beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 1

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

103 reacties

Badge +3

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Wordt vervolgd… al die correcties zouden teruggedraaid moeten worden. Foutje, bedankt en als excuus een 1e klas upgrade waar je misschien niets aan hebt (maar dan aan iemand anders weg kan geven) 😴

Reputatie 7
Badge +2

Als @Marius Langenberg toen toevallig 2x ingecheckt was in Assen om 9:14 dan stond het er correct (geeft niet, geen kosten!)

Hoe kan je überhaupt 2x ingecheckt zijn om dezelfde tijd, dan moet dat paaltje toch een melding “u bent al ingecheckt” geven? En als het bij een ander paaltje gebeurd is dan had dat je moeten uitchecken.

(Al zou een paaltje op de verkeerde tijd of datum kunnen, daardoor ben ik in een bus ook wel eens dubbel ingecheckt geraakt toen ik wilde uitchecken)

Reputatie 7
Badge +1

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Er zijn meer van dit soort topics in het verleden geweest. Ik vind het zorgelijke dat NS totaal niet leert van eerdere gebeurtenissen. 

Badge +3

Hoe kan je überhaupt 2x ingecheckt zijn om dezelfde tijd, dan moet dat paaltje toch een melding “u bent al ingecheckt” geven? En als het bij een ander paaltje gebeurd is dan had dat je moeten uitchecken.

(Al zou een paaltje op de verkeerde tijd of datum kunnen, daardoor ben ik in een bus ook wel eens dubbel ingecheckt geraakt toen ik wilde uitchecken)

Het zou niet moeten kunnen (graag een melding) maar NS paaltjes vinden het prima. Misschien had @Marius Langenberg die ook wel gekregen (u bent al ingecheckt).

Al zou die tweede incheck dan een uitcheck moeten zijn! Nog meer vragen dus… Volgens mij is het dus een spooktransactie wegens weet ik veel wat voor storing.

Er IS INGECHECKT (Assen, zonder poortjes) en uitgecheckt op Utrecht Centraal, keurig betaald voor de reis en daarmee klaar.

Reputatie 7

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Wordt vervolgd… al die correcties zouden teruggedraaid moeten worden. Foutje, bedankt en als excuus een 1e klas upgrade waar je misschien niets aan hebt (maar dan aan iemand anders weg kan geven) 😴

Wordt de 1eklas in ieder geval goed gevuld, is wel een pluspuntje 😂

Badge +3

Wordt de 1eklas in ieder geval goed gevuld, is wel een pluspunt 😂

Dat kan me niet schelen, maar het lijkt er sterk op dat reizigers die vragen/klagen over die onzinnige late correcties al gauw ‘gelijk krijgen’, en vervolgens worden afgescheept met een 1e klas upgrade.

Maar dan moet je eerst dus wel vragen/klagen/contact opnemen (geef je NAW gegevens, IBAN en ov-chipkaartnummer en geboortedatum maar even….)

Nee, waarom? Mijn klantnummer (en ter controle misschien een geldig e-mailadres voor de opvolging of als er nog vragen zijn) is voldoende, want jullie {beste NS} sturen mij een mail dus de rest is allemaal bekend!

Reputatie 7
Badge +1

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Wordt vervolgd… al die correcties zouden teruggedraaid moeten worden. Foutje, bedankt en als excuus een 1e klas upgrade waar je misschien niets aan hebt (maar dan aan iemand anders weg kan geven) 😴

Wordt de 1eklas in ieder geval goed gevuld, is wel een pluspuntje 😂

Nou ja of dat een pluspuntje is weet ik niet dan krijg je namelijk weer dit soort problemen.

Ne een herhaalde klacht is RJ trouwens op zijn schreden teruggekeerd. Klacht lag inmiddels ook bij Voorbeterov.

 

Badge +3

Dat geneuzel op X (over drukte 1e klas) is off-topic en geloof ik verder wel, en wat Rikus en zo ervan vinden ook.

DIT topic over (onjuiste) correcties van maandenlang geleden verdient opvolging vanuit de NS!

En nee, geen 1e klas goedmakertjes.

Reputatie 1

Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice, Marius Langenberg. Daar kunnen mijn collega's dit voor je uitzoeken. Laat je ons weten waardoor dit bedrag tot stand kwam?

Het lijkt op een (spook)correctie van € 20,00 voor een dubbele incheck in Assen. Die mag weg dus.

De rest klopt gewoon en is geen speld tussen te krijgen. Waarom er dan € 19,99 van gemaakt wordt een jaar later… 😥

Waar zie je dat ik 2 x ingecheckt hebt in Assen?

Volgens mij kan dat niet eens, want dan check je weer uit?

Reputatie 7
Badge +1

Ja Robert, maar webcare zegt toch echt net tot 3 keer aan toe dat die brief naar Valerie geheel terecht is. Bedrijf is tot op heden verdomd slecht in het toegeven van fouten.

Dan is het tijd voor het Klachtenloket OV.

Reputatie 1

Op verzoek hier de originele factuur.

 

 

Reputatie 1

Dus waar ik 16,02 voor betaal volgens de specificaties is dus: group code niet gevonden.

Weet iemand wat dat betekend?

En waarom moet ik betalen als de NS iets niet kan vinden?

Reputatie 1

Of... Als ik de factuur goed Bekijk, de 16,02 is de korting die ik gehad heb,

En nu wil de NS na ruim een jaar die korting terug hebben?

Zo lees ik het...

Reputatie 7
Badge +3

€16,02 is het bedrag van een reis Assen - Utrecht met 40% korting. Die reis staat ook met datzelfde bedrag in je reishistorie die je eerder al hebt geplaatst. Die zou dan ook al op de factuur van maart 2023 (of april) gefactureerd moeten zijn. Het gaat dus niet om een correctietarief van €20 voor een gemiste in of uitcheck.

Heb je ook gecheckt of deze reis met bedrag van €16,02 op de factuur van maart vorig jaar stond? Of misschien op die van april vorig jaar, aangezien het soms wel 3 weken kan duren voor een reis in de reishistorie komt te staan en dan ook later op de factuur komt. Als die daar ook op stond voor dit bedrag ga je de reis dubbel nu betalen. Staat die daar op met een bedrag van €0 dan heeft NS gelijk dat de reis niet eerder berekend is (en waar ze dan lekker laat achter komen).

Overigens staan nu ook je naam, adres en OV-chipkaartnummer openbaar. Je kunt nog binnen een uur na plaatsen je screenshot weghalen of vervangen door eentje waar je gegevens onleesbaar zijn gemaakt. 

Badge +3

Voor wat betreft je abonnement ben je van Dal Voordeel naar Weekend Vrij (al dan niet met doordeweekse dalurenkorting) gegaan. Dat is helemaal goed, en de factuur van 25-04 gaat dat uitwijzen.

Waar die € 16,02 (voor Assen - Utrecht) op die tussentijdse factuur vandaan komt is me een raadsel. Die zou gewoon op je maandfactuur moeten staan, toch? 😥😴

Zoals ik het nu zie klopt er niets van dus, en had je die € 16,02 voor Assen - Utrecht al lang betaald?

 

Reputatie 7
Badge +1

En nog eentje, maar ^DL gaat kijken wat er gebeurd is.

 

 

 

Ik denk dat het inderdaad om een spookcorrectie gaat omdat het in bovenstaand geval gaat om een reis in oktober 2023, bij Marius ging het om maart 2023. 2 keer zoiets gebeuren, het kan natuurlijk maar alles wijst er op (ook door de foutieve omschrijving op bladzijde 2 van de factuur), dat het een spookcorrectie is. Dat er dan blijkbaar klakkeloos een brief wordt gestuurd naar de klanten met een uitleg vind ik zeer bijzonder. Deergelijke brieven zijn niet standaard en moeten voor dit speciale geval worden gemaakt en zijn dus duur, dat er niemand in de organisatie dan eens gaat bedenken of dit allemaal wel klopt vind ik bijzonder zorgwekkend. 

Om de woorden van BrunoEst nog maar eens aan te halen: Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Was er vorig jaar maart niet een storing, waardoor in- en uitchecks niet goed geregistreerd werden, en dit pas maanden later gecorrigeerd werd? Kan er zo gauw geen topic meer over vinden, maar staat me wel iets van bij. Of was dat alweer langer geleden?

Bedoel je misschien de kosten van OV-fiets die een keer door een technisch probleem maandenlang niet of minder gefactuurd werden? Dat was vanaf maart 2020 en werd in september alsnog gefactureerd. 

Nee, ik bedoelde dit:

Maar er staat me ook iets van bij dat sommige mensen maanden later alsnog een (onterecht) correctietarief kregen.

Wel erg toevallig dat dit net als bij Marius op 13 maart 2023 speelde.

Reputatie 7
Badge +1

Mooi gevonden @mrfreeze , ik denk dat het inderdaad daar mee te maken heeft, ik geloof namelijk niet zo in toeval. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij @Marius Langenberg  gaat het niet om een correctietarief voor een gemist in of uticheck, de factuur hij nu ontvangen heeft geeft een reis van Assen naar Utrecht met het bedrag van €16,02. Dat bedrag klopt voor de gemaakte reis en staat ook in de reishistorie. NS geeft alleen aan dat die reis op de factuur van een jaar geleden met een bedrag van €0 staat. Of dat inderdaad zo is kan alleen Marius zeggen. 

Reputatie 1

Maar bij @Marius Langenberg  gaat het niet om een correctietarief voor een gemist in of uticheck, de factuur hij nu ontvangen heeft geeft een reis van Assen naar Utrecht met het bedrag van €16,02. Dat bedrag klopt voor de gemaakte reis en staat ook in de reishistorie. NS geeft alleen aan dat die reis op de factuur van een jaar geleden met een bedrag van €0 staat. Of dat inderdaad zo is kan alleen Marius zeggen. 

Ja, het kwartje is gevallen. In de email werd idd ook verwezen naar de originele factuur. Dus ik heb ver moeten terugscrollen.

Daar zat dus de verwarring, gaat dus om het INNEN dat niet gebeurd is.

Daar staat dus inderdaad 0,- bij de heenreis. Ik heb dat nooit gezien omdat ik nooit inlog om de facturen te bekijken.

Dus rekening lijkt me terecht...  Blijft de vraag of ze dat na ruim een jaar nog kunnen en mogen innen, terwijl dit tegen hun eigen beleid is…

Veel verwarring dus, en dit topic staat dus eigenlijk verkeerd en heeft uiteindelijk niets met de (flex) abonnement te maken.

Al lijkt het er op dat NS met die heractivatie wakker is geworden.

Reputatie 1

€16,02 is het bedrag van een reis Assen - Utrecht met 40% korting. Die reis staat ook met datzelfde bedrag in je reishistorie die je eerder al hebt geplaatst. Die zou dan ook al op de factuur van maart 2023 (of april) gefactureerd moeten zijn. Het gaat dus niet om een correctietarief van €20 voor een gemiste in of uitcheck.

Heb je ook gecheckt of deze reis met bedrag van €16,02 op de factuur van maart vorig jaar stond? Of misschien op die van april vorig jaar, aangezien het soms wel 3 weken kan duren voor een reis in de reishistorie komt te staan en dan ook later op de factuur komt. Als die daar ook op stond voor dit bedrag ga je de reis dubbel nu betalen. Staat die daar op met een bedrag van €0 dan heeft NS gelijk dat de reis niet eerder berekend is (en waar ze dan lekker laat achter komen).

Overigens staan nu ook je naam, adres en OV-chipkaartnummer openbaar. Je kunt nog binnen een uur na plaatsen je screenshot weghalen of vervangen door eentje waar je gegevens onleesbaar zijn gemaakt. 

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

 

Hoe dan ook...  Nee, de NS heeft gelijk dat het niet eerder berekend is. Ik heb de originele factuur gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het kwartje is gevallen. In de email werd idd ook verwezen naar de originele factuur. Dus ik heb ver moeten terugscrollen.

Daar zat dus de verwarring, gaat dus om het INNEN dat niet gebeurd is.

Daar staat dus inderdaad 0,- bij de heenreis. Ik heb dat nooit gezien omdat ik nooit inlog om de facturen te bekijken.

Dus rekening lijkt me terecht...  Blijft de vraag of ze dat na ruim een jaar nog kunnen en mogen innen, terwijl dit tegen hun eigen beleid is…

Veel verwarring dus, en dit topic staat dus eigenlijk verkeerd en heeft uiteindelijk niets met de (flex) abonnement te maken.

Al lijkt het er op dat NS met die heractivatie wakker is geworden.

Dan heeft NS dus toch gelijk dat de nu gefactureerde reis eerder niet in rekening is gebracht. Komen ze dan wel erg laat achter. Maar het heeft dan niets te maken met dat je nu weer een Flex abonnement hebt genomen, want zoals gemeld waren er ook 2 meldingen op X en wie weet hoeveel meer er nog zijn. Er zal ergens in het systeem van NS iets gedaan zijn waardoor dit soort foutieve dingen op oudere facturen naar boven komen. Maar het is nu in ieder geval verklaard

Heb je natuurlijk nog wel het feit dat het langer dan na de in de voorwaarden genoemde 3 kalendermaanden is. Moet je als reiziger bij NS eens komen om na meer dan 3 maanden een GtbV claim in te dienen. 

Reputatie 7
Badge +3

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Badge +3

De NS komt wel vaker ergens laat achter, zoals klanten die jarenlang (soms wel 6 jaar) een Voordeelurenabonnement hadden zonder ervoor te betalen! 

Bij het OV-fiets akkefietje in 2020 ging het om ‘slechts’ 6 maanden, maar dan nog zeggen de voorwaarden dat het binnen 3 maanden geïncasseerd had moet worden. Dat was dus net zo ‘fout’ als wat er nu gebeurt.

Het verlies wegens dat VDU (jarenlang met korting reizen zonder ervoor te hoeven betalen) heeft de NS natuurlijk op zich genomen. Logisch, want je kunt geen reizen ouder dan 18 maanden alsnog doorberekenen, en de abonnementskosten ook niet.

Reputatie 7
Badge +1

Feit blijft dat volgens de eigen voorwaarden van NS er dus niet geïncasseerd mag worden. Bedrijf had gewoon zijn verlies moeten nemen. Bij E-tickets pakken ze natuurlijk ook vaak genoeg de winst door te stellen dat de datum niet meer gewijzigd kan worden.

 

Reageer