beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Reputatie 5

Op 24 mei weer 2 reizen gehad met upgraden naar 1e klas

 

Op heenweg koste het 2,22 (wel upgrade gedaan.)

 

Op terugweg koste het 3,55

 

Beide zonder omcheck en bij blauwnet

Reputatie 5

Het is dan toch niet mogelijk om bijv na 09:20 een upgrade aan te vragen met een incheck van 09:04 en eerder? Dan zit je al met een uit en incheck op het overstapstation.

 

Dan kun je wel om 09:20 een klassewissel uitvoeren waarbij de incheck van het eerste deel uiterlijk om 09:04 moet zijn.

Badge +3

Hou er wel rekening mee dat de prijzen in de Reisplanner(s) van toepassing zijn op reizen op saldo, en dus iets kunnen afwijken van de Flex prijzen.

Dit komt omdat bij reizen op saldo je bij Blauwnet voor 1e klas 70% extra betaalt over de kilometers (niet over het basistarief), terwijl je bij Flex 60% extra betaalt, maar dat is óók over het basistarief.

Voor Delden - Hengelo vv. is dat niet van toepassing (want daar is dus geen 1e klas) maar voor 1e klas Enschede - Hengelo (8TE) betaal je:

Zonder NS Flex: € 1,01 + 8 × € 0,328 = € 3,63 en met 40% korting wordt dat € 2,18
Met NS Flex: (€ 1,01 + 8 × € 0,193) × 1,6 = € 4,09 en met 40% korting wordt dat € 2,45 

Foutje trouwens op https://www.keolisblauwnet.nl/tarieven ze hebben daar de tabellen van 2022 en 2023 verwisseld 😅

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

 

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Badge +3

We zien wel wat er verder uit de molen komt rollen.

Keolis/Blauwnet stuurde me vorige week nog een berichtje dat er in hun tabel inderdaad een * te veel staat bij Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas** 1,6 Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Dat wordt t.z.t. aangepast. Super belangrijk natuurlijk (komt goed)! :rolling_eyes:

Dus ik weer rekenen, en prijs (ongeacht 1e/2e klas) voor Delden - Hengelo is dus € 0,99 + 5 × € 0,225 = € 2,115 en na 40% korting dus € 1,27

Voor Hengelo - Delden met een eerdere incheck (en dat mag ook een NS incheck + overstap zijn!) vervalt die € 0,99 en hou je uiteindelijk 5 × 0,225 × 0,6 = 0,675 over, afgerond € 0,68.

So far so good, zolang het niet over 1e klas gaat (dus wanneer jij of iemand anders 1e klas reist en NS Flex daar gewoon € 1,09 van maakt wegens 60% extra voor de 1e klas bij Blauwnet die er niet is).

En over klassewissels.. is dit topic ineens ook weer lekker wakker en (on)duidelijk :sweat_smile:

Badge +3

@dennisg heb je inmiddels een factuur voor die reizen begin juli, en wat zegt die?

En staan er correcties op (toegezegd door Klantenservice) of zijn de prijzen gewoon aangepast naar ‘wat juist is’?

Badge +3

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Badge +3

Wel meteen een reactie van Keolis/Blauwnet over de tabellen 😂

Ik ben er ondersteboven van. Mijn excuses. Ik noteer dat dit aangepast dient te worden. ^Noah

Reputatie 5

Dus dan moeten ze dat aanpassen dat er geen 60% over het basistarief gerekend gaat worden in de toekomst.

 

In je berekening moet je de 2e klas deel er dan toch ook nog bij rekenen?

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Duidelijk, daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.

 

@Stijn NS,

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Wil je dat ik er even naar kijk, of..?

 

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb je even een pb gestuurd. Ook met wat verduidelijking en extra voorbeeld data.

Badge +3

Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je Klassewissel niet toegepast.

Voor de terugweg geeft de reisplanner € 2,87 aan, maar blijkbaar gooit het Flex systeem er € 0,68 bovenop omdat het (nog steeds!) denkt dat Hengelo - Delden 1e klas heeft.

Zo blijf je inderdaad bezig met claimen (sinds juli 2021). 😥

Tnx en reageerd!

Badge +3

Het begint ergens op te lijken (geen 1e klas toeslag meer tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) dus gewoon € 0,69. Geen 41 cent extra meer!

De € 2,51 met NS is ook prima, dat is de prijs van 8 TE 1e klas met 40% reductie, oftewel € 2,50 voltarief 2e klas voor de eerste 8 TE en daarop 67% 1e klas toeslag en dan weer 40% eraf.

(2,50×1,67×0,6=2,505 afgerond 2,51).

Maar ‘terug’ met Blauwnet (Enschede - Hengelo) 1e klas 40% reductie mag dus nooit € 2,45 kosten, dat is namelijk € 2,18

En niet 27 cent extra wat NS Flex ervan maakt omdat ze met 60% opslag over het starttarief rekenen of zo. Edit: zie later, het mag wél en het klopt helaas (voor jou)!

Het (landelijke) BTM starttarief is € 1,01 ongeacht of je 1e of 2e klasse wilt gaat reizen!

Je 40% korting geldt bij reizen met Blauwnet wél over het starttarief maar de 1e klas toeslag (70% bij reizen op saldo) mag niet over het starttarief berekend worden. De Reisplanner heeft het door (wisten we al), voor reizen op saldo dus:

Zie https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/15ad3a5b-4abb-4b06-9c5b-6eded4214322/Blauwnet-tarieven-2022.pdf

 

Dat is dus € 1,01 (starttarief 2022) plus 8 TE 1e klas (à € 0,328), totaal € 3,634 (afgerond € 3,63)

Waarop je 40% korting krijgt (óók over het starttarief) dus € 2,178 of 2,1804 (afgerond € 2,18)

Maar goed, vanwege het verschil tussen reizen op saldo en NS Flex (70% vs. 60% Blauwnet 1e klas toeslag) is het dus zo dat NS een 1e klas toeslag van 60% óók over het starttarief mag rekenen, en je (voor korte afstanden) dus wat duurder uit bent met Flex dan op saldo (die 27 cent).

1,01+8×0,193 (kilometers 2e klas) ×1,6 (1e klas toeslag over het geheel) ×0,6 (dalkorting) = 2,451 (afgerond 2,45).

So far so good dus, NS Flex doet in principe niets fout want Blauwnet heeft zélf andere tariefvoorwaarden bedacht voor Flex en reizen op saldo.

Reputatie 5

Heb vandaag toevallig de factuur binnen gekregen.

 

Er staan correcties op van de klantenservice. De prijzen worden niet aangepast en worden getoond zoals ze in de transactieoverzicht ook staan, maar de correcties apart weergegeven in een eigen deel op die factuur.

 

De rit in mei, juni staan er ook bij en de ritten in juli. 1 daarvan was het nog vergeten bij te doen.

Reputatie 5

Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je upgrade niet toegepast.

maar bij het reisoverzicht staat bij de de desbetreffende rit wel 1e klas. Dat is dan wel vreemd.

 

Moet dan nog kijken hoe het is als ik de 1e klas heb op het hele traject maar met omcheck op hengelo. Op beide richtingen met blauwnet. En eventueel met combi blauwnet en ns

 

Badge +3

Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je upgrade niet toegepast.

maar bij het reisoverzicht staat bij de de desbetreffende rit wel 1e klas. Dat is dan wel vreemd.

Gremlins… lekker zo laten want het is in jouw voordeel.

Moet dan nog kijken hoe het is als ik de 1e klas heb op het hele traject maar met omcheck op hengelo. Op beide richtingen met blauwnet. En eventueel met combi blauwnet en ns.

Laat maar weten, maar Delden - Enschede met NS 1e klas vanaf Hengelo ging al goed toch (uiteindelijk de goedkoopste optie voor de heenreis)?

Reputatie 5

Onderstaande reis in 2 delen en beide waren 1e klas.

 

Voor het deel Enschede tot aan hengelo is bij mij 2,40 in rekening gebracht.
Voor het deel Hengelo tot aan Delden is 1,09 in rekening gebracht.

 

Totaal is dat dus weer 3,49.

 

Met de tarieven die er zijn i.c.m. de toeslag komt dat dus ook niet uit.

 

Volgende week gaat @Stijn NS ster verder naar kijken naar deze reis hoe die verwerkt is.

 

En ik ga dan proberen op de heenweg het eerste deel 2e klas reizen en dan vanaf de overstap 1e klas.

 

En dan op de terugweg 1e klas voor deel 1 en en vanaf overstap de 2e klas

Badge +3

Niets tegen NS of Keolis/Blauwnet verder,

Maar er mag dus (bij NS Flex) een soort van 1e klas instap/basistarief gerekend worden, voor een reis van 0 meter? 🤔

Leg maar uit, als het bij reizen op saldo gewoon ‘goed’ gaat.

Badge +3

Dus dan moeten ze dat aanpassen dat er geen 60% over het basistarief gerekend gaat worden in de toekomst.

Voor langere afstanden is 60% over de prijs incl. het basistarief gunstiger dan 70% over alleen de kilometers.

Dus met Flex is Enschede - Zwolle 1e klas met Blauwnet (iets) goedkoper dan op saldo, voor alleen maar Enschede - Hengelo ben je inderdaad 12% duurder uit dan bij reizen op saldo.

In je berekening moet je de 2e klas deel er dan toch ook nog bij rekenen?

De prijs per TE (op saldo) voor 2e klas is € 0,193 en de prijs per TE voor 1e klas is € 0,193 × 1,7 = € 0,328 dus dat klopt verder. In de factor 1,6 voor Flex is het 2e klas deel natuurlijk inbegrepen.

Badge +3

Met die 60% voor 1e klas toeslag bij Blauwnet klopt het inderdaad bijna.

Maar uit het document  (waar één sterretje te veel staat want ** gaat over abonnementen):

Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas* 1,6
*Geldt niet voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal

Uit de reisplanner:
Enschede - Hengelo (Blauwnet, 1e klas 40% korting) € 2,13 dus de berekende € 2,40 is 27 cent te veel. Maar het is wel 60% duurder dan 2e klas (€ 1,50), dus dan klopt het weer wel maar heeft de NS Reisplanner (en 9292 en zo) het mis!

Juiste prijs volgens Blauwnet tarief: (0,99 + 8×0,321) × 0,6 korting over het hele bedrag = € 2,13

Hengelo - Delden (1e of 2e klas 40% korting) € 1,27 maar je betaalt 59 cent minder wegens vervallen van het starttarief, dus dat zou € 0,68 moeten zijn! De € 1,09 is 60% meer wegens de Blauwnet 1e klas toeslag, maar er is dus geen 1e klas. Je betaalt hier dus 41 cent te veel.

En 27 + 41 = 68 cent en dat is precies het verschil tussen de berekende € 3,49 en de (correcte) prijs volgens de reisplanner van € 2,81

Hoe dan ook, die 1e klas toeslag voor het deel op het traject Zuthpen - Hengelo of de lagere (42%) toeslag op Hengelo - Enschede zou je recht op teruggave moeten hebben, want het kan niet zo zijn dat je bij NS Flex 24% meer betaalt dan voor een e-ticket met 40% korting (precies zoals de prijs in de reisplanner).

Voor Hengelo - Enschede (Blauwnet) is voltarief 2e klas € 2,50 en voltarief 1e klas € 3,56 en dat is dus ‘slechts’ 42% toeslag. Waarom dat bij NS Flex 60% mag zijn? Geen idee, ik ga het navragen.

Badge +3

Oh wacht, die 42% vs. 60% heeft natuurlijk te maken met het basistarief van € 0,99 bij Blauwnet. NS kent zoiets niet en dan is het altijd 65%.

Dus dan kosten de kilometers Hengelo - Enschede 2e klas voltarief € 1,51 en 1e klas € 2,57 en dan zit je aan precies 70%. Dat blijkt ook uit de tabel van Blauwnet, 2e klas kost € 0,189 en 1e klas € 0,321 per km en dat is ook 70%. Het zijn 8 tariefeenheden/kilometers.

Bij Flex zou het met 60% toeslag 1e klas dus nog iets goedkoper moeten zijn, voor 1e klas € 0,99 + 8 × 0,189 × 1,6 = € 3,41 en geen € 3,56. Met nog 40% dalkorting € 2,05 en geen € 2,13.

Badge +3

Update @dennisg?

Badge +3

 

 

Bij de reis op 17 mei had ik tussen de omcheck al van klasse gewisseld (alleen de volledige rit bij blauwnet). Kan dat voor beide richtingen wel een keer proberen en dan kijken wat eruit komt.

Eventueel ook voor de combi blauwnet en ns in beide richtingen.

Dit hangt ook van hoe de reizen verlopen op vertragingen en uitval e.d

Ik zeg doen, en zet de NS maar voor het blok omdat je (zie andere topics) gewoon soms structureel teveel betaalt.

Badge +3

Na een Flex 2-1 klassewissel om 9:20 worden inchecks/overstappen vanaf 9:05 afgerekend op 1e klas tarief. De incheck van 9:04 valt daar dan dus niet onder (2e klas naar Hengelo).

Maar als je na vertrek uit Hengelo om 9:16 kiest voor 1e klas dan telt die incheck van 9:04 wél mee, en betaal je tot Hengelo ook 1e klas.

Dat was volgens mij niet je bedoeling, want alleen de trein naar Enschede was druk?

Vandaar dus even uit- en weer inchecken in Hengelo, zodat je daarna alleen het tweede deel van je reis 1e klas kunt maken. De klassewissel moet dan dus meer dan 15 minuten na die eerdere incheck zijn, want anders wordt die ook op 1e klas afgerekend.

Voor de rest maakt het niet zoveel uit, want bij een klassewissel begint volgens mij een nieuwe reis, bij Blauwnet incl. starttarief van € 0,59 (€ 0,99 minus 40% korting) dus dan kan je net zo goed de hele reis 1e klas maken.

Bij ‘overchecken’ in Hengelo en daarna 1e klas verder naar Enschede zou je namelijk het volgende betalen (met 40% korting):

€ 1,27 voor 2e klas Delden - Hengelo
€ 2,13 voor 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet), met de NS kost het € 2,48

Totaal dus € 3,40 waar de hele reis 1e klas je volgens de reisplanner € 2,81 zou kosten. Het verschil tussen die € 2,81 en € 3,40 is precies dat starttarief van € 0,59 wegens de overstap in Hengelo.

Waar het NS Flex systeem die € 3,49 vandaan haalt (zonder ‘overstap’ in Hengelo), geen idee… dat moet gewoon € 2,81 zijn volgens de reisplanner, en ook 9292 vindt dat. :thinking:

Als er dus € 3,49 op je factuur komt mag je klagen bij de NS Flex klantenservice! € 3,49 is maar liefst 60% meer dan € 2,18 maar goed, je reisde 1e klas.

Edit: Die 60% is precies de Blauwnet toeslag voor 1e klas met NS Flex. Zonder Flex is het 70%, maar een deel van het traject (Zuthphen - Hengelo - Oldenzaal) heeft helemaal geen 1e klas! Lees verder… 

Reageer