beantwoord

1e klas upgrade voor €0,01 t/m augustus?


Reputatie 3
  • Reisleider*
  • 79 reacties

Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken? 
 

Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.

 

Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.

icon

Beste antwoord door iMark 26 June 2022, 09:15

Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 7
Badge +1

En deze dan op twitter. Medewerker van NS mag nog eens het handboek nakijken. Hij/Zij is er inmiddels al op gewezen. 

 

 

Badge +3

De ugrade is geldig i.c.m. een geldig 2e klas vervoerbewijs, ongeacht of dat een los kaartje, voltarief e-ticket, (anonieme) ov-chipkaart, een abonnement of Studentenreisproduct is.

Het woordje Daluren op de upgrade doet vermoeden dat je zodra de spits begint naar de 2e klas moet verhuizen, maar je kunt het ook interpreteren dat een daluren incheck voldoende is om mee de spits in te kunnen reizen (je geldige 2e klas vervoerbewijs).

Voor e-tickets met spitsbeperkingen (wat die upgrade in feite is) geldt het eerste, dus inderdaad ‘verklassen’ zodra je de spits in reist.

Reputatie 7
Badge +1

En we blunderen lekker door:

 

 

Reputatie 6

Haha, hier wordt dus gezegd dat je met die 1e klas upgrade niet in de 1e klas kunt reizen. Nou, duidelijk hoor🤣 Nou snap ik eindelijk waarom dit maar 1 cent kostte.

Badge +3

Haha, hier wordt dus gezegd dat je met die 1e klas upgrade niet in de 1e klas kunt reizen. Nou, duidelijk hoor🤣 Nou snap ik eindelijk waarom dit maar 1 cent kostte.

In die tweet ontbreekt ‘tijdens de spits’, maar het was een antwoord op de eerder genoemde vraag van MyrtheKoops, dus dat is verder duidelijk.

Reputatie 7

Maar goed, het is toch hartverwarmend te weten dat na vijfenveertig jaar zulk volk kan NS missen als kiespijn. Zo leer je dus hoe NS haar vaste klanten waardeert en andere (vaste)  klanten als @Thom en @MoDe en @nathan8010 dat nog leuk vinden ook 😂. Beetje jammer. ☹️. That’s life.

 

De like was niet persoonlijk tegen je gericht. Uiteraard gun ik zowel alle jarenlange reizigers/(voormalig) abonnementhouders als de SPOOR lezers wel zo’n actie. Daarnaast heb je de aangeboden upgrades gewoon legaal betaald en gekocht.

Echter was ik het vooral eens met het stuk:

je gaat daar eerst van profiteren om daarna weer lekker in je auto te stappen. Zulk volk kan NS missen als kiespijn.

 

Wat mijn inziens deze hele actie vanuit NS in 2 zinnen samenvat. Dit gezien ik er nog steeds vanuit ga dat deze actie voornamelijk mensen aantrekt die normaliter nooit de trein zouden pakken, maar er wel als de kippen bij zijn tijdens acties zoals dit, om na afloop weer terug in de auto te stappen. Hiervan waren frequente reizigers waaronder ik in het verleden weleens de dupe, waardoor ik het meermaals heb moeten doen met een staanplaats.

Ik had vooraf natuurlijk niet geweten dat je een vaste klant was en een uitzondering op bovenstaande regel bent. Excuus als het daardoor beledigend overkwam.

Excuses zijn niet nodig @nathan8010. Wat me het meest stoort in dit soort reacties is de houding van ‘ik betaal dus ik deug’ en er zonder meer van uitgaan dat de ander (in dit geval ik dus), alleen maar profiteert. Generaliseren dus. Zoals gezegd, ik ben ook al vijfenveertig klant van NS en heb in al die jaren, voldoende bijgedragen om zo af en toe eens een van een voordeeltje gebruik te mogen maken. Misschien moet @Knarf daar maar eens over nadenken.

Of deze actie alleen mensen aantrekt, die normaliter nooit met de trein gaan? Dat betwijfel ik.  De actie betreft een update, wat betekent dat er dus een Tweede Klas vervoersbewijs afgerekend moet worden. Ik denk niet dat mensen die nooit met de trein reizen dat nu wel massaal gaan doen, alleen omdat ze voor één cent meer op een andere kleur stoel kunnen zitten

Reputatie 3

Aangezien ik een formele waarschuwing heb ontvangen van Daniel van het forumbeheer kan ik hier nu niet meer zeggen wat ik feitelijk vind van deze actie en dat is spijtig, het lijkt een soort China of Rusland helaas. Bertus en ikzelf waren er wel uit dacht ik, maar goed men kan dit forum dan beter sluiten als scherpe bewoordingen door ongeschikte moderators worden bemand, wel jammer

Reputatie 3

Aangezien ik een formele waarschuwing heb ontvangen van Daniel van het forumbeheer kan ik hier nu niet meer zeggen wat ik feitelijk vind van deze actie en dat is spijtig, het lijkt een soort China of Rusland helaas. Bertus en ikzelf waren er wel uit dacht ik, maar goed men kan dit forum dan beter sluiten als scherpe bewoordingen door ongeschikte moderators worden bemand, wel jammer

Even off-topic, maar je zou je verbazen wat wel en niet door zulke fora’s gaan. Die forums in China staan overigens vol met doodsbedreigingen en andere soort “bedreigingen”. Ze hebben daar lak aan tenzij je natuurlijk kritiek uit op de regering. 
 

Kort gezegd; bedreigen en modderdood schelden kan, maar over de CCP kritiek uiten krijgt censuur.

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien ik een formele waarschuwing heb ontvangen van Daniel van het forumbeheer kan ik hier nu niet meer zeggen wat ik feitelijk vind van deze actie en dat is spijtig, het lijkt een soort China of Rusland helaas. Bertus en ikzelf waren er wel uit dacht ik, maar goed men kan dit forum dan beter sluiten als scherpe bewoordingen door ongeschikte moderators worden bemand, wel jammer

Als het iets is tussen 2 personen dan is een privébericht misschien geschikter.

Reputatie 3

En deze dan op twitter. Medewerker van NS mag nog eens het handboek nakijken. Hij/Zij is er inmiddels al op gewezen. 

 

 

Nou, ik ga ervan uit dat we dit topic gaan sluiten? Helaas niet veel reacties van NS zelf, maar enfin, blij dat ik niet de enige was die hier niet tevreden mee is.

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken. 😁

Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK. 

Badge +3

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets?

Zeurkous! 🤣 (je weet wie het zegt) maar beschikbaar stellen voor anderen is een nobel idee.

Tijd voor de ‘good old’ Treinpakkers envelopjes, die je (per post) naar iedereen kon doorsturen (of Klantenservice lief aankijken en nasturen) en dan op de reisdag zelf een datum op moest zetten (met een pen!) 😅

Reputatie 6

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets?  

Nou, we kunnen wel een crowdfunding actie starten om je schadeloos te stellen voor die 3 cent dat je betaald hebt.😁

Reputatie 3

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken. 😁

Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK. 

Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt. 

Reputatie 7
Badge +1

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken. 😁

Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK. 

Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt. 

 

boze Belg maakt hier overduidelijk een grapje. Zie ook de smiley achter het bericht.

Reputatie 7
Badge +3

Beste moderatoren,

Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken. 😁

Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK. 

Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt. 

 

boze Belg maakt hier overduidelijk een grapje. Zie ook de smiley achter het bericht.

Wel een smiley die de tanden laat zien.

Overigens was het afgelopen zaterdag rustiger in de 2e klas dan verwacht op mijn traject, ondanks dat het aantal treinen gehalveerd was. Ik heb niet gekeken hoe druk het in de 1e klas was.

Reputatie 6

Ik was helaas te laat omdat ik nog niet zeker wist welke dag het zou worden qua reizen. Had de keuze uit 4 dagen. Achteraf had ik beter gewoon 4 kaartjes kopen en dan maar zien welke het wordt ;) maar.ergens vind ik dat niet netjes.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik was ook te laat. Op het moment dat ze nog beschikbaar waren had ik nog geen kaartje voor NSJ gekocht, maar overwoog het wel. En toen ik wel mijn kaartje gekocht had, waren de upgrades al uitverkocht. Ook heb ik nu even Weekend Vrij genomen met de bedoeling later deze maand eens te gaan reizen in het weekend, maar weet nog niet wanneer precies. Mischien had ik ook maar gewoon 10 upgrades moeten kopen en dan later maar zien welke ik zou gebruiken, maar ook ik vond dat niet netjes. 

Reputatie 3

Is er al eigenlijk iets van deze actie te merken qua drukte? Ik reis zelf gewoon tweede klasse dus geen idee hoe het in de eerste klasse is.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is lastig te merken. Het is al een tijd standaard dat er mensen in de eerste klas zitten, waar je zo je twijfels bij hebt, maar mensen met een eencentskaartje kun je niet onderscheiden.

 

Bij controle weten we het, maar ja.

Reputatie 7
Badge +1

Laatste paar dagen wel een aantal reizen gemaakt met mijn dalvrij 1e klas. Niet veel drukte gezien tot op heden. Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de NS de actie door de forse kritiek hier heeft beëindigd. Maar zoals iMark al aangaf zal het bedrijf dat nooit erkennen.

Het blijft natuurlijk zeer bijzonder dat je op het .moment dat je minder treinen laat rijden en dus automatisch minder eerste klasse plaatsen beschikbaar hebt, de eerste klasse zo openzet. Ik zou graag het idee daarachter willen weten maar ja ook dat gaan we nooit vernemen.

Reputatie 4

Is er al eigenlijk iets van deze actie te merken qua drukte? Ik reis zelf gewoon tweede klasse dus geen idee hoe het in de eerste klasse is.

Ik wilde Weekend Vrij 2e klasse + upgrades kopen, maar die waren al weg, heb er maar Weekend Vrij 1e klasse van gemaakt. Ik heb de afgelopen weken telkens op zaterdag kriskras door NL gereisd en mijn ervaring is dat de 1e klasse coupés van NS in het midden van de trein goed gevuld zijn, terwijl de "verdere" coupés (vooraan bij DDZ-6 bijvoorbeeld) vrijwel leeg zijn. Mijns inziens zijn ze wat voller dan vòòr de upgrades, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik wil er nog wel bij vermelden dat ik nog niemand heb gezien met een upgrade, maar dat zal vast gebeurd zijn :)

Reputatie 7
Badge +3

Ik was ook te laat, want het lukt NS nu al bijna 2 jaar niet om mij een Spoor op te sturen / te mailen. Via klantenservice link gekregen, 1 gekocht voor de 1e reis eind juni (waarvoor ineens een sprinter was ingezet)  maar voor de andere 2 nog te plannen reizen in juli te laat. Op 9 juli heen rustige 2e klas, terug wat drukker door uitgaanspubkiek.

Reputatie 7

Merk niks in de 1e klas van toegenomen bezetting daar door de upgrade. Het is eerder rustiger. Wel nog regelmatig jongeren, zoekend naar een stopcontact, die even de telefoon komen opladen en er lekker bij gaan zitten. Toch niemand die controleert. Het krappe 1e klas "hok" onderin, aan de voorkant/achterkant van DDZ, vermijd ik, ga boven zitten.

In de 2e klas kan ik het, voor zover ik kon zien de afgelopen week ook niet bepaald druk noemen (voornamelijk gereisd in het zuiden en oosten des lands, dus hoe het in de Randstad is, geen idee). 

Laatste paar dagen wel een aantal reizen gemaakt met mijn dalvrij 1e klas. Niet veel drukte gezien tot op heden. 

Ik heb zelf ook geen verschil gemerkt bij Amsterdam-Heerlen en Amsterdam-Bergen op Zoom. Ik wist ook niet van deze actie tot gisteren.

Ik denk zelf ook dat zelfs als NS duizenden upgrades weg heeft gegeven, het effect voor de gemiddelde reiziger nou niet direct merkbaar is. Veel van die upgrades zullen ook nog eens niet gebruikt worden. Uitgesmeerd over de geldigheidsperiode en het hele land denk ik dat het om minder dan een handvol reizigers per trein gaat.

Ik krijg trouwens ook nog steeds SPOOR, hoewel ik al jaren geen abonnement meer heb (en SPOOR ook eigenlijk nooit lees). 

Reageer