beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Badge +3

Het begint ergens op te lijken (geen 1e klas toeslag meer tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) dus gewoon € 0,69. Geen 41 cent extra meer!

De € 2,51 met NS is ook prima, dat is de prijs van 8 TE 1e klas met 40% reductie, oftewel € 2,50 voltarief 2e klas voor de eerste 8 TE en daarop 67% 1e klas toeslag en dan weer 40% eraf.

(2,50×1,67×0,6=2,505 afgerond 2,51).

Maar ‘terug’ met Blauwnet (Enschede - Hengelo) 1e klas 40% reductie mag dus nooit € 2,45 kosten, dat is namelijk € 2,18

En niet 27 cent extra wat NS Flex ervan maakt omdat ze met 60% opslag over het starttarief rekenen of zo. Edit: zie later, het mag wél en het klopt helaas (voor jou)!

Het (landelijke) BTM starttarief is € 1,01 ongeacht of je 1e of 2e klasse wilt gaat reizen!

Je 40% korting geldt bij reizen met Blauwnet wél over het starttarief maar de 1e klas toeslag (70% bij reizen op saldo) mag niet over het starttarief berekend worden. De Reisplanner heeft het door (wisten we al), voor reizen op saldo dus:

Zie https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/15ad3a5b-4abb-4b06-9c5b-6eded4214322/Blauwnet-tarieven-2022.pdf

 

Dat is dus € 1,01 (starttarief 2022) plus 8 TE 1e klas (à € 0,328), totaal € 3,634 (afgerond € 3,63)

Waarop je 40% korting krijgt (óók over het starttarief) dus € 2,178 of 2,1804 (afgerond € 2,18)

Maar goed, vanwege het verschil tussen reizen op saldo en NS Flex (70% vs. 60% Blauwnet 1e klas toeslag) is het dus zo dat NS een 1e klas toeslag van 60% óók over het starttarief mag rekenen, en je (voor korte afstanden) dus wat duurder uit bent met Flex dan op saldo (die 27 cent).

1,01+8×0,193 (kilometers 2e klas) ×1,6 (1e klas toeslag over het geheel) ×0,6 (dalkorting) = 2,451 (afgerond 2,45).

So far so good dus, NS Flex doet in principe niets fout want Blauwnet heeft zélf andere tariefvoorwaarden bedacht voor Flex en reizen op saldo.

Reputatie 5

Heb weer enkele ritten met een upgrade naar de 1e klas.

 

Op dinsdag 17 mei

heen: 2,22 (wel 1e klas upgrade maar prijs van 2e klas)

 

Met omcheck bij zelfde vervoerder:

terug van Enschede naar Hengelo (blauwnet): 2,45 (1e klas)

Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)

 

 

Op donderdag 19 mei

terug van Enschede naar Hengelo (ns): 2,51 (1e klas)

Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)

 

Moet dan nog een keer kijken wat die doet als er geen omcheck is maar wel de hele reis 1e klas is wat de prijs dan aangeeft.

Reputatie 5

Heb daarna geen rit meer gedaan met een upgrade naar 1e klas.

 

Kan het binnenkort wel weer eens proberen wat het nu gaat doen met de prijs. Waarschijnlijk zonder “omcheck” op overstap station.

Badge +3

Hoe is het verder verlopen @dennisg met het 1e/2e klas Flex geneuzel tussen Delden en Enschede?

Badge +3

En daarbij speelt ook nog mee dat het om een erg kort traject van maar 5+8 TE gaat.

De prijs van de reisplanner zou leidend moeten zijn, en is eenduidig te berekenen voor reizen op saldo (65% 1e klas toeslag bij NS en 70% bij Blauwnet, voor zover 1e klas aanwezig).

Bij NS Flex is dat voor Blauwnet 60%, maar die wordt ook berekend over het starttarief en is dus op korte stukjes ietsje duurder dan op saldo als je reis begint met Blauwnet.

Hoe dan ook, zolang je in geval van € 3,49 maar elke keer die € 0,68 te veel terug kan krijgen is het ‘acceptabel’, want dat is immers te voorkomen door zelf de klassewissel op het 'juiste’ tijdstip te doen (dus zorgen dat je op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal 2e klas reist).

Een willekeurige reiziger heeft natuurlijk geen flauw idee… 

Reputatie 5

Hoe je uiteindelijk ook gaat, er komt toch elke keer een andere prijs uit.

 

Het is vooral de combinatie + een eventuele 1e klas wissel wat het verschil is. Ook zonder de klassewissel

Badge +3

Whatever. Als je vanaf Hengelo met NS naar Enschede wil is dat goedkoper dan met Blauwnet.

Andere kant op (vanuit Enschede) betaal je meer wegens het aanzienlijk hogere ‘starttarief’ bij NS (voltarief 2e klas € 2,50 voor de eerste 8 TE).

Reputatie 5

Zag al in de reisplanner dat die prijs van donderdag wel overeen kwam met de reisplanner.

 

Het gaat dan alleen mis met de blauwnet reizen m.b.t. de klassewissel. Zowel met een reis zonder "gedwongen" omcheck en met een "gedwongen" omcheck van en naar blauwnet.

Badge +3

Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.

Dat verschil wil ik graag uitleggen, maar zie daarvoor dit in ditzelfde topic. Het klopt!

Reputatie 5

Er zat inderdaad meer dan 15 minuten verschil toen ik de klassewissel uitgevoerd heb.

 

Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.

 

Het gaat dan vooral mis bij blauwnet en de berekening ervan met 1e klas wissel.

Badge +3

Voor de volledigheid… neem ik aan dat je de klassewissel meer dan 15 minuten na je eerste incheck in Delden gedaan hebt?

Hoe dan ook, dit is wel het bewijs dat je voor Delden - Enschede met het NS deel (vanaf Hengelo) 1e klas goedkoper uit bent (maar liefst 2 cent) dan de hele reis 2e klas met Blauwnet :rofl:

Reputatie 5

Nog even een kleine update

 

Had gisteren weer een reis. Met het 2e deel 1e klas. Het 2e deel is met ns gereisd. Kwam door een seinstoring tussen Almelo en Hengelo dat ik de eerste 2 overstapmogelijkheden niet kon nemen en dus de eerste mogelijkheid met ns was. En het eerste deel had ook een flinke vertraging.

 

Nu eerst van Delden naar Hengelo prijs 1,27 (2e klas)

Van Hengelo naar Enschede prijs 0,89 (1e klas)

Totaal was het dus 2,16. Komt ook overeen met de reisplanner.

 

Het lijkt dan vooral bij de 1e klas berekening te liggen waar alleen een 2e klas traject is. En blauwnet heeft ook een andere tarief structuur.

Badge +3

We zien wel wat er verder uit de molen komt rollen.

Keolis/Blauwnet stuurde me vorige week nog een berichtje dat er in hun tabel inderdaad een * te veel staat bij Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas** 1,6 Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Dat wordt t.z.t. aangepast. Super belangrijk natuurlijk (komt goed)! :rolling_eyes:

Dus ik weer rekenen, en prijs (ongeacht 1e/2e klas) voor Delden - Hengelo is dus € 0,99 + 5 × € 0,225 = € 2,115 en na 40% korting dus € 1,27

Voor Hengelo - Delden met een eerdere incheck (en dat mag ook een NS incheck + overstap zijn!) vervalt die € 0,99 en hou je uiteindelijk 5 × 0,225 × 0,6 = 0,675 over, afgerond € 0,68.

So far so good, zolang het niet over 1e klas gaat (dus wanneer jij of iemand anders 1e klas reist en NS Flex daar gewoon € 1,09 van maakt wegens 60% extra voor de 1e klas bij Blauwnet die er niet is).

En over klassewissels.. is dit topic ineens ook weer lekker wakker en (on)duidelijk :sweat_smile:

Reputatie 5

Heb vandaag toevallig de factuur binnen gekregen.

 

Er staan correcties op van de klantenservice. De prijzen worden niet aangepast en worden getoond zoals ze in de transactieoverzicht ook staan, maar de correcties apart weergegeven in een eigen deel op die factuur.

 

De rit in mei, juni staan er ook bij en de ritten in juli. 1 daarvan was het nog vergeten bij te doen.

Badge +3

@dennisg heb je inmiddels een factuur voor die reizen begin juli, en wat zegt die?

En staan er correcties op (toegezegd door Klantenservice) of zijn de prijzen gewoon aangepast naar ‘wat juist is’?

Reputatie 5

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief) € 0,68.

Dus als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

 

 

Hier zouden ze dan beter moeten kijken en eventueel dat aanpassen

 

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder.

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, en dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je (zonder Flex) € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

 

 

Dan gaat het wellicht deels mis in de doorgifte en deels in de berekening binnen flex. Alleen hoe gaan ze dat oplossen?

 

 

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

 

Of ze dit doen op korte termijn doen betwijfel ik. Daarnaast zal het ook op andere trajecten gebeuren waar er geen 1e klas in zit. bijvoorbeeld in Groningen en Friesland, zie hier.

Badge +3

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de (NS) reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief bij overstap vanuit Enschede) € 0,68. Dat laatste gaat dus goed met een klassewissel naar 2e en ‘overstap’ (uit/incheck) in Hengelo.

Maar als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder (bij reizen op saldo of e-tickets).

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij NS Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, maar dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten met Blauwnet ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je zonder NS Flex € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

Reputatie 5

Vorige week had ik wwer 1 reis met een stuk 1e klas.

 

Van Enschede naar Hengelo met ns gereden, 2,48 voor de 1e klas (is ook volgens de reisplanner en met toeslagpercentage van 65%)

Vanaf hengelo tot Delden was het 0,68.

Totaal dus 3,16.

 

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

Badge +3

Update @dennisg?

Reputatie 5

Het zal niet dagelijks zijn dat ik die klassewissel doe. Zal dan kijken hoe vaak het voorkomt.

 

Bedragen zijn bij een retour per dag

Per dag = 1.36 euro

Per week = 6.80 euro

Per maand = 27.20 euro

Per jaar = 326.40 euro

Op jaarbasis is dat dus een fors bedrag voor als je het niet doorhebt.

 

Met @Stijn NS blijf ik nog even in contact van hoe verder in deze situatie.

Badge +3

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Als het dagelijks om € 0,68 gaat (het verschil tussen € 3,49 op je factuur en de € 2,81 die het in werkelijkheid kost voor ieder ander die 1e klas op saldo of e-ticket met 40% korting reist) dan zou ik dat graag elke keer gecorrigeerd willen zien.

Het gaat nogmaals niet om wereldbedragen maar het is gewoon 24% te veel, elke reis weer.

Reputatie 5

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Badge +3

Globaal klopt het wel.

Er wordt geen dubbel basistarief gerekend bij een overstap, en het zijn geen wereldbedragen.

Maar hoe NS Flex dan aan die € 1,46 komt? Geen idee.

Reputatie 5

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

 

 

Dan gaat er met de berekening dus nog niet helemaal goed. Bij mij is er dus voor dat 2e deel 1,46 in rekening gebracht

 

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar dus wel nog vanaf.

Dus dan zouden ze dat moeten aanpassen, zodat je dus niet dubbelop voor dat basistarief betaalt.

 

Waarschijnlijk gaat het dan ook bij andere reizen mis, waarbij je overstapt

Badge +3

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede (met daarvoor Delden - Hengelo) mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar wel nog vanaf.

Reageer