Tarieven 2023 | NS Community

Tarieven 2023


Reputatie 4

Vandaag heeft de NS de tarieven voor het jaar 2023 vastgesteld.

Dat er een prijsverhoging aan zat te komen had ik wel verwacht, maar de prijs van mijn abonnement (NS Flex Dal Vrij 1e Klas) gaat met maar liefst 17 procent omhoog! Is dat niet een beetje exorbitant en oneerlijk? 

Het wordt al jaren gestimuleerd om te spreiden en de spits te mijden, maar zo ga je hier niet voor zorgen.


114 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is weer een mooi staaltje communicatie. Die verhoging van 17% wordt natuurlijk niet vermeld, dat moet je zelf maar uitrekenen.

Het spitsmijden is voor NS verleden tijd. Ze hebben juist die spitsreizigers weer nodig om de sterk gedaalde omzet weer te verhogen. 

Badge +3

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

Reputatie 2

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

Reputatie 4

NS heeft ervoor gekozen om de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij in prijs te verlagen om spitsreizigers terug te winnen. Om dat mogelijk te maken, moeten de overige abonnementen flink in prijs stijgen. Daarbij gaat NS de prijzen voor de eerste klas iets meer verhogen dan prijzen voor de tweede klas.

Op www.ns.nl/tarieven zijn alle tarieven voor 2023 te zien. Voor meer informatie over de tariefverhoging kunt u de adviesaanvraag van NS, het advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) en het besluit van NS lezen.

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

Daarbij sluit ik mij aan bij wat de vorige schrijver ook meldt: ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij. Want hoe je het ook wendt of keert, in de praktijk lijkt het vooralsnog op dit scenario:

Even ter vergelijking, ik ben actief als muzikant. Als je het bovenstaande vertaalt naar mijn beroep, komt het erop neer dat ik vanaf 1 januari mijn tarief voor een concert zou verhogen van 250 euro per 60 minuten naar 270 euro per 45 minuten, en daarbij ook nog eens minder goede kwaliteit aflever.

Badge +3

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

U hebt gelijk. Ik keek naar de tarieven voor enkele reizen, maar bij abonnementen is het verschil groter.
 

ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij.

De consumentenorganisaties hebben NS geadviseerd af te zien van de tariefverhoging gezien de daling in de kwaliteit van het treinvervoer. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

Reputatie 4

In de eerste plaats is de eerste klas niet '’iets'’ meer verhoogd dan de tweede klas. De eerste klas is 17 procent gestegen, de tweede klas met 10 procent. Dat is niet '’iets'’, maar '’significant'’ meer.

U hebt gelijk. Ik keek naar de tarieven voor enkele reizen, maar bij abonnementen is het verschil groter.
 

ALS de NS al tot een dergelijk besluit moet komen, dan verwacht ik daar ook aanzienlijk betere dienstverlening bij.

De consumentenorganisaties hebben NS geadviseerd af te zien van de tariefverhoging gezien de daling in de kwaliteit van het treinvervoer. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

NS voert dit interessante argument aan, maar om eerlijk te zijn vind ik een frequentieverhoging horen bij de te verwachten dienstverlening die je voor een dergelijke prijs zou moeten leveren. Met andere woorden: De Nederlandse Spoorwegen hebben m.i. het minimaal noodzakelijke gedaan voor hetgeen je mag verwachten met hun tariefsysteem. Daarbij heeft een frequentieverhoging zeker niet altijd geleid tot meer zitplaatsen, soms alleen tot meer reisopties. 

Reputatie 4

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6233786/ns-verhoogt-prijzen-los-treinkaartje-wordt-55-procent-duurder.html

 

“Een abonnement waarmee onbeperkt in de daluren gereisd kan worden kost nu 107,90 euro per maand. Die prijs stijgt volgend jaar met ruim 10 procent tot 119,95 euro. “

 

Heel jammer, dit. Ik zou juist hopen dat, nu er dus een tekort is aan treinpersoneel en dus minder en kortere treinen rijden, er nog meer reden is om de reizigers zoveel mogelijk te spreiden buiten de spits. NS denkt er helaas anders over.

Zegt iemand die dagelijks reist met Dal vrij.

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen. 

Dat klopt helemaal. Wij hadden Flex Dal Vrij 1e klas, maar hebben dat al gewijzigd naar 2e klas, want 1e klas reizen is helemaal niets meer tegenwoordig. Het is gewoon als een 2e klas met cijfer 1 op de wand. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar nog voor betaalt. Vanaf half december met de nog meer versoberde nieuwe dienstregeling wordt het nog erger, dat kan je op je vingers natellen.

En deze prijsverhoging van Dal Vrij 1e klas jaagt straks nog meer mensen weg. 

Wij hadden als vaste klanten zonder auto eerst vele jaren een hoofdabonnement + bijabonnement, dat was ideaal. De bijabonnementen zijn opgeheven en als pleister op de wonde kreeg degene die het bijabonnement had een jaar 35% korting op vol tarief, maar vanaf februari wordt dat de volle mep. In twee jaar tijd zijn onze ov- reiskosten daardoor enorm gestegen. Helaas is de kwaliteit zeker niet meegestegen. Downgraden naar 2e klas was de eerste stap, maar we denken ook na over een auto voor in de toekomst.

 

Reputatie 7

Mijn man en ik hebben ook een dal vrij abonnement 1e klas. Was er de laatste tijd al niet over te spreken vanwege de drukte en vele "zwartrijders"in de 1e klas, waar niets aan wordt gedaan. Het wordt voor ons, en velen met ons,nu wel heel onaantrekkelijk gemaakt om nog langer met de trein te reizen.  En dat terwijl we het ov, mede vanwege milieuw overwegingen, een warm hart toe dragen. Toch wordt voor ons de auto nu een serieus alternatief, omdat we daar in ieder geval nog rustig zitten, en ik denk voor velen met ons.is dat wat de NS wil, alleen nog forenzen in de trein?

 

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Met de auto kom je voor dat maandbedrag van € 159,95 niet verder dan 450 km, laten we zeggen éénmaal van Den Haag naar Groningen en terug. De auto van een 65 plusser komt voor het maandbedrag van € 87,95 niet verder dan 250 km, dat is enkel éénmaal van Den Haag naar Groningen en niet terug.

Kortom: reizen met Dalvrij is, eerlijk gezegd, spotgoedkoop en blijft spotgoedkoop.

Reputatie 5

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcodes.

Dit ondanks dat NS in het antwoord aan LOCOV stelt dat er voor 'jonge gezinnen’ (wat dat ook mag zijn) voldoende goedkope reisopties zijn.

Reputatie 7

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

Reputatie 7

Ik heb nu (nog) 1e klas Dal Vrij, reis naast het werk ook vaak met mijn gezin in de daluren: vrouw met samenreiskorting 1e klas. Mijn twee kinderen worden de komende twee jaar 11+. En dan houden wij het bij NS voorlopig voor gezien. In het weekend is/wordt weekend-autohuur nu meestal voordeliger, en dan heb je ook geen gehannes met samenreiskorting-koppelcode

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Reputatie 7
Badge +4

Enige nuancering van het bericht ‘Gewone kaartjes worden duurder en abonnementen worden goedkoper’, is wel op zijn plaats.

Een Dalvrijabonnement eerste klas voor senioren gaat van €73,30 naar €87,95. Toen ik nog naar school ging en er geen moderne communicatie was, was dit nog een verhoging van 19,98 procent. 

De geleidelijke verlaging van het opslagpercentage voor de eerste klas werd geleidelijk naar beneden gebracht, maar is nu weer 70 procent.

Bommel betaalt het echt wel en is het nog steeds een mooi abonnement voor de doelgroep, maar de verhoging is zelfs ver boven de huidige inflatie.

De rekensom valt dan toch anders uit dan gemiddeld vier a vijf procent voor een abonnement, dat voor mensen in de spits goedkoper wordt.

Dat laatste is natuurlijk wel zeer verstandig. De forenzen brengen het geld op.

 

Soms is het reken en huiver. Er treedt een grote discrepantie op tussen wat de consument met het reizen in de trein ervaart en de veelheid aan argumenten voor prijsverhoging.  

De consument ervaart veel minder treinen, die nog voller zijn, maar moet meer betalen, terwijl de plaatsen worden ingenomen door mensen die echt die 70 procent extra niet opbrengen. 

Als deze groep daadwerkelijk in de portemonnee: boete? kaartje kopen en betalen?, wordt getroffen, is het zo opgelost. Extra inkomsten, geen aanbod van niet-betalers, meer vrije zitplaatsen, een win-win situatie voor iedereen, behalve voor de parasieten en wanbetalers. Deze laatste groep moet de macht worden ontnomen.

De echte tarieven, zonder de afdeling Communicatie:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1667395638415/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf

 

Reputatie 5

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Maar die bestaat niet in een 1e klas variant, en heb je ook niets aan als je op dag 1 heen gaat (naar familie verder weg) en op dag 2 terug. En dan zijn er nog kosten voor natransport. Een weekendhuur bij Hertz is dan echt goedkoper.   

Reputatie 7

Daarvoor heeft NS het groepsticket uitgevonden: thans € 70 voor 4 pers. retour. Geen gedoe met verzekeringen etc.

Maar die bestaat niet in een 1e klas variant, en heb je ook niets aan als je op dag 1 heen gaat (naar familie verder weg) en op dag 2 terug. En dan zijn er nog kosten voor natransport. Een weekendhuur bij Hertz is dan echt goedkoper.   

Het groepsticket enkele reis voor 4 pers. kost € 35. De ene dag heen en de andere terug maakt dus € 70. Kan mij niet voorstellen dat een weekend met Hertz, alles inclusief, daar tegenop kan.

Als je uitsluitend 1e klas wil reizen dan ligt het anders.

Reputatie 7

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

 

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wel interessant natuurlijk dat NS aangeeft dat prijs van de treinkaartjes geen directe relatie heeft met de kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn indertijd frequentieverhogingen doorgevoerd zonder prijsverhogingen en nu worden frequentieverlagingen doorgevoerd met prijsverhogingen. 

Vanuit NS geredeneerd volkomen logisch. Die marktwerking op het spoor werkt fantastisch.

Reputatie 4

Een hele maand onbeperkt reizen in de daluren en dan ook nog wel in de 1e klas gaat in 2023   € 159,95 per maand kosten en voor 65+ € 87,95 per maand

Dat is eigenlijk geen geld, zeker als je bedenkt dat een enkele dagkaart 1e klas met dalvoordeel al zo’n €60 gaat kosten.

Het ook om de kwaliteit van het gebodene. Als dat prima is, is het een faire prijs. Helaas vind ik de prijs voor DalVrij 1e klas in relatie tot hoe het in de 1e klas er tegenwoordig aan toegaat, te hoog.

 

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

De reden dat ik dit topic startte heeft niet zozeer te maken met het feit dat de prijs van het abonnement te hoog is. Het gaat me erom dat ik deze prijsverhoging niet fair vind vergeleken met de verhogingen van de andere abonnementen. 

En voor dat geld een conducteur die het reservaat afschermt, om in deze bewoordingen te spreken? Het enige eerlijke antwoord hierop is een volmondig JA. Dat behoort tot zijn/haar taken. Mensen die het geld ervoor willen neerleggen een zitplaats bieden, ook al lijkt het misschien dat deze mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Asociale reizigers die weigeren in de 2e klas te gaan zitten willen immers slechts een stuiver betalen voor diezelfde eerste rang. 

Bovendien, het is misschien weliswaar maar 4,50 per persoon per dag, maar in een gemiddelde 1e klas coupé kunnen zeker 40 mensen zitten. 180 euro vind ik wel een controle door een NS-medewerker waard.

Zoals ik hierboven al aangaf: Ik vind het een lichte schoffering naar je clientèle als je bepaalt dat je meer moet gaan betalen voor minder aanbod en kwalitatief verslechterde dienstverlening. Slechte controle, treinen die lukraak stations voorbij rijden, spontaan uitvallende ritten, wekenlange wachttijden bij vertragingsclaims, en ga zo maar door. Jarenlang heb ik meer dan 50.000 kilometer jaarlijks met de trein afgelegd, maar 2023 gaat het eerste jaar worden waarbij ik misschien meer met de auto moet gaan afleggen.

Reputatie 5

Het groepsticket enkele reis voor 4 pers. kost € 35. De ene dag heen en de andere terug maakt dus € 70. Kan mij niet voorstellen dat een weekend met Hertz, alles inclusief, daar tegenop kan.

Als je uitsluitend 1e klas wil reizen dan ligt het anders.

Ik wil uitsluitend 1e klas reizen: dus de tariefverhoging vaan 17% voor 1e klas Dal Vrij, de prijsstijging voor losse kaartjes 1e klas, en de idioterie van koppelcodes voor samenreiskorting in de 1e klas zijn mijn referentiekader. Dan is een weekendhuur bij Hertz vanaf €108 voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen (11+) vele malen aantrekkelijker. 

Reputatie 7
Badge +4

Wat zou je nu dan als een faire prijs ervaren ? Men betaalt nu € 4,53 (65+ € 2,45) per dag om onbeperkt te reizen in de 1e klas, dat is toch al nagenoeg gratis. En dan wil je er voor dat geld ook nog een conducteur bij hebben om het reservaat af te schermen. Gekker moet het toch niet worden.

Nou nou, reservaat. Een beetje creatief taalgebruik daar hou ik wel van, maar: het zijn mensen die iets terugwillen voor de meerprijs voor de eerste klas, bijvoorbeeld kunnen zitten gezien de leeftijd, en geen wilde dieren. Daar reken ik de treinhooligans die niet betalen en bij controle agressief en denigrerend worden als norm hebben eerder toe.

Uw berekening is rekenkundig wel juist, maar geeft het reisgedrag van de 65-80 jarige niet juist weer. In die groep zitten geen reizigers die elke dag reizen. Mensen werken veelal niet meer en de reizen zijn voor sociale contacten, wandelen en culturele uitingen. Het statistisch gegeven dat de gezondheid bij het ouder worden geleidelijk afneemt, nodigt ook minder uit en NS kan deze groep nog lokken met een lager tarief. Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Senioren tussen de 65 en 80 zo ongeveer hebben niet het gedrag van een achttienjarige die de wereld gaat veroveren. Ik heb wel eens maanden dat het lang niet uit kan. Maar het idee dat ik elk moment kan gaan reizen, is me wel wat waard. Ik vrees dat veel ouderen toch zouden kunnen afhaken met een verhoging van een vijfde, zeker gezien de opgelopen kosten van levensonderhoud. Ook senioren kunnen hun geld maar eenmaal uitgeven. Naast levensmiddelen en energie is treinreizen al snel eerder luxe. Het is een ander type reiziger. Ik weet dat als  voormalig langeafstandsforens heel zeker, ;-)

 

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. Eerste klas reizen is natuurlijk wel een luxe, geen basisvoorziening.

 

Senioren tussen de 65 en 80 zo ongeveer hebben niet het gedrag van een achttienjarige die de wereld gaat veroveren. Ik heb wel eens maanden dat het lang niet uit kan.

Dan is het niet verstandig om een DalVrij abonnement aan te schaffen. Wellicht is DalVoordeel dan een betere optie.

Hoe vervelend ook, nu de forensen die in het verleden de dalurenreizigers subsidieerden hebben afgehaakt zullen de dalurenreizigers zelf meer moeten gaan betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Ach, Tamzin, ik blijf altijd eerste klas reizen en betaal gewoon. Als het een keer niet uit kan, soit. Andere maanden kan dat wel. Ik ben mijn hele leven afgekocht reisrecht gewend, en de leeftijd neemt nu eenmaal alleen maar toe. Ik betaal voor mijn product en zou alleen willen dat meer mensen dat deden. Zonder eerste klas ga ik niet meer met de trein.

Reputatie 7

Dat zijn inkomsten van mensen die na 1 januari echt geen 159,95 per maand op willen  gaan brengen.

Als je dat niet kunt of wil betalen kun je ook voor tweede klas kiezen. Ik ga ook niet in een sterrenrestaurant eten als ik niet meer kan of wil betalen dan bij McDonalds. 

 

De 1e klas in Nederland zou ik nu écht niet willen vergelijken met een sterrenrestaurant 😅

159,95 euro voor Flex Dal Vrij 1e klas vind ik persoonlijk echt teveel voor wat je ervoor krijgt - zeker als je ervaring is dat Jan en alleman met bijv. Jongerendagkaarten, zwartrijders of simpelweg 2e klasbetalers die anders moeten staan in de 2e klas, hier zomaar plaatsnemen en daarmee zo goed als altijd wegkomen. Nee......dat rechtvaardigt geen 17,5% prijsverhoging voor zo'n abonnement, om je vervolgens vanaf half december nog meer iedere dag te gaan ergeren in de 1e klas. Gelukkig was ik al uitgestapt en reis nu 2e klas. Ik verwacht dat meer mensen dat gaan doen ( of gewoon de trein links gaan laten liggen), scheelt NS weer veel inkomsten.

Ach, Tamzin, ik blijf altijd eerste klas reizen en betaal gewoon. Als het een keer niet uit kan, soit. Andere maanden kan dat wel.

Als je het kan en wil betalen is dat ook geen probleem. Alleen dat is ieders eigen keuze, wie wat krapper zit kan beter tweede klas gaan of geen DalVrij nemen..

Reageer