Alleen de ritprijs komt niet overeen met wat ik normaal betaal voor de rit. Heb om 09:04 ingecheckt, vervolgens naar mijn overstap station gereisd en vervolgens in de aansluitende trein gestapt. Deze was redelijk druk en heb toen een klassewissel naar de 1e klasse uitgevoerd om 09:16. De tijd in de mail was om 09:01 en was dus nog binnen de 15 minuten. De mail naar de 1e klas wissel kwam wel later binnen rond 10:05.
Na het uitchecken om 09:28 heb ik enkele minuten later de klassewissel weer uitgezet. Deze mail kwam ook later binnen. Ook rond 10:05 uur.
In het transactieoverzicht staat de klasse wel op 1e klas maar de prijs is van de 2e klas.
Heb al wel enkele keren in tegenovergestelde richting de klassewissel uitgevoerd, maar toen was de ritprijs wel juist. En kwamen de mails wel direct binnen.
Is er wellicht toen een kleine storing geweest gisteren of vandaag waardoor het niet juist berekend is?
Zal de ritprijs op de factuur dan zo blijven zoals die er nu instaat of zal deze nog aanpassen naar het juiste tarief?
Bladzijde 1 / 4
Dit is wel een goede case!
Ongeacht hoe laat je die mail kreeg, zou het tijdstip dat daar in staat leidend moeten zijn (dus elke incheck na 9:01 zou als 1e klas verrekend moeten worden) en dat staat dus ook keurig in je Reishistorie.
Hoe de getoonde prijs (2e klas) op je factuur er uit gaat zien is afwachten. Ikzelf vermoed dat als het morgen of overmorgen nog steeds ‘verkeerd’ staat, het ook zo op je factuur terecht zal komen.
In dit geval in jouw voordeel, althans voor het deel na je overstap als daar de 2e klas prijs bij staat.
Wat wel apart is aan dit (rand)geval, is dat je van je incheck om 9:04 tot je overstap 2e klas gereisd hebt en pas daarna 1e klas wilde, maar dat door de klassewissel om 9:16 ook het eerste deel van je reis 1e klas zou worden (want minder dan 15 minuten geleden, incheck na 9:01).
Op een reis van 9:04 (incheck) tot 9:28 (uitcheck) met daarin ook nog een overstap zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar toch…
Edit aug 2021: Van ‘maakt niet zoveel uit’ tot wat er inmiddels bekend is zit er toch wel een verschil! Lees gerust verder alle reacties en analyses want dit kan zomaar een lang topic worden (en ja hoor, juni 2022 nog geen stap verder, maar we weten wel waar en hoe het precies mis gaat dankzij alle reacties!)
Het blijft wel bijzonder.
De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.
Wellicht dat het traject ook nog een verschil maakt. Op heenweg is het eerste stuk tot aan overstap alleen 2e klas en vanaf daar ook met 1e klas. En voor terug begint het met 1e klas en daarna zonder.
Moet het dan ook in de gaten houden als ik een volgende keer weer hetzelfde doe zoals ik in mijn beginpost omschreef.
De reis was met 1 vervoerder en zonder omcheck.
Dan wordt de reis afgerekend op de incheck van 9:04
Als je dus in de mail te zien krijgt dat je vanaf 9:01 op 1e klas reisde dan zou dat zo berekend moeten worden, want er is dus verder geen overstap om het anders te kunnen doen.
Je stapte dus over zonder overstap (uit- en weer inchecken). Hoe dan ook, als er voor jou netjes 1e klas staat met een 2e klas prijs dan lekker zo laten natuurlijk.
Heb je een screenshot van je Mijn NS reishistorie (zonder kaartnummers en zo)?
Hierbij enkele screenshots met betrekking tot de reizen met een klassewissel en zonder.
De klassewissels zijn allemaal binnen de 15 minuten uitgevoerd na incheck.
De reizen zijn op verschillende dagen. Traject heb ik eruit gehaald.
Traject doet er niet zo veel toe maar is toch wel van belang in dit geval!
Aan de tijden (en prijs) te zien is het Delden - Enschede met Blauwnet, met dus een ‘overstap’ in Hengelo op een andere Blauwnet trein. Geen Sherlock Holmes voor nodig verder.
Zou je 1e klas willen reizen in een drukke trein naar Enschede en van verder komen (bijv. Zutphen) dan moet je om die Klassewissel succesvol te laten zijn (voor het tweede deel van je reis) in Hengelo uit- en weer inchecken, en daarna binnen 15 minuten de klassewissel doen. Uit- en inchecken kan bij hetzelfde (Blauwnet) paaltje, met een wachttijd van ca. 10 seconden. Info Blauwnet, 1 minuut!
Om het deel naar Hengelo (incheck 9:04 in Delden) uit te zonderen van de Klassewissel zou je pas ná 9:20 van klasse moeten wisselen, met uiteraard een ‘overstap’ in Hengelo rond 9:15, want anders wordt dus ook het eerste deel 1e klas zoals op 8 juli. Met NS Flex mag dat, tot 15 minuten na incheck/overstap naar 1e klas wisselen).
Bij controle tussen Hengelo en Kennispark kan je dan aangeven dat de conducteur gerust een 1e klas afwijking mag registreren, omdat het systeem later wel uitzoekt of je recht had op 1e klas voor dat deel van je reis.
Het is dan toch niet mogelijk om bijv na 09:20 een upgrade aan te vragen met een incheck van 09:04 en eerder? Dan zit je al met een uit en incheck op het overstapstation.
Dan kun je wel om 09:20 een klassewissel uitvoeren waarbij de incheck van het eerste deel uiterlijk om 09:04 moet zijn.
Na een Flex 2-1 klassewissel om 9:20 worden inchecks/overstappen vanaf 9:05 afgerekend op 1e klas tarief. De incheck van 9:04 valt daar dan dus niet onder (2e klas naar Hengelo).
Maar als je na vertrek uit Hengelo om 9:16 kiest voor 1e klas dan telt die incheck van 9:04 wél mee, en betaal je tot Hengelo ook 1e klas.
Dat was volgens mij niet je bedoeling, want alleen de trein naar Enschede was druk?
Vandaar dus even uit- en weer inchecken in Hengelo, zodat je daarna alleen het tweede deel van je reis 1e klas kunt maken. De klassewissel moet dan dus meer dan 15 minuten na die eerdere incheck zijn, want anders wordt die ook op 1e klas afgerekend.
Voor de rest maakt het niet zoveel uit, want bij een klassewissel begint volgens mij een nieuwe reis, bij Blauwnet incl. starttarief van € 0,59 (€ 0,99 minus 40% korting) dus dan kan je net zo goed de hele reis 1e klas maken.
Bij ‘overchecken’ in Hengelo en daarna 1e klas verder naar Enschede zou je namelijk het volgende betalen (met 40% korting):
€ 1,27 voor 2e klas Delden - Hengelo € 2,13 voor 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet), met de NS kost het € 2,48
Totaal dus € 3,40 waar de hele reis 1e klas je volgens de reisplanner € 2,81 zou kosten. Het verschil tussen die € 2,81 en € 3,40 is precies dat starttarief van € 0,59 wegens de overstap in Hengelo.
Waar het NS Flex systeem die € 3,49 vandaan haalt (zonder ‘overstap’ in Hengelo), geen idee… dat moet gewoon € 2,81 zijn volgens de reisplanner, en ook 9292 vindt dat.
Als er dus € 3,49 op je factuur komt mag je klagen bij de NS Flex klantenservice! € 3,49 is maar liefst 60% meer dan € 2,18 maar goed, je reisde 1e klas.
Edit: Die 60% is precies de Blauwnet toeslag voor 1e klas met NS Flex. Zonder Flex is het 70%, maar een deel van het traject (Zuthphen - Hengelo - Oldenzaal) heeft helemaal geen 1e klas! Lees verder…
Samengevat, als je vaker een deel van die reis 1e klas maakt dan is het gunstiger om de hele reis 1e klas (Blauwnet) te maken, dus geen gedoe met ‘overstappen’ via een paaltje in Hengelo, en al helemaal niet bij NS inchecken voor Hengelo-Enschede of andersom.
Voorwaarde is dan wel dat je de klassewissel binnen 15 minuten na je incheck doet, en dat lukt je dus prima met een eerste incheck om 9:04 vanuit Delden.
Plus hou je factuur in de gaten, want € 3,49 klopt niet, dat moet € 2,81 zijn als je de hele reis met Blauwnet maakt (zoals ook in je reishistorie staat).
het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.
Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.
Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.
Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.
edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.
Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.
het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.
Oh ja, de Blauwnet Stoptrein (LINT) heeft geen 1e klas maar een Blauwnet Sprinter (FLIRT) wél.
Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.
Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit
Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.
Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.
Mooi zo, jammer voor de mensen die het verschil niet opvalt en dus elke keer € 0,68 te veel betalen.
Edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.
Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.
Ga je gang en laat maar weten graag!
Er zijn wel meer voorbeelden (bijv. Qbuzz treinen en bus/tram reizen met GVB-Connexxion overstap) waar het reproduceerbaar mis gaat met NS Flex, maar dat gaat dan om dubbel starttarief (bus) of geen behoud van korting bij een overstap in de spits met een eerste incheck in de daluren (trein). Dit is weer heel iets anders natuurlijk.
Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.
Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit.
Die van enkele minuten later valt ook onder Blauwnet.
En een tijd later komt de ns intercity.
De terugreis van gisteren heb ik weer een klassewissen uitgevoerd. Echter de prijs is weer 3.49.
Als ik de ritprijs van de 2e klas met 40%, dus 2,18 x 1,6 doe kom ik dus op die 3,49 uit. Maar als ik dat 1,63 doe (volgens de tarievenlijst) kom ik op 3,55 uit.
Waar dus dat verschil vandaan komt tussen de reisplanner en de berekening binnen flex is mij een raadsel.
Als ik van de reisplanner prijs uitga kom ik op de volgende berekening: 2,18 x 1,29 de prijs is dan 2,81
Voor wat de heenweg betreft ga ik dat nog even kijken wat dat gaat doen.
Het blijft interessant deze reis, en wat NS Flex ervan maakt.
Voor heen betaal je als het goed is tot Hengelo in ieder geval altijd € 1,27 (want er is geen 1e klas) en daar komt dan hooguit 1e klas Hengelo - Enschede (Blauwnet) bij en dat is € 2,13 voor een totaal van € 3,40. Dat alles met 40% korting dus.
Edit: Die € 2,13 is inclusief basistarief maar dat betaal je niet omdat het een overstap is, dus daar moet € 0,59 vanaf (€ 0,99 minus 40% korting), totaal € 2,81.
Met NS verder naar Enschede zou € 2,48 kosten voor 1e klas 40% korting, en dan kom je op € 3,75 totaal. Maar je reist dus helemaal niet met NS!
Heel benieuwd wat je zou krijgen (in je reishistorie) als je in Hengelo bij Blauwnet even uit- en weer incheckt (kan na een seconde of 10 minuut). Wat betaal je dan voor Hengelo - Enschede?
Maar goed, als een e-ticket 1e klas (met 40% korting) je € 2,81 kost voor de hele reis dan is € 3,49 natuurlijk gewoon structureel te veel.
Gelukkig was de Klantenservice het daar wel mee eens en krijg je het verrekend, scheelt elke keer toch weer die € 0,68.
Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis
En 1,27 + 1,49 (2,48 - 0,99) is samen 2,76 bij een blauwnet en dan ns.
Beide prijzen zijn van de eerste klas voor het 2e deel.
En wat die dan bij de terugweg is weet ik ook niet wat die dan doet als ik tussentijds in en uitcheck bij blauwnet met klassewissel.
Bij een eerdere reis met blauwnet en dan ns is toen wel de juiste prijs berekend, was een 2e klas reis. Weet niet wat dat toen had gedaan als ik toen een wissel had uitgevoerd.
Houd het nog even in de gaten en ga het weer testen wanneer het ook toelaat mits er geen vertraging en/of uitval is. En dus ook met welke vervoerder ik dan het 2e deel kan afleggen.
Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis
Je hebt gelijk, maar op het basistarief krijg je ook 40% korting, dus blijft van die € 2,13 nog € 1,54 over (€ 0,59 er af wegens geen basistarief).
Dan zou de reis je € 1,27 (2e klas) + € 1,54 (1e klas) = € 2,81 kosten.
En dat is dus ook precies de prijs van een los ticket met 40% korting voor de gehele reis, en wat NS Flex je zou moeten berekenen! (zie screenshot van 4 dagen geleden).
Bij een (Flex) overstap tussen vervoerders betaal je trouwens nooit opnieuw het basistarief als het allemaal goed gaat en binnen 35 minuten is.
Dat heeft verder weinig/niets met NS Flex te maken, wél gaat NS Flex anders om met overstappen spits/dal en dal/spits (tussen vervoerders) dan klassieke abonnementen. Maar dat is hier ook niet aan de orde want alle reizen zijn op daltarief zonder eerdere ritten in de spits.
Voor de volledigheid (en om aan te geven hoe ingewikkeld het kan zijn) nog even wat je zou betalen voor met Blauwnet naar Hengelo en dan met NS verder naar Enschede (1e klas met 40% korting):
Je totale reis Delden - Enschede is 13 TE (tariefeenheden/kilometer) Waarvan 5 TE = € 1,27 voor met Blauwnet naar Hengelo (geen 1e klas aanwezig).
Daar komt dan nog het verschil tussen 13 en 5 TE met NS (1e klas 40% korting) bij.
Dat kost (zie pag. 11 van dit document voor 1e klas met 40% korting) € 3,37 - € 2,48 = € 0,89 voor 1e klas Hengelo-Enschede met NS. Geen speld tussen te krijgen!
In totaal dus € 2,16 en daarmee de goedkoopste optie! Zelfs nog 2 cent goedkoper dan de hele reis 2e klas met Blauwnet
Dit is omdat het ‘basistarief’ van NS (die € 2,48 voor 1e klas 40% korting) vervalt en omdat bij NS de eerste 8 TE (ongeveer kilometers) hetzelfde kosten.
Het bewijs uit de reisplanner:
Het kan soms inderdaad ingewikkeld zijn.
Jouw voorbeeld is in dit geval nog goedkoper dan normaal een 2e klas reis met 40% met alleen blauwnet gereisd te hebben.
Had laatst wel een keer dat een ns intercity ongeveer 15 minuten vertraging had. Die kwam toen eerder dan de blauwnet sprinter en heb natuurlijk ns gepakt. Helaas toen net geen klassewissel uitgevoerd, was anders een voorbeeld geweest van hoe het berekend zou zijn. De prijzen zijn toen wel goed in rekening gebracht
Heb vandaag de terugreis gemaakt met een uit en incheck op het overstapstation. Hierbij heb ik van te voren weer de klassewissel aangezet. Kijken wat die nu voor prijzen gaat “berekenen” voor beide stukken.
Op de heenweg zou ik het dan nog moeten doen om te kijken wat die dan doet. Een reis zonder kaarthandeling bij alleen blauwnet en een keer met kaarthandeling met alleen blauwnet en dan eventueel nog een keer i.c.m. ns erbij op heen en/of terugweg
Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:
Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?
Net reactie van de ks gehad over de rit van dinsdag middag voor een correctie:
Dag Dennis! Wat jammer dat de prijs van je rit niet overeenkomt met de prijs die in de Reisplanner staat voor dezelfde reis. Ik heb het voor je uitgezocht, en met een tijdelijke klassewissel binnen NS Flex wordt er een toeslagpercentage berekend voor jouw 1e klas reizen. Het is dus niet zo dat je 'gewoon' het eersteklas tarief betaald, maar dus een toeslag om eerste klas te reizen. In het weekend is die toeslag 50% van de 2e klas ritprijs, en doordeweeks is dat 63%. Dat betaal je dus over de 2 klas ritprijs heen. Vandaar dat de prijzen niet overeen komen met een 'gewone' 1e klas ritprijs. Verklaart dit de situatie voor jou?
Het wordt steeds leuker/ingewikkelder,
Maar voor doordeweeks 1e klas kan je met NS Flex 65% (géén 63% want dat was in 2020) toeslag aan houden.
Dus precies dezelfde prijzen als de Reisplanner voor losse kaartjes. De reactie van de Klantenservice ‘verklaart’ dus niets en bevat sowieso onjuistheden.
Ga er gerust vanuit dat NS Flex zich voor doordeweeks 1e klas net zo zou moeten gedragen als wat de Reisplanner (en 9292 en andere planners) aangeven, met voor jou natuurlijk 40% korting omdat je buiten de spits reist.
Delden - Enschede (in één ruk met Blauwnet) in de daluren dus maximaal € 2,81 geheel volgens de regels.
Als ze ook 65% bovenop de prijs (€ 1,27) van Delden - Hengelo gooien dan mag dat niet, want daar is geen 1e klas.
En dan nog, € 1,27 plus 65% voor 1e klas is € 2,10 en daarbij de € 1,54 voor Blauwnet Hengelo-Enschede is samen € 3,64.
Het zou kunnen dat NS Flex je afrekent op 63% 1e klas toeslag… Dan kom je aan € 1,27 × 1,65 + € 1,54 = € 3,61
Met de tarieven van 2020 zou die € 1,27 misschien wat minder zijn, en die € 1,54 ook wat minder en dat je dan uitkomt op € 3,49 ??
Maar laat ze dat vooral niet goed praten want je hebt geen 1e klas tot Hengelo en die 63% is ook achterhaald. Je zou gewoon het 1e klas tarief zoals in de Reisplanner(s) staat moeten betalen, en geen 2% minder.
Als ik die 1,65 aanhoud volgens de tarieven klopt de prijs van 3,49 ook niet. Kom dan uit op 3,597
basistarief 0,99
Tarief op stuk van delden tot hengelo is 0,225
van Hengelo tot Enschede 0,189 (2e klas) en 0,321 (voor 1e klas)
In het document bij blauwnet staat er ook “Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas X 1,6”
Met 2,18 als 2e klas met 40% en de 1,6 volgens het bijgevoegde document kom ik op die 3,49 uit
Een gevalletje naast elkaar werken met de percentages
@Stijn NS
Zou je even mee kunnen kijken m.b.t. dit topic. Zit met de berekening van de klassewissel niet helemaal goed als je hem gebruikt.
Nee @dennisg buiten de spits krijg je ook 40% korting op het Blauwnet basistarief en dat is dan geen € 0,99 maar € 0,59
Ongeacht of je 1e of 2e klas reist.
Hoe dan ook, tussen Delden en Hengelo mag het NS Flex systeem je niet 63% of 65% (of in het weekend 50%) toeslag rekenen, want die treinen hebben dus geen 1e klas.
De NS Reisplanner heeft dat perfect door (alle reisplanners tonen de juiste prijs) maar het NS Flex systeem dus niet… met als gevolg een ander bedrag op je factuur of in je reishistorie.
Dus betaal je elke keer (heenweg 1e klas) € 0,68 te veel met Blauwnet, prijs moet gewoon € 2,81 zijn!
En als NS Flex nog rekent met 63% (1e klas toeslag 2020) zelfs nog iets minder.
Als je dus € 3,49 voor je kiezen krijgt, laat de NS dan maar eens uitleggen hoe dat opgebouwd is (zonder ‘overcheck’ in Hengelo want hele reis met Blauwnet).
Kunnen ze niet. € 2,81 maximaal (voor de heenweg)!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.