beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 1

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

103 reacties

Badge +3

Feit blijft dat volgens de eigen voorwaarden van NS er dus niet geïncasseerd mag worden. Bedrijf had gewoon zijn verlies moeten nemen. Bij E-tickets pakken ze natuurlijk ook vaak genoeg de winst door te stellen dat de datum niet meer gewijzigd kan worden.

Precies, en als ze moeilijk doen kun je je gewoon beroepen op artikel 12.4 van de NS Flex voorwaarden:

… Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

Daarna dus niet meer!

NS: “Ja maar… we hebben het wel op tijd in rekening gebracht, alleen stond er een verkeerd bedrag bij van € 0,00 i.p.v. € 16,02”

Jij: “Dat is dan erg jammer voor jullie”

NS: “Nee hoor, als je niet betaalt zetten we gewoon je abonnement stop! (want Flex)”

Game on… Wordt vervolgd 🙄

En dan het {op dit moment} gemarkeerde antwoord… 🤔

Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Gewoon klacht indienen bij het Klachtenloket OV. Als dat niet helpt, door naar de geschillencommissie OV. Het zou goed kunnen dat NS dan snel toegeeft om geen precedent te scheppen.

Reputatie 4

Dus rekening lijkt me terecht... 

Bijna 80 berichten (!) en nu blijkt het gewoon te kloppen.

Wat ongelofelijk veel drama, beschuldigingen en verwijten, alsof de wereld verging.

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

Reputatie 7
Badge +1

Dus rekening lijkt me terecht... 

Bijna 80 berichten (!) en nu blijkt het gewoon te kloppen.

NS heeft zichzelf 3 maanden gegeven om de rekening te sturen. De voorwaarden gelden voor iedereen, ook voor NS. Dus NS heeft geen grond meer om die rekening te sturen.

Reputatie 7
Badge +1

Dus rekening lijkt me terecht... 

Bijna 80 berichten (!) en nu blijkt het gewoon te kloppen.

Wat ongelofelijk veel drama, beschuldigingen en verwijten, alsof de wereld verging.

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

 

Kan je nagaan hoe idioot slecht dat bedrijf van jou is. Rekening na 13 maanden sturen is voor een dergelijk bedrijf gewoon not done. NS heeft dat ook zelf uitgesloten in de Algemene Voorwaarden.

Je bent mij nog steeds een antwoord verschuldigd op de vraag waarom NS zich wel aan de voorwaarden bij de retournering van EW-tickets houdt en hier gewoon de eigen Algemene Voorwaarden compleet naast zich neerlegt.

Reputatie 1

Dus rekening lijkt me terecht... 

Bijna 80 berichten (!) en nu blijkt het gewoon te kloppen.

Wat ongelofelijk veel drama, beschuldigingen en verwijten, alsof de wereld verging.

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

Alsof de wereld vergaat.. lol. Dat zijn jouw woorden he?

Volgens mij was ik best mild…

Maar eh...   Je bent de fouten van de ns wel aan het bagetaliseren, lijkt mij. Vergeet niet dat ik door de ns ook nog beticht werd van vergeten in of uitchecken, wat gewoon niet waar is! 

En dat vind ik toch ook niet netjes...

Reputatie 1

En het antwoord "wij hadden het liever anders gezien" word dan als beste antwoord geselecteerd? 

Door wie dan? 

Mag ik dat zelf niet bepalen?  Lol

Reputatie 1

Overigens zit ik terwijl ik dit schrijf in de intercity naar Rotterdam om moeder te bezoeken. 

In een overvolle eerste klas. 

Ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken...  Maar ik heb zo'n vermoeden dat de NS kwistig is geweest met die gratis upgrades 😉

Reputatie 7
Badge +1

Dus rekening lijkt me terecht... 

Bijna 80 berichten (!) en nu blijkt het gewoon te kloppen.

Wat ongelofelijk veel drama, beschuldigingen en verwijten, alsof de wereld verging.

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

Alsof de wereld vergaat.. lol. Dat zijn jouw woorden he?

Volgens mij was ik best mild…

Maar eh...   Je bent de fouten van de ns wel aan het bagetaliseren, lijkt mij. Vergeet niet dat ik door de ns ook nog beticht werd van vergeten in of uitchecken, wat gewoon niet waar is! 

En dat vind ik toch ook niet netjes...

@Re.tep is gewoon een trol, helaas komen dat soort mensen op dit soort fora ook veel voor. Tevens zijn er natuurlijk ook de nodige NS-medewerkers op dit forum actief. Vaak herken je dat aan de manier van antwoorden. Over jouw casus. Zoals BrunoEst al heeft aangegeven is de incasso van NS volgens hun eigen voorwaarden gewoon niet toegestaan. NS weet de voorwaarden wel toe te passen als iemand een E-ticket met een verkeerde datum heeft gekocht dan moet je dat dus in dit geval ook doen en gewoon geen rekening versturen. Dan had dit topic met inmiddels meer dan 80 reacties gewoon niet bestaan. 

 

Vorig jaar in maart is zoals in de reactie van @mrfreeze al een topic over dit probleem geopend. NS heeft in dat topic totaal niet gereageerd en er dus blijkbaar ook geen notie van genomen. Naar nu dus blijkt is er op die dag dus wel degelijk het nodige mis gegaan. NS had n.a.v. dat topic gewoon zijn huiswerk moeten doen en dan had de correctie echt wel binnen die 3 maanden plaatsgevonden. 

 

NS heeft dit achterwege gelaten en om dan nu een jaar na dato nog met de rekening aan te komen is niet aanvaardbaar.    

Reputatie 1

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Heb ik, heb ik…. Als zero goed is? 

Alleen op dit moment ben ik even niet thuis…

Ik weet niet of leiden op de route is?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En het antwoord "wij hadden het liever anders gezien" word dan als beste antwoord geselecteerd? 

Door wie dan? 

Mag ik dat zelf niet bepalen?  Lol

Dat mag je wel zelf kiezen, maar als je het niet snel genoeg doet en de vraag daardoor open blijft staan terwijl er intussen wel een goed antwoord is gegeven, wordt het gedaan door een moderator. Superusers kunnen het ook doen, maar ik heb daar over het algemeen geen zin en ga ook zeker niet mijn eigen antwoord kiezen als beste antwoord. Je kunt wel aan een moderator vragen dit beste antwoord te deselecteren waarna je zelf een best antwoord kunt kiezen.  

Reputatie 7
Badge +3

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Heb ik, heb ik…. Als zero goed is? 

Alleen op dit moment ben ik even niet thuis…

Ik weet niet of leiden op de route is?

 

Zero is prima, drink ik zelf nu ook altijd. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

En het antwoord "wij hadden het liever anders gezien" word dan als beste antwoord geselecteerd? 

Door wie dan? 

Mag ik dat zelf niet bepalen?  Lol

Dat mag je wel zelf kiezen, maar als je het niet snel genoeg doet en de vraag daardoor open blijft staan terwijl er intussen wel een goed antwoord is gegeven, wordt het gedaan door een moderator. Superusers kunnen het ook doen, maar ik heb daar over het algemeen geen zin en ga ook zeker niet mijn eigen antwoord kiezen als beste antwoord. Je kunt wel aan een moderator vragen dit beste antwoord te deselecteren waarna je zelf een best antwoord kunt kiezen.  

 

Maar in dit geval is er duidelijk geen goed antwoord gekozen, maar een antwoord dat de NS het beste uitkomt.

Reputatie 1

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Heb ik, heb ik…. Als zero goed is? 

Alleen op dit moment ben ik even niet thuis…

Ik weet niet of leiden op de route is?

 

Zero is prima, drink ik zelf nu ook altijd. 

 

 

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Reputatie 1

Ben ik na maanden weer een keer op stap met de trein…

Ga ik te laat thuis komen. Ik moet voor 22.30 binnen zijn…

Top bedrijf. Die NS.

 

 

Reputatie 1

1 voordeel…

Ik sta stil in een stilstaande trein…

Overvol…

Maar de eerste klas is erg rustig. 

Ik ben nu wel blij met die gratis upgrade…

 

Reputatie 7
Badge +3

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Tja, aanbieding. Dus even gehamsterd, ook al was het niet bij de hamster supermarkt. 😁

Reputatie 7
Badge +3

1 voordeel…

Ik sta stil in een stilstaande trein…

Overvol…

Maar de eerste klas is erg rustig. 

Ik ben nu wel blij met die gratis upgrade…

 

Was het toch nog ergens goed voor. Valt mee dat de 2e klas reizigers niet massaal in de 1e klas gaan zitten. Als je de klachten hier mag geloven zit in iedere drukke trein de 1e klas altijd vol met reizigers met een 2e klas vervoerbewijs. Wel thuis nog. 

Badge +3

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Haha, die hebben ze bij de ALDI ook en dan is de keuze tussen River en Coca Cola® al snel gemaakt 🤣 Al zal 6 euro voor vier literflessen van het A-merk je de kop niet kosten…

{off-topic maar het topic is van @Marius Langenberg dus dat mag} 😅

Reputatie 7
Badge +3

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Haha, die hebben ze bij de ALDI ook en dan is de keuze tussen River en Coca Cola® al snel gemaakt 🤣 Al zal 5 euro voor vier literflessen je de kop niet kosten…

In dit geval was het net geen 6 euro voor 4 flessen van 1,5 liter. Het was alleen een paar keer heen en weer met de fiets, dit paste niet in 1 keer in mijn fietstassen. Want ja, geen auto, daar bespaar ik weer op. En ik vond vorige week tegen een glaswandje hier in het kleine winkelcentrum een briefje van 20, plus iemand had nog een muntje van 50 cent in het winkelkarretje wat ik pakte laten zitten. 

Reputatie 4

 ....Als je de klachten hier mag geloven zit in iedere drukke trein de 1e klas altijd vol met reizigers met een 2e klas vervoerbewijs.....

Ach ja, vele zitten hier vaak in één wat negative modus, mooi bewijs dat de praktijk toch vaak beter en netter is. Bedankt voor het delen van de foto, en fijne reis nog met je upgrade eerste klasse.

Reputatie 7

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

 

Dit is dus precies wat er aan schort. Het is telkens denken en handelen vanuit het idee dat de klant  als onbenullige bijkomstigheid al die grollen wel moet en zal pikken, de klant heeft immers weinig tot geen keus en men weet maar al te goed dat klanten de kleine lettertjes (vrijwel) nooit lezen.

Zelf zou ik dit niet over mijn kant laten gaan en daarbij gaat het mij totaal niet om die euro’s. Het zou anders liggen indien ik in dit geval een andere mail zou hebben ontvangen. Iets in de trant van:

 

Geachte heer Est,

Hierbij vragen wij uw aandacht voor het feit dat wij er recent achter zijn gekomen dat wij, meer dan een jaar geleden bij de facturatie van uw reiskosten weer een stommiteit hebben begaan. Hierdoor zijn uw reiskosten indertijd niet (volledig) in rekening gebracht. Het spijt ons zeer, u daar nu mee lastig te moeten vallen. Wij beseffen ons dondersgoed dat wij, gezien hetgeen is overeengekomen, geen poot hebben om op te staan. Wij komen nu eenvoudigweg veel te laat op de proppen met onze factuur. Gezien de desastreuze financiële situatie waarin ons bedrijf zich thans bevindt hebben wij toch gemeend, al onze euvele moed bij elkaar te moeten schrapen om een beroep te doen op uw generositeit. Bijzonder graag verzoeken wij u de onverschuldigde afschrijving te accepteren. U zult als gewaardeerde klant, naar wij vurig hopen, begrijpen dat wij elke vrijwillige bijdrage aan de continuïteit van onze onderneming met grote dankbaarheid zullen aanvaarden. Wij hadden het liever ook anders gezien.

Als goedmakertje voor alle overlast treft u bijgaand een upgrade naar onze exclusieve 1e klas aan,

Hoogachtend,

Reputatie 1

Geweldig dit! 😃

 

Overigens zojuist een claim ingediend voor geld terug bij vertraging.

Reputatie 1

Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

Reputatie 1

Oh...  Nog even een totaal overbodige reactie..

Gewoon om nog even de 100 vol te maken.…

 

Anyway.. Allen nog bedankt! 

 

Ik weet nu in ieder geval weer waarom ik mijn Flex heb opgezegd een tijdje terug…

 

- check in of uit niet goed geregistreerd…

- facturatie niet goed gegaan

- na ruim een jaar alsnog indienen

- claimen dat ik vergeten ben in of uit te checken, terwijl gegevens anders wijzen

- mij eerst een brief willen sturen alvorens de rekening te sturen, is ook niet gelukt 

En vervolgens zijn er hier mensen die beweren dat alles gaat zoals het hoort…

 

Vervolgens ga je weer met de trein..  trein defect. 

En staat er vandaag ook weer dat ik weer!!!! ben vergeten in of uit te checken…

Hoe dan? Dan gaat de poortjes toch niet eens open???

Reageer