beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Badge +3

Samengevat, als je vaker een deel van die reis 1e klas maakt dan is het gunstiger om de hele reis 1e klas (Blauwnet) te maken, dus geen gedoe met ‘overstappen’ via een paaltje in Hengelo, en al helemaal niet bij NS inchecken voor Hengelo-Enschede of andersom.

Voorwaarde is dan wel dat je de klassewissel binnen 15 minuten na je incheck doet, en dat lukt je dus prima met een eerste incheck om 9:04 vanuit Delden.

Plus hou je factuur in de gaten, want € 3,49 klopt niet, dat moet € 2,81 zijn als je de hele reis met Blauwnet maakt (zoals ook in je reishistorie staat).

Voorbeeld van de prijs 1e klas met 40% korting.

 

Badge +3

het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.

Oh ja, de Blauwnet Stoptrein (LINT) heeft geen 1e klas maar een Blauwnet Sprinter (FLIRT) wél.

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit 

Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.

Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.

Mooi zo, jammer voor de mensen die het verschil niet opvalt en dus elke keer € 0,68 te veel betalen.

Edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.

Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.

Ga je gang en laat maar weten graag!

Er zijn wel meer voorbeelden (bijv. Qbuzz treinen en bus/tram reizen met GVB-Connexxion overstap) waar het reproduceerbaar mis gaat met NS Flex, maar dat gaat dan om dubbel starttarief (bus) of geen behoud van korting bij een overstap in de spits met een eerste incheck in de daluren (trein). Dit is weer heel iets anders natuurlijk.

Badge +3

Hoe is het verder verlopen @dennisg met het 1e/2e klas Flex geneuzel tussen Delden en Enschede?

Reputatie 5

Vorige week had ik wwer 1 reis met een stuk 1e klas.

 

Van Enschede naar Hengelo met ns gereden, 2,48 voor de 1e klas (is ook volgens de reisplanner en met toeslagpercentage van 65%)

Vanaf hengelo tot Delden was het 0,68.

Totaal dus 3,16.

 

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

Badge +3

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de (NS) reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief bij overstap vanuit Enschede) € 0,68. Dat laatste gaat dus goed met een klassewissel naar 2e en ‘overstap’ (uit/incheck) in Hengelo.

Maar als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder (bij reizen op saldo of e-tickets).

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij NS Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, maar dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten met Blauwnet ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je zonder NS Flex € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

Badge +3

Voor de volledigheid… neem ik aan dat je de klassewissel meer dan 15 minuten na je eerste incheck in Delden gedaan hebt?

Hoe dan ook, dit is wel het bewijs dat je voor Delden - Enschede met het NS deel (vanaf Hengelo) 1e klas goedkoper uit bent (maar liefst 2 cent) dan de hele reis 2e klas met Blauwnet :rofl:

Reputatie 5

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief) € 0,68.

Dus als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

 

 

Hier zouden ze dan beter moeten kijken en eventueel dat aanpassen

 

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder.

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, en dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je (zonder Flex) € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

 

 

Dan gaat het wellicht deels mis in de doorgifte en deels in de berekening binnen flex. Alleen hoe gaan ze dat oplossen?

 

 

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

 

Of ze dit doen op korte termijn doen betwijfel ik. Daarnaast zal het ook op andere trajecten gebeuren waar er geen 1e klas in zit. bijvoorbeeld in Groningen en Friesland, zie hier.

Badge +3

En vervolgens nooit meer iets zinnigs over gehoord… 

Blauwnet/Keolis is helder, maar de NS zwijgt of verwijst (zelfs met Flex!) gewoon naar Blauwnet.

Alsof Blauwnet/Keolis zou moeten weten wat voor NS Flex abonnement je hebt, of een klassewissel gedaan hebt. Hint: dat weten ze niet.

Je krijgt na veel vijven en zessen natuurlijk je gelijk wel (en een klein bedrag per keer), maar het probleem zou niet moeten bestaan!

Ik zeg zomaar even namens Blauwnet/Keolis dat ze echt niet zitten te wachten op NS Flex geneuzel.

De NS denkt daar blijkbaar heel anders over. Wij gooien het simpelweg over de schutting en je factuur klopt inderdaad ‘gewoon’ niet!

Fraai… 😥

Reputatie 5

Heb mijn reizen van gisteren binnen met de prijzen.

 

Bij de beide reizen heb ik tussentijds omgecheckt.

 

Heenreis

 

van Delden naar Hengelo kost 1,27 (2e klas)

Van Hengelo naar Enschede kost 1,46 (1e klas)

Totale ritprijs is 2,73

0,08 minder dan die 2,81.

 

Retourreis

Van Enschede naar Hengelo kost 2,40 (1e klas)

Van Hengelo naar Delden kost 0,68 (2e klas)

Totale ritprijs is 3,08

0,27 meer dan die 2,81

Badge +3

De 2e klas reizen zijn geheel in overeenstemming met de reisplanner, maar Hengelo - Enschede zou € 1,54 moeten zijn, althans volgens de tabel van Blauwnet voor niet-Flex abonnementen maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Voor de terugweg zou Enschede - Hengelo € 2,13 moeten kosten (tarief reisplanner, en ook volgens de Blauwnet tabel) dus die € 2,40 is gewoon te veel.

In ieder geval goed om te weten dat na een klassewissel gevolgd door een overstap niet opnieuw het basistarief gerekend wordt, maar alleen de kilometers!

Badge +3

Voor langere afstanden is 60% over de prijs incl. het basistarief gunstiger dan 70% over alleen de kilometers.

Dus met Flex is Enschede - Zwolle 1e klas met Blauwnet (iets) goedkoper dan op saldo.

Voor alleen maar Enschede - Hengelo ben je inderdaad 12% duurder uit dan bij reizen op saldo.

De vraag is dan natuurlijk wel of je die 8 km zo nodig 1e klas wilt reizen?

Ik blijf het een interessant topic vinden! 😅

Badge +3

Het blijft interessant deze reis, en wat NS Flex ervan maakt.

Voor heen betaal je als het goed is tot Hengelo in ieder geval altijd € 1,27 (want er is geen 1e klas) en daar komt dan hooguit 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet) bij en dat is € 2,13 voor een totaal van € 3,40. Dat alles met 40% korting dus.

Edit: Die € 2,13 is inclusief basistarief maar dat betaal je niet omdat het een overstap is, dus daar moet € 0,59 vanaf (€ 0,99 minus 40% korting), totaal € 2,81.

Met NS verder naar Enschede zou € 2,48 kosten voor 1e klas 40% korting, en dan kom je op € 3,75 totaal. Maar je reist dus helemaal niet met NS!

Heel benieuwd wat je zou krijgen (in je reishistorie) als je in Hengelo bij Blauwnet even uit- en weer incheckt (kan na een seconde of 10 minuut). Wat betaal je dan voor Hengelo - Enschede?

Maar goed, als een e-ticket 1e klas (met 40% korting) je € 2,81 kost voor de hele reis dan is € 3,49 natuurlijk gewoon structureel te veel.

Gelukkig was de Klantenservice het daar wel mee eens en krijg je het verrekend, scheelt elke keer toch weer die € 0,68.

Reputatie 5

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Reageer