beantwoord

Voordeelurenabonnementen met 7 papieren Dag Voordeelurenkaarten & de aangekondigde wijzigingen

  • 10 November 2019
  • 60 reacties
  • 1847 Bekeken

NB. Niet meer in de middagspits mogen reizen met 40% korting zal er wel onder vallen, maar wat met de 7 papieren Dag voordeelurenkaarten, waar je als abonnementhouder ruim 10 euro per contractjaar extra voor betaalt? Krijgt deze groep Voordeeluren abonnementshouders ook nog persoonlijk bericht van de NS? Dat lijkt zeer wenselijk en wanneer wordt die mail/brief verzonden? Tot op heden ontving ik geen enkel bericht en mis ik informatie over dit abonnement van de NS in de berichtgeving in de media. Klantenservice kan mij hier niet in helpen. De medewerkers blijven alleen verwijzen naar wat bekend is over de digitale keuzedagen. Zijn zij wel/genoeg geïnformeerd? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 November 2019, 09:49

Bekijk origineel

60 reacties

Stop met het idee van Keuzedagen met Flex en hou alles zoals het is. Alle senioren blij. Het hoeft helemaal niet verflext te worden en een eenvoudig kortingsabonnement moet er toch blijven. Ik kan me wel voorstellen dat mensen de hik krijgen van de onzekerheid er over.

Stop gewoon met keuzedagen. Er is geen reden om senioren (zoals ook ik) extraatjes te geven.

Reputatie 7
Badge +4

Het grootste deel van de nog bestaande VDU is in handen van senioren en daarvan is het grootste deel enkel vanwege die keuzedagen. Als ieder gewoon de mogelijkheid zou krijgen 3 keuzedagen @ 39 eur te kopen zonder verder aanhangend verplicht ABO ben je even duur uit. 

 

Nee, want het probleem is juist dat NS maar één setje per jaar wil gaan verstrekken. Het wordt dan nog steeds gekoppeld aan een chipkaart wat logisch is om voorspelbare ellende te voorkomen. De chipkaart is ook het controlemiddel om vast te stellen of iemand 60 jaar of ouder is.Dit voorstel met Flexdagen is alleen maar nadelig voor senioren. Het wordt steeds uitgesteld en afstel zou het beste zijn.

Stop met het idee van Keuzedagen met Flex en hou alles zoals het is. Alle senioren blij. Het hoeft helemaal niet verflext te worden en een eenvoudig kortingsabonnement moet er toch blijven. Ik kan me wel voorstellen dat mensen de hik krijgen van de onzekerheid er over.

Als u ze al heeft houdt u ze. Als u nu elektronische keuzedagen hebt kunt u na 1 maart niet meer overstappen op papieren kaartjes.

De bedoeling is om sowieso met de keuzedagen te gaan stoppen en ze te gaan uitfaseren zodra er een ander alternatief is. Dat uitfaseren zal geleidelijk gebeuren waarbij bestaande klanten ze nog een tijdje kunnen behouden. 

Bedankt, ik makte mij al zorgen dat ik het abo moest opzeggen.

Gr. H. Jansen

Als u ze al heeft houdt u ze. Als u nu elektronische keuzedagen hebt kunt u na 1 maart niet meer overstappen op papieren kaartjes.

De bedoeling is om sowieso met de keuzedagen te gaan stoppen en ze te gaan uitfaseren zodra er een ander alternatief is. Dat uitfaseren zal geleidelijk gebeuren waarbij bestaande klanten ze nog een tijdje kunnen behouden. 

Goedemorgen m.grotens en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vreemd om te lezen dat je geen communicatie hebt ontvangen over de wijzigingen. Alle gebruikers van een abonnement wat een wijziging ondervindt hebben ofwel een e-mail ofwel een brief gekregen met informatie hierover. Hoe dan ook, ook voor de papieren Keuzedagen zoals ik begrijp dat jij ze hebt geldt dat je ze kunt blijven houden als je ze al hebt. De reistijden veranderen wel, zoals je al verwachtte. Nadat je ze stopzet, kunnen ze niet opnieuw worden aangeschaft.

Heb nu Voordeelurenabonnement en dat wordt Dal Voordeel, maar ik heb papieren kaatjes en ik snap niet goed wat de bedoeling is met deze kaartjes.

Dit staat in de mail:

Dit verandert er in de productvoorwaarden.
De mogelijkheid om de wat duurdere papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij uw abonnement vervalt op 1 maart 2022. We stoppen namelijk met de verkoop van papieren Keuzedagen. Als u al papieren Keuzedagen heeft, worden deze wél nog verlengd na 1 maart 2022.

Wil dit zeggen dat ik de papieren kaartjes gewoon verder krijg?

Met vriendelijke groet

H. Jansen

Badge +3

Met een VDU kun je in de toekomst  gewoon het beste op een zaterdag of zondag reizen.

Daar heb je geen VDU voor nodig, Flex Weekend Voordeel voor €2 per maand is dan voldoende voor hetzelfde (40% korting in het weekend).

Of neem een maandje Weekend Vrij (€31) dan kan je 5 weekenden (plus vrijdagavonden vanaf 18:30) kris kras door heel Nederland.

(dit alles vooropgesteld dat je geen 60+ Keuzedagen hebt).

Natuurlijk bepaalt de NS onder welke voorwaarden iemand reist. Met een VDU kun je in de toekomst  gewoon het beste op een zaterdag of zondag reizen. Als je op andere dagen en tijden moet reizen  ben je duurder uit. De vraag blijft of bepaalde zaken in de maatschappij een voorziening of een bedrijf zijn. Spoorwinkel zegt mij al genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu gebeurt is dat aan de unieke uitzonderingspositie van de houders van een VDU na jaren een eind komt. De overgrote meerderheid van de treinreizigers had al te maken met de dure spitstarieven, dat wordt nu gelijk getrokken.


Een uitzonderingspositie met een flink prijskaartje. Waar anderen een dal voordeel voor €29 konden aanschaffen en korting op het volgende abonnement bedingen, betaalden VDU'ers jarenlang meer dan €60 en hadden zelfs tot een paar jaar geleden tussen 4 en 9 uur geen korting i.t.t. dal voordeel.

Als dat prijskaartje voor sommige VDU houders te hoog was hadden ze altijd nog de keuze om het abonnement op te zeggen en het goedkopere Dal Voordeel te nemen. Maar blijkbaar was voor velen het prijskaartje niet te hoog en hebben ze abonnement behouden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk het vervelende detail dat je na omchecken naar een andere vervoerder in de middagspits niet meer met korting reist met een (uitgekleed) Voordeelurenabonnement. Dan zul je echt moeten overstappen naar een Flex-abonnement.


Maar met Flex geen keuzedagen…..

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu gebeurt is dat aan de unieke uitzonderingspositie van de houders van een VDU na jaren een eind komt. De overgrote meerderheid van de treinreizigers had al te maken met de dure spitstarieven, dat wordt nu gelijk getrokken.


Een uitzonderingspositie met een flink prijskaartje. Waar anderen een dal voordeel voor €29 konden aanschaffen en korting op het volgende abonnement bedingen, betaalden VDU'ers jarenlang meer dan €60 en hadden zelfs tot een paar jaar geleden tussen 4 en 9 uur geen korting i.t.t. dal voordeel.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu gebeurt is dat aan de unieke uitzonderingspositie van de houders van een VDU na jaren een eind komt. De overgrote meerderheid van de treinreizigers had al te maken met de dure spitstarieven, dat wordt nu gelijk getrokken.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt elk moment op stap, maar het prijskaartje kan verschillend zijn. Of u reist of niet, bepaalt u altijd zelf. Ik had ook liever gehad dat de voorwaarden van het oude VDU geldig waren gebleven. Het kost mij, net als veel anderen, wel degelijk geld. Niemand vertelt u echter wanneer u op pad mag, dat is echt niet aan de orde.

Het gaat mij er om dat een vervoerder een reiziger gaat vertellen wanneer deze op pad wil. Korting geven omdat er genoeg plek (dal) is of zorgen dat er altijd (spits + dal) genoeg plek is? Investeren in OV en weg met het gedoe met allerlei kaarten

Het gaat mij er om dat een vervoerder een reiziger gaat vertellen wanneer deze op pad wil. Korting geven omdat er genoeg plek (dal) is of zorgen dat er altijd (spits + dal) genoeg plek is? Investeren in OV

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk het vervelende detail dat je na omchecken naar een andere vervoerder in de middagspits niet meer met korting reist met een (uitgekleed) Voordeelurenabonnement. Dan zul je echt moeten overstappen naar een Flex-abonnement.

Reputatie 7

En als je niet over spits en dal hoeft te praten waarom zou je dan nog korting verlenen.

Ik reis zelf dalvrij met 65 plus korting en reis heel graag om de spitsuren heen zodra het weer mogelijk is.

A ha! De kaart wordt nog meer uitgekleed! Als er genoeg treinen zijn hoef je helemaal niet meer over spits en dal te praten. En kunnen reizigers op reis als ZIJ dat willen. Zonder zorgen en extra kosten.

Reputatie 7
Badge +4

Als u nu keuzedagen heeft, lopen die door en de middagspitsbeperking wordt van toepassing. Die wordt gelijkgetrokken met de normale abonnementen. Inchecken tijdens de middagspits is wel tegen normaal tarief.

Badge +3

Maar, van maandag tot en met vrijdag is het VDU-abonnement niet geldig van 16:00 tot 18:30 uur. Behalve als het juli, augustus, (eind december?) of een feestdag is.

Ook in de maanden juli, augustus en de week tussen Kerst en Oud en Nieuw zullen de nieuwe spitsuren gaan gelden. U kunt dan niet meer de hele dag met korting reizen.

 

Ik weet niet wat de NS wil, mensen in of uit de trein hebben?

Mensen uit de spitsuren hebben en in de daluren laten reizen.

 

Ben je een dag lekker weg niet vergeten om voor 16:00 uit te stappen

Het is niet nodig om de trein voor de middagspits te verlaten. Het tijdstip van inchecken bepaalt of u met korting of tegen vol tarief reist, en straks betekent inchecken in de middagspits ook reizen tegen vol tarief. Maar als u vóór de middagspits incheckt, dan mag u zonder problemen uw reis in de spitsuren afmaken. De hele reis is dan met korting.

Volgens mij wordt het VDU-abonnement gewoon uitgekleed. De keuzedagen (waren ooit gratis) tweede klas worden één euro per dag goedkoper. Je mag dan wel weer bepalen wanneer je ze opneemt, dus je hoeft geen twee maanden te wachten. Maar, van maandag tot en met vrijdag is het VDU-abonnement niet geldig van 16:00 tot 18:30 uur. Behalve als het juli, augustus, (eind december?) of een feestdag is. De beperking geldt voor de abonnee 40% of keuzedag en de medereizer(s) 40%. Ik weet niet wat de NS wil, mensen in of uit de trein hebben? Maak reizen met de trein nou gewoon aantrekkelijk en stop met die rare beperkingen. Ik reis graag met het OV maar het is niet “sexy” als je eerst moet nagaan hoe laat of welke dag of maand het is! Ben je een dag lekker weg niet vergeten om voor 16:00 uit te stappen of voor 18:30 in te stappen.

 

Badge +3

Keuzedagen die nog niet actief zijn worden gerestitueerd. Keuzedagen die reeds actief zijn behoudt je uiteraard. 

Ah, dan klopt o.a. dit dus niet (ik meende dat deze info van een NS medewerker kwam, maar is dus uit tweede hand): 

Zij had een doorlopend Dalvoordeel met Keuzedagen, dat kon meteen in FLEX-basic worden omgezet en verrekening van uitstaand saldo en restitutie van niet gebruikt jaardeel kon snel. Die resterende keuzedagen blijken niet gestopt/vergoed te kunnen worden en blijven gewoon op de vervaldata komen en kunnen dan op de kaart worden geladen.

Maar die laatste keuzedag is dan al op 1 november beschikbaar.

Dat had inderdaad 01.11.2020 moeten zijn, excuses voor de verwarring.

Als iemand dus nu (augustus) een VDU (of ander abonnement met keuzedagen) opzegt dan ontvangt diegene gewoon nog de keuzedagen voor bijv. sep-okt en nov-dec (en jan-feb etc.) omdat daarvoor al betaald is en geen restitutie mogelijk. Is ook wel zo logisch toch?

Keuzedagen die nog niet actief zijn worden gerestitueerd. Keuzedagen die reeds actief zijn behoudt je uiteraard. 

Badge +3

Wat betreft die 3-maanden regel, dat ging toen met name om Dal Voordeel voor €29 i.p.v. €50.

Bij het opzeggen van een (lang)lopend Dal Voordeel kon je pas 3 maanden later een soortgelijk abonnement weer nemen. Andere bedrijven zoals KPN, Ziggo en energiebedrijven hebben ook zoiets (afkoelperiode) om te voorkomen dat bestaande klanten altijd gebruik kunnen maken van ‘welkomstaanbiedingen’.

Wat betreft Keuzedagen: Welke je al hebt nemen ze je natuurlijk niet af, maar ik las dat bij het opzeggen van een abonnement met keuzedagen je die van de rest van het jaar gewoon (per 2 maanden) bleef ontvangen. Daar geldt dus geen restitutie voor, alléén voor het abonnementsgeld (naar rato).

Als iemand dus nu (augustus) een VDU (of ander abonnement met keuzedagen) opzegt dan ontvangt diegene gewoon nog de keuzedagen voor bijv. sep-okt en nov-dec (en jan-feb etc.) omdat daarvoor al betaald is en geen restitutie mogelijk. Is ook wel zo logisch toch?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Robert B,

Ik pak hem vanavond even op, op verzoek van Laura. De drie maanden regel ben ik ook niet mee bekend en na het duiken in de gegevens kan ik deze ook niet terug vinden. Kan je dit wat verder toelichten waar je precies op duidt en waar je deze informatie vandaan hebt? Want dan kan ik kijken of ik het voor je kan toezeggen. Daarnaast komt bij het opzeggen een keuzedag te verlopen per de ingangsdatum die je kiest. Dus stel je voor je hebt keuzedagen die lopen tot 01.01.2021, maar je zegt op per 01.12.2020, dan komt helaas je keuzedag ook te vervallen. Ook in het nieuwe jaar is deze regel van toepassing bij opzegging of wijziging. Je hebt dan geen geldige keuzedag meer, met uitzondering van de keuzedagen die nu per 18 mei al zijn verlengd voor het hele jaar en de couponcodes. Alle keuzedagen die nu nog ingaan en tot die tijd zullen worden verlengd, geldt het niet voor. Is het zo duidelijk?


Maar die laatste keuzedag is dan al op 1 november beschikbaar.

Hoi Robert B,

Ik pak hem vanavond even op, op verzoek van Laura. De drie maanden regel ben ik ook niet mee bekend en na het duiken in de gegevens kan ik deze ook niet terug vinden. Kan je dit wat verder toelichten waar je precies op duidt en waar je deze informatie vandaan hebt? Want dan kan ik kijken of ik het voor je kan toezeggen. Daarnaast komt bij het opzeggen een keuzedag te verlopen per de ingangsdatum die je kiest. Dus stel je voor je hebt keuzedagen die lopen tot 01.01.2021, maar je zegt op per 01.12.2020, dan komt helaas je keuzedag ook te vervallen. Ook in het nieuwe jaar is deze regel van toepassing bij opzegging of wijziging. Je hebt dan geen geldige keuzedag meer, met uitzondering van de keuzedagen die nu per 18 mei al zijn verlengd voor het hele jaar en de couponcodes. Alle keuzedagen die nu nog ingaan en tot die tijd zullen worden verlengd, geldt het niet voor. Is het zo duidelijk?

Reageer