beantwoord

keuzedagen tot en met

  • 20 October 2023
  • 102 reacties
  • 1611 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12133 reacties

Regelmatig komt hier op de community het probleem voorbij van het niet kunnen gebruiken van een keuzedag op de laatste geldigheidsdag. In een ander topic gaf een moderator aan dat sinds een aantal maanden het overzicht is aangepast naar geldig tot. Ik ben benieuwd vanaf wanneer, want in mijn overzicht van 1-4-23 staat nog steeds tot en met.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 December 2023, 10:13

Bekijk origineel

102 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Alles is opgelost. Visueel en functioneel.

Is er ook iets van uitleg beschikbaar over waar de oplossing uit bestaat?

Dat vergemakkelijkt de beoordeling of de nieuwe wijziging ook echt een oplossing is. Het kan goed zijn dat gebruikers iets anders verwachten dan wat er nu gewijzigd is. Zonder meer informatie kunnen we weinig anders dan afwachten of er nog steeds klachten over komen.

Badge +3

@rvdborgt Bij mijn weten is de communicatie (e-mail) over het beschikbaar komen van een Keuzedag aangepast naar ‘van 19 december 2023 tot 19 december 2024’ en dan klopt het op zich wel.

In Mijn NS zal misschien nog gewoon staan ‘van 19 december 2023 tot en met 18 december 2024’ 🤔 en dat klopt ook, maar dan moet je op 18 december 2024 die Keuzedag nog wel kunnen ophalen.

Badge +3

En door met de verwarring…

 

Nog even ter aanvulling. De keuzedagen lopen gelijk met het abonnement en zijn dus op moment van verlenging geldig tot de volgende verlenging. Voor de rest is nu alles aangepast en kloppen zowel de informatie tekst als de geldigheid voor de nieuwe Keuzedagen die een geldigheid hebben van een jaar en tegelijker tijd worden klaargezet bij een verlening van het abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat het klopt bij de keuzedagen die je alle 7 tegelijk krijgt (afgesloten vanaf december 2022), maar het probleem deed zich voor bij keuzedagen besteld voor december 2022. En daar klopt in ieder geval de tekst niet op de website. Mijn keuzedagen besteld voor december zijn 2022 (in 2019, 2 maandelijks) zijn bij verlenging omgezet naar keuzedagen besteld na december 2022 (7 in 1x). Volgens de website zou dat 2 maandelijks blijven en aangezien ik geen nieuwe voorwaarden per 1-1-2023 heb ontvangen met deze wijziging is voor mij de website leidend.

 Ik zou graag mijn onlangs verlengde keuzedagenabonnement wat door NS naar 7 dagen in 1x is gewijzigd teruggezet zien naar 2 maandelijkse keuzedagen conform de tekst op de website.

De mail over de wijziging is gaande jaar verstuurd. Iedereen heeft deze gehad en voor iedereen gaat deze wijziging bij de verlenging in. 

Reputatie 7
Badge +1

De mail over de wijziging is gaande jaar verstuurd. Iedereen heeft deze gehad en voor iedereen gaat deze wijziging bij de verlenging in. 

Er zijn hier heel veel topics over emails die juist niet zijn aangekomen (wintercity). De bewering dat iedereen deze mail heeft gehad lijkt mij nogal een boute bewering.

Het gaat hier niet om de Wintercity, maar over de wijziging met betrekking tot de Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

De mail over de wijziging is gaande jaar verstuurd. Iedereen heeft deze gehad en voor iedereen gaat deze wijziging bij de verlenging in. 

De aankondiging van 2021 waar NS zich op basseerd hebben mijn partner (krijgt alles per brief) en ik niet gehad. Wel heb ik de mail 6 weken voor verlenging gehad met wijziging en deze is niet rechtsgeldig omdat wijzigingen zoals deze ruim van te voren bekend gemaakt moeten worden. Op de website staat iets anders, dus zonder nieuwe voorwaarden is die leidend.

Reputatie 7
Badge +3

Graag beste antwoord verwijderen, want probleem is nog steeds niet opgelost. Zie ander topic reactie @Benja 

De wijziging gaat bij iedereen in en ik ben blij dat ze nog steeds een jaar lang geldig blijven waar dat altijd maar 2 maanden was. De huidige Keuzedagen die nu nog actief zijn die kunnen gewoon tot de einddatum worden gebruikt. Als je na de verlenging gaat reizen dan zal de automaat automatisch de Keuzedag pakken met de kortste datum. 

Het probleem is opgelost. In het andere topic gaat het over de oude Keuzedagen die voor de verlenging zijn vrijgegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is opgelost. In het andere topic gaat het over de oude Keuzedagen die voor de verlenging zijn vrijgegeven.

Het probleem ging juist over de oude leuzedagen en dat is nog steeds niet opgelost. Ik heb nog oude keuzedagen en die zijn dus 1 dag korter geldig en geen jaar. Een tekstuele aanpassing waardoor de klant 1 dag minder heeft is geen oplossing!!!

Reputatie 7
Badge +3

De wijziging gaat bij iedereen in en ik ben blij dat ze nog steeds een jaar lang geldig blijven waar dat altijd maar 2 maanden was. De huidige Keuzedagen die nu nog actief zijn die kunnen gewoon tot de einddatum worden gebruikt. Als je na de verlenging gaat reizen dan zal de automaat automatisch de Keuzedag pakken met de kortste datum. 

De 2 maandelijkse keuzedagen zijn al een paar jaar per stuk een jaar geldig.

In de nieuwe opzet zijn ze niet allemaal 1 jaar geldig, maar alleen keuzedag 1. Ze zijn geldig tot verlenging en als keuzedag 7 pas na 11 maanden beschikbaar komt is deze nog maar 1 maand geldig. Want de nieuwe keuzedag komt in het nieuwe systeem pas beschikbaar als de voorgaande verbruikt is.

 

De wijziging van 2 maanden naar een jaar was destijds vanwege Corona gedaan en het thuisblijf advies. Dat laatste is niet meer van toepassing, maar alsnog zullen de Keuzedagen vanaf het moment van ingaan een geldigheid hebben van een jaar. Je kan in de eerste week ze alle 7 gebruiken, maar je kan ook wachten tot de laatste week van het contractjaar. Als je de eerste 6 binnen 11 maanden gebruikt heb je inderdaad nog een maand voor de laatste, maar die keuze heb je helemaal zelf.

Reputatie 7
Badge +3

De wijziging van 2 maanden naar een jaar was destijds vanwege Corona gedaan en het thuisblijf advies. Dat laatste is niet meer van toepassing, maar alsnog zullen de Keuzedagen vanaf het moment van ingaan een geldigheid hebben van een jaar. Je kan in de eerste week ze alle 7 gebruiken, maar je kan ook wachten tot de laatste week van het contractjaar. Als je de eerste 6 binnen 11 maanden gebruikt heb je inderdaad nog een maand voor de laatste, maar die keuze heb je helemaal zelf.

Nou nee deze keuze heb ik niet zelf, die heeft NS voor mij gemaakt.

Overigens was het voor reactie op dit bericht inlog nr 4 in 1,5 uur tijd.

Reputatie 7
Badge +1

Alles is opgelost. Visueel en functioneel.

Is er ook iets van uitleg beschikbaar over waar de oplossing uit bestaat?

Dat vergemakkelijkt de beoordeling of de nieuwe wijziging ook echt een oplossing is. Het kan goed zijn dat gebruikers iets anders verwachten dan wat er nu gewijzigd is. Zonder meer informatie kunnen we weinig anders dan afwachten of er nog steeds klachten over komen.

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

 

Badge +3

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

Daar gaat dit hele topic inderdaad over.

Als je die Keuzedag op 30 maart ophaalt is hij gewoon geldig op de 31e, maar op die datum ophalen lukt niet meer want dan staat de volgende (geldig vanaf 1 april) al voor je klaar.

Omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan ben je die van t/m 31 maart dus simpelweg kwijt. Je kunt daarvoor wel een couponcode krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

Daar gaat dit hele topic inderdaad over.

Als je die Keuzedag op 30 maart ophaalt is hij gewoon geldig op de 31e, maar op die datum ophalen lukt niet meer want dan staat de volgende (geldig vanaf 1 april) al voor je klaar.

Omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan ben je die van t/m 31 maart dus simpelweg kwijt. Je kunt daarvoor wel een couponcode krijgen.

Maar dan moet je dus als NS niet zeggen dat het probleem is opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Zie vandaag op X deze voorbijkomen.

 

Daar gaat dit hele topic inderdaad over.

Als je die Keuzedag op 30 maart ophaalt is hij gewoon geldig op de 31e, maar op die datum ophalen lukt niet meer want dan staat de volgende (geldig vanaf 1 april) al voor je klaar.

Omdat er tegenwoordig nog maar één Keuzedag klaar kan staan ben je die van t/m 31 maart dus simpelweg kwijt. Je kunt daarvoor wel een couponcode krijgen.

Maar dan moet je dus als NS niet zeggen dat het probleem is opgelost.

Het probleem heeft men opgelost door een dag minder te geven ☹️

Ik heb ook nog zo'n ‘oude’ keuzedag die binnenkort verloopt. Het is dat ik andere plannen heb, anders had ik getest of ik die laatste dag er inderdaad nog mee zou kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie toch echt dit op de site staan. Een jaar heeft bij mij nog steeds minimaal 365 dagen. Bij NS is dat blijkbaar dus niet het geval?

 

 

Badge +3

Ik zie toch echt dit op de site staan. Een jaar heeft bij mij nog steeds minimaal 365 dagen. Bij NS is dat blijkbaar dus niet het geval?

 

 

Het probleem speelt met name bij Keuzedagen ‘oude stijl’, waarvan er dus elke 2 maanden eentje verloopt (bijv. eentje die je vóór 1 april zou moeten gebruiken). En eind mei, eind juli etc. gebeurt dan weer hetzelfde…

Bij Keuzedagen nieuwe stijl zal het ook wel spelen, maar dan alleen voor de laatste dag van het contractjaar.

Reputatie 7
Badge +3

Een jaar heeft bij mij nog steeds minimaal 365 dagen. Bij NS is dat blijkbaar dus niet het geval?

Dit jaar wel 😉

Badge +3

Het probleem met de tekst in e-mails zou in ieder geval nu opgelost moeten zijn door te vermelden dat (alle) Keuzedagen geldig zijn van bijv. 15 januari 2024 tot 15 januari 2025.

Maar dat neemt niet weg (als het bij nieuwe stijl ook zo werkt) dat als er op 14 januari 2025 al een nieuwe Keuzedag klaar wordt gezet ’ermee reizen kan pas vanaf 15 januari’ want dan valt er alsnog een gat, tenzij je die oude Keuzedag al eeder op je kaart gezet hebt.

Reputatie 7
Badge +1

Een jaar heeft bij mij nog steeds minimaal 365 dagen. Bij NS is dat blijkbaar dus niet het geval?

Dit jaar wel 😉

Vandaar ook mijn opmerking minimaal. Maar NS is wel goed in gekunstelde oplossingen, zie bijvoorbeeld ook het topic over de feestdagen en dan speciaal bevrijdingsdag.

Reageer