beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Reputatie 5

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Badge +3

De 2e klas reizen zijn geheel in overeenstemming met de reisplanner, maar Hengelo - Enschede zou € 1,54 moeten zijn, althans volgens de tabel van Blauwnet voor niet-Flex abonnementen maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Voor de terugweg zou Enschede - Hengelo € 2,13 moeten kosten (tarief reisplanner, en ook volgens de Blauwnet tabel) dus die € 2,40 is gewoon te veel.

In ieder geval goed om te weten dat na een klassewissel gevolgd door een overstap niet opnieuw het basistarief gerekend wordt, maar alleen de kilometers!

Reputatie 5

Heb mijn reizen van gisteren binnen met de prijzen.

 

Bij de beide reizen heb ik tussentijds omgecheckt.

 

Heenreis

 

van Delden naar Hengelo kost 1,27 (2e klas)

Van Hengelo naar Enschede kost 1,46 (1e klas)

Totale ritprijs is 2,73

0,08 minder dan die 2,81.

 

Retourreis

Van Enschede naar Hengelo kost 2,40 (1e klas)

Van Hengelo naar Delden kost 0,68 (2e klas)

Totale ritprijs is 3,08

0,27 meer dan die 2,81

Reputatie 5

Volgens mij gaat het steeds ingewikkelder worden met de prijzen. We moeten erachter komen wat uiteindelijk de juiste prijs is voor het totale traject. Een reis met alleen 2e klas komt altijd overeen. Het gaat alleen mis bij de klassewissel i.c.m. een stuk 2e klas traject.

 

Kan wanneer ik weer reis kijken wat het doet als ik eerst 2e klas reis van Delden tot Hengelo en dan omcheck en dan de klassewissel uitvoer. Wel rekening houdend met die 15 minuten van te voren dat het eerste stuk niet meegerekend word.

 

En dan op de terugweg 1e klas van Enschede naar Hengelo reis en dan de klassewissel uitzet en dan weer een omcheck doe en dan het tweede deel 2e klas reis.

 

Kijken wat er dan voor prijzen uitkomen. Wellicht komen we dan wel op die 2,81 uit.

Badge +3

Oh wacht, die 42% vs. 60% heeft natuurlijk te maken met het basistarief van € 0,99 bij Blauwnet. NS kent zoiets niet en dan is het altijd 65%.

Dus dan kosten de kilometers Hengelo - Enschede 2e klas voltarief € 1,51 en 1e klas € 2,57 en dan zit je aan precies 70%. Dat blijkt ook uit de tabel van Blauwnet, 2e klas kost € 0,189 en 1e klas € 0,321 per km en dat is ook 70%. Het zijn 8 tariefeenheden/kilometers.

Bij Flex zou het met 60% toeslag 1e klas dus nog iets goedkoper moeten zijn, voor 1e klas € 0,99 + 8 × 0,189 × 1,6 = € 3,41 en geen € 3,56. Met nog 40% dalkorting € 2,05 en geen € 2,13.

Badge +3

Met die 60% voor 1e klas toeslag bij Blauwnet klopt het inderdaad bijna.

Maar uit het document  (waar één sterretje te veel staat want ** gaat over abonnementen):

Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas* 1,6
*Geldt niet voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal

Uit de reisplanner:
Enschede - Hengelo (Blauwnet, 1e klas 40% korting) € 2,13 dus de berekende € 2,40 is 27 cent te veel. Maar het is wel 60% duurder dan 2e klas (€ 1,50), dus dan klopt het weer wel maar heeft de NS Reisplanner (en 9292 en zo) het mis!

Juiste prijs volgens Blauwnet tarief: (0,99 + 8×0,321) × 0,6 korting over het hele bedrag = € 2,13

Hengelo - Delden (1e of 2e klas 40% korting) € 1,27 maar je betaalt 59 cent minder wegens vervallen van het starttarief, dus dat zou € 0,68 moeten zijn! De € 1,09 is 60% meer wegens de Blauwnet 1e klas toeslag, maar er is dus geen 1e klas. Je betaalt hier dus 41 cent te veel.

En 27 + 41 = 68 cent en dat is precies het verschil tussen de berekende € 3,49 en de (correcte) prijs volgens de reisplanner van € 2,81

Hoe dan ook, die 1e klas toeslag voor het deel op het traject Zuthpen - Hengelo of de lagere (42%) toeslag op Hengelo - Enschede zou je recht op teruggave moeten hebben, want het kan niet zo zijn dat je bij NS Flex 24% meer betaalt dan voor een e-ticket met 40% korting (precies zoals de prijs in de reisplanner).

Voor Hengelo - Enschede (Blauwnet) is voltarief 2e klas € 2,50 en voltarief 1e klas € 3,56 en dat is dus ‘slechts’ 42% toeslag. Waarom dat bij NS Flex 60% mag zijn? Geen idee, ik ga het navragen.

Reputatie 5

Onderstaande reis in 2 delen en beide waren 1e klas.

 

Voor het deel Enschede tot aan hengelo is bij mij 2,40 in rekening gebracht.
Voor het deel Hengelo tot aan Delden is 1,09 in rekening gebracht.

 

Totaal is dat dus weer 3,49.

 

Met de tarieven die er zijn i.c.m. de toeslag komt dat dus ook niet uit.

 

Volgende week gaat @Stijn NS ster verder naar kijken naar deze reis hoe die verwerkt is.

 

En ik ga dan proberen op de heenweg het eerste deel 2e klas reizen en dan vanaf de overstap 1e klas.

 

En dan op de terugweg 1e klas voor deel 1 en en vanaf overstap de 2e klas

Tnx en reageerd!

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb je even een pb gestuurd. Ook met wat verduidelijking en extra voorbeeld data.

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Duidelijk, daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.

 

@Stijn NS,

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Wil je dat ik er even naar kijk, of..?

 

Badge +3

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

 

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Sjongejonge jullie maken het wel ingewikkeld zeg. De enige verklaring die ik kan geven is wat dennisg zelf ook al heeft aangedragen, dat de 1.6 eerste klas toeslag wordt gebruikt zoals aangegeven in het gelinkte document van Blauwnet, en dat er door NS Flex vervolgens geen rekening gehouden wordt met het feit dat er geen 1e klas beschikbaar is op het stuk Delden - Hengelo. Het bedrag van € 3,49 is dus inderdaad foutief, dit zou € 2,81 moeten zijn.

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt. Zie de Tarievenlijst 2021.

 

Reputatie 5

Als ik die 1,65 aanhoud volgens de tarieven klopt de prijs van 3,49 ook niet. Kom dan uit op 3,597

 

basistarief 0,99

Tarief op stuk van delden tot hengelo is 0,225

van Hengelo tot Enschede 0,189 (2e klas) en 0,321 (voor 1e klas)

 

In het document bij blauwnet staat er ook “Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas X 1,6”

 

Met 2,18 als 2e klas met 40% en de 1,6 volgens het bijgevoegde document kom ik op die 3,49 uit

 

Een gevalletje naast elkaar werken met de percentages

 

Stond hierin als link bij “document”

 

Hierbij nogmaals de link: klik

Badge +3

Bij blauwnet is de toeslag 60% bij een klassewissel, zoals in dat document staat.

Welk document?

En bij ns is dat dus 65%

Correct, en waar iemand 63% zei is dat dus oude info (2020).

 

Reputatie 5

Bij blauwnet is de toeslag 60% bij een klassewissel, zoals in dat document staat.

 

En bij ns is dat dus 65%

 

Heb wel de terugreis met overcheck. Post het wel als ik de prijzen inzichtelijk heb.

 

Alleen van de heenweg heb ik nog geen voorbeelden. 

Badge +3

Nee @dennisg buiten de spits krijg je ook 40% korting op het Blauwnet basistarief en dat is dan geen € 0,99 maar € 0,59

Ongeacht of je 1e of 2e klas reist.

Hoe dan ook, tussen Delden en Hengelo mag het NS Flex systeem je niet 63% of 65% (of in het weekend 50%) toeslag rekenen, want die treinen hebben dus geen 1e klas.

De NS Reisplanner heeft dat perfect door (alle reisplanners tonen de juiste prijs) maar het NS Flex systeem dus niet… met als gevolg een ander bedrag op je factuur of in je reishistorie.

Dus betaal je elke keer (heenweg 1e klas) € 0,68 te veel met Blauwnet, prijs moet gewoon € 2,81 zijn!

En als NS Flex nog rekent met 63% (1e klas toeslag 2020) zelfs nog iets minder.

Als je dus € 3,49 voor je kiezen krijgt, laat de NS dan maar eens uitleggen hoe dat opgebouwd is (zonder ‘overcheck’ in Hengelo want hele reis met Blauwnet).

Kunnen ze niet. € 2,81 maximaal (voor de heenweg)!

Off topic. All mixed/messed up, fix it up clean it up https://www.youtube.com/watch?v=e5RKzhY-ufU

Het ‘balletje’ ligt bij de NS en wat het NS Flex systeem ervan maakt. Met natuurlijk een specificatie die ergens op slaat. :sleeping:

Reputatie 5

@Stijn NS

 

Zou je even mee kunnen kijken m.b.t. dit topic. Zit met de berekening van de klassewissel niet helemaal goed als je hem gebruikt.

Reputatie 5

Als ik die 1,65 aanhoud volgens de tarieven klopt de prijs van 3,49 ook niet. Kom dan uit op 3,597

 

basistarief 0,99

Tarief op stuk van delden tot hengelo is 0,225

van Hengelo tot Enschede 0,189 (2e klas) en 0,321 (voor 1e klas)

 

In het document bij blauwnet staat er ook “Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas X 1,6”

 

Met 2,18 als 2e klas met 40% en de 1,6 volgens het bijgevoegde document kom ik op die 3,49 uit

 

Een gevalletje naast elkaar werken met de percentages

Badge +3

Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:

 

Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?

Het wordt steeds leuker/ingewikkelder,

Maar voor doordeweeks 1e klas kan je met NS Flex 65% (géén 63% want dat was in 2020) toeslag aan houden.

Dus precies dezelfde prijzen als de Reisplanner voor losse kaartjes. De reactie van de Klantenservice ‘verklaart’ dus niets en bevat sowieso onjuistheden.

Ga er gerust vanuit dat NS Flex zich voor doordeweeks 1e klas net zo zou moeten gedragen als wat de Reisplanner (en 9292 en andere planners) aangeven, met voor jou natuurlijk 40% korting omdat je buiten de spits reist.

Delden - Enschede (in één ruk met Blauwnet) in de daluren dus maximaal € 2,81 geheel volgens de regels.

Als ze ook 65% bovenop de prijs (€ 1,27) van Delden - Hengelo gooien dan mag dat niet, want daar is geen 1e klas.

En dan nog, € 1,27 plus 65% voor 1e klas is € 2,10 en daarbij de € 1,54 voor Blauwnet Hengelo-Enschede is samen € 3,64.

Het zou kunnen dat NS Flex je afrekent op 63% 1e klas toeslag… Dan kom je aan € 1,27 × 1,65 + € 1,54 = € 3,61

Met de tarieven van 2020 zou die € 1,27 misschien wat minder zijn, en die € 1,54 ook wat minder en dat je dan uitkomt op € 3,49 ?? :tired_face:

Maar laat ze dat vooral niet goed praten want je hebt geen 1e klas tot Hengelo en die 63% is ook achterhaald. Je zou gewoon het 1e klas tarief zoals in de Reisplanner(s) staat moeten betalen, en geen 2% minder.

Reputatie 5

Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:

 

Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?

 

 

Reputatie 5

Het kan soms inderdaad ingewikkeld zijn.

 

Jouw voorbeeld is in dit geval nog goedkoper dan normaal een 2e klas reis met 40% met alleen blauwnet gereisd te hebben.

 

Had laatst wel een keer dat een ns intercity ongeveer 15 minuten vertraging had. Die kwam toen eerder dan de blauwnet sprinter en heb natuurlijk ns gepakt. Helaas toen net geen klassewissel uitgevoerd, was anders een voorbeeld geweest van hoe het berekend zou zijn. De prijzen zijn toen wel goed in rekening gebracht

 

Heb vandaag de terugreis gemaakt met een uit en incheck op het overstapstation. Hierbij heb ik van te voren weer de klassewissel aangezet. Kijken wat die nu voor prijzen gaat “berekenen” voor beide stukken.

 

Op de heenweg zou ik het dan nog moeten doen om te kijken wat die dan doet. Een reis zonder kaarthandeling bij alleen blauwnet en een keer met kaarthandeling met alleen blauwnet en dan eventueel nog een keer i.c.m. ns erbij op heen en/of terugweg

Badge +3

Voor de volledigheid (en om aan te geven hoe ingewikkeld het kan zijn) nog even wat je zou betalen voor met Blauwnet naar Hengelo en dan met NS verder naar Enschede (1e klas met 40% korting):

Je totale reis Delden - Enschede is 13 TE (tariefeenheden/kilometer)
Waarvan 5 TE = € 1,27 voor met Blauwnet naar Hengelo (geen 1e klas aanwezig).

Daar komt dan nog het verschil tussen 13 en 5 TE met NS (1e klas 40% korting) bij.

Dat kost (zie pag. 11 van dit document voor 1e klas met 40% korting) € 3,37 - € 2,48 = € 0,89 voor 1e klas Hengelo-Enschede met NS. Geen speld tussen te krijgen!

In totaal dus € 2,16 en daarmee de goedkoopste optie! Zelfs nog 2 cent goedkoper dan de hele reis 2e klas met Blauwnet :rofl:

Dit is omdat het ‘basistarief’ van NS (die € 2,48 voor 1e klas 40% korting) vervalt en omdat bij NS de eerste 8 TE (ongeveer kilometers) hetzelfde kosten.

Het bewijs uit de reisplanner:

Je hebt dan wel een overstap van 23 minuten in Hengelo… 

 

Badge +3

Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis

Je hebt gelijk, maar op het basistarief krijg je ook 40% korting, dus blijft van die € 2,13 nog € 1,54 over (€ 0,59 er af wegens geen basistarief).

Dan zou de reis je € 1,27 (2e klas) + € 1,54 (1e klas) = € 2,81 kosten.

En dat is dus ook precies de prijs van een los ticket met 40% korting voor de gehele reis, en wat NS Flex je zou moeten berekenen! :fearful: (zie screenshot van 4 dagen geleden).

Bij een (Flex) overstap tussen vervoerders betaal je trouwens nooit opnieuw het basistarief als het allemaal goed gaat en binnen 35 minuten is.

Dat heeft verder weinig/niets met NS Flex te maken, wél gaat NS Flex anders om met overstappen spits/dal en dal/spits (tussen vervoerders) dan klassieke abonnementen. Maar dat is hier ook niet aan de orde want alle reizen zijn op daltarief zonder eerdere ritten in de spits.

Reputatie 5

Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis

 

En 1,27 + 1,49 (2,48 - 0,99) is samen 2,76 bij een blauwnet en dan ns.

 

Beide prijzen zijn van de eerste klas voor het 2e deel. 

 

En wat die dan bij de terugweg is weet ik ook niet wat die dan doet als ik tussentijds in en uitcheck bij blauwnet met klassewissel.

 

Bij een eerdere reis met blauwnet en dan ns is toen wel de juiste prijs berekend, was een 2e klas reis. Weet niet wat dat toen had gedaan als ik toen een wissel had uitgevoerd.

 

Houd het nog even in de gaten en ga het weer testen wanneer het ook toelaat mits er geen vertraging en/of uitval is. En dus ook met welke vervoerder ik dan het 2e deel kan afleggen.

Reageer