beantwoord

tariefverschil bij klassewissel


Reputatie 5

Hallo,

 

Gisteren (8 juli) had ik een reis gemaakt.

 

Alleen de ritprijs komt niet overeen met wat ik normaal betaal voor de rit. Heb om 09:04 ingecheckt, vervolgens naar mijn overstap station gereisd en vervolgens in de aansluitende trein gestapt. Deze was redelijk druk en heb toen een klassewissel naar de 1e klasse uitgevoerd om 09:16. De tijd in de mail was om 09:01 en was dus nog binnen de 15 minuten. De mail naar de 1e klas wissel kwam wel later binnen rond 10:05.

 

Na het uitchecken om 09:28 heb ik enkele minuten later de klassewissel weer uitgezet. Deze mail kwam ook later binnen. Ook rond 10:05 uur.

 

In het transactieoverzicht staat de klasse wel op 1e klas maar de prijs is van de 2e klas.

Heb al wel enkele keren in tegenovergestelde richting de klassewissel uitgevoerd, maar toen was de ritprijs wel juist. En kwamen de mails wel direct binnen.

 

Is er wellicht toen een kleine storing geweest gisteren of vandaag waardoor het niet juist berekend is?

 

Zal de ritprijs op de factuur dan zo blijven zoals die er nu instaat of zal deze nog aanpassen naar het juiste tarief?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 July 2021, 21:54

Bekijk origineel

88 reacties

Sjongejonge jullie maken het wel ingewikkeld zeg. De enige verklaring die ik kan geven is wat dennisg zelf ook al heeft aangedragen, dat de 1.6 eerste klas toeslag wordt gebruikt zoals aangegeven in het gelinkte document van Blauwnet, en dat er door NS Flex vervolgens geen rekening gehouden wordt met het feit dat er geen 1e klas beschikbaar is op het stuk Delden - Hengelo. Het bedrag van € 3,49 is dus inderdaad foutief, dit zou € 2,81 moeten zijn.

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt. Zie de Tarievenlijst 2021.

 

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

 

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Badge +3

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt.

Zie dit bericht.

Duidelijk, daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.

 

@Stijn NS,

Heb gisteren op de terugweg een omcheck gedaan. Beide stukken zijn wel 1e klas gemaakt, wil kijken wat het dan doet met een “gedwongen” tussenstuk of het dan wel direct  samengeteld op die 2,81 uitkomt.

Stijn, kan ik je ook nog even een pb sturen?

Wil je dat ik er even naar kijk, of..?

 

Reputatie 5

@Stijn NS,

 

Heb je even een pb gestuurd. Ook met wat verduidelijking en extra voorbeeld data.

Tnx en reageerd!

Reputatie 5

Onderstaande reis in 2 delen en beide waren 1e klas.

 

Voor het deel Enschede tot aan hengelo is bij mij 2,40 in rekening gebracht.
Voor het deel Hengelo tot aan Delden is 1,09 in rekening gebracht.

 

Totaal is dat dus weer 3,49.

 

Met de tarieven die er zijn i.c.m. de toeslag komt dat dus ook niet uit.

 

Volgende week gaat @Stijn NS ster verder naar kijken naar deze reis hoe die verwerkt is.

 

En ik ga dan proberen op de heenweg het eerste deel 2e klas reizen en dan vanaf de overstap 1e klas.

 

En dan op de terugweg 1e klas voor deel 1 en en vanaf overstap de 2e klas

Badge +3

Met die 60% voor 1e klas toeslag bij Blauwnet klopt het inderdaad bijna.

Maar uit het document  (waar één sterretje te veel staat want ** gaat over abonnementen):

Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas* 1,6
*Geldt niet voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal

Uit de reisplanner:
Enschede - Hengelo (Blauwnet, 1e klas 40% korting) € 2,13 dus de berekende € 2,40 is 27 cent te veel. Maar het is wel 60% duurder dan 2e klas (€ 1,50), dus dan klopt het weer wel maar heeft de NS Reisplanner (en 9292 en zo) het mis!

Juiste prijs volgens Blauwnet tarief: (0,99 + 8×0,321) × 0,6 korting over het hele bedrag = € 2,13

Hengelo - Delden (1e of 2e klas 40% korting) € 1,27 maar je betaalt 59 cent minder wegens vervallen van het starttarief, dus dat zou € 0,68 moeten zijn! De € 1,09 is 60% meer wegens de Blauwnet 1e klas toeslag, maar er is dus geen 1e klas. Je betaalt hier dus 41 cent te veel.

En 27 + 41 = 68 cent en dat is precies het verschil tussen de berekende € 3,49 en de (correcte) prijs volgens de reisplanner van € 2,81

Hoe dan ook, die 1e klas toeslag voor het deel op het traject Zuthpen - Hengelo of de lagere (42%) toeslag op Hengelo - Enschede zou je recht op teruggave moeten hebben, want het kan niet zo zijn dat je bij NS Flex 24% meer betaalt dan voor een e-ticket met 40% korting (precies zoals de prijs in de reisplanner).

Voor Hengelo - Enschede (Blauwnet) is voltarief 2e klas € 2,50 en voltarief 1e klas € 3,56 en dat is dus ‘slechts’ 42% toeslag. Waarom dat bij NS Flex 60% mag zijn? Geen idee, ik ga het navragen.

Badge +3

Oh wacht, die 42% vs. 60% heeft natuurlijk te maken met het basistarief van € 0,99 bij Blauwnet. NS kent zoiets niet en dan is het altijd 65%.

Dus dan kosten de kilometers Hengelo - Enschede 2e klas voltarief € 1,51 en 1e klas € 2,57 en dan zit je aan precies 70%. Dat blijkt ook uit de tabel van Blauwnet, 2e klas kost € 0,189 en 1e klas € 0,321 per km en dat is ook 70%. Het zijn 8 tariefeenheden/kilometers.

Bij Flex zou het met 60% toeslag 1e klas dus nog iets goedkoper moeten zijn, voor 1e klas € 0,99 + 8 × 0,189 × 1,6 = € 3,41 en geen € 3,56. Met nog 40% dalkorting € 2,05 en geen € 2,13.

Reputatie 5

Volgens mij gaat het steeds ingewikkelder worden met de prijzen. We moeten erachter komen wat uiteindelijk de juiste prijs is voor het totale traject. Een reis met alleen 2e klas komt altijd overeen. Het gaat alleen mis bij de klassewissel i.c.m. een stuk 2e klas traject.

 

Kan wanneer ik weer reis kijken wat het doet als ik eerst 2e klas reis van Delden tot Hengelo en dan omcheck en dan de klassewissel uitvoer. Wel rekening houdend met die 15 minuten van te voren dat het eerste stuk niet meegerekend word.

 

En dan op de terugweg 1e klas van Enschede naar Hengelo reis en dan de klassewissel uitzet en dan weer een omcheck doe en dan het tweede deel 2e klas reis.

 

Kijken wat er dan voor prijzen uitkomen. Wellicht komen we dan wel op die 2,81 uit.

Reputatie 5

Heb mijn reizen van gisteren binnen met de prijzen.

 

Bij de beide reizen heb ik tussentijds omgecheckt.

 

Heenreis

 

van Delden naar Hengelo kost 1,27 (2e klas)

Van Hengelo naar Enschede kost 1,46 (1e klas)

Totale ritprijs is 2,73

0,08 minder dan die 2,81.

 

Retourreis

Van Enschede naar Hengelo kost 2,40 (1e klas)

Van Hengelo naar Delden kost 0,68 (2e klas)

Totale ritprijs is 3,08

0,27 meer dan die 2,81

Badge +3

De 2e klas reizen zijn geheel in overeenstemming met de reisplanner, maar Hengelo - Enschede zou € 1,54 moeten zijn, althans volgens de tabel van Blauwnet voor niet-Flex abonnementen maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Voor de terugweg zou Enschede - Hengelo € 2,13 moeten kosten (tarief reisplanner, en ook volgens de Blauwnet tabel) dus die € 2,40 is gewoon te veel.

In ieder geval goed om te weten dat na een klassewissel gevolgd door een overstap niet opnieuw het basistarief gerekend wordt, maar alleen de kilometers!

Reputatie 5

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Badge +3

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede (met daarvoor Delden - Hengelo) mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar wel nog vanaf.

Reputatie 5

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

 

 

Dan gaat er met de berekening dus nog niet helemaal goed. Bij mij is er dus voor dat 2e deel 1,46 in rekening gebracht

 

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar dus wel nog vanaf.

Dus dan zouden ze dat moeten aanpassen, zodat je dus niet dubbelop voor dat basistarief betaalt.

 

Waarschijnlijk gaat het dan ook bij andere reizen mis, waarbij je overstapt

Badge +3

Globaal klopt het wel.

Er wordt geen dubbel basistarief gerekend bij een overstap, en het zijn geen wereldbedragen.

Maar hoe NS Flex dan aan die € 1,46 komt? Geen idee.

Reputatie 5

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Badge +3

Om nou bij elke reis te moeten omchecken is niet praktisch voor een klein stukje 1e klas.

 

Kijken of ze dit nog gaan oplossen of niet. Of bij elke rit de klantenservice voor correctie vragen. Maar dan blijf je ook elke keer bezig.

Als het dagelijks om € 0,68 gaat (het verschil tussen € 3,49 op je factuur en de € 2,81 die het in werkelijkheid kost voor ieder ander die 1e klas op saldo of e-ticket met 40% korting reist) dan zou ik dat graag elke keer gecorrigeerd willen zien.

Het gaat nogmaals niet om wereldbedragen maar het is gewoon 24% te veel, elke reis weer.

Reputatie 5

Het zal niet dagelijks zijn dat ik die klassewissel doe. Zal dan kijken hoe vaak het voorkomt.

 

Bedragen zijn bij een retour per dag

Per dag = 1.36 euro

Per week = 6.80 euro

Per maand = 27.20 euro

Per jaar = 326.40 euro

Op jaarbasis is dat dus een fors bedrag voor als je het niet doorhebt.

 

Met @Stijn NS blijf ik nog even in contact van hoe verder in deze situatie.

Badge +3

Update @dennisg?

Reputatie 5

Vorige week had ik wwer 1 reis met een stuk 1e klas.

 

Van Enschede naar Hengelo met ns gereden, 2,48 voor de 1e klas (is ook volgens de reisplanner en met toeslagpercentage van 65%)

Vanaf hengelo tot Delden was het 0,68.

Totaal dus 3,16.

 

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

Badge +3

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de (NS) reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief bij overstap vanuit Enschede) € 0,68. Dat laatste gaat dus goed met een klassewissel naar 2e en ‘overstap’ (uit/incheck) in Hengelo.

Maar als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder (bij reizen op saldo of e-tickets).

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij NS Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, maar dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten met Blauwnet ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je zonder NS Flex € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

Reputatie 5

Verder blijft het wel vreemd wat nu de “juiste” ritprijs moet zijn voor deze reis. Op basis van het opbreken van de reis is het wel volgens de regels gegaan, maar het verschil is dus niet te verklaren.

De juiste prijs zou die van de reisplanner moeten zijn natuurlijk, waarbij voor Delden - Hengelo geen 1e klas mag worden berekend, dus dat kost heen altijd € 1,27 en terug (wegens geen starttarief) € 0,68.

Dus als daarvoor € 1,09 gerekend wordt (60% 1e klas toeslag Blauwnet) klopt dat niet.

Dat voor Enschede - Hengelo € 2,40 wordt gerekend (Blauwnet) ‘klopt’ in zoverre dat het 60% meer is dan 2e klas (€ 1,50), maar dan moeten reisplanners niet zeggen dat het € 2,13 zou kosten.

 

 

Hier zouden ze dan beter moeten kijken en eventueel dat aanpassen

 

Als je strikt de tabel van Blauwnet aanhoudt (voor reizen op saldo) dan kost het 2e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,189 = € 1,50

En 1e klas voltarief:
€ 0,99 + 8 * € 0,321 = € 3,56 en met 40% korting dus € 2,13.

Die € 2,40 komt omdat er ook 60% meer berekend wordt over het starttarief, en dat is dus ‘fout’ want bij 1e klas is het starttarief nog altijd € 0,99 (met 40% korting € 0,59). Alleen de kilometers zijn 70% duurder.

Maar blijkbaar vindt Blauwnet het oke dat er bij Flex geen 70% maar 60% gerekend mag worden, en dan óók over het basistarief. Dat scheelt op jouw (korte) reis toch elke keer 27 cent. Bij langere ritten ben je met Flex al gauw goedkoper uit dan op saldo…

Door die 27 cent voor Enschede - Hengelo plus de (onterechte) 41 cent voor Hengelo - Delden kost een reis die je (zonder Flex) € 2,81 zou kosten je dus ineens € 3,49.

 

 

Dan gaat het wellicht deels mis in de doorgifte en deels in de berekening binnen flex. Alleen hoe gaan ze dat oplossen?

 

 

Een eerste verbetering zou dus zijn als NS Flex gewoon rekening zou houden met het feit dat er bij Blauwnet op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal geen 1e klas is, zodat je geen klassewissel naar 2e plus overcheck in Hengelo hoeft te doen.

 

Of ze dit doen op korte termijn doen betwijfel ik. Daarnaast zal het ook op andere trajecten gebeuren waar er geen 1e klas in zit. bijvoorbeeld in Groningen en Friesland, zie hier.

Badge +3

@dennisg heb je inmiddels een factuur voor die reizen begin juli, en wat zegt die?

En staan er correcties op (toegezegd door Klantenservice) of zijn de prijzen gewoon aangepast naar ‘wat juist is’?

Reputatie 5

Heb vandaag toevallig de factuur binnen gekregen.

 

Er staan correcties op van de klantenservice. De prijzen worden niet aangepast en worden getoond zoals ze in de transactieoverzicht ook staan, maar de correcties apart weergegeven in een eigen deel op die factuur.

 

De rit in mei, juni staan er ook bij en de ritten in juli. 1 daarvan was het nog vergeten bij te doen.

Reageer