beantwoord

Enorme drukte traject Groningen/Leeuwarden - Den Haag

  • 5 October 2023
  • 33 reacties
  • 911 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

@iMark

Interessant, de Desiro HC was dan op zich een betere keuze geweest, die kan ook in 200 kmh versie geleverd worden.

De situatie is natuurlijk wel helemaal veranderd omdat NS er inmiddels naar streeft om uit financiële overwegingen de hoeveelheid materieel en personeel flink te willen verminderen. In die situatie lijkt er op zich geen noodzaak meer om überhaupt nog dubbeldekkers aan te schaffen.

Enige overweging om dat toch te doen zou kunnen zijn dat dubbeldekkers per zitplaats goedkoper zijn en dat je dan langere enkeldekstreinen om financiële redenen beter zou kunnen vervangen door kortere dubbeldekkers met dezelfde capaciteit.

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 en @Tamzin 

Ik heb een artikel van 10 oktober 2019 gevonden waarin wordt besproken waarom NS geen dubbeldekstreinen heeft besteld in plaats van de ICNG.
Volgens de staatssecretaris heeft NS aangegeven dat de ICNG genoeg capaciteit heeft. Verder is er op dit moment geen dubbeldeks materieel beschikbaar dat volledig gelijkvloers is. Dat zou nieuw ontwikkeld moeten worden en NS wil niet meer experimenteren.

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-geen-dubbeldekkers-op-hsl-misschien-halve-op-het-gewone-spoor

Die brief van NS waar in dat artikel over wordt gesproken staat hier. Enkele gedeeltes hieruit had ik eerder al eens geplaatst hier. 

en

 

Daarom heeft NS inmiddels ook de DDNG besteld, die ook met enkeldeksrijtuigen gaat rijden.

Maar terugkomend op de drukte: wat is de status van DDZ? Zijn alle stellen inmiddels omgebouwd n.a.v. de trillingsproblemen? 



 

Reputatie 7
Badge +3

Voor Sprinters was het veel beter geweest om materieel te kopen met meer capaciteit dan volledige enkeldekkers. Dan hoeven er ook geen perrons verlengd te worden.

Reputatie 7

Wat die ICNG betreft ik zie dagelijks een paar maal met rode tekst vermeld staan in de planner dat de trein Den Haag - Eindhoven kort is en daarom extra druk. Ik zie dat ook in Breda, een massa mensen mensen op het perron maar er komt dan één los stel ICNG voorgereden dat al helemaal vol zit. De trein vertrekt weer met vele staande mensen. En dit is dus niet alleen in de spits. Is dat vanwege defecten aan het materieel waardoor er niet voldoende materieel is om gekoppeld te rijden of heeft het ook andere redenen (kostenbesparing?)

Ook op de IJssellijn zie ik die rode mededeling regelmatig staan op allerlei tijden, en dan gaat het om ICM of VIRM. Dat levert ook erg volle treinen op met veel staande reizigers, zelfs om 14.00 op zaterdagmiddag, zoals ik kort geleden meemaakte.

Maar: ook zat ik laatst in de trein in de avondspits, deze was erg lang en we hadden de hele rit bijna het hele (op één na laatste) rijtuig voor onszelf. De afstemming van lengte en materieel op dat moment lijkt dan nogal willekeurig.

 

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Ja leuk die insteek en filosofie, maar NS denkt er toch te makkelijk over hoeveel mensen hun reisgedrag kunnen en willen aanpassen. 

Ik geef slechts aan hoe NS er nu in staat, of dat realistisch is is een hele andere zaak. Maar Wouter Koolmees denkt toch echt dat vrijwel iedereen voornamelijk thuiswerkt en dus prima buiten de spits kan reizen.

Overigens kun je je terecht afvragen of de overheid nog wel moet investeren in een spoorwegsector die geen spitsuurvervoer wil doen.

Voor Sprinters was het veel beter geweest om materieel te kopen met meer capaciteit dan volledige enkeldekkers. Dan hoeven er ook geen perrons verlengd te worden.

Nee, voor sprinters zijn dubbeldekkers een ramp omdat het in- en uitstappen veel te lang duurt. DD-AR had op veel trajecten ook altijd problemen om in de spits de rijtijden aan te houden. Bij sprinters kun je beter in de spits met staanplaatsen werken.

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

Wat die ICNG betreft ik zie dagelijks een paar maal met rode tekst vermeld staan in de planner dat de trein Den Haag - Eindhoven kort is en daarom extra druk. Ik zie dat ook in Breda, een massa mensen mensen op het perron maar er komt dan één los stel ICNG voorgereden dat al helemaal vol zit. 

Dat is natuurlijk het grote risico met ICNG, dat NS overal losse stellen gaat inzetten om op de inzet van een tweede conducteur te bezuinigen.

ICNG heeft daarbij hetzelfde probleem als VIRM: zonder tweede conducteur kun je de treinstellen alleen solo inzetten.

Reageer