Alleen de ritprijs komt niet overeen met wat ik normaal betaal voor de rit. Heb om 09:04 ingecheckt, vervolgens naar mijn overstap station gereisd en vervolgens in de aansluitende trein gestapt. Deze was redelijk druk en heb toen een klassewissel naar de 1e klasse uitgevoerd om 09:16. De tijd in de mail was om 09:01 en was dus nog binnen de 15 minuten. De mail naar de 1e klas wissel kwam wel later binnen rond 10:05.
Na het uitchecken om 09:28 heb ik enkele minuten later de klassewissel weer uitgezet. Deze mail kwam ook later binnen. Ook rond 10:05 uur.
In het transactieoverzicht staat de klasse wel op 1e klas maar de prijs is van de 2e klas.
Heb al wel enkele keren in tegenovergestelde richting de klassewissel uitgevoerd, maar toen was de ritprijs wel juist. En kwamen de mails wel direct binnen.
Is er wellicht toen een kleine storing geweest gisteren of vandaag waardoor het niet juist berekend is?
Zal de ritprijs op de factuur dan zo blijven zoals die er nu instaat of zal deze nog aanpassen naar het juiste tarief?
Bladzijde 3 / 4
We zien wel wat er verder uit de molen komt rollen.
Keolis/Blauwnet stuurde me vorige week nog een berichtje dat er in hun tabel inderdaad een * te veel staat bij Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas** 1,6 Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Dat wordt t.z.t. aangepast. Super belangrijk natuurlijk (komt goed)!
Dus ik weer rekenen, en prijs (ongeacht 1e/2e klas) voor Delden - Hengelo is dus € 0,99 + 5 × € 0,225 = € 2,115 en na 40% korting dus € 1,27
Voor Hengelo - Delden met een eerdere incheck (en dat mag ook een NS incheck + overstap zijn!) vervalt die € 0,99 en hou je uiteindelijk 5 × 0,225 × 0,6 = 0,675 over, afgerond € 0,68.
So far so good, zolang het niet over 1e klas gaat (dus wanneer jij of iemand anders 1e klas reist en NS Flex daar gewoon € 1,09 van maakt wegens 60% extra voor de 1e klas die er bij Blauwnet niet is).
En over klassewissels.. is dit topic ineens ook weer lekker wakker en (on)duidelijk
Nog even een kleine update
Had gisteren weer een reis. Met het 2e deel 1e klas. Het 2e deel is met ns gereisd. Kwam door een seinstoring tussen Almelo en Hengelo dat ik de eerste 2 overstapmogelijkheden niet kon nemen en dus de eerste mogelijkheid met ns was. En het eerste deel had ook een flinke vertraging.
Nu eerst van Delden naar Hengelo prijs 1,27 (2e klas)
Van Hengelo naar Enschede prijs 0,89 (1e klas)
Totaal was het dus 2,16. Komt ook overeen met de reisplanner.
Het lijkt dan vooral bij de 1e klas berekening te liggen waar alleen een 2e klas traject is. En blauwnet heeft ook een andere tarief structuur.
Voor de volledigheid… neem ik aan dat je de klassewissel meer dan 15 minuten na je eerste incheck in Delden gedaan hebt?
Hoe dan ook, dit is wel het bewijs dat je voor Delden - Enschede met het NS deel (vanaf Hengelo) 1e klas goedkoper uit bent (maar liefst 2 cent) dan de hele reis 2e klas met Blauwnet
Er zat inderdaad meer dan 15 minuten verschil toen ik de klassewissel uitgevoerd heb.
Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.
Het gaat dan vooral mis bij blauwnet en de berekening ervan met 1e klas wissel.
Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.
Dat verschil wil ik graag uitleggen, maar zie daarvoor dit in ditzelfde topic. Het klopt!
Zag al in de reisplanner dat die prijs van donderdag wel overeen kwam met de reisplanner.
Het gaat dan alleen mis met de blauwnet reizen m.b.t. de klassewissel. Zowel met een reis zonder "gedwongen" omcheck en met een "gedwongen" omcheck van en naar blauwnet.
Whatever. Als je vanaf Hengelo met NS naar Enschede wil is dat goedkoper dan met Blauwnet.
Andere kant op (vanuit Enschede) betaal je meer wegens het aanzienlijk hogere ‘starttarief’ bij NS (voltarief 2e klas € 2,50 voor de eerste 8 TE).
Hoe je uiteindelijk ook gaat, er komt toch elke keer een andere prijs uit.
Het is vooral de combinatie + een eventuele 1e klas wissel wat het verschil is. Ook zonder de klassewissel
En daarbij speelt ook nog mee dat het om een erg kort traject van maar 5+8 TE gaat.
De prijs van de reisplanner zou leidend moeten zijn, en is eenduidig te berekenen voor reizen op saldo (65% 1e klas toeslag bij NS en 70% bij Blauwnet, voor zover 1e klas aanwezig).
Bij NS Flex is dat voor Blauwnet 60%, maar die wordt ook berekend over het starttarief en is dus op korte stukjes ietsje duurder dan op saldo als je reis begint met Blauwnet.
Hoe dan ook, zolang je in geval van € 3,49 maar elke keer die € 0,68 te veel terug kan krijgen is het ‘acceptabel’, want dat is immers te voorkomen door zelf de klassewissel op het 'juiste’ tijdstip te doen (dus zorgen dat je op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal 2e klas reist).
Een willekeurige reiziger heeft natuurlijk geen flauw idee…
Hoe is het verder verlopen @dennisg met het 1e/2e klas Flex geneuzel tussen Delden en Enschede?
Heb daarna geen rit meer gedaan met een upgrade naar 1e klas.
Kan het binnenkort wel weer eens proberen wat het nu gaat doen met de prijs. Waarschijnlijk zonder “omcheck” op overstap station.
Heb weer enkele ritten met een upgrade naar de 1e klas.
Op dinsdag 17 mei
heen: 2,22 (wel 1e klas upgrade maar prijs van 2e klas)
Met omcheck bij zelfde vervoerder:
terug van Enschede naar Hengelo (blauwnet): 2,45 (1e klas)
Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)
Op donderdag 19 mei
terug van Enschede naar Hengelo (ns): 2,51 (1e klas)
Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)
Moet dan nog een keer kijken wat die doet als er geen omcheck is maar wel de hele reis 1e klas is wat de prijs dan aangeeft.
Het begint ergens op te lijken (geen 1e klas toeslag meer tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) dus gewoon € 0,69. Geen 41 cent extra meer!
De € 2,51 met NS is ook prima, dat is de prijs van 8 TE 1e klas met 40% reductie, oftewel € 2,50 voltarief 2e klas voor de eerste 8 TE en daarop 67% 1e klas toeslag en dan weer 40% eraf.
(2,50×1,67×0,6=2,505 afgerond 2,51).
Maar ‘terug’ met Blauwnet (Enschede - Hengelo) 1e klas 40% reductie mag dus nooit € 2,45 kosten, dat is namelijk € 2,18
En niet 27 cent extra wat NS Flex ervan maakt omdat ze met 60% opslag over het starttarief rekenen of zo. Edit: zie later, het mag wél en het klopt helaas (voor jou)!
Het (landelijke) BTM starttarief is € 1,01 ongeacht of je 1e of 2e klasse wilt gaat reizen!
Je 40% korting geldt bij reizen met Blauwnet wél over het starttarief maar de 1e klas toeslag (70% bij reizen op saldo) mag niet over het starttarief berekend worden. De Reisplanner heeft het door (wisten we al), voor reizen op saldo dus:
Dat is dus € 1,01 (starttarief 2022) plus 8 TE 1e klas (à € 0,328), totaal € 3,634 (afgerond € 3,63)
Waarop je 40% korting krijgt (óók over het starttarief) dus € 2,178 of 2,1804 (afgerond € 2,18)
Maar goed, vanwege het verschil tussen reizen op saldo en NS Flex (70% vs. 60% Blauwnet 1e klas toeslag) is het dus zo dat NS een 1e klas toeslag van 60% óók over het starttarief mag rekenen, en je (voor korte afstanden) dus wat duurder uit bent met Flex dan op saldo (die 27 cent).
1,01+8×0,193 (kilometers 2e klas) ×1,6 (1e klas toeslag over het geheel) ×0,6 (dalkorting) = 2,451 (afgerond 2,45).
So far so good dus, NS Flex doet in principe niets fout want Blauwnet heeft zélf andere tariefvoorwaarden bedacht voor Flex en reizen op saldo.
Het begint ergens op te lijken (geen 1e klas toeslag meer tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) dus gewoon € 0,69. Geen 41 cent extra.
Bij de reis op 17 mei had ik tussen de omcheck al van klasse gewisseld (alleen de volledige rit bij blauwnet). Kan dat voor beide richtingen wel een keer proberen en dan kijken wat eruit komt.
Eventueel ook voor de combi blauwnet en ns in beide richtingen.
Dit hangt ook van hoe de reizen verlopen op vertragingen en uitval e.d
Bij de reis op 17 mei had ik tussen de omcheck al van klasse gewisseld (alleen de volledige rit bij blauwnet). Kan dat voor beide richtingen wel een keer proberen en dan kijken wat eruit komt.
Eventueel ook voor de combi blauwnet en ns in beide richtingen.
Dit hangt ook van hoe de reizen verlopen op vertragingen en uitval e.d
Ik zeg doen, en zet de NS maar voor het blok omdat je (zie andere topics) gewoon soms structureel teveel betaalt.
Op 24 mei weer 2 reizen gehad met upgraden naar 1e klas
Op heenweg koste het 2,22 (wel upgrade gedaan.)
Op terugweg koste het 3,55
Beide zonder omcheck en bij blauwnet
Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je Klassewissel niet toegepast.
Voor de terugweg geeft de reisplanner € 2,87 aan, maar blijkbaar gooit het Flex systeem er € 0,68 bovenop omdat het (nog steeds!) denkt dat Hengelo - Delden 1e klas heeft.
Zo blijf je inderdaad bezig met claimen (sinds juli 2021).
Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je upgrade niet toegepast.
maar bij het reisoverzicht staat bij de de desbetreffende rit wel 1e klas. Dat is dan wel vreemd.
Moet dan nog kijken hoe het is als ik de 1e klas heb op het hele traject maar met omcheck op hengelo. Op beide richtingen met blauwnet. En eventueel met combi blauwnet en ns
Blijft vreemd, want die € 2,22 is de prijs voor 2e klas 40% korting (ongeacht de richting) dus dan is je upgrade niet toegepast.
maar bij het reisoverzicht staat bij de de desbetreffende rit wel 1e klas. Dat is dan wel vreemd.
Gremlins… lekker zo laten want het is in jouw voordeel.
Moet dan nog kijken hoe het is als ik de 1e klas heb op het hele traject maar met omcheck op hengelo. Op beide richtingen met blauwnet. En eventueel met combi blauwnet en ns.
Laat maar weten, maar Delden - Enschede met NS 1e klas vanaf Hengelo ging al goed toch (uiteindelijk de goedkoopste optie voor de heenreis)?
Met de combinatie blauwnet en ns in beide richtingen is goedkoper dan alleen blauwnet maar dan heb je wel minimaal 20 minuten extra reistijd.
Heb weer wat getest.
Had gisteren tussen delden en hengelo gereisd. Heen 2e klas en terug 1e klas. Tussen beide reizen zat er minimaal 35 minuten de beide reizen.
Van delden naar hengelo was 1,30 de prijs
Terug was 2,08 (upgrade naar 1e klas met toeslagfactor 1,6)
Pff, dat wordt dan weer contact opnemen met de NS Flex afdeling voor € 0,78 terug want de prijs in de Reisplanner klopt (er is inderdaad geen 1e klas!).
Een schema van de laatste upgrades
17 mei
heen 2,22 (wel upgrade)
terug
Enschede - hengelo 2, 45
Hengelo - Delden 0,69 (2e klas)
19 mei
terug Enschede - Hengelo 2,51 (ns)
Hengelo - Delden 0,69 (2e klas)
24 mei
heen 2,22 (wel upgrade)
terug 3,55
30 mei
Delden - Hengelo 1,30
Hengelo - Delden 2,08 (1e klas upgrade gedaan, maar op traject geen 1e klas beschikbaar
31 mei
Delden - Hengelo 1,30 (Wel upgrade)
Hengelo - Enschede 1,47
terug
Enschede - Hengelo 2,45
Hengelo - Delden 1,10
Tja, 6½ maand later, maar die laatste regel € 1,10 klopt dus niet, want Hengelo - Delden mag niet meer dan € 0,69 kosten na een overstap in Hengelo, want er is immers geen 1e klas dus ook geen 60% toeslag graag.
Dat het een geldige overstap was blijkt uit het feit dat het (Blauwnet) starttarief van € 1,01 (in jouw geval € 0,61 want je krijgt 40% korting) niet berekend is. Met dat starttarief erbij zit je dus op de normale € 1,30
Voor 30 mei klopt de € 2,08 natuurlijk ook niet.
Dan gaat het ergens gewoon verkeerd.
Bij doorgifte van de blauwnet gedeelte naar ns toe.
Of met de berekening binnen het flex systeem
Kom er dan maar achter waar het precies verkeerd gaat
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.