beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Badge +3

Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.

Dat verschil wil ik graag uitleggen, maar zie daarvoor dit in ditzelfde topic. Het klopt!

Reputatie 5

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

 

 

Dan gaat er met de berekening dus nog niet helemaal goed. Bij mij is er dus voor dat 2e deel 1,46 in rekening gebracht

 

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar dus wel nog vanaf.

Dus dan zouden ze dat moeten aanpassen, zodat je dus niet dubbelop voor dat basistarief betaalt.

 

Waarschijnlijk gaat het dan ook bij andere reizen mis, waarbij je overstapt

Badge +3

Globaal klopt het wel.

Er wordt geen dubbel basistarief gerekend bij een overstap, en het zijn geen wereldbedragen.

Maar hoe NS Flex dan aan die € 1,46 komt? Geen idee.

Reputatie 5

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Reputatie 5

 

De vraag is dan natuurlijk wel of je die 8 km zo nodig 1e klas wilt reizen?

 

Wellicht als het heel erg druk is zou ik het mogelijk overwegen om te upgraden

 

 

Ik blijf het een interessant topic vinden! 😅

Het blijft wel interessant. Kijken wat het doet dit jaar als ik het een keer weer de upgrade doe.

Badge +3

Whatever. Als je vanaf Hengelo met NS naar Enschede wil is dat goedkoper dan met Blauwnet.

Andere kant op (vanuit Enschede) betaal je meer wegens het aanzienlijk hogere ‘starttarief’ bij NS (voltarief 2e klas € 2,50 voor de eerste 8 TE).

Badge +3

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Als het dagelijks om € 0,68 gaat (het verschil tussen € 3,49 op je factuur en de € 2,81 die het in werkelijkheid kost voor ieder ander die 1e klas op saldo of e-ticket met 40% korting reist) dan zou ik dat graag elke keer gecorrigeerd willen zien.

Het gaat nogmaals niet om wereldbedragen maar het is gewoon 24% te veel, elke reis weer.

Reputatie 5

Hoe je uiteindelijk ook gaat, er komt toch elke keer een andere prijs uit.

 

Het is vooral de combinatie + een eventuele 1e klas wissel wat het verschil is. Ook zonder de klassewissel

Badge +3

En daarbij speelt ook nog mee dat het om een erg kort traject van maar 5+8 TE gaat.

De prijs van de reisplanner zou leidend moeten zijn, en is eenduidig te berekenen voor reizen op saldo (65% 1e klas toeslag bij NS en 70% bij Blauwnet, voor zover 1e klas aanwezig).

Bij NS Flex is dat voor Blauwnet 60%, maar die wordt ook berekend over het starttarief en is dus op korte stukjes ietsje duurder dan op saldo als je reis begint met Blauwnet.

Hoe dan ook, zolang je in geval van € 3,49 maar elke keer die € 0,68 te veel terug kan krijgen is het ‘acceptabel’, want dat is immers te voorkomen door zelf de klassewissel op het 'juiste’ tijdstip te doen (dus zorgen dat je op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal 2e klas reist).

Een willekeurige reiziger heeft natuurlijk geen flauw idee… 

Badge +3

Pff, dat wordt dan weer contact opnemen met de NS Flex afdeling voor € 0,78 terug want de prijs in de Reisplanner klopt (er is inderdaad geen 1e klas!).

 

Badge +3

Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis

Je hebt gelijk, maar op het basistarief krijg je ook 40% korting, dus blijft van die € 2,13 nog € 1,54 over (€ 0,59 er af wegens geen basistarief).

Dan zou de reis je € 1,27 (2e klas) + € 1,54 (1e klas) = € 2,81 kosten.

En dat is dus ook precies de prijs van een los ticket met 40% korting voor de gehele reis, en wat NS Flex je zou moeten berekenen! :fearful: (zie screenshot van 4 dagen geleden).

Bij een (Flex) overstap tussen vervoerders betaal je trouwens nooit opnieuw het basistarief als het allemaal goed gaat en binnen 35 minuten is.

Dat heeft verder weinig/niets met NS Flex te maken, wél gaat NS Flex anders om met overstappen spits/dal en dal/spits (tussen vervoerders) dan klassieke abonnementen. Maar dat is hier ook niet aan de orde want alle reizen zijn op daltarief zonder eerdere ritten in de spits.

Badge +3

Voor de volledigheid (en om aan te geven hoe ingewikkeld het kan zijn) nog even wat je zou betalen voor met Blauwnet naar Hengelo en dan met NS verder naar Enschede (1e klas met 40% korting):

Je totale reis Delden - Enschede is 13 TE (tariefeenheden/kilometer)
Waarvan 5 TE = € 1,27 voor met Blauwnet naar Hengelo (geen 1e klas aanwezig).

Daar komt dan nog het verschil tussen 13 en 5 TE met NS (1e klas 40% korting) bij.

Dat kost (zie pag. 11 van dit document voor 1e klas met 40% korting) € 3,37 - € 2,48 = € 0,89 voor 1e klas Hengelo-Enschede met NS. Geen speld tussen te krijgen!

In totaal dus € 2,16 en daarmee de goedkoopste optie! Zelfs nog 2 cent goedkoper dan de hele reis 2e klas met Blauwnet :rofl:

Dit is omdat het ‘basistarief’ van NS (die € 2,48 voor 1e klas 40% korting) vervalt en omdat bij NS de eerste 8 TE (ongeveer kilometers) hetzelfde kosten.

Het bewijs uit de reisplanner:

Je hebt dan wel een overstap van 23 minuten in Hengelo… 

 

Reputatie 5

Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:

 

Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?

 

 

Badge +3

Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:

 

Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?

Het wordt steeds leuker/ingewikkelder,

Maar voor doordeweeks 1e klas kan je met NS Flex 65% (géén 63% want dat was in 2020) toeslag aan houden.

Dus precies dezelfde prijzen als de Reisplanner voor losse kaartjes. De reactie van de Klantenservice ‘verklaart’ dus niets en bevat sowieso onjuistheden.

Ga er gerust vanuit dat NS Flex zich voor doordeweeks 1e klas net zo zou moeten gedragen als wat de Reisplanner (en 9292 en andere planners) aangeven, met voor jou natuurlijk 40% korting omdat je buiten de spits reist.

Delden - Enschede (in één ruk met Blauwnet) in de daluren dus maximaal € 2,81 geheel volgens de regels.

Als ze ook 65% bovenop de prijs (€ 1,27) van Delden - Hengelo gooien dan mag dat niet, want daar is geen 1e klas.

En dan nog, € 1,27 plus 65% voor 1e klas is € 2,10 en daarbij de € 1,54 voor Blauwnet Hengelo-Enschede is samen € 3,64.

Het zou kunnen dat NS Flex je afrekent op 63% 1e klas toeslag… Dan kom je aan € 1,27 × 1,65 + € 1,54 = € 3,61

Met de tarieven van 2020 zou die € 1,27 misschien wat minder zijn, en die € 1,54 ook wat minder en dat je dan uitkomt op € 3,49 ?? :tired_face:

Maar laat ze dat vooral niet goed praten want je hebt geen 1e klas tot Hengelo en die 63% is ook achterhaald. Je zou gewoon het 1e klas tarief zoals in de Reisplanner(s) staat moeten betalen, en geen 2% minder.

Badge +3

Samengevat: bij Blauwnet verhoudt een 1e klas upgrade zich totaal anders bij NS Flex dan bij reizen op saldo.

Uitgebreider: Lees verder…😆

Dit is blijkbaar afgesproken (en kan bij Flex dus juist nogal wat schelen in jouw voordeel of nadeel)

Die 60% (de Blauwnet 1e klas opslag bij NS Flex) op het landelijke basistarief gooien is gewoon geen goed idee (als dat al zou mogen, blijkbaar wel…)

Dat er overal 70% gerekend wordt (alleen over de reisafstand) is eenduidiger, al ben je met Flex en Blauwnet nu soms goedkoper uit (bijv. Enschede - Zwolle met Blauwnet).

Ik vind het dus discutabel dat er bij Flex een 1e klas toeslag (maar ook 40% dalkorting daaroverheen) gerekend mag worden over een landelijk basistarief, zonder ook maar een meter te reizen. Dat klopt gewoon niet! Lees verder… 

Ten eerste; per 2023 is dat basistarief van € 1,01 naar € 1,08 gegaan, maar of je dan 1e of 2e klas wilt gaan reizen (de kilometers) maakt toch in feite niets uit?

Toch maar weer een voorbeeldje (1e klas maar dan zonder korting, die is 40% in alle gevallen)

Een treinreisje van Enschede naar Kennispark is 4 km/TE.

Met NS (geen basistarief want de eerste 8 TE/km zijn zelfde prijs dus tot kan je ook tot Hengelo reizen voor hetzelfde):

Met NS (op saldo of NS Flex):
- Dat kost u dan 2e klas € 2,60 en 70% erbij voor 1e klas maakt € 4,42 (zie de tarievenlijst, die klopt) 

Met Blauwnet 2e klas op saldo:
- Het landelijke basistarief van € 1,08 plus € 0,207 per km, totaal € 1,91 Goh, alle Reisplanners kloppen en zeggen dat ook!

Met Blauwnet 1e klas op saldo:
- Basistarief € 1,08 plus € 0,352 (70% meer per km) is samen € 2,49 en ook dat hebben de Reisplanners perfect door!

Maar dan nu met NS Flex!

De ‘afspraak’ met Blauwnet is dan geen 70% maar 60% 1e klas toeslag, maar dan ook over het basistarief, en dan ziet het er ineens zo uit voor Enschede naar Kennispark:

Blauwnet 2e klas:
- Basistarief € 1,08 + 4 km á € 0,207 = € 1,91 So far so good, dat is al beter dan € 2,60 met NS (als ze daar zouden stoppen).

Blauwnet 1e klas:
- Wij (NS Flex, en omdat Blauwnet dat blijkbaar prima vindt) rekenen slechts 60% toeslag 1e klas, maar dan wel over het geheel, en dat wordt dan € 1,91 × 1,6 = € 3,06 graag!

Dus dit ritje (1e klas Enschede - Kennispark) kost:
- Met NS (op saldo of NS Flex) € 4,42
- Met Blauwnet op saldo € 2,49
- Met Blauwnet en NS Flex € 3,06

Zo’n reisje met NS Flex en Blauwnet is dus gewoon 23% duurder dan op saldo (of een e-ticket) 😴

Maar het klopt, want zo werkt het blijkbaar 🙄

Reputatie 5

@Stijn NS

 

Zou je even mee kunnen kijken m.b.t. dit topic. Zit met de berekening van de klassewissel niet helemaal goed als je hem gebruikt.

Badge +3

Dit is wel een goede case!

Ongeacht hoe laat je die mail kreeg, zou het tijdstip dat daar in staat leidend moeten zijn (dus elke incheck na 9:01 zou als 1e klas verrekend moeten worden) en dat staat dus ook keurig in je Reishistorie.

Hoe de getoonde prijs (2e klas) op je factuur er uit gaat zien is afwachten. Ikzelf vermoed dat als het morgen of overmorgen nog steeds ‘verkeerd’ staat, het ook zo op je factuur terecht zal komen.

In dit geval in jouw voordeel, althans voor het deel na je overstap als daar de 2e klas prijs bij staat.

Wat wel apart is aan dit (rand)geval, is dat je van je incheck om 9:04 tot je overstap 2e klas gereisd hebt en pas daarna 1e klas wilde, maar dat door de klassewissel om 9:16 ook het eerste deel van je reis 1e klas zou worden (want minder dan 15 minuten geleden, incheck na 9:01). :thinking:

Op een reis van 9:04 (incheck) tot 9:28 (uitcheck) met daarin ook nog een overstap zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar toch… 

Edit aug 2021: Van ‘maakt niet zoveel uit’ tot wat er inmiddels bekend is zit er toch wel een verschil! Lees gerust verder alle reacties en analyses want dit kan zomaar een lang topic worden (en ja hoor, juni 2022 nog geen stap verder, maar we weten wel waar en hoe het precies mis gaat dankzij alle reacties!)

Badge +3

Nee @dennisg buiten de spits krijg je ook 40% korting op het Blauwnet basistarief en dat is dan geen € 0,99 maar € 0,59

Ongeacht of je 1e of 2e klas reist.

Hoe dan ook, tussen Delden en Hengelo mag het NS Flex systeem je niet 63% of 65% (of in het weekend 50%) toeslag rekenen, want die treinen hebben dus geen 1e klas.

De NS Reisplanner heeft dat perfect door (alle reisplanners tonen de juiste prijs) maar het NS Flex systeem dus niet… met als gevolg een ander bedrag op je factuur of in je reishistorie.

Dus betaal je elke keer (heenweg 1e klas) € 0,68 te veel met Blauwnet, prijs moet gewoon € 2,81 zijn!

En als NS Flex nog rekent met 63% (1e klas toeslag 2020) zelfs nog iets minder.

Als je dus € 3,49 voor je kiezen krijgt, laat de NS dan maar eens uitleggen hoe dat opgebouwd is (zonder ‘overcheck’ in Hengelo want hele reis met Blauwnet).

Kunnen ze niet. € 2,81 maximaal (voor de heenweg)!

Off topic. All mixed/messed up, fix it up clean it up https://www.youtube.com/watch?v=e5RKzhY-ufU

Het ‘balletje’ ligt bij de NS en wat het NS Flex systeem ervan maakt. Met natuurlijk een specificatie die ergens op slaat. :sleeping:

Reputatie 5

Het blijft wel bijzonder.

 

De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.

 

Wellicht dat het traject ook nog een verschil maakt. Op heenweg is het eerste stuk tot aan overstap alleen 2e klas en vanaf daar ook met 1e klas. En voor terug begint het met 1e klas en daarna zonder.

 

Moet het dan ook in de gaten houden als ik een volgende keer weer hetzelfde doe zoals ik in mijn beginpost omschreef.

Badge +3

Tja, 6½ maand later, maar die laatste regel € 1,10 klopt dus niet, want Hengelo - Delden mag niet meer dan € 0,69 kosten na een overstap in Hengelo, want er is immers geen 1e klas dus ook geen 60% toeslag graag.

Dat het een geldige overstap was blijkt uit het feit dat het (Blauwnet) starttarief van € 1,01 (in jouw geval € 0,61 want je krijgt 40% korting) niet berekend is. Met dat starttarief erbij zit je dus op de normale € 1,30

Voor 30 mei klopt de € 2,08 natuurlijk ook niet.

Badge +3

De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.

Dan wordt de reis afgerekend op de incheck van 9:04

Als je dus in de mail te zien krijgt dat je vanaf 9:01 op 1e klas reisde dan zou dat zo berekend moeten worden, want er is dus verder geen overstap om het anders te kunnen doen.

Je stapte dus over zonder overstap (uit- en weer inchecken). Hoe dan ook, als er voor jou netjes 1e klas staat met een 2e klas prijs dan lekker zo laten natuurlijk. :zipper_mouth:

Heb je een screenshot van je Mijn NS reishistorie (zonder kaartnummers en zo)?

Badge +3

Bij blauwnet is de toeslag 60% bij een klassewissel, zoals in dat document staat.

Welk document?

En bij ns is dat dus 65%

Correct, en waar iemand 63% zei is dat dus oude info (2020).

 

Reputatie 5

Dan gaat het ergens gewoon verkeerd.

  1. Bij doorgifte van de blauwnet gedeelte naar ns toe.
  2. Of met de berekening binnen het flex systeem

Kom er dan maar achter waar het precies verkeerd gaat

Badge +3

Dan gaat het ergens gewoon verkeerd.

  1. Bij doorgifte van de blauwnet gedeelte naar ns toe.
  2. Of met de berekening binnen het flex systeem

Kom er dan maar achter waar het precies verkeerd gaat

Dat laatste, want bij reizen op saldo is er niets aan de hand volgens mij. Prijs in de reisplanner(s) klopt immers ook gewoon.

Badge +3

Traject doet er niet zo veel toe maar is toch wel van belang in dit geval!

Aan de tijden (en prijs) te zien is het Delden - Enschede met Blauwnet, met dus een ‘overstap’ in Hengelo op een andere Blauwnet trein. Geen Sherlock Holmes voor nodig verder.

Zou je 1e klas willen reizen in een drukke trein naar Enschede en van verder komen (bijv. Zutphen) dan moet je om die Klassewissel succesvol te laten zijn (voor het tweede deel van je reis) in Hengelo uit- en weer inchecken, en daarna binnen 15 minuten de klassewissel doen. Uit- en inchecken kan bij hetzelfde (Blauwnet) paaltje, met een wachttijd van ca. 10 seconden.  Info Blauwnet, 1 minuut!

Om het deel naar Hengelo (incheck 9:04 in Delden) uit te zonderen van de Klassewissel zou je pas ná 9:20 van klasse moeten wisselen, met uiteraard een ‘overstap’ in Hengelo rond 9:15, want anders wordt dus ook het eerste deel 1e klas zoals op 8 juli. Met NS Flex mag dat, tot 15 minuten na incheck/overstap naar 1e klas wisselen).

Bij controle tussen Hengelo en Kennispark kan je dan aangeven dat de conducteur gerust een 1e klas afwijking mag registreren, omdat het systeem later wel uitzoekt of je recht had op 1e klas voor dat deel van je reis.

Reageer