geldig waren.

Nee ze zouden volgens servicebericht 1 dag minder geldig zijn. Tot 30 september betekent dat de laatste dag dat deze te gebruiken is 29 september is dus 364 dagen ipv 365 dagen geldig. Op te halen vanaf 1 oktober te gebruiken tot 30 september = tot met 29 september reizen.

Badge +3

Tja, je kunt het natuurlijk niet ‘even’ proberen maar het zou me niets verbazen dat als je op de ‘tot’ datum (voor jou 29 september) een Keuzedag laadt, je er de dag erna nog gewoon mee kunt reizen.

Het is dan dus een manco in het systeem, dat door een aanpassing in een tekstje ‘opgelost’ is.

Wat je (of iemand anders) wel kunt doen is een Keuzedag laden en bij OV-chipkaart kijken tot (en met) wanneer je die kunt gebruiken. Wellicht staat daar ook nog info over de geldigheid van gebruikte Keuzedagen?

Ik ontving vandaag een mail dat een nieuwe keuzedag klaarstaat. In deze mail staat de volgende zin: “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024.”.

Kijk ik dan in mijnNS, dan lees ik: “Keuzedag  Geldig t/m 20 okt 2024". 

Vandaag bestaat er dus nog een verschil tussen de tekst in de mail en de tekst in mijnNS.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, je kunt het natuurlijk niet ‘even’ proberen maar het zou me niets verbazen dat als je op de ‘tot’ datum (voor jou 29 september) een Keuzedag laadt, je er de dag erna nog gewoon mee kunt reizen.

Het is dan dus een manco in het systeem, dat door een aanpassing in een tekstje ‘opgelost’ is.

Wat je (of iemand anders) wel kunt doen is een Keuzedag laden en bij OV-chipkaart kijken tot (en met) wanneer je die kunt gebruiken. Wellicht staat daar ook nog info over de geldigheid van gebruikte Keuzedagen?

Zou het kunnen doen eind november, maar eerlijk gezegd wil ik die discussie die ik dan weer met de klantenservice moet voeren niet aan. Heb momenteel al een discussie over wijziging van 2 maandelijks naar alle 7 tegelijk. Daar zou ik in oktober 2021 een mail over gehad hebben. Nooit ontvangen. Op de website staat ook dat er een verschil is in keuzedagenabonnementen voor december 22 en na december 2022 aangeschaft.

Badge +3

Ik ontving vandaag een mail dat een nieuwe keuzedag klaarstaat. In deze mail staat de volgende zin: “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024.”

Dat geeft dus eigenlijk al aan dat een volgende Keuzedag een dag ‘te vroeg’ wordt klaargezet, waardoor een vorige Keuzedag (die geldig zou zijn t/m vandaag) niet meer op te halen is?

Pech, dan had je die gisteren maar op moeten halen… maar ja, zo werkt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +4

Als het ‘tot’ is valt er elke keer een gat van een dag, terwijl daar geen logische oorzaak voor is. Het is ook niet uit te leggen. Indertijd was een dergelijke dag er niet en het is ook nergens voor nodig. Ik heb nog geen enkel argument voorbij zien komen om een dergelijke keuzedagvrije dag te rechtvaardigen.

 

Als de laatste dag nog zo laat klaar zou staan, dan neem je niet van te voren een dag op. Als je de service wilt geven dat dit kan en je offert er de eerdere keuzedag voor op, dan ben je niet goed wijs. 

Er moet elke dag een keuzedag op te nemen zijn. Het is niet uit te leggen en aan senioren die dit niet gewend zijn al helemaal niet.

Schaf deze onzin af. Vroeger pakte ik gewoon een geldige keuzedag en hoefde ik niet te kijken of het een van de zes dagen is dat ik die niet op kan nemen. Hoezo vriendelijk voor oudere mensen?

 

Ik vraag me werkelijk af of de Vindicatachtigen die dit bedacht hebben zich wel realiseren hoe hard het verlies van keuzedag aankomt bij veel wat minder bemiddelde ouderen. Sociaal denken en handelen moet niet ondergeschikt zijn aan systemen die nog fout zijn geprogrammeerd ook.

Badge +3

Zou het kunnen doen eind november, maar eerlijk gezegd wil ik die discussie die ik dan weer met de klantenservice moet voeren niet aan.

Heb je een Mijn OV-chip account? Dan ben ik wel benieuwd wat er bij Producten staat (voor een gebruikte Keuzedag, als die daar nog getoond worden). Bijvoorbeeld (heb zelf geen Keuzedagen):

Dat is dus de ‘tot en met’ datum

 

Badge +3

Zie ook 

Je krijgt op 20 oktober dus een Keuzedag te zien die je pas vanaf 21 oktober kunt gebruiken (zo staat het in de mail, zie reactie van @bdh) 😥

En de vorige Keuzedag (geldig t/m 20 oktober) is ‘verdampt’ (want tot 20 oktober is uiterlijk de 19e).

Er klopt toch echt iets niet (zoals anderen al zeiden) want op deze manier kan je op 20 oktober met geen enkele Keuzedag reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert Bin mijn OV-chipkaart staat als geldigheidsdatum bij de gebruikte keuzedagen de dag dat ik deze gebruikt hebt, niet de uiterste geldigheiddatum. 01-02-2023 tot met 18-09-2023

In mijn NS staat staat de volgende klaar 01-04-23 tot met 31-3-24

 

Badge +3

@Robert Bin mijn OV-chipkaart staat als geldigheidsdatum bij de gebruikte keuzedagen de dag dat ik deze gebruikt hebt, niet de uiterste geldigheiddatum. 01-02-2023 tot met 18-09-2023

Ah, dat is jammer (ik had verwacht geldig tussen X en Y en status ‘gebruikt’ op datum Z).

Maar goed, als de huidige klaar staat per 1 april 2023 is die natuurlijk ook nog geldig op 31 maart 2024.

En niet een dag korter of haal maar op uiterlijk 30 maart want anders is hij weg want dan staat er eentje klaar die je op 31 maart kunt ophalen maar pas op 1 april mee kunt reizen.

Reputatie 7
Badge +4

7 Keuzedagen tegoed

Deze Keuzedagen heb je nog tegoed en zijn of komen beschikbaar op de kaartautomaat.

Keuzedag 

Geldig t/m 8 apr 2024

1e klas

Nu op de kaartautomaat

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?(opent in nieuw tabblad)

Keuzedag 

Geldig t/m 8 apr 2024

1e klas

Nu op de kaartautomaat

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?(opent in nieuw tabblad)

Keuzedag 

Geldig t/m 8 jun 2024

1e klas

Nu op de kaartautomaat

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?(opent in nieuw tabblad)

Keuzedag 

Geldig t/m 8 aug 2024

1e klas

Nu op de kaartautomaat

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?(opent in nieuw tabblad)

Keuzedag 

Geldig t/m 8 okt 2024

1e klas

Nu op de kaartautomaat

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?(opent in nieuw tabblad)

Keuzedag 

Beschikbaar vanaf 9 dec 2023

Geldig t/m 8 dec 2024

1e klas

Keuzedag 

Beschikbaar vanaf 9 feb 2024

Geldig t/m 8 feb 2025

 
     
 
Badge +3

@Thom dat ziet er prima uit, zoals het hoort.

Jij mag dus kiezen bij de kaartautomaat (ik ken je screenshot), maar uit andere berichten begrijp ik dat er maar één Keuzedag beschikbaar is (waarna je ook de volgende zou kunnen laden, bijv. voor een paar dagen heen en terug naar het buitenland)?

Met het principe dat je een Keuzedag die geldig is vanaf de 21e al op de 20e kunt ophalen bij bijv. een supermarkt (info uit de e-mails) is ook niets mis, maar dan moet je niet de vorige laten vervallen natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom dat ziet er prima uit, zoals het hoort.

Jij mag dus kiezen bij de kaartautomaat (ik ken je screenshot), maar uit andere berichten begrijp ik dat er maar één Keuzedag beschikbaar is (waarna je ook de volgende zou kunnen laden, bijv. voor een paar dagen heen en terug naar het buitenland)?

Met het principe dat je een Keuzedag die geldig is vanaf de 21e al op de 20e kunt ophalen bij bijv. een supermarkt (info uit de e-mails) is ook niets mis, maar dan moet je niet de vorige laten vervallen natuurlijk.

@Robert B Je kunt niet kiezen, de 1e die verloopt staat klaar. Je kunt een keuzedag pas ophalen op de dag dat de geldigheid begint.

@Thomje krijgt ze nog 2 maandelijks, helaas gaat dat bij verlenging veranderen, al staat dat niet zo op de website.

Badge +3

@Robert B Je kunt niet kiezen, de 1e die verloopt staat klaar. Je kunt een keuzedag pas ophalen op de dag dat de geldigheid begint.

Oh ja? Dat zou inderdaad de oplossing zijn!

Maar waarom krijgt iemand dan op de 20e een e-mail dat er een nieuwe Keuzedag klaar staat (met nota bene als opmerking “Ermee reizen kan pas vanaf 21 oktober 2023 tot 20 oktober 2024”)?

En vervolgens is de vorige Keuzedag foetsie, dus op de 20e kan je niet reizen op een Keuzedag tenzij je die op de 19e of eerder opgehaald hebt (want die is natuurlijk gewoon nog geldig op de 20e).

Linkje naar de betreffende reactie (in dit topic).  That does not compute/make sense 🙄

Bovendien blijf ik erbij dat het tot en met 20 oktober 2024 moet zijn, anders mis je simpelweg een dag.

Ik ga er nogmaals achteraan!

@MoDe en @Thom zouden jullie mij een privébericht willen sturen met jullie gegevens? Dat zou ons enorm helpen met deze kwestie.

Ik heb alles nu doorgezet. Ik hoop snel met een update te komen.

Ik kan helaas nog geen andere update geven dan dat we er nog mee bezig zijn.

Achter de schermen zijn we er nog mee bezig. Er is helaas nog niets wat ik kan melden.

Reageer