beantwoord

tariefverschil bij klassewissel



Toon eerste bericht

88 reacties

Badge +3

Het blijft interessant deze reis, en wat NS Flex ervan maakt.

Voor heen betaal je als het goed is tot Hengelo in ieder geval altijd € 1,27 (want er is geen 1e klas) en daar komt dan hooguit 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet) bij en dat is € 2,13 voor een totaal van € 3,40. Dat alles met 40% korting dus.

Edit: Die € 2,13 is inclusief basistarief maar dat betaal je niet omdat het een overstap is, dus daar moet € 0,59 vanaf (€ 0,99 minus 40% korting), totaal € 2,81.

Met NS verder naar Enschede zou € 2,48 kosten voor 1e klas 40% korting, en dan kom je op € 3,75 totaal. Maar je reist dus helemaal niet met NS!

Heel benieuwd wat je zou krijgen (in je reishistorie) als je in Hengelo bij Blauwnet even uit- en weer incheckt (kan na een seconde of 10 minuut). Wat betaal je dan voor Hengelo - Enschede?

Maar goed, als een e-ticket 1e klas (met 40% korting) je € 2,81 kost voor de hele reis dan is € 3,49 natuurlijk gewoon structureel te veel.

Gelukkig was de Klantenservice het daar wel mee eens en krijg je het verrekend, scheelt elke keer toch weer die € 0,68.

Reputatie 5

De terugreis van gisteren heb ik weer een klassewissen uitgevoerd. Echter de prijs is weer 3.49.

 

Als ik de ritprijs van de 2e klas met 40%, dus 2,18 x 1,6 doe kom ik dus op die 3,49 uit. Maar als ik dat 1,63 doe (volgens de tarievenlijst) kom ik op 3,55 uit.

 

Waar dus dat verschil vandaan komt tussen de reisplanner en de berekening binnen flex is mij een raadsel.

 

Als ik van de reisplanner prijs uitga kom ik op de volgende berekening: 2,18 x 1,29 de prijs is dan 2,81

 

Voor wat de heenweg betreft ga ik dat nog even kijken wat dat gaat doen.

Reputatie 5

 

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit.

 

 

Die van enkele minuten later valt ook onder Blauwnet.

 

En een tijd later komt de ns intercity.

Badge +3

het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.

Oh ja, de Blauwnet Stoptrein (LINT) heeft geen 1e klas maar een Blauwnet Sprinter (FLIRT) wél.

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit 

Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.

Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.

Mooi zo, jammer voor de mensen die het verschil niet opvalt en dus elke keer € 0,68 te veel betalen.

Edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.

Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.

Ga je gang en laat maar weten graag!

Er zijn wel meer voorbeelden (bijv. Qbuzz treinen en bus/tram reizen met GVB-Connexxion overstap) waar het reproduceerbaar mis gaat met NS Flex, maar dat gaat dan om dubbel starttarief (bus) of geen behoud van korting bij een overstap in de spits met een eerste incheck in de daluren (trein). Dit is weer heel iets anders natuurlijk.

Reputatie 5

het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.

 

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

 

Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.

 

Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.

 

edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.

Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.

Badge +3

Samengevat, als je vaker een deel van die reis 1e klas maakt dan is het gunstiger om de hele reis 1e klas (Blauwnet) te maken, dus geen gedoe met ‘overstappen’ via een paaltje in Hengelo, en al helemaal niet bij NS inchecken voor Hengelo-Enschede of andersom.

Voorwaarde is dan wel dat je de klassewissel binnen 15 minuten na je incheck doet, en dat lukt je dus prima met een eerste incheck om 9:04 vanuit Delden.

Plus hou je factuur in de gaten, want € 3,49 klopt niet, dat moet € 2,81 zijn als je de hele reis met Blauwnet maakt (zoals ook in je reishistorie staat).

Voorbeeld van de prijs 1e klas met 40% korting.

 

Badge +3

Na een Flex 2-1 klassewissel om 9:20 worden inchecks/overstappen vanaf 9:05 afgerekend op 1e klas tarief. De incheck van 9:04 valt daar dan dus niet onder (2e klas naar Hengelo).

Maar als je na vertrek uit Hengelo om 9:16 kiest voor 1e klas dan telt die incheck van 9:04 wél mee, en betaal je tot Hengelo ook 1e klas.

Dat was volgens mij niet je bedoeling, want alleen de trein naar Enschede was druk?

Vandaar dus even uit- en weer inchecken in Hengelo, zodat je daarna alleen het tweede deel van je reis 1e klas kunt maken. De klassewissel moet dan dus meer dan 15 minuten na die eerdere incheck zijn, want anders wordt die ook op 1e klas afgerekend.

Voor de rest maakt het niet zoveel uit, want bij een klassewissel begint volgens mij een nieuwe reis, bij Blauwnet incl. starttarief van € 0,59 (€ 0,99 minus 40% korting) dus dan kan je net zo goed de hele reis 1e klas maken.

Bij ‘overchecken’ in Hengelo en daarna 1e klas verder naar Enschede zou je namelijk het volgende betalen (met 40% korting):

€ 1,27 voor 2e klas Delden - Hengelo
€ 2,13 voor 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet), met de NS kost het € 2,48

Totaal dus € 3,40 waar de hele reis 1e klas je volgens de reisplanner € 2,81 zou kosten. Het verschil tussen die € 2,81 en € 3,40 is precies dat starttarief van € 0,59 wegens de overstap in Hengelo.

Waar het NS Flex systeem die € 3,49 vandaan haalt (zonder ‘overstap’ in Hengelo), geen idee… dat moet gewoon € 2,81 zijn volgens de reisplanner, en ook 9292 vindt dat. :thinking:

Als er dus € 3,49 op je factuur komt mag je klagen bij de NS Flex klantenservice! € 3,49 is maar liefst 60% meer dan € 2,18 maar goed, je reisde 1e klas.

Edit: Die 60% is precies de Blauwnet toeslag voor 1e klas met NS Flex. Zonder Flex is het 70%, maar een deel van het traject (Zuthphen - Hengelo - Oldenzaal) heeft helemaal geen 1e klas! Lees verder… 

Reputatie 5

Het is dan toch niet mogelijk om bijv na 09:20 een upgrade aan te vragen met een incheck van 09:04 en eerder? Dan zit je al met een uit en incheck op het overstapstation.

 

Dan kun je wel om 09:20 een klassewissel uitvoeren waarbij de incheck van het eerste deel uiterlijk om 09:04 moet zijn.

Badge +3

Traject doet er niet zo veel toe maar is toch wel van belang in dit geval!

Aan de tijden (en prijs) te zien is het Delden - Enschede met Blauwnet, met dus een ‘overstap’ in Hengelo op een andere Blauwnet trein. Geen Sherlock Holmes voor nodig verder.

Zou je 1e klas willen reizen in een drukke trein naar Enschede en van verder komen (bijv. Zutphen) dan moet je om die Klassewissel succesvol te laten zijn (voor het tweede deel van je reis) in Hengelo uit- en weer inchecken, en daarna binnen 15 minuten de klassewissel doen. Uit- en inchecken kan bij hetzelfde (Blauwnet) paaltje, met een wachttijd van ca. 10 seconden.  Info Blauwnet, 1 minuut!

Om het deel naar Hengelo (incheck 9:04 in Delden) uit te zonderen van de Klassewissel zou je pas ná 9:20 van klasse moeten wisselen, met uiteraard een ‘overstap’ in Hengelo rond 9:15, want anders wordt dus ook het eerste deel 1e klas zoals op 8 juli. Met NS Flex mag dat, tot 15 minuten na incheck/overstap naar 1e klas wisselen).

Bij controle tussen Hengelo en Kennispark kan je dan aangeven dat de conducteur gerust een 1e klas afwijking mag registreren, omdat het systeem later wel uitzoekt of je recht had op 1e klas voor dat deel van je reis.

Reputatie 5
Hier is de klassewissel met de ritprijs goed gegaan
Normaal zonder klassewissel
Klassewissel uitgevoerd, ritprijs is anders

Hierbij enkele screenshots met betrekking tot de reizen met een klassewissel en zonder.

 

De klassewissels zijn allemaal binnen de 15 minuten uitgevoerd na incheck.

 

De reizen zijn op verschillende dagen. Traject heb ik eruit gehaald.

Badge +3

De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.

Dan wordt de reis afgerekend op de incheck van 9:04

Als je dus in de mail te zien krijgt dat je vanaf 9:01 op 1e klas reisde dan zou dat zo berekend moeten worden, want er is dus verder geen overstap om het anders te kunnen doen.

Je stapte dus over zonder overstap (uit- en weer inchecken). Hoe dan ook, als er voor jou netjes 1e klas staat met een 2e klas prijs dan lekker zo laten natuurlijk. :zipper_mouth:

Heb je een screenshot van je Mijn NS reishistorie (zonder kaartnummers en zo)?

Reputatie 5

Het blijft wel bijzonder.

 

De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.

 

Wellicht dat het traject ook nog een verschil maakt. Op heenweg is het eerste stuk tot aan overstap alleen 2e klas en vanaf daar ook met 1e klas. En voor terug begint het met 1e klas en daarna zonder.

 

Moet het dan ook in de gaten houden als ik een volgende keer weer hetzelfde doe zoals ik in mijn beginpost omschreef.

Badge +3

Dit is wel een goede case!

Ongeacht hoe laat je die mail kreeg, zou het tijdstip dat daar in staat leidend moeten zijn (dus elke incheck na 9:01 zou als 1e klas verrekend moeten worden) en dat staat dus ook keurig in je Reishistorie.

Hoe de getoonde prijs (2e klas) op je factuur er uit gaat zien is afwachten. Ikzelf vermoed dat als het morgen of overmorgen nog steeds ‘verkeerd’ staat, het ook zo op je factuur terecht zal komen.

In dit geval in jouw voordeel, althans voor het deel na je overstap als daar de 2e klas prijs bij staat.

Wat wel apart is aan dit (rand)geval, is dat je van je incheck om 9:04 tot je overstap 2e klas gereisd hebt en pas daarna 1e klas wilde, maar dat door de klassewissel om 9:16 ook het eerste deel van je reis 1e klas zou worden (want minder dan 15 minuten geleden, incheck na 9:01). :thinking:

Op een reis van 9:04 (incheck) tot 9:28 (uitcheck) met daarin ook nog een overstap zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar toch… 

Edit aug 2021: Van ‘maakt niet zoveel uit’ tot wat er inmiddels bekend is zit er toch wel een verschil! Lees gerust verder alle reacties en analyses want dit kan zomaar een lang topic worden (en ja hoor, juni 2022 nog geen stap verder, maar we weten wel waar en hoe het precies mis gaat dankzij alle reacties!)

Reageer